Sperriem, ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

floorsil

Re: Sperriem, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:41

ik moet er nu ook mee rijden van instructrise. zo ie zo licht het bit stiller in de mond. ik snoer ook niet echt aan zit ook vrij los en ze likt altijd nog wel. dus ze kan haar mond best nog bewegen /openen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:45

kynshiri schreef:
Jibbel schreef:
Ja tuurlijk, maar daar is ie uiteindelijk toch ook voor? Verward

dat was dus om te illustreren dat strak en vast niet hetzelfde is. Het paard kan zijn mond niet meer opensperren met een sperriem; ookal kan je der nog 2 of 3 vingers tussen steken. Dat die vingers ertussen kunnen is alleen maar het bewijs dat zn bek niet dichtgesnoerd wordt, maar verder dan zn tanden een centimetertje van mekaar krijgen, zal hij niet raken hoor...

Nee dat is zo! Maar als je het goed doet, gaat zn mond ook niet van elkaar, tenminste, IMO. Gelukkig weet ik van mezelf dat ik een hele zachte hand heb en doet die van mij dr mond ook niet open, maar wat je al eerder zei, een hoop ruiterfouten zullen idd gecamoufleerd worden door de sperriem.

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:00

Jibbel schreef:
Nee dat is zo! Maar als je het goed doet, gaat zn mond ook niet van elkaar, tenminste, IMO. Gelukkig weet ik van mezelf dat ik een hele zachte hand heb en doet die van mij dr mond ook niet open, maar wat je al eerder zei, een hoop ruiterfouten zullen idd gecamoufleerd worden door de sperriem.

ja, ik denk ook dat veel ruiterfouten gecamoufleerd worden door de sperriem

SandraCara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:03

Ik rij er bijna altijd mee, behalve als ik me stang en trens in heb.. maar dat gaat natuurlijk niet..
Ik heb em ook best wel strak hoor, rijd gewoon beter, niet zo'n gedoe met dat bit proberen te verplaatsen tijdens de oefening Knipoog

Edit:typ

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:18

Hoofdstel van mijn verzorgpaard is sperriemloos, gaat prima zo.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:31

Sperriemloos, als het paard te druk is met het bit, hangt dit negen van de tien keer te laag of ben je te onrustig met de ruiterhand. Ben op dit moment wel op zoek naar een sperriem voor de wedstrijden i.v.m. een neusriem met mooi lusje maar zonder riempje overgenomen, paard past de andere (lage) neusriem namelijk niet. Maar dan gaat hij er alleen aan met wedstrijden, manege dus hoeft niet maar staat mooier, wanneer ik de ring in ga. Maar de neusriem zit bij mij ook altijd flink los, 2 vingers rechtop het neusbot, dus echt los.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:37

Met sperriem, maar niet op standje ultra strak. Bit ligt netjes stil in haar mond, maar ze kan nog met gemak een snoepje eten met de riem om.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 10:32

Ik heb die van mij eraf gehaald omdat mijn nieuwe paardje flink (helende)wondjes heeft onder zijn kin, de dierenarts dacht van een kinketting die flink is aangesnoerd dus het lijkt me niet fijn voor hem er dan een sperriem bij te doen. Wil nog een hoge brede neusriem.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 10:35

Ik rijd met sperriem. Maar er zit nog genoeg ruimte tussen hoor. Een sperriem is er niet voor om zijn mond dicht te snoeren.

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:06

MarchaL schreef:
Ik rij altijd met sperriem. Juist door een sperriempje ligt het bit stiller en constanter in de mond, dat lijkt mij persoonlijk alleen maar prettiger voor een paard. Een sperriem is echter niet bedoeld om de mond dicht te snoeren, de mensen die dat hierboven als argument geven weten dan denk ik niet hoe strak (oftewel juist niet strak) hij hoort te zitten...

Inderdaad!
Dat je twijfelt aan het gebruik van je sperriem geeft aan dat je niet weet hoe strak hij hoort te zitten en waarvoor hij dient. Maar dat is hier al meerdere malen voorbij gekomen, dus dit lijkt me een zinloze discussie..
Ik ben overigens wel benieuwd waar jullie de (waan)ideeen vandaan halen dat een sperriem is om je paard 'de mond dicht te snoeren' of dat je sperriem zo los moet zitten dat hij nog niet niet los valt? Verward

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 11:26

Mijn instructrice trok de sperriem zo strak dat dat bij mij onder snoeren viel. Ik heb na 10 minuten de sperriem los gemaakt, omdat ik geen verbetering merkte, eerder minder.
Bij mij is het onkunde wat de sperriem betreft, ik weet niet hoe strak of hoe los hij moet zitten. Dat probeer ik hier ook uit te vinden en ik geloof dat ik een veel beter beeld heb gekregen over het gebruik ervan. Ik probeer het gewoon en kijk wat mijn paard en ik het prettigste vinden.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:39

tussen de neus en het sperriempje moeten 2 vingers passen.

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:15

Eerlijk gezegt heb ik ook geen idee waarvoor hij dient. Ik heb er ook nooit echt over nagedacht.
Maar voor zover ik weet heb ik met of zonder sperriempje nooit echt verschil gemerkt.
Maar dat je paard zijn mond niet open kan doen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat het paard onder het rijden zijn mond open deed? Dus ook niet zonder sperriem.
Als ze dat wel doen, doe jij iets verkeerd met je hand denk ik zo. Tong uitsteken

Maargoed, als je paard er beter doorloopt zie ik niet in waarom je hem niet zou gebruiken. Merk je geen verschil maakt het eigenlijk niet echt uit.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 15:06

Mijn vriend heeft met haar tanden even bekeken en gevijld, bleek dat ze een scherpe rant aan haar kiezen had. Zaterdag maar eens kijken of dat misschien een reden geweest kan zijn....Anders moet ik de fout denk ik toch een beetje bij mezelf zoeken... Bloos .

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:45

ik rijd zonder sperriem(heb een hoge neusriem zonder dat lusje...is van S&T hoofdstel) zo kan je goed zien of dat je te hard bent in de mond....maar dat is mijn mening

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 23:41

Ik rijd met een gecombineerde neusriem, dus het sperriempje zit eraan. Maar dat is het ook eigenlijk. Het riempje maak ik losjes vast, maar ook weer niet zo losjes dat dat kan gaan irriteren, maar zn smoel kan met gemak een eind open. Evenals de neusriem, die heb ik ook erg los zitten, loopt hij veel beter mee.

Je ziet tegenwoordig zo vaak die brede aansnoerneusriemen, paardenbekkies strak dicht. Lijkt me zeer oncomfortabel..

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:42

ik ken mensen, die de sperriem ( en neusriem) echt achtelijk strak aantrekken, dat is gewoon niet gezond meer Verdrietig

ik ben van mening, dat hoe minder drukpunten op het hoofd, des te beter een paard kan ontspannen ,
een paard wat constant superveel druk op heel het hoofd heeft staan, zal je echt niet dankbaa zijn hoor Clown

daarom gebruik ik ook zo min mogelijk een sperriem,bij veel paarden merk je ook het verschil wel... Lachen
( geldt trouwnes ook voor een goed passend hoofdstel wat niet al teveel druk uitoefend op het hoofd /achter de oren etc. )

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:51

Het doel van een sperriem is weldegelijk de mond dicht te sperren. Vandaar de naam, de functie is het voorkomen dat het paard de mond kan openen. De neusriem horen 2 vingers tussen te kunnen, de sperriem 1. Ik rij nooit met sperriem, snij het lusje er altijd af. Ten eerste omdat het ding mij niet aanstaat, en ten 2e omdat het mijn paard ook niet bevalt. Ze doet idd haar hoofd omhoog of gaat er mee schudden als ik probeer om hem vast te maken, en doet dit ook als ik hem weer los wil maken.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:55

Mystica schreef:
Het doel van een sperriem is weldegelijk de mond dicht te sperren. Vandaar de naam, de functie is het voorkomen dat het paard de mond kan openen. De neusriem horen 2 vingers tussen te kunnen, de sperriem 1. Ik rij nooit met sperriem, snij het lusje er altijd af. Ten eerste omdat het ding mij niet aanstaat, en ten 2e omdat het mijn paard ook niet bevalt. Ze doet idd haar hoofd omhoog of gaat er mee schudden als ik probeer om hem vast te maken, en doet dit ook als ik hem weer los wil maken.

maar weet je wat het is, paarden openen hun mond vaak alleen, om onder de "druk"van de ruiterhand uit te komen, is een veel voorkomend rijtechnisch probleem, een paard wat nageeflijk is en dus ontspannen de ruiterhand volgt en in balans is ( en dus ook recht ) zal zijn mond gesloten hebben Lachen dan heb je dus geen sperriem ( geldt ook voor de neusriem ) nodig Vork

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:57

Klopt wat je zegt Ja En dat is dus 1 van de redenen waarom ik hem onzin vind. Vork Slechts een camouflagemiddel Lachen

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:05

Mystica schreef:
Klopt wat je zegt Ja En dat is dus 1 van de redenen waarom ik hem onzin vind. Vork Slechts een camouflagemiddel Lachen

ben ik het helemaal mee eens , is een goede test idd, om zonder neus/sperriem te rijden, om te kijken, of je paard inderdaad een juiste aanleuning heeft, ontspannen is etc. zo niet, zal hij altijd zijn mond open doen Knipoog Clown

Aman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 23:18

Ik rijd nu met sperriem. Maar zit er over na te denken om een brede neusriem zonder sperriem te kopen. Lachen

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 19:37

Ik denk dat ik eerst toch zonder sperriem ga rijden en kijk of mijn instruktrice het door mij te verbeteren op kan lossen. Het is overigens na het kiezen veilen wel iets beter geworden (misschien een combinatie van pijn en een te harde hand?). Ik kies toch liever voor zoveel mogelijk vrijheid voor mijn paard, zodat mijn fouten eerder opvallen.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 19:40

Ik rijd wel met sperriem, dit omdat mijn pony nog heel jong is en erg gevoelig in de mond, door de sperriem blijft het bit mooier op z'n plaats liggen en rijd het fijner. Ik zorg er wel altijd voor dat ik tussen de sperriem en de neus nog 2 vingers kan stoppen..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:01

frisiangirl schreef:
Mijn instructrice trok de sperriem zo strak dat dat bij mij onder snoeren viel. Ik heb na 10 minuten de sperriem los gemaakt, omdat ik geen verbetering merkte, eerder minder.
Bij mij is het onkunde wat de sperriem betreft, ik weet niet hoe strak of hoe los hij moet zitten. Dat probeer ik hier ook uit te vinden en ik geloof dat ik een veel beter beeld heb gekregen over het gebruik ervan. Ik probeer het gewoon en kijk wat mijn paard en ik het prettigste vinden.

wil hier even over kwijt als mijn instructrice aan mijn neus of sperriem gaat trekken en hem echt aansnoert , heeft ze haar laatste minuten in de rijhal gestaan om mij les te geven
Ik rijdt afwisselend zonder of met sperriem , maar gebruik alleen een sperriempje omdat t aan mijn goeie hoofdstel zit en er dadelijk dus wedstrijden mee zal moeten starten ( omdat het lusje daar zit , heb ik begrepen moet er ook n riempje door )
mijn 3,5 jarige houdt haar mond vanzelf dicht en als ze hem wel open doet is t om te kouwen en likken of ik ben te hard , maar dat is dan meteen n reden om zonder te rijden , pard geeft aan tot zover en verder niet en dat mag best ....
paarden hebben over t algemeen al genoeg te ondergaan dus mag gerust aangeven of ie t werk als prettig of niet ervaart