Wel vind ik dat je goed moet kunnen bandageren wil je ze onder het rijden gaan gebruiken, de meeste spookverhalen/peesblessures komen niet door de bandages zelf maar door degene die ze om heeft gedaan.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marigold schreef:ik zie het nut ook niet in van bandages, heeft het nut?
wie weet dat?
Guinness schreef:De stelling luid: Bandages die niet medisch noodzakelijk zijn moeten verboden worden.
Bandages zijn alleen maar schadelijk voor je paard of pony. De temperatuur onder de bandages loopt veel te hoog op, en ze dienen ook nog eens nergens voor. Als een paard met zijn achterhoef het voorbeen aantikt gaat dat met zo'n 50 km/h, dat gaat dus dwars door zo'n bandage heen. Het enige dat dan helpt is een peesbeschermer.
Onlangs stond er nog een artikel over in Bit. Als het niet nodig is, gebruik dan ook geen peesbeschermers. Gebruik gewoon niks. Van nature heeft een paardenbeen zijn eigen temperatuur regeling. Gaat dat niet verstoren.
Wie is het met mij eens en ook vooral wie niet?
Laat de discussie maar beginnen.
xsaarah schreef:ik ben het met je eens!het nut van bandages is dat je paard zich niet baschadigt, dat is de basis van het verhaal.
de meeste mensen doen hun paarden/pony's bandages om als ze in de trailer gaan of op stal staan met een peesblessure. dat is logies. nou hebben we ook mensen die er mee op wedstrijden rijden (ik heb het over de dressuur) dat doen mensen als het paard zich toch vaak nog beschadicht, en je mag in de dressuur geen peeskappen of dergelijken om. Dan vind ik het wel logies.
sommige kinderen vinden het soms leuk om bandages om te doen bij hun pony's, dat moet ook niet echt een probleem zijn. het enige wat wel goed moet gaan bij dat soort dingen is dat ze goed aangesloten moeten zijn en dat ze niet dubbelgevouwen zijn.
Jolliegirl schreef:wat is volgens jou juist gebruik?
en dus ook nuttig gebruik?
Jolliegirl schreef:Heb je mijn reactie ook gelezen?
het IS gewoon zo dat de temperatuur HOOG oploopt! en dat IS slecht.
En dat betekend NIET dat elk paard direct verpest word, of blesures krijgt.
maar ze dienen NERGENS voor.
Schimmelig schreef:Jolliegirl schreef:wat is volgens jou juist gebruik?
en dus ook nuttig gebruik?
Nuttig en juist zijn heel verschillende dingen. Hoe bandages juist aangebracht moeten worden kun je geloof ik wel op zoeken in de Wiki, wat voor nut bandages precies hebben... Sjah, daar kunnen we over twisten. De één gebruikt ze als ondersteuning, de ander ziet ze als bescherming (hoewel ikzelf voor het laatste peeskappen zou gebruiken)
Maar dat bandages een paard letsel toebrengen (mits juist aangebracht!) geloof ik niet
sifra01 schreef:Nee ik heb het over wondjes van buiten af. Die ze dus niet altijd heeft, maar als ze een wondje krijgt gaat het heel langzaam dicht. Dat risico ga ik niet lopen. In het bos kun je wel eens iets tegen komen waar ze zich per ongeluk aan open haalt he?! Strijklappen zitten maar op een klein gedeelte van het been.
Jolliegirl schreef:sifra01 schreef:Nee ik heb het over wondjes van buiten af. Die ze dus niet altijd heeft, maar als ze een wondje krijgt gaat het heel langzaam dicht. Dat risico ga ik niet lopen. In het bos kun je wel eens iets tegen komen waar ze zich per ongeluk aan open haalt he?! Strijklappen zitten maar op een klein gedeelte van het been.
Ik snap je punt. en toch blijf ik bij mijn mening.
Het wordt er té warm onder vind ik.
maarja ik kan jou punt ook begrijpen