Boomloos op langere termijn

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Re: Boomloos op langere termijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:50

Ik heb 2 jaar intensief met een boomlooszadel gereden, nooit problemen mee gehad. Ik reed er ook dagritten enzo mee, hij zat echt geweldig zowel voor mij als voor mijn paard. Ik had een Torsion, je zag er wel gebruikssporen op maar het leer was verder van goede kwaliteit. Mijn paard heeft er nooit drukplekken van gehad.
Ik heb dit zadel verkocht, ik heb nu een 2 jarige merrie en ik ga nog even bedenken wat voor zadel ik voor haar ga kopen. Want ik wil het liefst een westernzadel.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:19

Ik rij nu ongeveer 5 jaar met een boomloos zadel.
Geen last.
Nooit gehad ook.
Ik maak soms ritjes van een half uur,en soms van 4 uur.
Ik rij licht,maar heb nooit drukkingen gehad. (mijn paard dan hé) Clown
Ik ben begonnen met een Barefoot Nevada,dat is een western zadel.
Daarna heb ik een Barefoot cheyenne gekocht.
Toen een Ghost,daarna weer een Ghost,en toen een Barefoot Cheyenne met knop. Lachen
Ik heb niet alle zadels nog hoor,ik heb een Barefoot en een Ghost over.
De rest verkocht ik om weer een ander model ervoor in de plaats te kunnen kopen.
Ik wil niet anders meer,het rijd heerlijk!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:16

Tja ik rijd ondertussen al 4 jaar op mijn Bob Marshall, niet meer van die lange ritten, want dat kunnen paard en ik niet meer aan. Ook mijn nieuwe paard heb ik boomloos ingereden en ik wil ook niet anders meer Haha!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:36

schop schop (Het lijkt me beter om dit topic omhoog te halen dan weer een nieuwe te openen.)

Ook ik ben heel erg geintresseerd in boomloos op de lange termijn, zowel de goede als de slecht ervaringen zijn zeer welkom!!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:39

Nou de BM ligt hier nog steeds en doet nog met enige regelmaat dienst :D

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:13

Mijn paard verdraagd geen westernzadel met boom, dan gaat hij bokken. Ik ben niet superlicht (75-80 kg) en rij nu ongeveer 2 jaar met een Bob Marshall zadel. Mijn paard is een maand geleden bij de osteopaat geweest voor zijn jaarlijkse check, en mankeerde niets noemenswaardigs in zijn lijf :) Dus ook op de langere termijn is het voor mij en mijn paard een prima oplossing :)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 09:55

DubbelDun schreef:
Nou de BM ligt hier nog steeds en doet nog met enige regelmaat dienst :D

En met welke zadel of welke zadels rij je anders? Volgens mij heb je er een heel aantal (geprobeerd).

Zijn er ook mensen die al langere tijd met een barefoot rijden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:00

Ik probeer graag zadels en heb al flink wat boom- en boomloze gehad. De BM is altijd een blijvertje geweest :D

"Met enige regelmaat' duidt er meer op dat ik momenteel niet meer op mijn drachtige merrie rijd en de 23-jarige ook niet heel veel meer onder het zadel komt :D

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:44

Geen andere lange termijn gebruikers meer die willen reageren?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:47

Rij nu al een paar jaar met de barefoot Arizona en beval nog steeds goed.

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:33

Ik heb nooit nadelen ondervonden aan boomloos, ook niet op langere termijn.
Heb het zadel nu een dikke 3 jaar en paard loopt er nog steeds even fijn onder en heb nog geen drukplekken kunnen ontdekken.

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 22:16

Ik denk dat het ook te maken heeft met de bespiering van een paard. Als een paard ouder wordt en weinig spieren heeft gaat een zadel altijd moeilijker liggen en krijg je sneller drukplekken, terwijl het bij een goed bespierd paard vaak veel beter ligt.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:13

Mijn antwoord is een beetje nutteloos hè :+
Ik heb sinds 2002 boomloos...eerst Torsion en nu een Ghost. Die laatste vind ik persoonlijk heel plezierig, maar wanneer iemand serieus western wil rijden adviseer ik Startrekk, of BM. Startrekk heeft sinds kort een nieuwer model Western en op het oiginele roundskirt model is tegen meerprijs ook tooling mogelijk
Afbeelding
De Midwest reiner

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:27

Mooi zadel BZ!
Ik ga toch maar weer even informeren naar een proefles western..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 14:33

Boomloos is leuk, maar niet meer voor mij...

Ik rij te ver, te vaak en te lang om dit zonder problemen te kunnen doen.
In de weekeinden rijden we meestal een paar uur en ik ga minimaal 1 keer per jaar op trektocht, met volle bepakking.

Mijn paarden hebben beide drukkingen gehad en ik vind boomloos te kwetsbaar voor wat ik doe. ik rij ze nu beiden weer met een boomzadel.

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 15:26

Wat is een BM?
Volgende week krijg ik waarschijnlijk mijn barefoot london binnen. :D
Ik hoop dat het goed ligt op bodan en dat ik er lekker op kan rijden :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:22

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:51

Mijn zus heeft een barefoot en die rijd er al heel erg lang mee, heeft er super veel plezier van, het is ook een paard met hoge schoft. Ik heb er al een paar keer op gereden en vind ze super! :D

Dus volgens mij krijg je er niet veel problemen mee ;)

Zij rijdt rond de 3 à 4 keer per week, dus niet heel weinig maar ook niet heel veel.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:57

Ik heb een Barefoot Cheyenne.
Ik heb mijn merrie ermee beleerd nu 2 jaar geleden.
En het zadel bevalt nog steeds. :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 12:24

DubbelDun schreef:
@BZ: mooi zadel, die kende ik nog niet. Zal wel niet weinig gaan kosten. Jammer dat die seatjockey's aan de voorkant zo hoog doorlopen.

Citaat:

Sofort verfügbar: Ein Westernsattel, der aussieht wie ein Westernsattel und sich auch so reitet:

Der neue Startrekk Midwest Reiner, der im Aussehen einem "normalen" Westernsattel in nichts nachsteht, in dem man sitzt, wie in einem Reining-Sattel, aber alle Vorteile des baumlosen Sattels hat. Durch seine Butterfly-Skirts hat der Reiter den Close Contact zum Pferd.

C-Ring Rigging, flache Fork mit schlankem Rohhaut-Horn, Snakedance Bordertooling, Montana Silberchonchas und Rohhaut-Steigbügeln

Aus schwerem Glattleder in der Farbe "Havanna" mit verstellbarer, heller Nubukleder-Sitzfläche.

Off Billet und Tie strap (aus Nylon) in 4 Kammerweiten.
Die Forks können mit wenigen Handgriffen einfach getauscht werden.

Sattellänge: 67,5 cm
Gewicht: ca. 9,8 kg komplett

EUR 1.598,00

oftewel:
Een gepimpte Startrekk western met Snakedance tooling en rawhide horn, Butterfly skirts voor de close contact. Verkrijgbaar in 4 kamerbreedtes in de kleur "Havanna met een lichte nubuck zitting. voor 1598 euro.

AM...mag ik zo irritant zijn om op te merken dat JIJ er problemen mee had, maar dat er hordes mensen zijn die dezelfde afstanden afleggen zonder problemen ;)

Citaat:
Ik denk dat het ook te maken heeft met de bespiering van een paard. Als een paard ouder wordt en weinig spieren heeft gaat een zadel altijd moeilijker liggen en krijg je sneller drukplekken, terwijl het bij een goed bespierd paard vaak veel beter ligt.

Dan praten we wel over een heel erg oud paard!!! :7 De vraag is dan of je nog moet rijden... Overigens is een zacht zadel met een lekkere zachte pad beter te verdragen voor zo'n wat ouder paard, dan een hard boomzadel.

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 12:45

@BZ: Mijn paard heeft atrofie gekregen door een slecht zadel, en heeft daarom veel minder bespiering. Een beetje een ingevallen schoft zeg maar:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EUWBKOKJ.jpg
Overigens is hij al 19 jaar. Ik ga ook vaak wandelen ipv rijden, maar ik denk toch dat het zadel beter zou liggen met extra spieren.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 12:59

Aleida, daar zijn wel speciale pads voor die je onder dat zadel kunt leggen. Met wat voor zadel rij je nu? (in je profiel lijkt het op een Barefoot) Je bent zelf niet zwaar, dus wat dat betreft kan zo'n speciale pad makkelijk.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:03

Buitenzinnig schreef:
AM...mag ik zo irritant zijn om op te merken dat JIJ er problemen mee had, maar dat er hordes mensen zijn die dezelfde afstanden afleggen zonder problemen ;)

Nee, dat mag je niet. Ik zeg duidelijk dat ik er moeite mee heb. Ik heb het niet over anderen.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:22

Nou Antheman, ik vind het toch fijn hoor dat BZ hier wel even een punt maakt. Ik wil nl ook afstanden gaan rijden en hoop dit toch graag boomloos te kunnen doen. Grootste onzekerheid van boomloos is vaak toch of dit met langere afstanden geen problemen op zal leveren. Ook ik heb die twijfel nog steeds. DUs vind het alleen maar fijn als er náást jouw ervaringen óók ervaringen van anderen komen die géén problemen hadden met afstanden en boomloos.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:07

SuperSmurf schreef:
Nou Antheman, ik vind het toch fijn hoor dat BZ hier wel even een punt maakt. Ik wil nl ook afstanden gaan rijden en hoop dit toch graag boomloos te kunnen doen. Grootste onzekerheid van boomloos is vaak toch of dit met langere afstanden geen problemen op zal leveren. Ook ik heb die twijfel nog steeds. DUs vind het alleen maar fijn als er náást jouw ervaringen óók ervaringen van anderen komen die géén problemen hadden met afstanden en boomloos.

Ik vind alles prima, geef alleen mijn eigen ervaring weer.