maar je hebt ook van die bitten met rond draaiende ( koperen) dingen er in.. ( lekker duidelijk
) dat kan toch zelfs kleine schokjes in de mond geven? Of is dat een fabeltje.. heb dat wel eens gehoord. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
) dat kan toch zelfs kleine schokjes in de mond geven? Of is dat een fabeltje.. heb dat wel eens gehoord. Sodeletuut schreef:Ik heb een enkelgebroken bit. zijn die scherp? en welke zijn het minste scherp? een dubbelgebroken? want ik wil geen scherp bit hebben , dan koop ik een dubbelgebroken
Marlou_ schreef:druk op de lagen? leg is uit

arans schreef:Ik versta scherp, bij bitten die niet goed bij de mond van het paard passen. ( te dik/dun dus) of die notenkraker/hefboom efect hebben.
Wanneer is de mond groot, klein, kort, veel/weinig ruimte enzovoorts? Weet iemand waar ik daarover info kan vinden, zodat ik zelf bij mijn paard kan gaan kijken wat ze nou heeft?
Dagmar_k schreef:Maar wat zouden jullie doen, als je paard constant er mee speelt? Met dus het middelste gedeelte van het dubbelgebroken bitje?
Negerzoen schreef:Maar weet je ook dat op veel manege's alle paarden en pony's enkel gebroken bitten hebben? Op die van mij tenminste wel.
runningkawa schreef:schrijf ik dan dat het bij elk paard zo is?
Ik maak eigenlijk uit mijn eigen berichtje wat anders op
. Ik wilde eigenlijk alleen daarop mijn eigen idee/opvatting wat ophelderen.Julie_x schreef:Bekend zinnetje: Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter.
En daar ben ik het dan ook mee eens. Als jij hard aan je bit trekt etc zal bv een gewone enkelgebroken trens in het gehemelte prikken. Rijd jij daarentegen met een zachte hand en werk je met zit, benen en slecht lichte teugelhulpen, steekt het bit niet in het gehemelte van je paard.
Daarbij moet je zoals Arans zei ook nog op de mond van je paard letten. Laag gehemelte, waar stoppen de tanden, enz..
, maar met een enkelgebroken kan je echt wel zacht rijden. Er zijn ook paarden die al dat gebeweeg van een dubbelgebroken trensje helemaal niet aangenaam vinden. De mijne heeft de overgang goed opgenomen, maar af en toe rijd ik nog eens met en enkelgebroken en daar loopt ie net hetzelfde op. Negerzoen schreef:Maar weet je ook dat op veel manege's alle paarden en pony's enkel gebroken bitten hebben? Op die van mij tenminste wel.