Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
...en iedereen moet ook goed kijken wat de maximale belasting is voor de paardenrug..heb 1 x een ander op mijn vorige paard gezet(was veel zwaarder dan ik, bijna 2x zoveel) die net was aangereden en met opstappen zakte mijn merrie al bijna door dr hoeven, dus heb gelijk gevraagd of ze wilde afstappen...
.. odje schreef:Myukii schreef:Wachten tot 6-jarige leeftijd vind ik dan ook wel weer vrij overdreven hoorZoveel geduld zou ik ook niet hebben
Jouw leventje verloop tot nu toe voorspoedig is het niet??
Pashon schreef:Mag ik vragen wat je met deze opmerking bedoeld?
meggiemeg schreef:Helaas ben ik niet gezegend met een super slanke lijn. Heb wel een zadel uitgekozen met wat langere en bredere kussens zodat het gewicht wat beter wordt verdeeld op de rug van mijn paard.

Citaat:En dat terwijl het zó'n kleine moeite is om eens per jaar je zadel even te laten nakijken. En gewoon af en toe een ostheopaat/chiropractor laten kijken naar de rug. Er zijn zóveel manieren om zélf te testen of je zadel goed ligt (gel-pads die drukverdeling meten). Waarom merk ik er dan zo weinig van?
WendyBZ schreef:meggiemeg schreef:Helaas ben ik niet gezegend met een super slanke lijn. Heb wel een zadel uitgekozen met wat langere en bredere kussens zodat het gewicht wat beter wordt verdeeld op de rug van mijn paard.
Hier ook. Ik rij nu met een ijslanderzadel met lange kussens, ander zadel (op maat) is in bestelling. Mijn vorige ruin was wat groter en grover, mijn huidige merrie is wat kleiner, maar daar heb ik rekening mee gehouden. In het begin veel gelongeerd om de rug sterker te maken en na 15 jaar niet lessen weer les genomen om mijn balans te verbeteren. Ik heb echt het beste voor mijn paardje voor. Afvallen is nou eenmaal niet makkelijk

(ze heeft geen last in haar rug, dit is nagekeken bij de aankoop, en het tweede zadel zat voor haar als gegoten want ze liep nog nooit zo vlot
)
Myukii schreef:Het valt me steeds vaker op dat er zóveel mensen met een slecht passend zadel rijden, of veel te zwaar zijn voor hun pony/paard. Ik neem toch aan dat iedereen wel begrijpt dat een paardenrug heel gevoelig en vooral belangrijk is? paardenrug is belangrijk idd, maar ik denk juist dat er steeds meer mensen bewust van raken dat het zo belangrijk is
steeds meer mensen denken beter na bij de aanschaf van een zadel, halen er een zadelmaker of passer bij, laten het checken , houden het zelf meer in de gaten en verdiepen zich er meer in , om een voorbeeld te geven , ga kijken hoeveel mensen er een topic openen over het "drama wat passend zadel vinden heet"
Het is ook geen wonder dat er steeds meer paarden met rugproblemen zijn. Hoevaak ik wel niet hoor dat er weer een paard naar de kliniek moet voor z'n rug, echt ongelofelijk. Natuurlijk is dat niet altíjd de schuld van de ruiter/eigenaar, en begrijp ik ook wel dat er paarden zijn met hele gevoelige ruggen, waar het dus al gauw mis mee is. Maar het lijkt wel alsof 'voorkomen is beter dan genezen' vaak niet meer opgaat..ik denk niet zozeer dat er meer rugproblemen bij paarden zijn alswel dat ze beter gesignaleerd worden, mensne denken nu verder bij een paard wat bepaalde reacties geeft (moeilijk rij en omgangs gedrag, lichamelijke problemen) en word er gezocht naar waar het vandaan komt dankzij internet en fora als bokt word de wereld steeds kleiner, hoor zie en lees j meer en kom je dus ogenschijnlijk bepaalde probemen steeds meer tegen
is dta omdat ze er steeds meer zijn/voorkomen?
hoeft niet eens het geval te zijn , de informatie is alleen steeds toegankelijker, en makkelijker te bespreken
En dat terwijl het zó'n kleine moeite is om eens per jaar je zadel even te laten nakijken. En gewoon af en toe een ostheopaat/chiropractor laten kijken naar de rug. Er zijn zóveel manieren om zélf te testen of je zadel goed ligt (gel-pads die drukverdeling meten). Waarom merk ik er dan zo weinig van?mijn ervaring is dat dat juist wel steeds meer gebeurt, door mensen zelf die er steeds meer op letten , en bij de mensen die het niet zien of merken , dan worden die er veel sneller op gewezen door omstanders
Sorry, kan me er echt aan ergeren dat het plezier van de mens in veel gevallen voor het welzijn van het paard gaat. Ook te zware mensen die kostte wat kost willen blijven rijden op een pony die dat duidelijk niet aankan. Kijk, ik vind het écht vervelend voor de mensen die te lijden hebben onder overgewicht, vind het héél sneu dat ze dan maar voorlopig (een deel van) hun hobby moeten opgeven, maar is het niet het belangrijkste dat het páárd beter wordt van het rijden, en niet dat de ruiter het maar zo leuk vindt?
Ga dan lekker grondwerken, longeren, wandelen, vden, doe wat leuks, en ga zelf hard aan de slag met afvallen. hier heb je dus wel weer ene heel subjectief iets te pakken
wanneer is iemand te groot of te zwaar , en wanneer kan het dier het niet aan ?
mensen zijn ontzettend slecht in het schatten van gewicht , iemand met maatje 42 word maar zelden als dat maatje 42 gezien , mensen denken dta de persoon lichter is dan dat de persoon is , of juist vel zwaarder...
ik denk wel dat je idd er oog op moet houden wat de draagkracht en de belasting van een dier is , maar wie beslist wat die beide dingen zijn per dier individueel bekeken ? en langs welke maatstaven?
wat betreft in de weg zitten , ik heb liever iemand met een paar kilootjes meer die een paard goed rijd
dan een gratenpakhuis wat zit te hotsen en te botsen
Oh, en nu ik toch zo lekker op dreef ben; paarden die véél te vroeg worden ingereden. Dat er in advertenties van 2,5-jarige paarden staat: "zadelmak en licht aangereden", oid. Wáárom is het nou toch zo moeilijk wachten tot een paard volgroeid is? Wachten tot 6-jarige leeftijd vind ik dan ook wel weer vrij overdreven hoorZoveel geduld zou ik ook niet hebben
Maar bijvoorbeeld een half jaar of een jaar kan al zoveel verschil uit maken. En het is gewoon zelfs bewezen dat paarden die te vroeg worden ingereden, later meer kans hebben op rugproblemen.in deze ga ik helemala met je me
ik klim er niet op voordat een dier minimaal 4,5 jaar oud is , ook op dieren die ik van een ander inrijd, kunnen mensen niet wachten tot die leeftijd?
prima, maar dna rij ik hem niet in
Moet zeggen dat ik ook echt niet heilig ben hoorEn wat mij betreft hoeft ook niet iedereen heilig te zijn, maar ik hoop dat er door mijn geweldige betoog weer 4 of 5 mensen zijn die even gaan nadenken hierover. Ofzo. Omdat het gewoon zo zonde is als je door je eigen fouten je paard verpest
Ninx schreef:Maar wanneer je tot doel zou stellen gewicht te verliezen zijn al die kunstgrepen niet nodig en ben je veel vrijer in je keuzes en mogelijkheden waar het het rijden betreft.
is dat aan het einde van de dag niet de beste keuze?
Dus ipv van stoeien met grotere/ andere/ op maat gemaakte (voor de ruiter) zadels, osteopaten, niet te vaak, niet te veel rijden, etc...., gewoon een knoop doorhakken en zeggen: nu is het genoeg! Ik wil nu iets aan de situatie doen en weer lekker vrij zijn om te rijden zonder bang te zijn dat ik iets forceer.
Tenzij je een ernstige aandoening hebt, of door medicijngebruik extra gewicht hebt, heb ik uiteraard niets gezegd.
Maar dit is echt een vraag: waarom (ondanks dat ik begrijp dat het uit een goed hart komt) werken mensen met extra gewicht heel erg aan alle randvoorwaarden zodat ze EN het gewicht kunnen behouden, EN kunnen blijven rijden? Is dat niet bewust een situatie in stand houden die voor beiden niet optimaal is?
Nogmaals, niet banketstaaf bedoeld. Iedereen heeft aanleg om dik te worden. Sterker 35% van de vrouwen is dat al, dus het is echt niet een individueel probleem.
ga ik even een reactie geven 

, maar het gewicht is wel in verhouding met de draagkracht van mijn merrie (laten we even re'eel zijn , het is gewoon niet voor iedereen haalbaar om maatje 38 te hebben , ik persoonlijk ben daar een goed voorbeeld van )
)Ninx schreef:Heyyyyy Draumpje,
Erg fijn en helder verwoord... Ik realiseer me terdege dat het een lange en barre tocht kan zijn naar een, voor jou, acceptabel formaat om te kunen beginnen met rijden.
Enne, niet iedereen kan inderdaad maatje 34 of 36 aan ... maar laat dat verd..*&^$#@&**$! ook niet de bedoeling zijn! Verdorie, dat stinkmodder media-ideaal maakt iedereen gek en is van de zotte.klopt, weg ermee, de kliko in ...gezond gewicht is het doel , slanke dennen staan er genoeg in het bos
Marilyn Monroe en andere seksgodinnen van haar tijd waren lekkere ronde vrouwen! Prachtig! eens, heel erg zelfs
Ik kan je alleen maar een hoop sterkte toewensen met je goede voornemens en zeggen dat het einddoel (lekker rijden op je prachtige paardje) je toch zou moeten sterken in je voornemen.
Het boek van Ivan Wolffers (Het Dikke Afvalboek) is trouwens een aanrader!ga ik eens even opzoeken
Rekent af met een hoop crappy bullshit die de ronde doet over gewicht verliezen e.d. Lekker reeel en leerzaam!
X Ninx