Rijden met kaptoom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: Rijden met kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:28

Omdat ik met een kaptoom beter kan inwerken Lachen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:31

stef schreef:
waarom zou je dan ingewikkeld gaan doen met een kaptoom als dat met een halster ook kan?

Een stalhalster bevat tov een kaptoom erg veel ruis.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:15

Lara_Silver schreef:
stef schreef:
waarom zou je dan ingewikkeld gaan doen met een kaptoom als dat met een halster ook kan?

Idd, die zit veel te los om de neus om duidelijke hulpen te geven.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:18

Ik rij momenteel alleen met kaptoom (die bij Marijke de Jong te koop is) en werk er ook mee aan de hand. Gaat helemaal prima Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:24

Een vriendin van me werkt en rijdt ook met de kaptoom van Marijke de Jong (www.paardenbegrijpen.nl) en dat gaat prima, hoor.

Overigens werkt mijn bitloze hoofdstel ook in op de zijkanten van de neus (www.paardenmetplezier.eu) en daar is niets onduidelijks aan, hoor. Haha!
Al rij ik vooral op mijn zit, maar bij teugelhulpen merk ik bij deze optoming echt niet dat het onduidelijk is. Verre van zelfs. Knipoog
Maar mijn neusriem is gemaakt van zacht leer, zit geen metaal in. Ik vind wel dat je daarop moet letten, want ik ben niet zo van het metaal in de neusriem.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:39

Nadya schreef:
Maar mijn neusriem is gemaakt van zacht leer, zit geen metaal in. Ik vind wel dat je daarop moet letten, want ik ben niet zo van het metaal in de neusriem.

In bepaalde constructies is metaal in de neusriem juist erg paardvriendelijk. Bij de meroth zorgt het bijvoorbeeld voor de goede release en de "fietsenketting" die je in bepaalde kaptooms en hackamores hebt zorgen ook voor een goede vorm (voorkomt torsie) en duidelijke aanwijzing naar het paard (en ja, een hackamore kan in verkeerde handen bijzonder paardONvriendelijk zijn Tong uitsteken )
Laatst bijgewerkt door Waratje op 25-03-08 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:42

Waratje schreef:
)
Nadya schreef:

In bepaalde constructies is metaal in de neusriem juist erg paardvriendelijk. Bij de meroth zorgt het bijvoorbeeld voor de goede release en de "fietsenketting" die je in bepaalde kaptooms en hackamores hebt zorgen ook voor een goede vorm (voorkomt torsie) en duidelijke aanwijzing naar het paard (en ja, een hackamore kan in verkeerde handen bijzonder paardONvriendelijk zijn Tong uitsteken )

Ik zou dan ook niet met een hackamore willen rijden, vindt ze niet vriendelijk genoeg namelijk. En die bitloze hoofdstellen waarbij de neusriem werkt met een releasesysteem (die kruislingse bijvoorbeeld) vond ik verschrikkelijk bij mijn paard. Die heb ik snel doorverkocht en hopelijk vindt de nieuwe eigenaresse dat het bij hun wel werkt.

minkxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 20:58

Zijn er nadelen van het rijden met kaptoom?
In vergelijking tot een bitloos hoofdstel bijvoorbeeld ;)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:39

Ik rij met een Weens kaptoom,dat werkt fijn in (geen ijzer in de neusriem).
Ik heb deze:
Afbeelding

Ik heb niet veel positieve ervaringen met bitloze hoofdstellen. De release bij kin en kaak gekruisd vind ik niet goed waardoor je ruis krijgt. Sidepulls werken net als dit kaptoom (rechts is rechts en links is links), maar voordeel van een kaptoom is dat het veel veelzijdiger is. Hier kan ook evt. nog een bit aan en het werkt prettig met het werken aan de hand omdat het niet schuift.

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 22:23

Meiden even kijken voordat je reageert topic is uit 2008 ;)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 22:27

Ik had al getemd, maar aangezien topics soms toch open blijven omdat de discussie toegevoegde waarde heeft, dacht ik dat ik dan net zo goed eerst een antwoord kon geven op de vraag.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:03

Oud topic. Slotje.