innovaties bij harnachement , vooruitgang of beperking??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: innovaties bij harnachement , vooruitgang of beperking??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 12:08

Hippologic: ik zie heel regelmatig twee hele dingen voorbijkomen
de stoelzit idd,
maar ook juist "dooszit" door overcompensatie van de zit van het zadel , of juist omdat het zadel erg erg tot uitnodigt?

Ineke: met een lichamelijk probleempje zoals bij jou, dan is het idd weer net een ander verhaal , jij wil eerst zover mogelijk zien te komen met zo min mogelijk hulp grepen (vind ik erg goed van je Ja en ik zie elke keer als je foto's plaatst van het rijden ook weer vooruitgang Ja )
ergens trouwens ook wel were logisch dat je van een gedwongen houding last krijg achteraf omdat bij jou bepaalde spieren niet zo makkelijk of misschien zelfs niet gewoon kunnen ontspannen en ze zullen van bepaalde houdingen , als die gedwongen worden , aardig moe worden en misschien juist wel extra verkrampen (dit is zomaar een gedachte die me te binnen schiet, mocht ik fout zitten, corrigeer me aub Lachen )
maar kan me ook voorstellen dat iemand met een lichamelijke "handicap" in welke vorm dan ook gebaat kan zijn met ene aanpassing, maar er zullen ook genoeg mensen zijn met een handicap die juist gebaat zijn bij een zadel met een vrijere zit

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:11

HippoLogic schreef:
Als de zadels van tegenwoordig de ruiter nou hielpen met een correcte zit dan zou het in het voordeel van het paard zijn (ruiter in balans). Ondanks dat de onafhankelijkheid van de zit niet bevorderd wordt als je in een houding gezet wordt door je zadel. Knipoog
Helaas zie ik dat de zadels van tegenwoordig de ruiters in allerlei houdingen dwingen, maar zelden in de klassieke houding (helaas meestal de stoelzit, waarbij de ruiter dan steun gaat zoeken op de teugels voor balans). Ook bij dressuurzadels waarbij je juist zou verwachten dat het je in de balans zet en het niet onmogelijk maakt.

Ik heb zelf een hele poos voorover gezeten. Ik kon op het vorige zadel niet recht op zitten van de pijn. Hij dwong me in die houding. Ik zoek liever zelf een houding, in een zadel met een minder gedwongen zit. Misschien niet helemaal de juiste, maar voor mij wel de meest pijnloze en dat is ook belangrijk Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 12:21

als je pijn hebt kun je niet ontspannen, ga je verkrampen ...dat is niet bevordelijk voor paard of ruiter, dus idd er is ook een verschil tussen de juiste houding volgens het boekje en de meest ideale houding om tot werkende ontspanning te komen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:48

ankem schreef:
HippoLogic schreef:
Als de zadels van tegenwoordig de ruiter nou hielpen met een correcte zit dan zou het in het voordeel van het paard zijn (ruiter in balans). Ondanks dat de onafhankelijkheid van de zit niet bevorderd wordt als je in een houding gezet wordt door je zadel. Knipoog
Helaas zie ik dat de zadels van tegenwoordig de ruiters in allerlei houdingen dwingen, maar zelden in de klassieke houding (helaas meestal de stoelzit, waarbij de ruiter dan steun gaat zoeken op de teugels voor balans). Ook bij dressuurzadels waarbij je juist zou verwachten dat het je in de balans zet en het niet onmogelijk maakt.

Ik heb zelf een hele poos voorover gezeten. Ik kon op het vorige zadel niet recht op zitten van de pijn. Hij dwong me in die houding. Ik zoek liever zelf een houding, in een zadel met een minder gedwongen zit. Misschien niet helemaal de juiste, maar voor mij wel de meest pijnloze en dat is ook belangrijk Knipoog

Yups, plus ik vraag mij af hoe je in die gedwongen-zit-zadels je ooit een onafhankelijke zit kunt krijgen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:57

magda_90 schreef:
ankem schreef:

Yups, plus ik vraag mij af hoe je in die gedwongen-zit-zadels je ooit een onafhankelijke zit kunt krijgen.

Ik heb altijd zadels gehad met diepe zit. Kan er nu dus niet meer op zitten. Toch reed ik zo met een plat zadel weg, zelfs boomloos. Heb mijn diepe zit geen moment gemist. Haha!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:07

Is dit zo erg dan?

Er gaan steeds meer mensen paardrijden, waarvan een groot gedeelte geen les wil hebben, maar wel een eigen paard. Deze zadels kunnen voorkomen dat deze mensen hun paard in de weg gaan zitten...

Ze zullen zelf niet geweldig kunnen rijden, maar iig kunnen ze zo rijden zonder hun paard in de weg te zitten...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:25

@Vjestagirl: tja, misschien ook wel.
Maar aan de andere kant: een gedwongen houding is erg lastig dat volledig in ontspanning uit te zitten, dus dat lijkt me ook wel belangrijk. Met gespannen spieren kan je nooit soepel met de bewegingen van het paard mee gaan.

Ja, ik ben het ermee eens. Mensen moeten leren zitten en niet een zit-zadel kopen! Je hebt 2 billen en 2 benen gekregen en daarmee kan je op een paard zitten. Zadel is makkelijk, maar al die extreem gedwongen zadels: VERSCHRIKKELIJK!

Geef mij maar een lekker ouderwets, plat zadel. Een diepe zit is ook niet echt goed voor je paard, aangezien het de druk minder goed verdeeld.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:26

Judje, hier idem.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:26

Judje, dat over die diepe zit: hoe weet jij dat?

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:30

Ik rij nu op een oude Stübben zadel. Amper knie wrongen en een vlakke zit. Nou dit in combinatie met een jonge haflinger die hoog opgooit, was de eerste keer verschrikkelijk. Ik hobbelde alle kanten op. Maar inmiddels rij ik er een stuk beter op Ja Ik vind het belangrijk om een onafhankelijke zit te hebben en soms kan je dat het beste leren op een oud zadel. Er zitten vast hele goede nieuwe zadel tussen, maar ook nieuwe zadels die je in een zit dwingen. Het is maar wat je zelf fijn vind Lachen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:36

Vjestagirl schreef:
Is dit zo erg dan?

Er gaan steeds meer mensen paardrijden, waarvan een groot gedeelte geen les wil hebben, maar wel een eigen paard. Deze zadels kunnen voorkomen dat deze mensen hun paard in de weg gaan zitten...

Ze zullen zelf niet geweldig kunnen rijden, maar iig kunnen ze zo rijden zonder hun paard in de weg te zitten...

Mensen die door hun zadel in één bepaalde positie gedwongen worden zitten hun paard juist in de weg. Dat bijna alle paarden extreem verdraagzaam zijn maakt dat ruiters nog kunnen blijven rijden, niet het zadel.

Marindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:38

Ik heb nu een Stübben Edelweiss Deluxe en een Prestige Golden Star. Het zijn allebei hele fijne (spring) zadels met platte zit zonder overdreven poespas eraan zoals extra dikke kniewrongen etc. Zadels met een diepe zit en dikke kniewrongen vind ik persoonlijk ook niet lekker zitten maar ik denk dat dat voor iedereen verschilt Knipoog

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:22

draumpje schreef:
Ineke: met een lichamelijk probleempje zoals bij jou, dan is het idd weer net een ander verhaal , jij wil eerst zover mogelijk zien te komen met zo min mogelijk hulp grepen (vind ik erg goed van je Ja en ik zie elke keer als je foto's plaatst van het rijden ook weer vooruitgang Ja )
ergens trouwens ook wel were logisch dat je van een gedwongen houding last krijg achteraf omdat bij jou bepaalde spieren niet zo makkelijk of misschien zelfs niet gewoon kunnen ontspannen en ze zullen van bepaalde houdingen , als die gedwongen worden , aardig moe worden en misschien juist wel extra verkrampen (dit is zomaar een gedachte die me te binnen schiet, mocht ik fout zitten, corrigeer me aub Lachen )
maar kan me ook voorstellen dat iemand met een lichamelijke "handicap" in welke vorm dan ook gebaat kan zijn met ene aanpassing, maar er zullen ook genoeg mensen zijn met een handicap die juist gebaat zijn bij een zadel met een vrijere zit

Dat klopt hoor Lachen Probleem is wel weer dat ik veel minder balans heb en in een "vrijer" zadel is het veel moeilijker om te blijven zitten voor mij, daarom is een plat zadel als bijvb een Ijslands zadel voor mij veel moeilijker om mee te rijden.

Gelukkig zijn er ook veel middenwegen Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:26

Bij de divoza ga ik weleens op zo'n zadel zitten, maar het zit zooooo rukkiefukkie.

Zelf kachel ik het liefste rond op mijn wintecje, plat, open en van kunststof zodat ik me geen zorgen hoef te maken als we ermee de zee inrijden Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:28

Een boomloze Wintec??

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:32

nee, waarom blijft iedereen toch denken dat ik boomloos rij Verward

ik heb wel een nevada, maar die gebruiken we bijna niet, omdat ze zo groot en lomp zijn

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:51

Omdat je altijd een voorstander was van boomloos en ik blijkbaar gemist heb dat dat niet meer zo is.

Wintec vind ik ook prima zadels, geen dikke kniewrongen en geen gedwongen zit. Alleen vind ik kunststof niet fijn, dat gaat zweten en irriteren bij mij

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:53

Lenneke_ schreef:
Omdat je altijd een voorstander was van boomloos en ik blijkbaar gemist heb dat dat niet meer zo is.

ik ben nooit uitgesproken voor of tegenstander geweest van boomloos....

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 18:04

ik had tot een paar weken terug een euroriding diamant, inderdaad: diepe zit en dikke wrongen. Ik kreeg er ontzettende rugpijn van, omdat ik steeds een beetje gedwongen werd om met een holle rug te zitten. waarschijnlijk omdat door zo'n diepe zit de inchmaat kleiner wordt, en ik dus een zadel met meer ruime nodig had, zodat ik mn bekken tenminste kan kantelen.
Nu heb ik zolang een leenzadel, een Ainsley met vlakke zit en weinig wrong, en mijn houding is er juist van verbeterd, had op wedstrijd zelfs een 8 voor houding en zit!
ik krijg over een week of 2 echter wel een 'modern' zadel: een Anatomica. Diepe zit, dikke wrong. Was het enige zadel dat pastte op Luna, die heeft nl een wat holle rug. Het proefrijden erop ging eigenlijk wel goed, had geen last van mn rug erna. Waarschijnlijk is het voor mij een uitkomst als ik een groteer inchmaat neem. Ik weet iig zeker dat mijn houding nietverslechter van een 'modern' zadel, want dan had ik op mijn leenzadel absoluuut niet kunnen rijden

(nu maar hopen dat mijn nieuwe zadel super lekker gaat zitten, ztel je toch voor dat achteraf het leenzadel lekkerder zit!)