Gelpad of bontje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jol1

Re: Gelpad of bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:43

Een bontje is echt niet dikker dan een normale sjabrak, dus waarom zou een bontje dan slechter zijn dan een gewoon dekje? Het lijkt alleen dik door die sierrand om het zadel heen. (al heb je ze ook zonder die rand) Of rijden jullie met helemaal niets onder je zadel? Je moet alleen niets onder het bontje doen, want dan wordt het wel te dik. Wij hebben een Mattes-sjabrak, omdat onze arabieren erg gevoelig zijn op de rug (ondanks hun passende zadel) en we zijn er heel tevreden over. Maar ook als je paard geen gevoelige rug heeft, dan is zo'n bontje echt geen bezwaar als je het maar op de juiste manier gebruikt.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:01

Clyde schreef:
Het ligt er dan ook aan waar het zadel knelt. Knelt hij op de schoft dan geen bontje. De ruimte wordt dan krapper.

Ja maar ik neem aan dat je ook geen knellend zadel koopt Clown
ons zadel ligt juist perfect door het bontje, hij is nét wat te breed. Of te breed? nee eigenlijk gewoon een beetje breed. En met het bontje, die ook nog eens de druk goed verdeeld, ligt het zadel helemaal goed.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:06

opvallend, als het paard een gevoelige rug heeft is een bontje geoorloofd... Mijn vraag is dan: Waarom heeft dat paard een gevoelige rug?

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:37

Jaimyliefje schreef:
Clyde schreef:
Het ligt er dan ook aan waar het zadel knelt. Knelt hij op de schoft dan geen bontje. De ruimte wordt dan krapper.

Ja maar ik neem aan dat je ook geen knellend zadel koopt Clown
ons zadel ligt juist perfect door het bontje, hij is nét wat te breed. Of te breed? nee eigenlijk gewoon een beetje breed. En met het bontje, die ook nog eens de druk goed verdeeld, ligt het zadel helemaal goed.

nee natuurlijk niet Haha! Maar mijn paardje was wat dikker geworden waardoor zijn oude zadel niet meer goed paste. Ik heb nu ook weer een nieuw zadel gekocht dat prima past.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:43

stef schreef:
opvallend, als het paard een gevoelige rug heeft is een bontje geoorloofd... Mijn vraag is dan: Waarom heeft dat paard een gevoelige rug?

Mijn paard is al 17 jaar. Ik kocht hem twee jaar terug en er werd verteld dat hij wat stijf was. op een gegeven moment heb ik hem laten nakijken door een osteopaat tevens fysiotherapeut. Zij kwam erachter dat hij helemaal vast zat en dat dit al van jaren is.
Na de behandeling ging het weer goed. Maar het is wel een gevoelige plek in zijn rug. Dus laat ik hem geregeld nakijken.

Voor mijn paard is het fijn dat ik niet zo fanatiek ben. Ik wil graag dat hij lekker loslaat in zijn rug en plezier heeft in de dingen die hij doet. Vroeger was hij een wedstrijdpaard en werd hij niet altijd even vriendelijk gereden. (kan een medeoorzaak zijn).

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:55

@Stef, ik vind dat in alle gevallen een bontje geoorloofd is. In mijn geval heb ik het speciaal voor een gevoelige rug gekocht, maar dat hoeft niet voor iedereen te gelden. Onze paarden zijn arabieren die erg gevoelig zijn voor kou en vocht (net als sommige mensen). Ook hebben ze de neiging om hun rug hol te maken tijdens het rijden, vooral in de galop. Dit heeft o.a. met de bouw van een arabier te maken en veroorzaakt sneller spierpijn op de rug. Voor al die fanatieke bontjes-tegenstanders: Bekijk nu eens zo'n bontje van dichtbij. Dan zul je zien dat die echt niet dikker is dan een gewone pad. Misschien is hij zelfs nog wel dunner dan een Anky-pad en daar hoor ik niemand over!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:32

stef schreef:

omdat het zadel niet past? Schijnheilig
Tsja zelfs zou ik idd eerst alle medische problemen uitsluiten voordat er een bontje of gelpad tussen komt...
Mijn paard van 27 heeft een onwijs moeilijke rug, hoge schoft, ingezakte graad, extreem brede ribben en schouders... alle redenen om gevoelig te worden wanneer ze elke dag hard aan het werk is (en dat is ze Knipoog )maar nooit last van haar rug, en het zadel ligt er gewoon op zonder poes pas... vaak genoeg ook enkel met een heel dun dekje.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:58

Tuurlijk zijn er paarden die echt een gevoelige rug hebben, bij een enkeling is het aangeboren, bij vele door slecht passend tuig of verkeerd rijden veroorzaakt. Ik ben ook niet standaart anti bontje, maar vind het opvallend dat er, sinds er een bontjes hype is, kennelijk ineens heel veel paarden met een gevoelige rug zijn...

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:42

Ja, misschien ook een beetje een modeverschijnsel. In ieder geval kan een bontje wat ondersteunen maar natuurlijk niet ipv goede controle van de rug zijn. het lost niets op.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:22

Ik denk dat er sowieso veel paarden met rugproblemen zijn, want anders hadden die paardenfysio's niet van die bloeiende praktijken.
Dat neemt niet weg dat ik de hele discussie over wel of geen bontjes nogal zinloos vind. Waarom moeten mensen die met een bontje willen rijden altijd verantwoording daarover afleggen? Ook al rijd je er alleen mee omdat je het mooi vindt, wat dan nog? Als je een goed bontje koopt en dat op de juiste manier gebruikt, is dat toch niet slechter dan een ander dekje? Waarom wordt er altijd gezeurd over die bontjes, maar niet over iemand die persé met een Anky-pad wil rijden? Die hoeft toch ook geen reden te geven waarom ze bijv. een blauwe koopt?

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:04

Jol1: ik vind dat je gelijk hebt. Je moet gewoon doen wat jezelf wilt of het beste vindt.

Sielx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:08

Een bontje!
Snap de mensen niet echt die niets nemen,
het voelt me hoger zitten en is prettiger voor het paard vind ik
soms leg ik zelfs allebei op Vingers aflikken niet vaak maar gewoon soms Lachen
Vind het eigenlijk ook mooier .. =D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:10

ik denk dat mensen er fel op zijn omdat het puur voor de sier word gebruikt vaak,en dat is niet erg,maar de feiten liegen er niet om,een bontje maakt je zadel krapper.
en het heeft pas zin als het direct op de rug ligt en niet met een dekje er tussen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:15

Jol: het punt is dat veel mensen een passend zadel hebben, daar vervolgens een ankypad én een bontje tussen frotten, en tja, wat gebeurt er dan met de boom? Die wordt smaller (nouja, de boom zelf niet natuurlijk, maar de ruimte)
If it ain't broke, don't fix it

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:19

Interessante discusie...
Eerst even duidelijk vooropstellen dat ik zonder bontje of gelpad rijdt. Ik heb gewoon een dun dekje onder mijn zadel liggen.

Maar moest ik, om eender welke reden, tóch iets extra's nodig hebben dat de druk verdeelt dan zou ik een bontSJABRAK nemen... Waarom? Het heeft warmte - en drukregulierende eigenschappen maar het maakt het zadel er niet kleiner op! Een gewoon bontje in combinatie met een dekje doet dit echter wél.
Een gelpad zou ik sowieso niet nemen omdat het minder effectief is dan een bontje.

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:09

Ik heb allebij, maar ik rij met gelpad. Mijn paard heeft ook een beetje rugproblemen, maar met gelpad loopt hij het lekkerste en licht het zadel het beste. Met een bontje heb ik altijd het gevoel dat het zadel een beetje gaat schuiven en niet meet echt stabiel licht.

LoveOlga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:17

Mijn pony heeft al jaren een bontje. Had ze al voordat ik haar kreeg dus het zal wel goed zijn. (De vorige eigenaren weten daar superveel van af) Ik heb nu zo'n dikke zwarte ik durf niet te zeggen waar ie van gemaakt is maar hij is aan het slijten en ik heb een nieuwe besteld die morgen aankomt (hij was behoorlijk prijzig dus hopen dat ie past!) Mijn pony heeft zon ingezakken slechte rug dus ik denk dat het daarvoor is? voor de rest past het zadel prima Cool

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:49

Sielx3 schreef:
Een bontje!

WAt?! Bloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:55

Sielx3 schreef:
Een bontje!

Sorry maar ik zou me echt even gaan verdiepen in andere dingen dan alleen maar in het 'mooie plaatje' Knipoog

Ontopic:
Helemaal niets, tenzij het met medische redenen moet. Een zadel moet goed passen, je kan het niet passend maken door een bontje of gelpad eronder te doen. En als je een goed passend zadel hebt en je gooit er iets onder past je zadel niet goed meer. Dus kortom: Eigenlijk helemaal niets Vork

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:23

Winniiee schreef:
wat dacht je van: Een passend zadel....
Een niet passend zadel maak je niet wel passend door er van alles onder te gooien

stef schreef:
Idd, verkoop je zadel! En koop er een goed passende voor terug.
Als je het heel erg mooi vindt koop die van Ooteman die heeft alleen een randje!

het gaat niet om mijn zadel hoor als jullie dat denken, ten eerste heb ik geen eigen zadel, geen eigen paard en ten tweede past het zadel ook goed want heb ook geen drukplekken of problemen hiermee, maar omdat de ts iets anders vraagt dan waar jullie antwoord op geven. Lachen