Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
unamie schreef:Tuurlijk..de procenten wijzen uit of een paard wel of geen spierproblemen heeft.![]()
je heb zeker nog nooit op de stap gelet van die paarden![]()
vele lopen op karakter! en ze lopen vaak ook nog met een te krap zadel
Een Ostpoaath doet niets aan de spieren!!
En ik kom regelmatig bij paarden die onder behandeling zijn (geweest) van Fysio's en nog steeds behoorlijk veel problemen hebben, dus dat zegt ook niet lang niet alles.
en je hoeft me niet te geloven..zolang ik zelf maar weet dat het zo is
VValar schreef:Dus alle paarden op topniveau met voorsingel hebben een belabberde stap, spier -en rugproblemen en lopen enkel en alleen op karakter, want het lichaam zit het dier immers alleen maar in de weg.... dankzij die voorsingel.
VValar schreef:en nu wil je dat wij dit als waarheid aan nemen...
VValar schreef:Slecht werk?Nou gelukkig hebben die paarden jou nog, om ze weer los te werken. Want die fysio's en ostheopaten leveren toch alleen maar slecht werk af.
Needje schreef:Ik vind het bijzonder storend dat jij jezelf beter vind als iemand die er voor gestudeerd heeft. Iedere ziel kan een massagecursus volgen. Ik vind het eigelijk van de zotte dat jij het werk doet wat fysio's doen.
VValar schreef:Ik vind het wel grappig unamie, dat je eerst klakkeloos zwart wit loopt te verkondigen dat voorsingels slecht zijn, paarden er dramatisch van gaan lopen en dat jij zelf beter werk verricht dan de meeste fysio's/ostheopaten. En nu terugkrabbelen en nuances aan je verhaal geven....
unamie schreef:Die idiote voorsingels lijken wel in de mode![]()
Er komt zo behoorlijk veel druk op de schoft....idd niet goed dus
Citaat:Fijn voor wie?
Mijn ervaring is dat paarden daar een enorm pijnlijke schoft van kunnen krijgen.
Logisch ook want de ruiter hoort in het diepste punt van het zadel zitten
Als er dan aan de voorkant getrokken (soms zelfs in combinatie met de achterkant, de zgn 3 punts gordel) wordt komt er op de verkeerde plaats druk
Citaat:Ik heb 2 zadelmakers die er allebei niet zo gecharmeerd van zijn.
Sterker nog, van 1 weet ik zeker dat hij zelfs weigert om het in te bouwen!!!
85% procent van de zadelmakers heeft te weinig kennis van de anatomie/spieren van het paard.
Dus dat iemand er voor "geleerd" heeft zegt niet alles..
Het ligt er n.l maar net aan van wie ze het vak geleerd hebben, en of ze het in hun vingers hebben..
@Needje
Bij merries met een (dikke) buik kan het iid lastig zijn
Maar een banaansingel is dan een veel betere keuze dan een voorsingel.
Citaat:Uit mijn mouw? dacht het niet!!
Omdat ik werzaam ben als sporttherapeute voor paarden heb ik van veel zadelmakers werk gezien én de gevolgen hiervan (spierproblemen bij paarden)
Daardoor heb ik redelijk goed (of eigenlijk slecht) beeld van veel zadelmakers
Citaat:Het belemmeren van de bewegingvrijheid Door een voorsingel is logisch, aangezien de schoft (trapezius) de schouder lift en opwaarts/voorwaarts/achterwaarts beweegt.
Dat gaat altijd ten koste van de schoudervrijheid!
En juist op de schoft komt dan druk te staan..de laaste plek waar je druk wil hebben...
Citaat:Tuurlijk..de procenten wijzen uit of een paard wel of geen spierproblemen heeft.![]()
je heb zeker nog nooit op de stap gelet van die paarden![]()
vele lopen op karakter! en ze lopen vaak ook nog met een te krap zadel
Sjuimpje schreef:Ik ben ook niet zo heel enthousiast over voorsingels, een zadel hoort toch gewoon goed te blijven liggen zonder dat hij op bepaalde punten wordt vastgetrokken? Daarbij heb ik ook van meerdere dierenartsen/therapeuten gehoord wat zij zoal in hun praktijk tegenkomen als gevolg van voorsingels.
Misschien dat het voor sommige paarden echt een uitkomst is maar ik denk dat het grootste deel van de voorsingels gebruikt worden om slecht passende zadels op hun plek te houden.
Sjuimpje schreef:Een breed kussenkanaal is ook niet zaligmakend,
ook dat is een trend van de laatste tijd.

Nee voor mij gewoon een normaal kussenkanaal
Dat heeft ruimte genoeg op de spieren te ontwijken en lze losser te krijgen. 
VValar schreef:Lianne, mijn voorbeeld van de GP ruiters was niet om te illustreren hoe zaligmakend zij wel niet zijn. Maar het was om weer te geven dat die paarden (waarvan sommige ook zadels met voorsingels hebben) zo heerlijk fijn los door de rug met de oren erop door de baan heen lopen, oefeningen gemakkelijk doorlopen. Kun je mij niet wijs maken dat die dieren dan last zouden hebben van hun rug. Als je ziet hoe zuunig die mensen op hun dieren zijn. Reken maar dat elk spierpijntje en knoop vaak opgemerkt wordt. Als die voorsingels over het algemeen zo slecht waren, dan zouden zij dat niet gebruiken.

En als een zadel de boel blokkeert, loopt een paard echt niet meer zo fijn. Kenners zien gelijk wanneer een dier ergens last van heeft. Beetje mank om nu te lopen verkondigen het beter te weten dan de ruiters die succesvol dit soort zadels hanteren. VValar schreef:Die twee beweringen zie je mij niet geven. Jammer dat je er weer een draai aan mijn verhaal moet geven
VValar schreef:Als die voorsingels over het algemeen zo slecht waren, dan zouden zij dat niet gebruiken.
VValar schreef:Mwa, ik denk dat wanneer een paard als Happy Athlethe door de baan heen danst, met goed gevolg zijn proef af rond, en 75% in een GP WB finale kur scoort, het dier echt niet heel erg veel beter zal gaan lopen met een ander zadel.