Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
informeer maar eens naar een Mayler er zijn genoeg ruitersport zaken waar je zo iets wel kan proberen. Chipz schreef:De tandarts kwam met rubberbit of heel dik bit. Maar van dikke bitten ben ik geen fan en flexibel rubber is niet toegestaan op wedstrijden.
mijn tandarts adviseerd juist een niet te dik bit en zeker geen rubber. DShyla25 schreef:Tip, bit erin hangen maar teugels op de neusriem.
Je kunt ook vrijstelling vragen, ik denk dat een getekende verklaring van de DA voldoende is, zou je ff moeten navragen bij de KNHS
Chipz schreef:De tandarts zei juist dat een dik bit, eventueel omwikkeld met rubber of leer juist zachter zou inwerken omdat de druk dan meer wordt verdeeld. Wel opletten dat het bit nog past natuurlijk.
Chipz schreef:Egni, ik begrijp wat je bedoelt. Natuurlijk wordt er zorgvuldig van achter naar voor gereden. Echter dit paard heeft duidelijk een zeer gevoelige (pijnlijke mond), ze reageert niet alleen gevoelig op teugelhulpen, maar ook op beenhulpen omdat die toch weer aan de voorkant tercht komen via het opvangen.
Mijn laatste vraag was eigenlijk een beetje off-topic. Wat ik bedoelde was of bij een duale-verbinding(aanleuning) je zelf de inwerking van het bit kan voelen of dat je paard meer of minder durft te laten zien. Bij een scherper bit betekent dit dat het paard zijn ongenoegen laat zien met kleine hoofdbeweginkjes en bij een minder scherp inwerkend bit met meer druk door hoofd omhoog houden of juist naar beneden duwen.

Chipz schreef:Ik herken de reacties die je beschrijft. Nu ga ik er even tussenuit. Mijn dochter even helpen met de betreffende merrie
Het is wel vreemd dat ze met het bitloze hoofdstel heerlijk van achter naar voren laat rijden. Ze loopt ruim, soepel, recht en rustig in de aanleuning. Of kan je dan niet van aanleuning spreken?
Chipz schreef:Zeker heeft ze les, sterker nog, ze rijdt zelden zonder begeleiding. Haar instructrice ontdekte de doorkomende hengstentanden en adviseerde bitloos voorlopig.
.