Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
kynshiri schreef:Jibbel schreef:Ja tuurlijk, maar daar is ie uiteindelijk toch ook voor?
dat was dus om te illustreren dat strak en vast niet hetzelfde is. Het paard kan zijn mond niet meer opensperren met een sperriem; ookal kan je der nog 2 of 3 vingers tussen steken. Dat die vingers ertussen kunnen is alleen maar het bewijs dat zn bek niet dichtgesnoerd wordt, maar verder dan zn tanden een centimetertje van mekaar krijgen, zal hij niet raken hoor...

Jibbel schreef:Nee dat is zo! Maar als je het goed doet, gaat zn mond ook niet van elkaar, tenminste, IMO. Gelukkig weet ik van mezelf dat ik een hele zachte hand heb en doet die van mij dr mond ook niet open, maar wat je al eerder zei, een hoop ruiterfouten zullen idd gecamoufleerd worden door de sperriem.

MarchaL schreef:Ik rij altijd met sperriem. Juist door een sperriempje ligt het bit stiller en constanter in de mond, dat lijkt mij persoonlijk alleen maar prettiger voor een paard. Een sperriem is echter niet bedoeld om de mond dicht te snoeren, de mensen die dat hierboven als argument geven weten dan denk ik niet hoe strak (oftewel juist niet strak) hij hoort te zitten...

.

Mystica schreef:Het doel van een sperriem is weldegelijk de mond dicht te sperren. Vandaar de naam, de functie is het voorkomen dat het paard de mond kan openen. De neusriem horen 2 vingers tussen te kunnen, de sperriem 1. Ik rij nooit met sperriem, snij het lusje er altijd af. Ten eerste omdat het ding mij niet aanstaat, en ten 2e omdat het mijn paard ook niet bevalt. Ze doet idd haar hoofd omhoog of gaat er mee schudden als ik probeer om hem vast te maken, en doet dit ook als ik hem weer los wil maken.
dan heb je dus geen sperriem ( geldt ook voor de neusriem ) nodig
En dat is dus 1 van de redenen waarom ik hem onzin vind.
Slechts een camouflagemiddel
Mystica schreef:Klopt wat je zegtEn dat is dus 1 van de redenen waarom ik hem onzin vind.
Slechts een camouflagemiddel

frisiangirl schreef:Mijn instructrice trok de sperriem zo strak dat dat bij mij onder snoeren viel. Ik heb na 10 minuten de sperriem los gemaakt, omdat ik geen verbetering merkte, eerder minder.
Bij mij is het onkunde wat de sperriem betreft, ik weet niet hoe strak of hoe los hij moet zitten. Dat probeer ik hier ook uit te vinden en ik geloof dat ik een veel beter beeld heb gekregen over het gebruik ervan. Ik probeer het gewoon en kijk wat mijn paard en ik het prettigste vinden.