Bandages moeten verboden worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Re: Bandages moeten verboden worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:39

Normaal gesproken rij ik altijd met peeskappen en strijklappen maar wanneer je ''moeilijke'' oefeningen gaat trainen kunnen bandages zeer zeker een ondersteunend hulpmiddel zijn Ja

Wel vind ik dat je goed moet kunnen bandageren wil je ze onder het rijden gaan gebruiken, de meeste spookverhalen/peesblessures komen niet door de bandages zelf maar door degene die ze om heeft gedaan.

Jisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:40

Ik vind ze wel leuk om soms om te doen, met les ofzo dan kan je dezelfde bandages omdoen als je shabrak, bij osn word het ook door veel mensen gebruikt en heeft nog nooit negatieve reacties gegeven. Ik vind het dan ook onzin dat het gelijk verboden moet worden!

A_n_n_e_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:41

Marigold schreef:
ik zie het nut ook niet in van bandages, heeft het nut?
wie weet dat?

Ik zie er met rijden niet zoveel nut in..met onderlappen eronder is wat beter..en ik denk dat het voor de meeste gewoon om het mooie gaat..wat ik al zei is dat ik onderlappen met azijn gebruik tegen ontstekkingen, maar dat is dan echt alleen na crosse of crosstrainingen..! verder is het wel handig als je moet koelen, kan je de koelzak op de plek houden, maar dat is allemaal medische dingen, en daar gaat het niet over in dit topic..!
Laatst bijgewerkt door A_n_n_e_ op 01-03-08 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:42

Ik heb op verschillende grote stallen gewerkt. Met rijden gingen de paarden altijd vierkant in de bandages of werden met peesjes gereden. Nooit 1 probleem van gehad. Ik heb dus zelf het idee dat het allemaal wel meevalt.
Mijn eigen twee paarden rijd ik overigens altijd met peesbeschermers.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:23

Guinness schreef:
De stelling luid: Bandages die niet medisch noodzakelijk zijn moeten verboden worden.

Bandages zijn alleen maar schadelijk voor je paard of pony. De temperatuur onder de bandages loopt veel te hoog op, en ze dienen ook nog eens nergens voor. Als een paard met zijn achterhoef het voorbeen aantikt gaat dat met zo'n 50 km/h, dat gaat dus dwars door zo'n bandage heen. Het enige dat dan helpt is een peesbeschermer.

Onlangs stond er nog een artikel over in Bit. Als het niet nodig is, gebruik dan ook geen peesbeschermers. Gebruik gewoon niks. Van nature heeft een paardenbeen zijn eigen temperatuur regeling. Gaat dat niet verstoren.

Wie is het met mij eens en ook vooral wie niet?

Laat de discussie maar beginnen.

ik ben het met je eens Lachen !
ik gebruik alleen peesbeschermers met springen , bandages heb ik nog nooit gebruikt en vind ze ook meer voor de sier Tong uitsteken

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:25

Ik zie het nut er niet van in om te bandageren dus doe het ook niet. En voor de show/sier hoeft 't van mij ook niet, vind dat geeneens mooi, zie veel liever wat meer paard Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:30

ik ben benieuwd hoe bandages helpen als je moeilijke oefeningen moet trainen

xsaarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:34

ik ben het met je eens! Knipoog het nut van bandages is dat je paard zich niet baschadigt, dat is de basis van het verhaal.
de meeste mensen doen hun paarden/pony's bandages om als ze in de trailer gaan of op stal staan met een peesblessure. dat is logies. nou hebben we ook mensen die er mee op wedstrijden rijden (ik heb het over de dressuur) dat doen mensen als het paard zich toch vaak nog beschadicht, en je mag in de dressuur geen peeskappen of dergelijken om. Dan vind ik het wel logies.
sommige kinderen vinden het soms leuk om bandages om te doen bij hun pony's, dat moet ook niet echt een probleem zijn. het enige wat wel goed moet gaan bij dat soort dingen is dat ze goed aangesloten moeten zijn en dat ze niet dubbelgevouwen zijn. Knipoog

Lotteend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:39

Ik ben het met je eens.
Als je het voor de sier wilt koop je maar peeskappen met kleurtjes..
Ik gebruik alleen bandages met een kür op muziek maar dat is dan ook maar 5á10 minuten Knipoog

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:44

Hoeveel van de mensen die roepen 'het beschadigt, het is slecht etc.' , hebben het nou eigenlijk met eigen ogen gezien?
Jullie roepen het dan wel zo mooi, maar volgens mij hebben jullie het nog nooit meegemaakt of zo'n paard gezien.
Ooit een keer gehoord waarschijnlijk. Dan kunnen de theoriën nog zo mooi kloppen, maar ík heb nog nooit 1 paard gezien die een peesblessure had door bandages.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:58

Heb je mijn reactie ook gelezen?

het IS gewoon zo dat de temperatuur HOOG oploopt! en dat IS slecht.
En dat betekend NIET dat elk paard direct verpest word, of blesures krijgt.

maar ze dienen NERGENS voor.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:59

Laat mij paarden zien die ernstige problemen hebben opgelopen wegens (juist) gebruik van bandages, dan praten we verder Duivel

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 14:01

wat is volgens jou juist gebruik?
en dus ook nuttig gebruik?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 14:03

xsaarah schreef:
ik ben het met je eens! Knipoog het nut van bandages is dat je paard zich niet baschadigt, dat is de basis van het verhaal.
de meeste mensen doen hun paarden/pony's bandages om als ze in de trailer gaan of op stal staan met een peesblessure. dat is logies. nou hebben we ook mensen die er mee op wedstrijden rijden (ik heb het over de dressuur) dat doen mensen als het paard zich toch vaak nog beschadicht, en je mag in de dressuur geen peeskappen of dergelijken om. Dan vind ik het wel logies.
sommige kinderen vinden het soms leuk om bandages om te doen bij hun pony's, dat moet ook niet echt een probleem zijn. het enige wat wel goed moet gaan bij dat soort dingen is dat ze goed aangesloten moeten zijn en dat ze niet dubbelgevouwen zijn. Knipoog

Tijdens dressuurwedstrijden zijn ook bandages verboden.. Je moet met blote benen in de ring verschijnen..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 14:04

Dat is om het beenwerk beter te kunnen zien he?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 14:06

Jolliegirl schreef:

Nuttig en juist zijn heel verschillende dingen. Hoe bandages juist aangebracht moeten worden kun je geloof ik wel op zoeken in de Wiki, wat voor nut bandages precies hebben... Sjah, daar kunnen we over twisten. De één gebruikt ze als ondersteuning, de ander ziet ze als bescherming (hoewel ikzelf voor het laatste peeskappen zou gebruiken) Clown

Maar dat bandages een paard letsel toebrengen (mits juist aangebracht!) geloof ik niet Lachen

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 14:07

ik gebruik zelde bandage's. ik heb ze wel en ik heb ook setjes, maar ik rij er niet dagelijks mee. Ik rij er zelde mee. Peeskappen gebruik ik ook niet alltijd alleen als het nodig is.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 14:07

Jolliegirl schreef:
Heb je mijn reactie ook gelezen?

het IS gewoon zo dat de temperatuur HOOG oploopt! en dat IS slecht.
En dat betekend NIET dat elk paard direct verpest word, of blesures krijgt.

maar ze dienen NERGENS voor.

Bij een van mijn paarden dienen ze wel ergens voor. Als zij wondjes aan haar benen krijgt, gaan ze bijna niet dicht. Vandaar dat ik op buitenrit voor peesbeschermers en achter bandages heb. Wil niet het risico lopen dat ze zich ergens aan open haalt. Dus ze dienen dan zeker ergens voor en ze heeft er nog nooit wat van gekregen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 14:08

en waarom krijgt ze die wondjes?
Door verkeerd beslag? verkeerd lopen? verkeerd bereden worden?
je kan achter ook gewoon strijklappen omdoen? veel luchtiger.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 14:10

Schimmelig schreef:
Jolliegirl schreef:

Nuttig en juist zijn heel verschillende dingen. Hoe bandages juist aangebracht moeten worden kun je geloof ik wel op zoeken in de Wiki, wat voor nut bandages precies hebben... Sjah, daar kunnen we over twisten. De één gebruikt ze als ondersteuning, de ander ziet ze als bescherming (hoewel ikzelf voor het laatste peeskappen zou gebruiken) Clown

Maar dat bandages een paard letsel toebrengen (mits juist aangebracht!) geloof ik niet Lachen

Oke dat is dan jou mening Lachen
mischien moet je eens kijken of je ergens meetapperatuur vandaan kunt halen om te meten hoe warm het onder de pezen word. een temp. van 50 gradne lijkt me zeker niét bevorderlijk.

En ondersteuning..? Heb nog nooit een bandage gezien die ondersteuning gaf.
Ahoewle zo'n peesje ook geen ondersteuning geeft, als er 500 kilo verkeerd opkomt breken ze ook wel

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 14:11

Nee ik heb het over wondjes van buiten af. Die ze dus niet altijd heeft, maar als ze een wondje krijgt gaat het heel langzaam dicht. Dat risico ga ik niet lopen. In het bos kun je wel eens iets tegen komen waar ze zich per ongeluk aan open haalt he?! Strijklappen zitten maar op een klein gedeelte van het been.

XplumX

Verboden moeten worden, nee. Dat slaat eigenlijk nergens op, mensen kunnen goed zelf beslissen of ze die rotdingen willen gebruik en of niet.
Ik zelf gebruik eigenlijk niets om de benen van de pony die ik eerst reed, alleen met het springen.
Misschien niet zo veilig, maar ik ga niet allemaal poespas om dr benen hangen, vond ze ook helemala niet leuk, dus dan maar zonder. Nog nooit wat gebeurt.

Annemeik

Ik rijd met bandages. Werkbandages met onderlappen eronder. Op advies van de DA. Mijn paardje heeft 2 peesblessures gehad aan 2 benen en als ik rijd met bandages lopen ze niet op. Als ik zonder rijd wel. Het geeft dus duidelijk wel steun, maar niet op de manier waaraan je zou denken als ondersteunend voor de pezen. Het zorgt er vooral voor dat het vocht zich niet kan vormen rond de plekken met littekenweefsel. Want dat littekenweefsel kan niet tegen het vocht en kan weer kapot gaan.

Als beide peesblessures weer helemaal goed zijn zal ik op een goede bodem met peeskappen gaan rijden, op ruig terrein zal ik echter altijd de werkbandages houden.

Na het rijden merk ik niet veel van temperatuurverschil. Misschien dat dat ook komt doordat ik met werkbandages en goede onderlappen rijd (eskadron of br). Fleecebandages lijken mij helemaal niets, te grof en te warm.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 14:13

sifra01 schreef:
Nee ik heb het over wondjes van buiten af. Die ze dus niet altijd heeft, maar als ze een wondje krijgt gaat het heel langzaam dicht. Dat risico ga ik niet lopen. In het bos kun je wel eens iets tegen komen waar ze zich per ongeluk aan open haalt he?! Strijklappen zitten maar op een klein gedeelte van het been.

Ik snap je punt. en toch blijf ik bij mijn mening.
Het wordt er té warm onder vind ik.

maarja ik kan jou punt ook begrijpen

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 14:14

Jolliegirl schreef:
sifra01 schreef:

Ik snap je punt. en toch blijf ik bij mijn mening.
Het wordt er té warm onder vind ik.

maarja ik kan jou punt ook begrijpen

In dit geval blijf ik ook bij mijn mening. Bij mijn andere paard rijd ik overigens dus nooit met bandages Haha!