Zachtste bit voor mijn pony is??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

bfsunshine

Re: Zachtste bit voor mijn pony is??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 19:03

je hebt die bitjes ook in dubbelgebroken.(enkel gebroken doe ik zoiezo niet dat vind mijn paard standaard niks!) Heeft dubbelgebroken ook zo'n werking?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 19:07

Citaat:
Enkel gebroken trens

Een enkelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 1 punt scharniert. Dit mondstuk werkt als er aan de teugels getrokken wordt in op de lagen, tong, mondhoeken en het gehemelte. De meeste druk ontstaat op de lagen. Het mondstuk knijpt daarnaast om de onderkaak en kan in het gehemelte prikken naarmate de druk op de teugels toeneemt. De inwerking van dit bit is te vergelijken met een notenkraker; hoe langer de handvaten en hoe breder de trens is, hoe groter de kracht zal zijn waarmee de noot cq onderkaak van het paard "gekraakt" zal worden. Een trens mag niet te smal zijn, maar dus ook zeker niet breder dan nodig!

Dubbelgebroken trens

Een dubbelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 2 plaatsen scharniert. Als je aan de teugels trekt, zal het paard druk voelen op mondhoeken, tong en lagen, waarbij de druk gelijkmatig verdeeld wordt over de tong en de lagen. Dit bit kan niet in het gehemelte prikken, maar geeft wel weer druk op het midden van de tong. De vorm van het middelste deel van het mondstuk kan verschillen. Dit kan een plat plaatje zijn, maar ook een bol of anatomisch gevormd bolletje.

Ongebroken trens

Een ongebroken trens heeft geen scharnierpunten. Het mondstuk kan recht zijn of de vorm van de tong volgen. Het werkt voornamelijk in op de mondhoeken en de tong en minder op de lagen. Doordat het ongebroken is, worden tong en lagen niet bij elkaar geknepen en kan het ook niet in het gehemelte prikken. Sturen gaat met een ongebroken trens wel iets lastiger dan met een gebroken bit omdat eenzijdige teugelhulpen minder goed doorkomen. Een ongebroken trens is niet hetzelfde als een stang omdat het bit geen hefboomwerking en kinketting heeft. Een ongebroken trens is zeer geschikt voor paarden met een gevoelig gehemelte of hangend rooster.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 19:09

Dubbelgebroken werkt meer in op de lagen, een stang zoals op het plaatje werkt meer in op de mondhoeken.
De dubbelgebroken trensjes zijn waarschijnlijk niet flexibel omdat er een harde kern in moet zitten voor het scharnierpunt.
Ik denk dat je dan beter de stangversie kunt proberen ipv de dubbelgebroken versie.
Maar je hebt je paard toch weleens gereden met een bit, waar rijd je normaal mee?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 19:10

dus zou dat bit waarvan ik die link stuurde zeker te proberen zijn?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 19:12

Ja hoor, het is een zachter bit dan de meeste andere maar zoals gezegd; het verschilt per paard.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 19:16

anneliesdj schreef:
Dubbelgebroken werkt meer in op de lagen, een stang zoals op het plaatje werkt meer in op de mondhoeken.
De dubbelgebroken trensjes zijn waarschijnlijk niet flexibel omdat er een harde kern in moet zitten voor het scharnierpunt.
Ik denk dat je dan beter de stangversie kunt proberen ipv de dubbelgebroken versie.
Maar je hebt je paard toch weleens gereden met een bit, waar rijd je normaal mee?

Op mijn pony rijdt iik met een dubbelgebroken. maar hij rent weg als ik een ophouding geeft (en dat is voor het bit!) en ik rijd ook wel vaak met halstertje en dat gaat vbeel beter! dus i kwou een zo zacht mogelijk bitje proberen;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 19:29

Heb je weleens een ander bit geprobeerd behalve dubbelgebroken?
Ik zou dan toch eerder de stang/ongebroken trens proberen ipv een dubbelgebroken trens.

Efrit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:40

Ik heb goede ervaringen met een Myler bitje.
Dat bit is een andere manier gemaakt dan de meeste bitten waardoor het extra 'zacht' is.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 09:29

ja mijn paardentandarts zei ook iets over myler bitjes maar dat er veel verschillende zijn en dat het heel moeilijk is er een te vinden die bij je paard past. heb je er toevallig een foto/plaatje van?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 09:40

anneliesdj schreef:
Heb je weleens een ander bit geprobeerd behalve dubbelgebroken?
Ik zou dan toch eerder de stang/ongebroken trens proberen ipv een dubbelgebroken trens.

ja enkel maar dat was ook niet zo'n succes. ja ik denk dat ik dat ook ga proberen. even vragen wie er bij ons op de club een stang/ondergebroken trens heeft.

Violaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 09:42

Zo dik mogelijk is ook zachter in zijn mond Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 09:48

zo dik mogelijk kan dus best dun zijn Lachen

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 09:49

hoezo is zo dik mogelijk zachter dan?

Violaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 09:50

Als je een dun bit heb is het 'scherper' in zn mond Knipoog
En bij dik omgekeerd.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 09:52

zijn er ook mensen die ervaring hebben met happy mouth bitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 09:57

violaaa, wel de ruimte in de mond in acht nemend

Citaat:
zo dik mogelijk kan dus best dun zijn

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 23:52

Violaaa schreef:
Als je een dun bit heb is het 'scherper' in zn mond Knipoog
En bij dik omgekeerd.

voor zover er ruimte is. mijn NMPRS merrie heeft een bitje van 7 mm dik, en meer moet het ook niet zijn. haar oude bit was 10 mm dik, en té dik voor haar, wat betekent dat ze de mond te vol had, geen ruimte had om te tong te laten ontspannen, met als gevolg dat ze haar mond steeds opendeed en het niet prettig vond als ze het bit droeg.

voor mijn E-pony heb ik een bit van 16 mm, en dat is ook voldoende. er zijn maar weinig paarden die een 'dikker' bit (20 mm of meer) lekker in de mond kunnen hebben, de 'regel' hoe dikker hoe zachter is allang achterhaald. het is echt paardafhankelijk, veel paarden hebben gewoon de ruimte niet en bij paarden die meer ruimte hebben kan je er alsnog niet vanuit gaan dat ze een dikker bit ook daadwerkelijk fijner vinden.

het is niet de ruiter die kiest voor het prettigste bit, maar het paard.

Violaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:50

Oke, dat kan idd maar ik bedoel dat het bij sommige paarden 'zachter' in de mond kan voelen dan een dun bit Clown

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:17

Ik gebruikte een dubbelgebroken watertrens van sprenger, da's normaal het zachte wat je hebt. En hoe dikker het bit, hoe zachter het is Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:01

Heb jij ook een paar berichten terug gelezen asiza? Lachen

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:16

runningkawa schreef:
Heb jij ook een paar berichten terug gelezen asiza? Lachen

sorry, niet helemaal doorgenomen. ben gelukkig niet de enige .. Clown

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 01:24

Violaaa schreef:

Dat is niet helemaal waar. Het paard moet er wel ruimte voor hebben. En TE dik bit wat niet past in de mond is scherper dan een heel dun bitje. Let dus wel goed op hoe de mond van je paard in elkaar zit, vooral de wat luxere paardjes (arabier, welsh, nrps enz) hebben vaak maar kleine mondjes.
Als een dik bit niet het beoogde effect heeft is het verstandig om juist eens een dunner bit te proberen.

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 11:18

anneliesdj schreef:
Violaaa schreef:

Dat is niet helemaal waar. Het paard moet er wel ruimte voor hebben. En TE dik bit wat niet past in de mond is scherper dan een heel dun bitje. Let dus wel goed op hoe de mond van je paard in elkaar zit, vooral de wat luxere paardjes (arabier, welsh, nrps enz) hebben vaak maar kleine mondjes.
Als een dik bit niet het beoogde effect heeft is het verstandig om juist eens een dunner bit te proberen.

gelukkig weet iedereen hier dat je moet opletten dat het bit niet te dik is vb. bij volbloeden en fijnere paarden. Anderzijds ben ik toch akkoord met Violaa Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:08

anneliesdj schreef:
Violaaa schreef:

precies... en hoe korter de tanden (jonge dieren) hoe minder ruimte. overigens is het bij eigenlijk ieder paard zo, dat wanneer de mond en de tong ontspannen zijn, de tong heel de mond vult. hij ligt tegen het gehemelte aan, in de onderkaak, en 'puilt' tussen de voortanden en kiezen aan de zijkanten als het ware over de lagen heen in ontspanning. deze houding moet met het bit mogelijk zijn zonder dat het voor het dier in de weg zit, en dat betekent voor een hoop paarden dat een dunner bit een prettiger optie is dan een mond vol.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:11

roxxxiejjj schreef:
zijn er ook mensen die ervaring hebben met happy mouth bitten?

Ja goede ervaring , heb er een met appelsmaak .