Zadel oplaten vullen op eigen kosten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anniee

Re: Zadel oplaten vullen op eigen kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:25

Tja lastig.
Ik denk dat je een gesprek met hem aan moet gaan en voorleggen wat de mogelijkheden zijn.
Je moet denk ik aangeven dat het zadel niet goed meer ligt en dat je hier verandering aan wilt aanbrengen en in elk geval met dit zadel zo niet verder kan rijden.
Als de eigenaar niet wil betalen zul je er toch zelf geld in moeten stoppen. Ik zou hem voorstellen dat je een eigen zadel koopt, omdat een ouder zadel (heb je foto;s niet kunnen openen) toch zijn waarde straks verliest en dat gewoon zonde is. Ik zou het geld dan in een beter 2ehands zadel stoppen.

Ik denk dat je er niet omheen kunt om zelf geld bij te leggen.
Aangezien je gratis op het paard rijdt vind ik dat ook niet zo erg/gek.
Je zegt dat je 'al' E70 hebt ingelegd, ik vind dat niet veel maar kan niet in je portemonnee kijken natuurlijk. Mijn verzorgpony's kocht ik ook altijd alles voor, toen ik eigen paarden kreeg nam ik die spullen gewoon mee en toen had het me dus enkel wat slijtage gekost.

Ga eens voor jezelf na hoeveel je kunt sparen zodat je kunt zien hoe lang het zal duren voordat je het zadel kunt laten aanpassen/een nieuwe kopen.

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:41

Elle, je weet wat ik gezegt heb hierover Lachen.
Ik vind dat de eigenaar er ook best wel aan kan mee betalen, het is zijn paard en dus als er wat met Zirkoon gebeurd (rug oid) zit hij met de gebakken peren. Dusja ik zou het met hem misschien nog een keer bespreken (en dan nog wat harder op de feiten drukken), en dan hopen dat hij toch misschien een deel wil meebetalen aan het zadel. Als hij het dan nog niet doet, dan weet ik het eerlijk gezegt ook niet meer.

Jij hebt het geld ook niet om het zadel helemaal alleen te laten repareren ofzo, dat weet ik. Maar als hij zóú meebetalen zou dat natuurlijk een super oplossing zijn toch?

Anders word het naderhand betalen voor de DA. Nee dat is de oplossing. (dus niet)

Nou meis succes!

xx

Dorage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:49

Je kan beste naar Hollander gaan, die kwam bij mij ook aan huis hij helpt je wel en is niet duur Knipoog
En hij weet ook veel van zadels af!

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:52

hee Elle!
lastige situatie zeg.. maar als ik jou was zou ik het toch laten opvullen.. misschien wil de eigenaar van jouw vz paard misschien de kosten delen? Lachen
Ik zou het iig wel laten opvullen.. want als je paard straks last heeft van zijn rug ben je nog verder van huis...

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 17:53

Dit zadel(Jenn, jij hebt het al meerdere keren gezien) is niet echt goed meer van kwaliteit. Al helemaal niet als ik kijk naar de andere zadels die ik in mijn omgeving zie waaronder die van jou. Hoewel die nog redelijk nieuw is.

Hij wil het niet betalen, mijn ouders niet en ik heb er het geld niet voor. Paard zonder zadel rijden is ook geen optie aangezien ze nu lekker begint te puberen door te protsteren doormiddel van (af en toesteigeren en) bokken.

Dorage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:55

Ik zou dan toch eventjes die zadelmaker laten komen en vragen aan hem wat hij er aan kan doen. Hij kwam bij ons gratis kijken of het goed paste enzo..
En ja mijn zadel is nieuw. Maar ik denk dat het wel goed kan komen met dat zadel als je er goed naar laat kijken dan komt het wel goed! Lachen

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:57

Als de eigenaar graag wil dat jij op zijn paard rijd en ook persé dit zadel wil blijven houden (want dat is wat ik uit je verhaal begrijp) dan kan die op zn minst de helft betalen.
Als het hem niet uitmaakte had ik het een ander verhaal gevonden, maar het lijkt me duidelijk dat jullie in dit geval elkaar helpen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:58

Als je weet dat het zadel niet meer goed is zou ik niet meer rijden voordat het zadel weer goed is of vervangen...
Ik heb een hele lange tijd zonder zadel moeten doen, dus ging ik vooral longeren Lachen

Misschien dat je de eigenaar dan wel kan overtuigen Knipoog

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 18:01

Jenn; Ik moet morgen naar Vrielink om m'n laarzen op te halen. Wilde het zadel even meenemen daarheen om te laten bekijken. Laten maken vind ik daar soieso te duur..

Danneke; Hij vind dit zadel nog prima en ziet ook de risico's er niet van in. Hij wil er niks aankwijt .

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 18:02

Paard is niet makkelijk te longeren, en er is ook geen geschikte ondergrond voor. Rijd meestal buiten met haar en met les in de weide.

Dorage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:04

Ik denk dat veel mensen beetje overdreven reageren. Dit is heel banketstaaf tegenover Elle, zij kan er niets aan doen dat die man er niets aan wil veranderen en ze zelf niet genoeg geld heeft. Ze vraagt om tips en niet of jullie haar willen afkraken en zeggen wat er allemaal fout is enz.. Ze vraagt of jullie oplossing weten maar ik zie maar weinig tips
Het is idd niet zo goed voor de rug als het zadel niet goed licht dat weet Elle zelf ook wel.. Maar ze moet toch op een manier met haar paard omgaan? Longeren lijkt me niet de oplossing, het is een jong dier dat nog weinig kent en als je haar laat stil staan totdat je een goed zadel hebt dan is ze een bom en kan je weer opnieuw beginnen..
Dit is mijn mening, maar vind het wel nogal kinderachtig hoe iedereen reageert Knipoog

Dorage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:04

Zijn je laarzen eindelijk klaar ja?
Ja bij Vrielink is het idd heel duur. Zou toch naar Hollander gaan Knipoog

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:08

zoals je zegt hij is al oud. En uit ervaring, veel oude mensjes zijn koppig en weten net als vele ander het altijd beter. Denk eens aan de toekpmst van het paard.
En wat voor een instructrice is dat zeg, die niet eens wat zegt over het zadel. Neem voorlopig geen les, en voilla je heb weer geld gespaard voor te laten vullen of een ander zadel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:09

Niemand reageert kinderachtig en niemand valt haar aan Knipoog
Wij willen haar ook helpen en haar ook laten inzien dat het toch niet zo heel gek is dat die beste man er niets in wil stoppen (vooral als hij denkt dat het zadel nog perfect is, dan kun je echt fluiten naar het geld).

Er zijn wel degelijk tips gegeven... jammer Dorage dat je het zo zwart-wit neerzet want niemand verwijd de ts wat.

Dorage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:10

Toevallig is het ook mijn instructrice en ik denk niet dat je zo moet praten over iemand die je totaal niet kent! Ze weet toevallig wel wat over zadels en heeft mij ook geholpen, maar ik denk dat ze gewoon al weet dat het geen nut heeft om te zeggen dat het niet goed licht want je kunt het die man niet wijsmaken en ik spreek van ervaring Knipoog

danneke80

misschien kun je wat artikelen over zadels uitprinten en hem dat laten lezen. Zodat hij ook ziet dat het belangrijk is.
Vroeger was er veel minder bekend over de impact die een zadel op een paardenrug heeft. Denk dat het voor een groot gedeelte onwetendheid is.

Dorage

Welshcobfan schreef:
Niemand reageert kinderachtig en niemand valt haar aan Knipoog
Wij willen haar ook helpen en haar ook laten inzien dat het toch niet zo heel gek is dat die beste man er niets in wil stoppen (vooral als hij denkt dat het zadel nog perfect is, dan kun je echt fluiten naar het geld).

Er zijn wel degelijk tips gegeven... jammer Dorage dat je het zo zwart-wit neerzet want niemand verwijd de ts wat.

iedereen z'n eigen mening toch, net zoals jij nu doet Knipoog

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:13

Ook een jong paard kun je leren longeren. En daarbij afwisseling is ook nog eens stimulerend.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:14

Mits de boom goed is vind het zadel niet eens beroerd liggen. Het is wel oud maar kan nog prima bruikbaar zijn. Een keer een check door een zadelmaker en je weet het...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:15

Longeren is juist goed voor een jong paard, maar ja als je inderdaad geen goede ondergrond hebt, schiet het nog niet op.... In de wei kun je best longeren en is goed voor een jong paard! Longeren is de basis: eerst moeten ze leren zelf hun balans te vinden en dan pas en een ruiter.

Je kan altijd even iemand laten kijken hoe het zadel ligt, want bij twijfel zou ik niet lekker rijden.

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 18:33

Jenn(Dorage) kent;
a. het paard
b. de eigenaar
c. de instructrice.
En ze heeft het matriaal en de weide gezien. Maar daar gaat het nu allemaal niet om. Maar om het zadel en de rug van het paard. Onze(zoals Dorage net zei heeft ze ook les van haar) instructrice weet zelf wel degelijk wat ervan af. Maar kent de eigenaar ookal een tijdje.. Ik ga haar wel vragen met hem te praten. Want naar mij luisterd hij echt niet Knipoog. Jenn was al een keer bij een ''discussie'' die ik met hem gevoerd heb doordat hij niet inzag wat er fout was.

Ik neem het zadel morgen mee naar Vrielink en laat hen er naar kijken. Repareren gebeurd door een ander aangezien vrielink nog duurder is. Maar dan is het wel duidelijk wat er precies mis is met het zadel.

Het paard is onder het zadel redelijk makkelijk ondanks haar protest. Bij longeren gaat ze steigeren en is ze laatst al bijna achterover geklapt. Daar zit ik dus al helemaal niet op te wachten Knipoog .

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 19:08

Ik reageer nu trouwens even in het algemeen op de reacties over dat ik best de kosten kan betalen. Het klopt dat dat zou kunnen als ik daar de mogelijkheid tot had. Maar zoals een aantal wel met me eens zijn is het de taak van de eigenaar om voor een passend tuig(hoofdstel en zadel) te zorgen. En de kosten eventueel gedeelt kunnen worden.

Ik mag gebruik maken van zijn paard omdat HIJ wil dat zij goed bereden word. En bij de afspraak hoorde dat hij het tuig zou hebben en als er wat was voor zou zorgen. Enkel wil hij dus nu niet de ''reperatie'' betalen. Dus moet ik als bijrijdster maar opdraaien? Het is niet dat ik het niet wil, maar het dus gewoon niet kan. En zijn paard uit eindelijk met rugklachten loopt doordat ik het probleem niet kon oplossen wat hij wil had kunnen doen. En dan is het weer mijn schuld.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:13

Hadden jullie van te voren er al een afspraak over gemaakt?
(want dat had je nog niet vermeld, nu laat je een heel ander licht schijnen op de zaak Knipoog ).
als dat zo is, dan is het natuurlijk de taak van hem om alles goed te regelen... maar als hij het probleem niet ziet is het lastig Nagelbijten / Gniffelen
Goed dat je iemand laat langskomen! Misschien kan hij de oude knorrepot omkrijgen Haha!

Ik snap dat jenn de situatie kent, maar dan mogen wij best onze ideeen spuien toch?
Want je wordt echt niet aangevallen en het is jouw schuld niet. Dat heeft niemand gezegd en zal ook niet gebeuren Knipoog Wij zijn absoluut niet l*llig tegen je geweest en hebben ook het beste met jou én je verzorgpaard voor.
Wij weten natuurlijk niet hoe en wat en welke afspraken er gemaakt zijn.
Als er geen afspraken over gemaakt waren, is het toch logisch dat wij zoiets hebben van: jij bent de enige die erop rijdt, dus is het aan jouw de taak om voor goed tuig te zorgen. Helemaal omdat je gratis erop rijd.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-02-08 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 19:18

Hij had gezegt dat hij het tuig had en als er iets mee was hij het zou oplossen. Lijkt mij dat dit er dan ook onder valt? Verward

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:23

Ja klopt inderdaad... maar zolang hij vindt dat het tuig perfect is, hoeft hij ook niets op te lossen.

Als de zadelmaker ook vindt dat het zadel zo niet gebruikt kan worden, laat het hem dat even op papier zetten met handtekening. Dan heb je iets overtuigends voor de eigenaar Knipoog