welk bit bij merrie met moeilijk gebit en hengstentanden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chipz

Re: welk bit bij merrie met moeilijk gebit en hengstentanden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 13:09

De tandarts kwam met rubberbit of heel dik bit. Maar van dikke bitten ben ik geen fan en flexibel rubber is niet toegestaan op wedstrijden.

ponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:15

ja als je paard een klein mondje heeft past er van ze leven geen dik bit in. En is dan ook zeker niet onder het motto hoe dikker hoe vriendelijker.(wat nog al vaak gezegd wordt) Boos! informeer maar eens naar een Mayler er zijn genoeg ruitersport zaken waar je zo iets wel kan proberen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:23

Chipz schreef:
De tandarts kwam met rubberbit of heel dik bit. Maar van dikke bitten ben ik geen fan en flexibel rubber is niet toegestaan op wedstrijden.

Dat is nou weer grappig, Haha! mijn tandarts adviseerd juist een niet te dik bit en zeker geen rubber. D
Zij heeft het liefst dubbel gebroken.
Dit kwam eigenlijk precies overeen met mijn eigen ideeen er over.

Onderlegtrens is trouwens volgens mij ook niet toegestaan.

Het vervelende in dit soort situaties is dat je van iedereen advies krijgt maar dat alleen de praktijk uit zal wijzen wat het fijnste bit is voor dit paard.
Je zult dus gewoon wat uit moeten proberen.

Chipz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 14:02

Inderdaad, zelf uitproberen zal uiteindelijk de oplossing moeten brengen. Maar met deze tips weet ik wel in welke richting ik kan zoeken. Hopelijk kunnen we wat bitten testen, want goedkoop is het niet om ieder keer een ander aan te schaffen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:16

Zijn er geen mensen in je omgeving waar je een keer wat van kan lenen?

Chipz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 14:22

Nee, helaas niet. Omdat wij al een vrij ruim assortiment bitten hebben voor onze pony's. zijn wij vaker de uitlenende instantie.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:27

Shyla25 schreef:
Tip, bit erin hangen maar teugels op de neusriem.
Je kunt ook vrijstelling vragen, ik denk dat een getekende verklaring van de DA voldoende is, zou je ff moeten navragen bij de KNHS

Voor dit soort dingen kun je geen vrijstelling krijgen helaas. Ze zouden het bitloos rijden juist moeten toejuichen bij de KNHS, dat scheelt een hoop paardenleed. Hopelijk komt er ooit nog verandering in.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:28

Dubbelgebroken watertrensje vindt ik het prettigst bij alle paarden. Mijn oude paard had ook een zeer scheef slijtend gebit, liep daar prima op.

Denk er wel om dat een dik bit scherper inwerkt! En als er al niet veel ruimte is door een dikke tong bijvoorbeeld, heeft dit geen zin!!

Myler werkt bij elk paard anders, de een loopt er wel op de ander helemaal niet.

Chipz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 14:33

De tandarts zei juist dat een dik bit, eventueel omwikkeld met rubber of leer juist zachter zou inwerken omdat de druk dan meer wordt verdeeld. Wel opletten dat het bit nog past natuurlijk.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:41

Chipz schreef:
De tandarts zei juist dat een dik bit, eventueel omwikkeld met rubber of leer juist zachter zou inwerken omdat de druk dan meer wordt verdeeld. Wel opletten dat het bit nog past natuurlijk.

Men denkt vaak een dik bit, zachte inwerking en dun bitje scherpe inwerking. Dit is echt niet het geval, dik bit is veel scherper en legt heel veel druk op de lagen. Paarden worden dan vaak "hard" in de mond!

Chipz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 14:51

Ja dat gevoel heb ik nou zelf ook. Mijn ervaring is dat je bij een dik bit zelf ook een harder inwerking via de mond naar je handen krijgt. Is het dan zo, dat je paard, omdat het bit minder pijn doet, zich meer durft te verzetten tegen het bit? Of is het zo dat het paard dezelfde druk uitoefent, maar dat deze door het dikke bit versterkt naar je handen doorkomt?

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:03

Het paard heeft meer moeite met het bit aannemen, en alles wat jij hetzelfde doet als altijd komt met meer druk op de mond bij het paard door.
Controleer of het bit op de goede plaats ligt en weer even heel duidelijk vanuit het been naar de hand toerijden, even niet gelet op wat het paard met het hoofd doet. Eigenlijk even een stap naar de allereerste basis, voorwaarts en vanuit daar neerwaarts rijden. Het paard moet vertrouwen hebben in de ruiterhand.

Chipz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 15:28

Egni, ik begrijp wat je bedoelt. Natuurlijk wordt er zorgvuldig van achter naar voor gereden. Echter dit paard heeft duidelijk een zeer gevoelige (pijnlijke mond), ze reageert niet alleen gevoelig op teugelhulpen, maar ook op beenhulpen omdat die toch weer aan de voorkant tercht komen via het opvangen.
Mijn laatste vraag was eigenlijk een beetje off-topic. Wat ik bedoelde was of bij een duale-verbinding(aanleuning) je zelf de inwerking van het bit kan voelen of dat je paard meer of minder durft te laten zien. Bij een scherper bit betekent dit dat het paard zijn ongenoegen laat zien met kleine hoofdbeweginkjes en bij een minder scherp inwerkend bit met meer druk door hoofd omhoog houden of juist naar beneden duwen.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:49

Chipz schreef:
Egni, ik begrijp wat je bedoelt. Natuurlijk wordt er zorgvuldig van achter naar voor gereden. Echter dit paard heeft duidelijk een zeer gevoelige (pijnlijke mond), ze reageert niet alleen gevoelig op teugelhulpen, maar ook op beenhulpen omdat die toch weer aan de voorkant tercht komen via het opvangen.
Mijn laatste vraag was eigenlijk een beetje off-topic. Wat ik bedoelde was of bij een duale-verbinding(aanleuning) je zelf de inwerking van het bit kan voelen of dat je paard meer of minder durft te laten zien. Bij een scherper bit betekent dit dat het paard zijn ongenoegen laat zien met kleine hoofdbeweginkjes en bij een minder scherp inwerkend bit met meer druk door hoofd omhoog houden of juist naar beneden duwen.

Verschilt per paard. De een gaat er lekker achter lopen, dus ontwijkt de druk op die manier. Maar zal snel last van de spieren gaan krijgen omdat de belasting verkeerd is. Druk kauwen/knagen is ook een teken van ongenoegen.
De ander neemt het bit als 5e been, en rent er compleet doorheen, omdat het gevoel denk ik constant verkeerd is in de mond. Dan heb je als ruiter vaak veel spierspanning in de armen.
Misschien loopt het paard eerst voor het gevoel fijn op het bit, maar gaat vervolgens na 2 weken volledig in de staak.

Reactie van het paard ligt er dus aan per paard, afhankelijk van hoeveel gevoel er nog in de mond zit, mond kan ook "doof" gereden zijn.

Afhankelijk van het 'ruitergevoel' van de ruiter, moet het wel te voelen zijn wat de inwerking van een bit is. Dat verschilt ook nog per moment, als het paard zijn lijf ergens blokkert is dit ook te voelen in de aanleuning/cq inwerking van het bit.
Problemen in de mond en aanleuning komen vaak voort uit een blokkade in het lichaam van het paard. Dit kan ook iets heel miniems zijn!
Zoals je zelf zegt, op de beenhulp komt ook een reactie na het opvangen, wellicht blokkert er door het naar voren rijden en (teveel?) opvangen ergens iets in het lijf. Dit veroorzaakt ook een reactie als tegen de hand, rennen noem maar op.
Maar dat is alleen irl te beoordelen.

Chipz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 16:08

Ik herken de reacties die je beschrijft. Nu ga ik er even tussenuit. Mijn dochter even helpen met de betreffende merrie Lachen
Het is wel vreemd dat ze met het bitloze hoofdstel heerlijk van achter naar voren laat rijden. Ze loopt ruim, soepel, recht en rustig in de aanleuning. Of kan je dan niet van aanleuning spreken?

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:17

Chipz schreef:
Ik herken de reacties die je beschrijft. Nu ga ik er even tussenuit. Mijn dochter even helpen met de betreffende merrie Lachen
Het is wel vreemd dat ze met het bitloze hoofdstel heerlijk van achter naar voren laat rijden. Ze loopt ruim, soepel, recht en rustig in de aanleuning. Of kan je dan niet van aanleuning spreken?

Tuurlijk wel, dat is ook aanleuning.

Toch even een ander bit proberen denk ik, kijken wat dat oplevert

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:41

Heeft ze geen les, misschien dat instructie er beter over kan adviseren, die weet ook hoe het paard reageerd op bepaalde zaken.

Chipz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 18:06

Zeker heeft ze les, sterker nog, ze rijdt zelden zonder begeleiding. Haar instructrice ontdekte de doorkomende hengstentanden en adviseerde bitloos voorlopig.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:18

Dan ze toch even met met bit rijden totdat haar mond weer minder gevoelig is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:42

Ik moest ook gelijk aan Happy Mouth denken, ik dacht dat je daar wel mee mag starten, maar helemaal zeker weten doe ik het niet...

En verder zou ik ook zeker niet te dik gaan...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 19:29

Chipz schreef:
Zeker heeft ze les, sterker nog, ze rijdt zelden zonder begeleiding. Haar instructrice ontdekte de doorkomende hengstentanden en adviseerde bitloos voorlopig.

Tanden eruit laten halen door een goede paardentandarts en vervolgens met een Happy Mouth bit rijden.

Chipz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 19:32

Ik ga zeker eens zo'n Happy Mouth proberen.
Helaas zijn we net tegen het volgende probleem aangelopen. Mijn dochter ging vanmiddag even rijden. Toen we haar aan het poetsen waren hoestte ze een paar keer. Bij het rijden ook een beetje. Alleen gestapt en heel even in draf. Omdat we toch bij de DA in de bak rijden, meteen even laten nakijken. Heeft ze behoorlijk wat slijm op de luchtwegen.
Ze heeft een lichte stofgevoeligheid. Laatste paar dagen heb ik wat hooi i.p.v kuil gevoerd en dat niet nat gemaakt omdat de leiding met de vorst is afgesloten.
Stom van me als dit het gevolg is Boos!.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 19:34

Als je de tanden er niet uit laat halen, maakt het niet uit watvoor bit je erin stopt. Pijn blijft het toch wel doen en dus blijft het paard moeilijk in de mond.

Chipz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 19:41

de hengstentanden kunnen toch ook goed doorkomen? De overlast zou dan weer kennen verdwijen is mij verteld. Bij merries schijnt dat wel lang te kunnen duren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 19:42

Je zou een tijdje met een hackamore kunnen gaan rijden tot de tandproblemen zijn opgelost.