Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 12:05

Sisco4life schreef:
Idd...Wat heb je nou aan een ''proefpaard'' dat je even volgt en bekijkt zeg maar. Het is mij ''te vaag'' allemaal...En waarom rijden er dan zoveel mensen met bit als het zooo slecht zou zijn voor je paard. Sterker nog, waarom mag je niet eens bitloos starten bij officiele wedstrijden ? Sorry maar ik wordt af en toe een beetje gek van al dat gedoe over wel/niet bitloos...Het een hoeft niet beter of slechter te zijn dan het ander... Iemand die bitloos rijd kan ook rollkur rijden, levert een grote druk op de neus van het paard, waar toch zeker ook zenuwen zitten...Nee, ik ben niet overtuigd en mis nog wat in het stuk Lachen

40 jaar geleden werd je ook voor gek versleten als je zei dat roken slecht was

een tevreden roker was geen onruststoker toch? Roken was niet beter of slechter dan niet roken... én er waren zelfs artsen die rookten. Dus waar maakten we ons zorgen om?

Dat 'zoveel mensen met bit rijden' is geen argument dat het dan ook góed is. En dat bitloos niet mag op wedstrijden, heeft meer met traditie te maken dan met inzicht.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:06

Zelfde kritische vragen als hierboven. Dan nog erbij gezegd, iemand met rode rijjas, cap, witte rijbroek, maakt nog steeds geen ruiter. Al helemaal geen goede. dus ik trek het extreme resultaat zeer in vraag. Tuurlijk geloof ik dat het wel schade aan kan richten, maar dit riekt gewoon naar relschopperij en twijfelaars winnen.

Ik blijf bij mijn stelling, ieder werktuig is zo goed als de handen die het vast hebben.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:07

Ik vind het ook niet verstandig dat ze het onderzoek hebben laten publiceren door Nevzorov. Partijdigheid ten top. Daarom ben ik nog steeds aan het zoeken naar dat andere verslag, want dat is wél een echt wetenschappelijk verslag. En zegt voor mij meer.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 12:10

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:11

katiavl schreef:
luxje schreef:
De metingen zijn gedaan op een paardenhoofd van kunstof, zo'n nephoofd moet anders reageren op druk dan een echt hoofd

Druk op paardenmond in elke tak van de sport is een proef die al bijna zo oud is als mezelf.
Daar heb je zelfs geen kunststofhoofd voor nodig

Het is maar net hoe hard je in die mond trekt, nietwaar?
En zij zetten de gemeten druk op het kunstof hoofd om naar vreselijke pijnen, in mijn ogen kan dat gewoon niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 12:13

lees dat stuk nog maar eens met 'al bij een normale ophouding is de druk...'

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:14

Die ruiter in zn rode pakkie.....is geen ruiter. Kijk maar eens naar hoe hij de teugels vastheeft...........

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:15

Arabesk schreef:

de druk op een nephoofd ja, met een dressuurstang

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:17

luxje schreef:
Arabesk schreef:

de druk op een nephoofd ja, met een dressuurstang

Het is overigens een Pelham bit, geen dressuurstang.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:17

Ik ben het aan de ene kant met de mensen hier eens, maar toen ik voor het eerst dit artikel las schrok ik toch wel even. Willen we niet allemaal het beste voor ons paard? ik denk er toch sterk over om een bitlooshoofdstel te kopen. De enige reden dat ik het nog niet gedaan heb, is omdat ik het vrij prijzig vind en larony niets anders gewent is dan een hoofdstel met bit. Ze reageert nogal verbaasd op veranderingen en als ze het bitlooshoofdstel niet accepteert zit ik met zo'n 'duur' ding. Maar aangezien ik puur recreatief rijd en dus niets te maken heb met wedstrijden waar ik dan niet mag starten, denk ik er toch over. Kijk misschien was deze proef wel niet helemaal objectief te noemen en zijn er ook zeker twijfelachtige punten, maar blijkbaar is een bit in een paardenmond toch niet zo goed als wij verwacht hadden. Natuurlijk heeft een bitlooshoofdstel ook zijn nadelen (grote druk op de neus) en die zou ik dan ook wel eens willen gepubliceerd hebben. Ik denk dat de mensen niet openstaan voor kritiek. Zowel de bitloze mensen als de mensen met bit.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:19

Arabesk schreef:

Wel vreemd, dat de cijfers zo verschillen tussen een universiteit onderzoek en dit.
Daar was de druk bij een normale houding gewoon laag

Bij de dressuursport was de gemiddelde druk inderdaad het hoogst, maar dat is maar welke ruiter je als proef neemt

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:20

De houding van de testpersoon kwam t meest overheen met een ruiter. Nou hij staat veel hoger dan de meeste ruiters ooit komen, handen staan wijder, de manier waarop hij de teugels vasthoud, zou ook geen enkele ruiter zo vastpakken enz enz. Ik vind het zeker geen goed deugdelijk onderzoek. Vind dit een relschopperig gehalte, echt beetje bitloos tegen bit gevecht.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:21

edit

@ Mloei, je kan ook een bitlooshoofdstel kopen van €35 hoor Lachen
Laatst bijgewerkt door Yinka op 09-03-08 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:31

Het gaat ook over de schade van een gewoon enkel gebroken bit en over de schade aan o.a. de oorspeekselklier bij een gedwongen houding van het hoofd (in de krul trekken etc).
Niet alleen over de dressuurstang dus.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:32

Dat stukje over die oorspeekselklieren kun je net zo goed bitloos bereiken dus dat spreekt niet tégen een bit, maar wel tegen het paardenhoofd in een houding dwingen. Ik heb zowel bitloos als met bit gereden en vond de bitloze optoming eigenlijk ook flink scherp... Terwijl het om een crossbridle ging, die wordt ook vaak gebruikt.
Wanneer ik met bit rijdt doe ik mijn uiterste best om daar een minimale druk bij te gebruiken en streef ik naar lichtheid. Als ik al eens 'druk' geef, geef ik louter tegendruk, de druk die het paard zelf in mijn hand leg, en nooit langer dan 1 paardenpas. Persoonlijk zie ik dan niet in dat dat zo'n pijn kan doen?

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:33

e_horse schreef:
Het gaat ook over de schade van een gewoon enkel gebroken bit en over de schade aan o.a. de oorspeekselklier bij een gedwongen houding van het hoofd (in de krul trekken etc).

toen ik het artikel las, las ik alleen dat ze getest hadden met een dressuurstang... maar ik zal het wel terug nemen.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:34

Goed dat hier onderzoek naar is gedaan, maar ook ik twijfel aan de objectiviteit van het onderzoek, sowieso van de artikelen. Dat iets wordt gepubliceerd in Cavallo en Horses for Life doet mijn haren al overeind staan. Ik geloof wel dat de druk van het bit aanzienlijk is, ik heb het zelf ook mogen ervaren door verschillende bitten op mijn knie uit te proberen. Maar hoe zit het met de drukverdeling bij een bitloos hoofdstel?

Ik wil niet per se verdedigen dat met bit rijden goed is en bitloos fout ofzo, ik vind zelf bitloos er vaak vriendelijk uitzien. Maar dit soort onderzoeken zeggen mij niet zoveel, omdat er geen alternatieven onderzocht worden, en vanwege de bovenstaande objectiviteit die ik in twijfel trek.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:37

Yinka schreef:
edit

@ Mloei, je kan ook een bitlooshoofdstel kopen van €35 hoor Lachen

zou jij me dan kunnen zeggen waar? Lachen

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:38

Of het partijdig is of niet, daar zal ik me niet over uitlaten. Dat de houding van de 'ruiter' niet helemaal klopt met een goede ruiter is helemaal waar, maar denk je nu eens in wat manege paarden met beginners moeten doorstaan...

Ik ga in ieder geval nog eens heel erg goed nadenken over hoe ik het fijner kan maken voor mijn paard. Zeker ook met de zenuwvertakkingen onder de kin/kaak, mijn halster is gewoon standaard nylon, dus dat kan denk ik best ongemakkelijk zijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:39

Dit is typisch een onderzoek voor de gevulgariseerde pers, of toch zoals het op bitloos beschreven staat. Ik-vorm, nergens referenties, duidelijke interpretaties ipv wetenschappelijke conclusies (je zou het hele artikel haast een perceptie kunnen noemen Knipoog ). Kijk, ik weet dat bitten hard kunnen zijn, maar bitloos is imo niet vriendelijker, dat hangt puur af van de ruiter. Hoeveel mensen die bitloos rijden vinden niet de bosal het beste? Terwijl dat net hele scherpe optomingen zijn, maar wel heel efficiënte en duidelijke. Zelfde met de crossrope bridle. Of een hack... Daarmee breek je zelfs de neus als je je best doet, dat krijg ik met een trens niet voor elkaar.

Weet je wat fijn zou zijn? Onafhankelijk, degelijk onderzoek, die een publicatie in een A-journal waardig is.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:53

Jammer dat het stukje, zo overduidelijk gekleurd is. Ik ben wel benieuwd naar onafhankelijke wetenschappelijke resutlaten...

e_horse schreef:

Lieve E-horse... er zijn ook mensen die hun paard niet in de krul trekken en gewoon rijden.

Voor mij is de mond-hand verbinding (idd met dubbelgebroken bit) mijn telefoonlijn waardoor mijn paard me alles vertelt. Welke druk hij op het bit legt, een zijdig of 2 zijdig, of juist geen druk, gerommel in de aanleuning..., het is mijn telefoonlijn waaruit ik alles kan halen. Ik rop en trek daar niet aan en frunnik niet met zware ophoudingen en krulgetrek... je bent daar toch zelf bij wat je je paard aandoet?

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:05

Wel het zet mij toch ook aan het denken.
En ik heb tot nu toe nooit geen interesse getoont voor bitloos maar was er ook niet tegen.
Ik had altijd zoiets van je bent maar zo sterk als je zelf de druk bepaald.
Maar hoe je het ook draait of keert af en toe gebruik je meer druk om toch beter door te komen.
En dan spreek ik niet over rukken in de mond.
Het zet mij aan het denken en ik wil er voor open staan.

Ups

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:12

Kan iemand mij uitleggen waarom menig paard panisch wordt voor bijvoorbeeld de dierenarts als die hem pijn heeft gedaan. Wat soms zelfs zo ver gaat dat da niet eens meer fatsoenlijk bij het paard in de buurt kan komen omdat het bang is voor de pijn en het bit toch elke dag weer zonder enig probleem wordt geaccepteerd? Waarom schikt het paard zich dan wel in die pijn en niet in pijn die anders wordt opgelopen?
Laatst bijgewerkt door Ups op 09-03-08 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:12

Je poedersuiker bitloos ook meer druk zetten hoor...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:24

Onduidelijk artikel en onduidelijke foto's Daarbij is het hoofd van het ''test'' hoofd veel lager tenopzichte van de ruiterhand dan dat het in werkelijkheid is. Dit is voor mij een reden om te zeggen dat de uitslagen niet gebasseerd zijn op praktijk gerichte handelingen. Geen een paard heeft het hoofd zo laag. Daarbij staat de test ruiter en zit deze niet zoals op het paard. Is de daadwerkelijke ''trek'' kracht niet groter als je staat dan wanneer je zit? Als je staat dan kan je je hele lijf erin zetten. Dat wil een mindere mate wanneer je zit.

het artikel en het onderzoek komt op mijn hierdoor niet als geloofwaardig over. Ik had liever gezien dat ze het zo hadden getest zoals je in de praktijk ook op het paard zit. Inclusief houding en zit van de ruiter en een correct geplaatst paarden hoofd. Dus niet lager dan dat in de praktijk.