Zadel voor bijna schoftloze fries?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley__

Re: Zadel voor bijna schoftloze fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 18:30

de wintec xl begint er op te lijken. maar nu de eigenaresse maar eens overtuigen..

mariska_emke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:27

wintec zijn niet super duur en makkelijk in onderhoud.. misschien dat zoiets helpt om te zeggen.. Knipoog

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:30

Ik heb op de fries die ik rijd een imperial riding sierra met wijde boommaat. Die fries heeft ook amper schoft.
Het zadel ligt tevens goed op de fjord die ik af en toe bijrijd, die is echt 100% plat.

Haflingertje van een vriendin is nog platter en daar ligt een extreem wijd jc haflinger zadel op.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 09:29

als ze nu al de xl moet hebben zoals je denkt, dan is ze hier vast ook snel uit gegroeid, want ze gaan alleen nog maar meer in de breedte de komende jaren, dus zal je op maat gemaakte zadels moeten hebben Ja

misschien ben ik ook wat onnozel, maar hoe een zadel ligt heeft toch niks met de schoft te maken? het zadel hoort daar niet te liggen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 10:26

ik gok dat met weinig schoft word bedoeld, lage brede schoft met brede bijbehorende schouderpartij

kwa zadels, wij hebben vroeger op de friezen een barnsby dresuurzadel gebruikt
pastte op de meeste friezen die we hadden staan wel
maar ook spalding fit 3 pastte op vrij veel dieren die we adden lopen toendertijd

en thorowgood maxam hadden we ook nog liggen, die gebruikte ik de eerste keren bij het inrijden

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 10:33

Mijn vorige paard had wel een beetje de zelfde bouw. Breed en haast geen schoft. Een kn lag perfect! met brede boom.

Wel zou ik als ik jullie was in eerste instantie een goedkoop 2e hands zadel kopen (die goed past bijv een wat oudere kn) want een 3 jarige die nog ingereden moet worden gaat nog heel veel veranderen kwa postuur. Mijn paard begon met een medium boom br zadel op 3 jarige leeftijd en nog geen jaar later moest ik naar een behoorlijk brede boom ivm met spierontwikkeling.
Ik zou dus eerst een 2e handsje kopen en als hij wat verder ontwikkeld is kijken voor een nieuwe (of wat duurdere 2e handse)

Wilkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 10:39

Ik heb op mijn Fries van 4 jaar een Haflingerzadel van JC liggen. Dit ligt perfekt!

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:25

Pellie schreef:
als ze nu al de xl moet hebben zoals je denkt, dan is ze hier vast ook snel uit gegroeid, want ze gaan alleen nog maar meer in de breedte de komende jaren, dus zal je op maat gemaakte zadels moeten hebben Ja

Een Wintec XL begint waar de normale wintec ophoud bij de breedste boom, dit is kleur wit. De Wintec XL heeft zelf nog 3 boombreedtes, wit, lila en paars. (Die paarse ligt bijna plat Haha! )

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 01:35

oke jolanda, dan kan dat nog ff idd Ja

draumpje dat snap ik, ik heb daar ook 2 van rond lopen maar mijn zadel ligt toch echt een centimeter of 10 achter de schoft. dus daaarom snap ik het niet zo goed. ik weet ook niet hoe het bij paarden zit die wel meer schoft hebben. je hebt immers zadels met extra schoftvrijheid, zijn teruggesneden, dus ook dan kan het paard er geen hinder van hebben.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 11:50

Misschien het zadel in mijn onderschift? Die is trouwens wel smaller dan de Wintec XW hoor. Het zadel heb ik gebruikt om mijn pony in te rijden. Nu ze wat meer model heeft gekregen ligt ie niet goed meer. Nu heb ik een Stubben.

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 14:37

Hallo!
Bedankt voor jullie reacties...
Ik heb nog niet echt duidelijk antwoord van de eigenaar gehad dus ben benieuwd...
Ik zal nog even door blijven kijken!

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 14:42

Ik heb een freiberger..helemaal rond en geen schoft. k heb er een barefoot op liggen met een pysiodekje er onder. Perfect!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:36

Pellie schreef:

draumpje dat snap ik, ik heb daar ook 2 van rond lopen maar mijn zadel ligt toch echt een centimeter of 10 achter de schoft. dus daaarom snap ik het niet zo goed. ik weet ook niet hoe het bij paarden zit die wel meer schoft hebben. je hebt immers zadels met extra schoftvrijheid, zijn teruggesneden, dus ook dan kan het paard er geen hinder van hebben.

als je een heel lage schoft hebt en een vrij brede schouder wil een zadel met veel schoftvrijheid nog wel eens flink hoog boven het paard uitkomen door de vorm, dan is de kans p schuif en heel ver van je paard afzitten erg groot

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:53

Ik zou met zo'n jong paard gewoon een goed zadel laten aanmeten. Evt kun je er tijdelijk een staartriem bij gebruiken om het naar voren schuiven te voorkomen.

Mijn friezen hebben een Fryso zadel van Tweespan en het zit echt GEWELDIG

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 07:48

draumpje schreef:
Pellie schreef:

als je een heel lage schoft hebt en een vrij brede schouder wil een zadel met veel schoftvrijheid nog wel eens flink hoog boven het paard uitkomen door de vorm, dan is de kans p schuif en heel ver van je paard afzitten erg groot

Daarom is een VZH zadel niet zo aan te bevelen, hiervan zijn de zweetbladen wat verder naar voren gesneden en die zitten dan naar in de weg bij paarden die een brede schouder hebben. De 'spierkwabjes' liggen dan precies waar de voorzijde van de zweetbladen uitkomen. Dan krijg je idd een zadel wat aan de boom breder moet omdat het anders niet over deze spierpartij past. Dit met gevolg dat de boommaat te groot wordt en er geen draagvlak aan de bovenkant bij de schoft is. 100% zeker dat het zadel dan naar voren gaat schuiven. Beter is een Dressuur type zadel omdat deze rechtere zweetbladen heeft en achter deze spiermassa blijft.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 08:01

Ik zou ook zeggen de wintec wide Ja