dekjes onder boomloos zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: dekjes onder boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:13

Op dit moment dus alleen de Grandeur en de Hi-Tech pad....

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:29

Dapnik schreef:
Yinka:
Je zou deze kunnen proberen:
- Een anatomisch gevormde gelpad zou ook kunnen met daaronder een gewoon dekje, die wel met de rug mee gevormt is.(zie http://www.tackshop.nl/shop_nl/product_ ... 1611259cf4)
[Uit de sticky 'pads voor onder boomlooszadel' gehaald.]

Ik weet niet of dit genoeg steun bied...
Zoja, dan kan het een oplossing zijn.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:56

[quote="pmarena"]

Ik denk zelf aan zo'n dekje met een puntje achter het zadel zoals Mattes ze in het assortiment heeft , daar is wellicht wel iets acceptabels van te maken.
quote]

Welk model bedoel je? Ik kan me niet echt iets voorstellen bij deze omschrijving. Op welke pg in de catalogus staat 'ie?

Die dekjes kunnen ook allemaal zonder wol en met inlages hoor! Dan ben je ook veel minder kwijt. Maar Mattes staat natuurlijk vooral bekend als wolmerk hé.

Van wat ik op de site van pmarena over de London zie, raak ik steeds meer overtuigd dat die pads (zeker het 3de model) perfect door Mattes namaakbaar zijn.
Wie kan eens een London pad voor me opmeten aan alle kanten?

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:09

Ik kan pas maandag of dinsdag een London pad helemaal opmeten.
Als het zonder wol kan, wordt het al een stuk intressanter!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:10

Poeh weet ik zo 1-2-3 niet , paar jaar terug hadden ze die in de collectie. Ipv. helemaal vierkant was het dan zeg maar zadelmodel , maar wel nog een klein puntje erachteraan. Daardoor werd het een soort tussenvorm tussen schabrakje en dekje.

Ik ben er ok van overtuigd dat ze het kunnen maken hoor , is een fijn bedrijf en ze hebben voor mij ook wel eens wat gemaakt. En dekjes helemaal zonder wol kan zelfs ook. Alleen is dit voor de London niet een kleine aanpassing van iets bestaands maar een geheel nieuw dekje , en dat is wat intensiever en daar twijfel ik wel over of ze dat willen.

Kun je ook niet goed in maten doorgeven maar daarvoor heb je eigenlijk gewoon een originele pad nodig. Omdat je ook zit met de schuinte van de zijkanten zeg maar , zweetbladen kunnen bvb. bij het ene zadel in verhouding wat schuin naar voren steken , bij de ander wat schuin naar achteren... uitstulpingen op bepaalde plaatsen...dat is niet goed over te brengen maar heb je echt een voorbeeldje op ware grootte voor nodig Lachen

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:59

mattes komt van de week bij me langs, ik kan jullie dan uitslagen geven

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:09

Het zou erg fijn zijn als er een soort onderlegger kwam waar je dus inlages ik doet. Zodat je dus een normaal dekje kan gebruiken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:49

Ga dit toch ook even volgen, want dit word steeds leuker.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:01

Dapnik schreef:
Het zou erg fijn zijn als er een soort onderlegger kwam waar je dus inlages ik doet. Zodat je dus een normaal dekje kan gebruiken.

Hier heb ik al meerdere malen naar gekeken omdat dat voor veel mensen wel leuk zou zijn. Maar er is daarbij wel een probleem.

Je zou dan namelijk de onderlegger direct op het paard moeten leggen , en daarboven het dekje.
Dan heb je dus al 2 losse delen onder het zadel , en daardoor neemt het risico van schuiven toe.
Onder legger / dekje / zadel kunnen samen of elk voor zich gaan schuiven waardoor je je ruggengraatvrijheid kwijt bent.

Om het echt goed te laten werken moet je alles dus goed aan elkaar vast kunnen maken. Of tenminste de onderlegger altijd
recht onder het zadel zien te houden , want dat is het belangrijkste de ruggengraatvrijheid en ruiter recht boven het paard.

Daarvoor heb je dus aan de voorkant en achterkant riempjes nodig van de onderlegger naar het zadel. Dat geheel moet superstrak
vast zitten omdat de onderlegger anders gaat schuiven tov. het zadel en de ruggengraatvrijheid naast de ruggengraat komt te liggen ipv. erboven.

Ga je de onderlegger superstrak vastzetten op het zadel , dan kom je met die riempjes onderweg het dekje tegen , en krijg je dus weer verfrommelde stukjes van het dekje op die plek , dat ziet er ook niet uit... Enige manier om dat te voorkomen is dan om sleuven te maken in het dekje waar de riempjes doorheen kunnen. Dat valt dan niet zo heel erg op. Maar dan moet je nog aangepaste dekjes hebben en kun je nog niet je Anky-pad o.i.d. er spontaan onder gooien , en dat is nu juist wat veel mensen willen.... Maar dat gaat gewoonweg niet lukken om een standaard dekje helemaal over een onderlegger te leggen , want die onderlegger zul je altijd goed vast moeten maken aan het zadel anders deugt het geheel niet.

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:31

En dan heb je natuurlijk ook nog, passen de normale dekjes onder het model zadel

chocogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:56

Zou het wel kunnen met bijvoorbeeld de bovenkant van de physiopad (die zit met klitteband vast aan het zadel bij mijn arizona) en dan een ander dekje eronder?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:24

Alles kan Knipoog

Maar het deugt niet. Wil je een goede ruggengraatvrijheid dan zul je de "kussens" met het geultje direct op het paard moeten leggen.

Ga je er nog een dekje onder leggen dan trekt dat dekje strak over het paard en de ruggengraat. En heb je nog geen vrij kanaaltje.

Of de rugnaad van het dekje verstopt het kanaaltje tussen de inlages , zelfde effect.

Er rijden best nog wat mensen rond met een normaal dekje of westernpad of iets anders met een dikke onderlegger zonder open kanaaltje , staan onder controle van fysio's e.d. en dat gaat ook wel goed. Maar het is imo. niet de verstandige keus.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:59

En als je die(bovenkant van het physiopad) er nou onderlegd?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:20

Dan heb je de kussens direct op het paard dus direct een vrij kanaaltje boven de ruggengraat = goed.

Maar dan moet je nog een manier vinden om hem recht onder het zadel en recht op het paard te laten liggen.

Dus goed strak vastmaken aan het zadel. Of aan het dekje , en het dekje weer aan het zadel.

Je moet dus altijd ergens een aanpassing maken aan je bestaande dekjes.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 15:48

op http://www.grandeur.de kan je dekjes op maat laten maken en daar zitten de maten van de barefoot zadels al in het assortiment!

je kan uit heel veel kleuren en verschillende onderkanten kiezen en er zitten inlagevlakken in en je hebt ze in alle denkbare vormen

mischien is dat wat?

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:30

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:08

@Dapnik, die verkopen we hier ook en zijn niet voor boomloos uitgedacht. Bestaat uit twee flappen vertragend schuim voor onder de zadelkussen met daartussen katoenen streep om beide delen bij elkaar te houden. Verschil in dikte tussen flappen en tussenstukje is miniem dus dat trekt strak over de ruggegraat

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:10

Ahh, oke. Is altijd moeilijk te zien op een foto. Lachen

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:55

Oke ben even op de website van foxy80 wezen kijken. Maar zit nu met een paar vragen, want begrijp dat er 2 boomloze pads zijn van Mattes. Maar Mattes heeft dus geen pads waar dus de standaard vulling in kan die ook in de grandeurpads zit. Dit vind ik namelijk erg jammer, want nu ben je ook nog eens verplicht om die apart vulling erbij te kopen. Bloos

Maar hoe zit het met dat aparte correctiesysteem hoe moet je die gebruiken.

Het gaat me eigenlijk gewoon om een witte pad om te gebruiken voor de wedstrijden. En het liefst eigenlijk gewoon een vierkante pad, waar dan ook nog eventueel een naam in geborduurd kan worden. Knipoog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:33

Op zich zijn de boomloze pads van Mattes zo gemaakt dat je per kant 2 inlagevakken hebt. Die komen dus in het midden van het dekje bij elkaar , en hebben een opening aan de voorkant en aan de achterkant.

In totaal per pad 4 vakken dus.

Voor elk van deze vakken krijg je 3 velletjes wit vilt-achtig spul , zodat je zelf kunt kiezen of je er bvb. 1 , 2 of 3 gebruikt.

In de praktijk is het zo dat 1 of 2 velletjes veels te dun zijn en je dus sowieso de 3 velletjes allemaal nodig hebt. En de plek waar de vakjes bij elkaar komen zit precies onder de beugelophanging van het zadel , en dat is natuurlijk erg onhandig omdat het nu juist goed gevuld moet zijn...nu zit er op die plek een naad.

Op zich kun je dat stiksel wel weghalen volgens mij zodta je aan elke kant 1 groot inlagevak krijgt , in theorie DENK ik dus dat je ook wel de Grandeur-inlages erin moet kunnen krijgen.

Maar de pads die ik heb gehad waren alweer van 2 jaar geleden ofzo , dus wellicht is foxy80 dan beter op de hoogte , ik heb er verder niet meer naar gekeken omdat ik ze niet goed bruikbaar vond , vindt Christ beter uitgewerkt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:19

pmarena schreef:
Kun je ook niet goed in maten doorgeven maar daarvoor heb je eigenlijk gewoon een originele pad nodig. Omdat je ook zit met de schuinte van de zijkanten zeg maar , zweetbladen kunnen bvb. bij het ene zadel in verhouding wat schuin naar voren steken , bij de ander wat schuin naar achteren... uitstulpingen op bepaalde plaatsen...dat is niet goed over te brengen maar heb je echt een voorbeeldje op ware grootte voor nodig Lachen

kijk eens op pagina 13 van de

Für alle Reitsportfans als PDF catalogus van mattes

"we provide oversized roughcut pads to copy the exact contours of your saddle"

oftewel, je krijgt ene oversized lap stof, daar trek je de contouren van het zadel precies op na en die stuur je op met wensen/eisen
et voila, de perfecte pad Knipoog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:45

Daarom "voorbeeldje op ware grootte" , anders werkt het gewoon niet Lachen

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:48

Ik hou dit topic even in de gaten, ik ben op zoek naar een fijn boomloos zadel Haha!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:25

pmarena schreef:
Op zich zijn de boomloze pads van Mattes zo gemaakt dat je per kant 2 inlagevakken hebt. Die komen dus in het midden van het dekje bij elkaar , en hebben een opening aan de voorkant en aan de achterkant.

In totaal per pad 4 vakken dus.

Voor elk van deze vakken krijg je 3 velletjes wit vilt-achtig spul , zodat je zelf kunt kiezen of je er bvb. 1 , 2 of 3 gebruikt.

In de praktijk is het zo dat 1 of 2 velletjes veels te dun zijn en je dus sowieso de 3 velletjes allemaal nodig hebt. En de plek waar de vakjes bij elkaar komen zit precies onder de beugelophanging van het zadel , en dat is natuurlijk erg onhandig omdat het nu juist goed gevuld moet zijn...nu zit er op die plek een naad.

Op zich kun je dat stiksel wel weghalen volgens mij zodta je aan elke kant 1 groot inlagevak krijgt , in theorie DENK ik dus dat je ook wel de Grandeur-inlages erin moet kunnen krijgen.

Maar de pads die ik heb gehad waren alweer van 2 jaar geleden ofzo , dus wellicht is foxy80 dan beter op de hoogte , ik heb er verder niet meer naar gekeken omdat ik ze niet goed bruikbaar vond , vindt Christ beter uitgewerkt.

Ondertussen heb ik nog eens goed gekeken in de catalogus en ben tot volgende conclusie gekomen
- je kan een pad voor een boomloos zadel kopen met onderaan lamswol
- je kan een pad voor een boomloos zadel kopen met onderaan lamswol en ingebouwd inlagesysteem zoals jij hierboven beschrijft met 4 vakken
- je kan als aanvulling op de eerste pad een opkleefsysteem kopen met 1 inlagevak per kant, het Belastung-Ausgleich-System
Het moet dus niet per se met 4 vakken maar het kan ook met 2

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 23:46

Nou ja het gaat er bij mij om dat er in ieder geval wel wat zit te hoogte van de beugelriem ophanging. Aangezien die van mij daar schijnbaar wel gevoelig voor is, maar daarbij rij ik vaak ook vrij intensief. Heb je dan ook als je intussen M1 start met je fjord tussen de paarden.

Maar zoals het dus voor mij het mooiste zou zijn is dus pad 1 met het opkleefsysteem voor de drukverdeling. Maar er is dus niet echt iets mogelijk dat de gewone grandeurinlages gebruikt kunnen worden. Zou dit namelijk toch het ideaalste vinden. Sorry blijf het proberen. Bloos