Voorsingel in zadel KN Symphonie

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Voorsingel in zadel KN Symphonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:36

Unamie heeft ervoor geleerd, hoor. Zij weet echt wel waar zij over praat.

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 20:50

Zullen we het bij de vraag houden? Het wordt nu weer minder duidelijk door al jullie meningen en weten Bloos Lachen

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:37

unamie schreef:
Tuurlijk..de procenten wijzen uit of een paard wel of geen spierproblemen heeft. Clown
je heb zeker nog nooit op de stap gelet van die paarden Nagelbijten / Gniffelen
vele lopen op karakter! en ze lopen vaak ook nog met een te krap zadel
Een Ostpoaath doet niets aan de spieren!!
En ik kom regelmatig bij paarden die onder behandeling zijn (geweest) van Fysio's en nog steeds behoorlijk veel problemen hebben, dus dat zegt ook niet lang niet alles.
en je hoeft me niet te geloven Haha! ..zolang ik zelf maar weet dat het zo is Cool

Dus alle paarden op topniveau met voorsingel hebben een belabberde stap, spier -en rugproblemen en lopen enkel en alleen op karakter, want het lichaam zit het dier immers alleen maar in de weg.... dankzij die voorsingel.

.......... en nu wil je dat wij dit als waarheid aan nemen...

Nou gelukkig hebben die paarden jou nog, om ze weer los te werken. Want die fysio's en ostheopaten leveren toch alleen maar slecht werk af.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 07:40

VValar schreef:
Dus alle paarden op topniveau met voorsingel hebben een belabberde stap, spier -en rugproblemen en lopen enkel en alleen op karakter, want het lichaam zit het dier immers alleen maar in de weg.... dankzij die voorsingel.

Wel goed lezen! nergens zeg ik alle, maar het zijn er wel veel
Als een paard last heeft van zowel de strekker als buiger van het voorbeen (komt vaak door trauma zoasl bv uitglijden) kan het nooit een goede stap laten zien!

VValar schreef:
en nu wil je dat wij dit als waarheid aan nemen...

iedereen mag daar zelf een mening over hebben, daar zit ik totaal niet mee.
zelfs niet als die mening nergens op gebaseerd is!

VValar schreef:
Nou gelukkig hebben die paarden jou nog, om ze weer los te werken. Want die fysio's en ostheopaten leveren toch alleen maar slecht werk af.
Slecht werk?
ik dacht het niet! sterker nog.. zelf ga ik regematig naar een Osteopaath, en ik heb er veel baat bij
Voor de paarden laat ik ook wel eens een Osteopaath komen, maar ik ga ook met ze naar een dierenarts die manueel therapeut is
Het is niet óf óf maar én én!!

btw
Een Dierenarts die tevens Osteopaath is, heeft me zelfs gevraagd of ik de paarden wil komen masseren nadat ik die ontbrekende schakel liet zien. Cool

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 07:46

Needje schreef:
Ik vind het bijzonder storend dat jij jezelf beter vind als iemand die er voor gestudeerd heeft. Iedere ziel kan een massagecursus volgen. Ik vind het eigelijk van de zotte dat jij het werk doet wat fysio's doen. Bloos

Jammer dat je dat vind
Maar nu haal je toch wat cursussen en opleidingen door elkaar..
Er zit nogal een groot verschil in fysio en massage dus ik doe niet het werk van fysio
Laat je daarom eens goed informeren..
Iedereen kan een paardenmasseur worden, maar geen Jack Meagher (Happy-Athlete) therapeut
De criteria ligt nl een stuk hoger.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 08:54

Ik vind het wel grappig unamie, dat je eerst klakkeloos zwart wit loopt te verkondigen dat voorsingels slecht zijn, paarden er dramatisch van gaan lopen en dat jij zelf beter werk verricht dan de meeste fysio's/ostheopaten. En nu terugkrabbelen en nuances aan je verhaal geven....

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 08:56

VValar schreef:
Ik vind het wel grappig unamie, dat je eerst klakkeloos zwart wit loopt te verkondigen dat voorsingels slecht zijn, paarden er dramatisch van gaan lopen en dat jij zelf beter werk verricht dan de meeste fysio's/ostheopaten. En nu terugkrabbelen en nuances aan je verhaal geven....

Misschien eens beter gaan lezen..
En voorsingels blijven ik ondingen vinden.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 08:58

unamie schreef:
Die idiote voorsingels lijken wel in de mode Verward
Er komt zo behoorlijk veel druk op de schoft....idd niet goed dus

Citaat:
Fijn voor wie?
Mijn ervaring is dat paarden daar een enorm pijnlijke schoft van kunnen krijgen.
Logisch ook want de ruiter hoort in het diepste punt van het zadel zitten
Als er dan aan de voorkant getrokken (soms zelfs in combinatie met de achterkant, de zgn 3 punts gordel) wordt komt er op de verkeerde plaats druk

Citaat:
Ik heb 2 zadelmakers die er allebei niet zo gecharmeerd van zijn.
Sterker nog, van 1 weet ik zeker dat hij zelfs weigert om het in te bouwen!!!
85% procent van de zadelmakers heeft te weinig kennis van de anatomie/spieren van het paard.
Dus dat iemand er voor "geleerd" heeft zegt niet alles..
Het ligt er n.l maar net aan van wie ze het vak geleerd hebben, en of ze het in hun vingers hebben..

@Needje
Bij merries met een (dikke) buik kan het iid lastig zijn
Maar een banaansingel is dan een veel betere keuze dan een voorsingel.

Citaat:
Uit mijn mouw? dacht het niet!!
Omdat ik werzaam ben als sporttherapeute voor paarden heb ik van veel zadelmakers werk gezien én de gevolgen hiervan (spierproblemen bij paarden)
Daardoor heb ik redelijk goed (of eigenlijk slecht) beeld van veel zadelmakers

Citaat:
Het belemmeren van de bewegingvrijheid Door een voorsingel is logisch, aangezien de schoft (trapezius) de schouder lift en opwaarts/voorwaarts/achterwaarts beweegt.
Dat gaat altijd ten koste van de schoudervrijheid!
En juist op de schoft komt dan druk te staan..de laaste plek waar je druk wil hebben...

Citaat:
Tuurlijk..de procenten wijzen uit of een paard wel of geen spierproblemen heeft. Clown
je heb zeker nog nooit op de stap gelet van die paarden Nagelbijten / Gniffelen
vele lopen op karakter! en ze lopen vaak ook nog met een te krap zadel

Nu en trek daar maar je eigen conclusies uit. En maar blijven verkondigen in laatste post dat het allemaal niet zo zwart/wit is Knipoog

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:06

Om toch te proberen ontopic te blijven
Mijn conclusie is dat paarden slechter gaan lopen van een voorsingel
En dat de schoft (spieren) er ook niet blij van worden
Als jij dingen anders wil interpreteren is dat jou keuze.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:13

Dat heet niet anders interpreteren hoor unamie. Het is niks anders dan goed lezen wat jij hebt geschreven Knipoog

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:20

Ik ben ook niet zo heel enthousiast over voorsingels, een zadel hoort toch gewoon goed te blijven liggen zonder dat hij op bepaalde punten wordt vastgetrokken? Daarbij heb ik ook van meerdere dierenartsen/therapeuten gehoord wat zij zoal in hun praktijk tegenkomen als gevolg van voorsingels.

Misschien dat het voor sommige paarden echt een uitkomst is maar ik denk dat het grootste deel van de voorsingels gebruikt worden om slecht passende zadels op hun plek te houden.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:24

Dat kan wel zo zijn Sjuimpje, maar dan hebben die mensen gewoon geen goede zadelmaker. Een voorsingel is in de eerste instantie niet in het leven geroepen om slecht passende zadels op hun plek te houden. Als mensen de voorsingel met dit doel in laten bouwen, tja dan kan ik wel bedenken waardoor het komt dat het zo'n slechte naam krijgt.
Maar om te verkondigen dat voorsingels voor alle paarden slecht zijn, gaat mij te ver.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:36

Maar past een zadel wel daadwerkelijk zo goed als er een voorsingel nodig is om het op zijn plaats te houden?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:36

Sjuimpje schreef:
Ik ben ook niet zo heel enthousiast over voorsingels, een zadel hoort toch gewoon goed te blijven liggen zonder dat hij op bepaalde punten wordt vastgetrokken? Daarbij heb ik ook van meerdere dierenartsen/therapeuten gehoord wat zij zoal in hun praktijk tegenkomen als gevolg van voorsingels.

Misschien dat het voor sommige paarden echt een uitkomst is maar ik denk dat het grootste deel van de voorsingels gebruikt worden om slecht passende zadels op hun plek te houden.

Dit ben ik helemaal met je eens!

Een oorzaak van het naar voren schuiven kan zijn, dat de boom-maat verkeerd is (te groot of te klein) of dat er te weinig ruimte in het kussenkanaal is (het kussenkanaal hoort breder te zijn dan de ruggewervel van het paard)
Minimaal een vuist moet er tussen kunnen, want zo breed is een wervelkolom nl
Als dit niet het geval is ligt het zadel bovenop de wervels, en behalve dat dat erg pijnlijk is voor de werveluiteinden kan dit ook een de oorzaak zijn van het naar voren schuiven.
Een zadel als bv Euroriding, WOW, Excel ,Albion, Harry Dabbs heeft een mooi breed kussenkanaal

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:38

Een breed kussenkanaal is ook niet zaligmakend,
ook dat is een trend van de laatste tijd.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:41

Sjuimpje schreef:
Een breed kussenkanaal is ook niet zaligmakend,
ook dat is een trend van de laatste tijd.

niet zaligmakend, maar dat is een krap zadel ook niet..
De (rug) spieren blijven vaak veel losser onder een zadel, met een breder kussenkanaal

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:43

Ook hier geldt dat dat voor sommige paarden wellicht een oplossing zou kunnen zijn maar dat lang niet alle paarden daar baat bij hebben, sterker nog, het kan zelfs problemen veroorzaken wanneer de druk niet goed verdeelt wordt over de rugspieren.
Een te nauw kussenkanaal is niet goed maar te breed is minstens zo slecht.

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 09:43

Ik ga me niet met jullie discussiepunt bemoeien maar VValar je wilt erg graag dat jou mening juist is.
Het kan dat niet voor elk paard een voorsingel juist is. Voor sommige een uitkomst.
Wij zijn in dit geval slecht te spreken over de voorsingel. dit mag ik dan ook laten weten.
Daarbij maken ook sommige duidelijk dat het voor sommige paarden wel juist kan zijn. Je blijft het er maar over hebben dat het je te ver gaat dat voorsingels bij alle paarden sclecht zijn.

Verder heb ik mijn conclusie getrokken. Bedankt voor al het advies, commentaar en de discussie.
Ik ga maar eens langs bij een KN zadelmaker. Knipoog

@ Sjuimpje: Dat vindt ik ook niet helemaal top. Ruggengraad vrij. Zo komt het kussen alleen maar druk leggen op beide zijkanten. Nee voor mij gewoon een normaal kussenkanaal Knipoog Dat heeft ruimte genoeg op de spieren te ontwijken en lze losser te krijgen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:52

Ezmee, hoe kom je er bij dat ik mijn mening meer loop te verkondigen als waarheid, dan de rest van de gebruikers in dit topic? Wat een onzin. Het enige wat ik zeg is dat er niet gegeneraliseerd moet worden. En wat gebeurt er hier...? Juist. Ik schrijf daarentegen ook niet dat voorsingels dé oplossing is. Maar imo is het een foute stelling dat voorsingels/brede kussenkanalen etc. per definitie fout zijn voor alle slag paarden. Beetje nuance aanbrengen aan meningen kan ook geen kwaad. Er is niet één type zadel wat op elk paard past. Was dat maar zo! Zoveel paarden, zoveel wensen.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:00

Ik ben ook absoluut niet voor een voorsingel
Ik heb zelf ook zo'n paard waarbij 90% van de zadels naar voren schuift. Ik heb zo'n 5 zadels 'versleten' in 6 jaar tijd en uiteindelijk heb ik een zadel kunnen vinden die niet naar voren schuift. Ik heb zelf eens met een losse voorsingel gereden, maar dat was helemaal een ramp.

En over de zadels van de 'top'-ruiters. Ik heb ze ook wel eens zien rijden met zo'n wig eronder. Of ruiters die zweren bij één merk zadel (alsof dat op ieder paard past?). Dus wat dat betreft heb ik er niet zo'n hoge dunk van.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:02

Lianne, mijn voorbeeld van de GP ruiters was niet om te illustreren hoe zaligmakend zij wel niet zijn. Maar het was om weer te geven dat die paarden (waarvan sommige ook zadels met voorsingels hebben) zo heerlijk fijn los door de rug met de oren erop door de baan heen lopen, oefeningen gemakkelijk doorlopen. Kun je mij niet wijs maken dat die dieren dan last zouden hebben van hun rug. Als je ziet hoe zuunig die mensen op hun dieren zijn. Reken maar dat elk spierpijntje en knoop vaak opgemerkt wordt. Als die voorsingels over het algemeen zo slecht waren, dan zouden zij dat niet gebruiken.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:05

VValar schreef:
Lianne, mijn voorbeeld van de GP ruiters was niet om te illustreren hoe zaligmakend zij wel niet zijn. Maar het was om weer te geven dat die paarden (waarvan sommige ook zadels met voorsingels hebben) zo heerlijk fijn los door de rug met de oren erop door de baan heen lopen, oefeningen gemakkelijk doorlopen. Kun je mij niet wijs maken dat die dieren dan last zouden hebben van hun rug. Als je ziet hoe zuunig die mensen op hun dieren zijn. Reken maar dat elk spierpijntje en knoop vaak opgemerkt wordt. Als die voorsingels over het algemeen zo slecht waren, dan zouden zij dat niet gebruiken.

Ik vind dat dan toch verkeerd geredeneerd.. Als product A echt zo slecht zou zijn zou het niet in de winkels liggen toch? Als de GP-ruiters ermee rijden kan het niet slecht zijn toch?
Misschien zouden ze nog wel veel beter lopen als ze geen voorsingel zouden hebben, maar een passend zadel?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:13

Die twee beweringen zie je mij niet geven. Jammer dat je er weer een draai aan mijn verhaal moet geven Knipoog
Mwa, ik denk dat wanneer een paard als Happy Athlethe door de baan heen danst, met goed gevolg zijn proef af rond, en 75% in een GP WB finale kur scoort, het dier echt niet heel erg veel beter zal gaan lopen met een ander zadel. Die ruiters zijn ook niet achtelijk hoor, er zijn waarschijnlijk al een hoop producten de revue gepasseerd Knipoog En als een zadel de boel blokkeert, loopt een paard echt niet meer zo fijn. Kenners zien gelijk wanneer een dier ergens last van heeft. Beetje mank om nu te lopen verkondigen het beter te weten dan de ruiters die succesvol dit soort zadels hanteren.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:22

VValar schreef:
Die twee beweringen zie je mij niet geven. Jammer dat je er weer een draai aan mijn verhaal moet geven Knipoog

Ik zeg ook helemaal niet dat jij die beweringen doet. De eerste was alleen maar ter vergelijking, sorry als dat niet zo overkomt.

Maar ik vind deze bewering:
VValar schreef:
Als die voorsingels over het algemeen zo slecht waren, dan zouden zij dat niet gebruiken.

..dus een verkeerde redenatie.

VValar schreef:
Mwa, ik denk dat wanneer een paard als Happy Athlethe door de baan heen danst, met goed gevolg zijn proef af rond, en 75% in een GP WB finale kur scoort, het dier echt niet heel erg veel beter zal gaan lopen met een ander zadel.

Dat weet je niet.. Misschien is het algemene beeld van het GP-paard wel niet helemaal meer zoals het zou moeten zijn. Neem de stap die Unamie eerder aanhaalt. En zie de (vele) discussies hier op Bokt over het GP-paard en de 'happy athlete'.
Ik zeg ook niet dat een paard met voorsingel ineens kreupel door de baan gaat of flink in de staak gaat (deed ie dat maar als hem iets niet lekker zat..)

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:27

Waarom is dat een slechte beredenatie? Als voorsingels voor ALLE paarden écht zo slecht waren, zou niemand ze toch meer gebruiken? Zeker niet de mensen die hiermee hun brood moeten verdienen, en er baat bij hebben dat hun dieren zo lekker mogelijk in hun vel zitten waardoor ze ze hoog mogelijk kunnen scoren Lachen