Wanneer is een bit scherp?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Re: Wanneer is een bit scherp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 21:04

klopt rubber is niet fijn.

maar je hebt ook van die bitten met rond draaiende ( koperen) dingen er in.. ( lekker duidelijk Haha! ) dat kan toch zelfs kleine schokjes in de mond geven? Of is dat een fabeltje.. heb dat wel eens gehoord.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 21:05

Sodeletuut schreef:
Ik heb een enkelgebroken bit. zijn die scherp? en welke zijn het minste scherp? een dubbelgebroken? want ik wil geen scherp bit hebben , dan koop ik een dubbelgebroken

Een enkel gebroken bit knijpt de tong samen als je er druk op geeft en prikt in het gehemelte.

Een dubbelgebroken bit geeft druk op de lagen en een ongebroken trens geeft voornamelijk druk op de tong.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 21:17

druk op de lagen? leg is uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 21:22

Marlou_ schreef:
druk op de lagen? leg is uit

Als je in de mond van een paard of pony kijkt, zie je dat er een stukje is tussen de tanden en de kiezen in, waar geen kiezen zitten. Dit zijn de lagen en dit is de plek waar het bit behoort te zitten.

Afbeelding

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 21:25

oke op die fiets! Haha!

Ik houd het gewoon bij mijn dikke watertrens want ik denk dat er met elk bit wel iets is of heb ik dat nu?
en bitloos dan af en toe..

wat ik me ook afvraag is wat het nut is van met stang trens rijden in combi met elkaar..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 21:27

Deze plaatjes kwam ik tegen in een ander topic

Afbeelding

Afbeelding

Jammer dat de ongebroken trens er niet bij staat en het notenkrakereffect ook niet echt zichtbaar is op het eerste plaatje, maar ze geven wel een beeld van hoe een bit in de mond ligt

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 21:35

arans schreef:
Ik versta scherp, bij bitten die niet goed bij de mond van het paard passen. ( te dik/dun dus) of die notenkraker/hefboom efect hebben.

Deze opmerking kan ik mij wel goed in vinden... nu is natuurlijk de vraag: Hoe weet ik wat voor een mond mijn paard heeft? Clown Wanneer is de mond groot, klein, kort, veel/weinig ruimte enzovoorts? Weet iemand waar ik daarover info kan vinden, zodat ik zelf bij mijn paard kan gaan kijken wat ze nou heeft? Clown

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 21:38

Het allerbeste kun je gewoon een hele stapel bitten ergens vandaan halen (lenen) en kijken wat het beste in de mond past en waar je paard het lekkerst mee loopt.
Dat is de enige manier om er achter te komen wat voor jouw paard fijn is.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 21:40

Maar wat zouden jullie doen, als je paard constant er mee speelt? Met dus het middelste gedeelte van het dubbelgebroken bitje?

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 21:52

Dagmar_k schreef:
Maar wat zouden jullie doen, als je paard constant er mee speelt? Met dus het middelste gedeelte van het dubbelgebroken bitje?

Hmm dat doet die van mij ook, echt niet fijn want hij trok heel de tijd teugels bijna uit mijn handen, toen ben ik overgegaan over die dikke watertrens en nu doet ze dat niet meer..

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 21:57

Fijn dat het herkenbaar is. Maar het gekke is, hij doet het bij stilstaan of bij lang teugeltje of bij het indoen. Bij betere druk stopt hij wel, maar wil hij er eigenlijk graag achter lopen. Is dit buiten rijtechnisch (voorwaarts neerwaarts) ook via een scherper/ander bit op te lossen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:12

Ik denk, dat je meer je paard van voren naar achteren moet rijden.
Zelf ben ik na jaren weer begonnen met rijden en op het punt dat ik destijds stopte, had je enkel de keus uit een bus- en een watertrens, enkelgebroken en ongebroken waren de overige keuzes.
Toen ik weer op een paard ging zitten na jaren heb ik gelijk naar een dubbelgebroken bit gegrepen en er nooit spijt van gehad.
Het feit dat jouw paard achter het bit wil lopen, doet mij denken aan dat het bit al te scherp is, of je hand is te hard.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:14

Bekend zinnetje: Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter.
En daar ben ik het dan ook mee eens. Als jij hard aan je bit trekt etc zal bv een gewone enkelgebroken trens in het gehemelte prikken. Rijd jij daarentegen met een zachte hand en werk je met zit, benen en slecht lichte teugelhulpen, steekt het bit niet in het gehemelte van je paard.
Daarbij moet je zoals Arans zei ook nog op de mond van je paard letten. Laag gehemelte, waar stoppen de tanden, enz..

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:26

Ja dat begrijp ik. Ik heb altijd gedacht dat ik een tamelijk licht in mijn hand ben, maar kan nog wel eens een strenge binnenhand hebben! Daar ben ik mee bezig om het af te leren. Maar aangeleerde gewoontes leer je niet zo gemakkelijk af, als dat je eraan komt, helaas.
Ik moet ook zeggen dat ik dit paard drie weken heb, waarvan ik maar een aantal keer heb kunnen rijden! Dus rijtechnisch zou er nog gewerkt moeten worden, en wat meer aan elkaar wennen.

@suleilitha: van voren naar achteren? Bedoel je het nou andersom, of is dit totaal nieuw voor mij?

@ Julie_x e.a.: ik zal idd eens samen met mijn instructrice gaan kijken naar bit, of alles goed ligt. bedankt voor adviezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:33

Sorry, natuurlijk bedoel ik andersom!!!! (het resultaat van een drukke week!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:38

ik vind dat een bit zo scherp is als de ruiter hand wil. want ook met een dubbel gebroken goed passend bit kun je heeel erg scherp in werken. maar als de ruiterhand zacht genoeg is kun je dr in hangen wat je wil zonder dat het te scherp in wekrt

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:46

Maar weet je ook dat op veel manege's alle paarden en pony's enkel gebroken bitten hebben? Op die van mij tenminste wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:52

Negerzoen schreef:
Maar weet je ook dat op veel manege's alle paarden en pony's enkel gebroken bitten hebben? Op die van mij tenminste wel.

Ja, uit zuinigheidsoverwegingen. Een enkel gebroken bit kost heel wat minder, en doorgaans zijn manegepaarden dusdanig afgestompt dat ze anders niet te rijden zijn. Een enkelgebroken bit heb je voor minder dan 10 euro, een dubbelgebroken begint boven de 20 euro en als je een K&K neemt, of een ander aurigan/argentaan-achtig bit zit je zowiezo boven de 80 euro.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:17

runningkawa schreef:
schrijf ik dan dat het bij elk paard zo is?
Ik maak eigenlijk uit mijn eigen berichtje wat anders op Haha!

Zo bedoel ik het ook niet Knipoog . Ik wilde eigenlijk alleen daarop mijn eigen idee/opvatting wat ophelderen.
Omdat ik het gevoel had dat mijn opmerking meer overkwam dat ik bedoelde dat ik ALTIJD vind dat een dikker bit beter is, maar dat is helemaal niet zo.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 07:07

Julie_x schreef:
Bekend zinnetje: Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter.
En daar ben ik het dan ook mee eens. Als jij hard aan je bit trekt etc zal bv een gewone enkelgebroken trens in het gehemelte prikken. Rijd jij daarentegen met een zachte hand en werk je met zit, benen en slecht lichte teugelhulpen, steekt het bit niet in het gehemelte van je paard.
Daarbij moet je zoals Arans zei ook nog op de mond van je paard letten. Laag gehemelte, waar stoppen de tanden, enz..

Ook al geef je maar hele lichte druk dan prikt het bit in in het gehemelte, dat is de vorm van het bit.

En het maakt wel degelijk verschil of je een ophouding maakt me een trensje of met een stang (met hefboomwerking en kinketting)

Natuurlijk is het bit zo scherp als de hand van de ruiter hem maakt, maar er zijn alsnog wel verschillen tussen bitten.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 07:27

Tuurlijk zijn er verschillen, ik bedoel niet dat elk bit hetzelfde is hoor. Zelf rijd ik met dubbelgebroken Tong uitsteken, maar met een enkelgebroken kan je echt wel zacht rijden. Er zijn ook paarden die al dat gebeweeg van een dubbelgebroken trensje helemaal niet aangenaam vinden. De mijne heeft de overgang goed opgenomen, maar af en toe rijd ik nog eens met en enkelgebroken en daar loopt ie net hetzelfde op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 07:51

Negerzoen schreef:

Heeft ook wel wat met ouderwets te maken vind ik Lachen
Vroeger reed je gewoon standaard een paard met een enkelgebroken trens.
Dat was een vriendelijk bit zei men dus dat hing erin Lachen
Liefst ook nog heel dik. Ik heb daarmee dus ook erg veel paarden gereden.

Tot ze daarna eens wat beter gingen kijken naar hoe een paardenmond in elkaar zat.
En ze erachter kwamen dat dat enkelgebroken helemaal niet direct het vriendelijkste was.
En zo is er toen in de bittenwereld wel het een en ander veranderd.

Maar helaas hoor je nog steeds mensen harnekkig zeggen, enkel gebroken is het vriendelijkst, ongebroken is een stang dus streng.
Het wil de wereld maar niet uit Lachen

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 07:57

Ik wissel af tres Billly allen en bitloos.

Die billy allen is een bit met scharen en een kin ketting de scharen zijn niet echt kort. Maar de kin ketting wel lang heb ik verlengt.

Het bit is net zo scherp als je er mee om gaat. Ik rij rustig zeker met dat bit. Als ze neit relaxt is kies ik neit voor dat bit.

Nu ik hier topic lees ga ik ook nog op zoek naar een dubbvel gebroken western bitje om te trainen. Ipv trens.

Heb ook een show sneffle maar die is duner als de trens dus die gebruik ik niet omdat ze op de trens goed loopt.

Dat bit met scharen rijd ik af en toe mee 1 a 2 keer in week en op wedstrijd. Overige keren rijd ik met trens of bitloos.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 08:05

Ik rij alleen dressuur met een bit (en dat is ongeveer eens in de maand), voor de rest rij ik zonder bit. Anouar loopt daar goed mee, dus waarom zou ik hem dan een bit in doen. Bovendien is het veel makkelijker met eten en drinken onderweg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 08:07

Met eten en drinken onderweg hoeven de meeste geen rekening te houden Lachen

En redeneer ik, Kawa loopt goed met bit, waarom dan wat anders.
Elke optoming heeft zijn voor en tegen Lachen

Maar goed, we zitten niet op NA Tong uitsteken