Vriendelijk Bit in de mond.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

Re: Vriendelijk Bit in de mond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:04

Ieder bit is zonder inwerking inderdaad even vriendelijk.

Echter, bij lichte teugelaanname zie je bij enkelgebroken trensen (deze zul je bij mij gewoon NIET vinden) dat ze een notenkraker effect krijgen, waardoor de mondhoeken van het paard bij elkaar geknepen kunnen worden (afhankelijk van de teugeldruk) EN zal de punt, die door het notenkrakers effect ontstat kunnen prikken in het gehemelte van het paard.

Zelf ben ik fan van dubbelgebroken watertrensen. Waarom watertrens? Omdat je bij teugelaanname bij een watertrens niet de trens meedraait, maar alleen de ringen draaien, waardoor de trens beter op zijn plek blijft. Dit is mijn redenatie, anderen zijn juist weer voor een bustrens, omdat deze minder beweegt en daardoor stiller blijft liggen.

Het ligt natuurlijk aan het paard, maar enkel- of ongebroken trensen zijn wel mijn voorkeur.
Daarnaast: dik is vriendelijker dan dun bij dezelfde teugeldruk. Maar: een dik bit is een hoop ijzerwerk in de mond van je paard en bij dikkere bitten zijn er genoeg paarden, die hun mond daarmee niet gesloten kunnen houden. Zelf ben ik dan ook een voorstander van wat dunnere bitten en dan een zachter gebruik door de ruiter, maar niet iedere ruiter heeft deze zachte hand.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 12:24

Het fijnst vind ik een dubbelgebroken of ongebroken bustrens, en dan redelijk dun (14 mm)

Bustrens, omdat die wat stiller ligt en minder snel in de mondhoeken irriteert.
Dun mondstuk, omdat het paard dan wat meer ruimte voor de tong heeft, en de mond beter dicht krijgt (dat geldt vooral voor paarden met een iets smaller mondje)
En dubbelgebroken of ongebroken ligt helemaal aan het paard, zou je moeten uitproberen

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:36

Afbeelding

Ik heb deze en vind het fijn bitje...

chocogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:03

een dubbelgebroken watertrens met een bol tussenstukje en een leerbitje, ze loopt op het laatste bit fijner maar dat verschilt per paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:13

Dubbel gebroken en ongebroken.

De rest gebruik ik nooit..dan kom je imo aan op Rt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:58

De vriendelijkheid van het bit wordt door een aantal factoren bepaald. De belangrijkste daarvan is de hand van de ruiter. Verder spelen de ruimte in de mond en de persoonlijke voorkeur van het paard een belangrijke rol.
Bij een paard met weinig ruimte in de mond kan een dun bitje dus vele malen vriendelijker zijn dan een dik bitje.
Ongebroken trens is inderdaad één van de zachtste bitten die er zijn, dubbel gebroken trensje kan onrust geven in de mond door de beweeglijkheid.