Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Iris82 schreef:Waarom denkt iedereen als ik mag vragen dat een aansnoer de beste neusriem voor zijn paard is?
) Sisco4life schreef:Neusriem
totaal geen neusriem (zolang je niet aan de teugels plukt, heb je helemaal geen neusriem nodig!)
kopstuk
onderlegdzo zacht mogelijk, en zo zodat het niet schuurt.
neusriem onder kopstuk (als ik er al ene zou hebben, wat ik dus neit heb)
Gespen
normaal, gewoon een gladde onderkant, lijkt me als paard zijnde het fijnste
niet achter de oren, lijkt me niet prettig als een paard zijn oren in de nek doet.
riemen
smal / breed / rondgenaaid. tja.. niet te smal, niet te breed, rondgenaaid, lijkt me neit zo een heel groot verschil uitmakenzolang de riemen maar neit zoo breed zijn dat ze ergens in de weg zitten
Nou, kom maar op
Sisco4life schreef:Neusriem
Breed / Dun: dun snijd meer, maar onderlegd lijkt me het belangrijkste.
aansnoer / geen aansnoer: daar twijfel ik erg tussen, met vast maken is denk ik aansnoer fijner voor het paard, omdat je de druk verdeeld over twee delen en het vaak soepeler kan dan met een gewone. In gebruik vind ik er geen verschil tussen zitten.
wel / geen sperriem: Een sperriem verbloemt rijtechnische problemen, oftewel: het zorgt ervoor dat paarden niet meer kunnen laten zien dat iets niet lekker voelt.
kopstuk
onderlegd / niet onderlegd: zachter en vaak wordt het iets breder, dus betere drukverdeling.
neusriem riem over kopstuk heen lopen/ onder kopstuk: kopstuk is meestal breder dan neusriem-riempje, dus betere drukverdeling.
Hierbij mis ik alleen: anatomisch gevormd kopstuk. Dat lijkt mij fijner dan de standaard rechte kopstukken.
Gespen
blind/ normaal: Bij blinde sluitingen zit de sluiting tegen het paardenhoofd aan.
achter de oren(alles) / niet achter de oren: Achter de oren komt druk te staan, aan de zijkant niet.
riemen
smal / breed / rondgenaaid: wat hier het beste van is vind ik lastig, ik zou ook geen voor- of nadelen kunnen verzinnen. Neusriem en kopstuk lijken me belangrijker.
Wat ik ook nog mis, is dat ik het HEEL belangrijk vind dat het leer SOEPEL is.