dressuurzadel Edward Gal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

Re: dressuurzadel Edward Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:33

magic_lover schreef:
ik vind dat je er een beetje een stoelzit door krijgt Nagelbijten / Gniffelen

en kan me ook niet voorstellen dat het erg lekker zit Bloos
maargoed heb er nooit op gezeten dus daarover kan ik niet oordelen Knipoog

Stoelzit is wat anders. Knipoog
Met dit zadel wordt dat juist tegen gegaan, omdat je door die wrongen gedwongen wordt je been lang te houden en naar achter te leggen. Knipoog

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:37

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 03:09

Wordt het een nieuwe hype?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 07:16

Revanches schreef:
magic_lover schreef:
ik vind dat je er een beetje een stoelzit door krijgt Nagelbijten / Gniffelen

en kan me ook niet voorstellen dat het erg lekker zit Bloos
maargoed heb er nooit op gezeten dus daarover kan ik niet oordelen Knipoog

Stoelzit is wat anders. Knipoog
Met dit zadel wordt dat juist tegen gegaan, omdat je door die wrongen gedwongen wordt je been lang te houden en naar achter te leggen. Knipoog

Ik vind toch ook dat je er een beetje een stoelzit door krijgt.
Bij alle normale dressuurzadels lopen de wrongen gewoon recht naar beneden, maar bij dit zadel gaan ze overdreven naar voren. Je been gaat dus automatisch ook naar voren.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 07:35

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:24

Needje schreef:
Idd. Als de wrong "normaal" zit zou je niet snel een stoelzit krijgen, maar dit zadel heeft zweetbladen als een springzadel onderhand. Clown
[EV-ITP] KWPN Hengstenkeuring 2008 een paar foto's.
Kijk hier maar voor het verschil in beenligging....

Mee eens.

Btw... het ziet er niet uit, die zit van 'm!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:22

tja, Edward Gal is natuurlijk ook wel 16x zo lang als de meeste andere ruiters, ik kan me heel goed voorstellen dat hij zijn been op een normaal zadel niet kwijt kan.
de wrongen op een dressuurzadel zitten altijd zo dat je been wat naar voren komt te liggen, recht naar beneden kan gewoon niet... en omdat Edward zulke lange benen heeft ziet het er uit alsof hij zijn bovenbeen meer naar voren heeft liggen. terwijl ik dat nog wel heel erg mee vind vallen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:28

Afbeelding Afbeelding

Dus deze hebben precies dezelfde ligging?
voor mensen met hele lange benen hebben ze gelukkig een hele mooie oplossing: extra lange zweetbladen.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:23

het lijkt mij trouwens ook minder schoudervrijheid geven, als het zweetblad zover naar voren ligt...
maargoed ik ben geen zadelmaker dus heb er geen verstand van Knipoog

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:42

asjemenou schreef:
Afbeelding Afbeelding

Dus deze hebben precies dezelfde ligging?
voor mensen met hele lange benen hebben ze gelukkig een hele mooie oplossing: extra lange zweetbladen.

Ik ben zelf ook wel erg lang. En ben in bezit van een gelijksoortig zadel zoals op de 1e foto te zien is. Knipoog
Het is wel wennen,maar voor langere personen wel ideaal. Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:16

langere zweetbladen is leuk , maar ook daar zit een grens aan
mensen met echt lange benen , zullen op de duur toch ook een stukje naar voren de ruimte nodig hebben ipv alleen maar langer

vind het zadel waar gal op zit maar vaag Clown
persoonlijk ben ik niet zo van de dikke wrongen , en die zijn wel heeeeeeeel extreem

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:17

Hans peter is toch ook lang? maar die zit ook op een gewoon zadel Lachen

ik vind hem ook een beetje apart uitzien Ja en zou er zelf ook niet zo snel mee gaan rijden nee.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:33

ze lijken er wel op

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 12:45

randie schreef:
bates heeft volgens mij ook zn zadel innova
http://www.qvistgaarden.dk/billeder/bil ... urcair.jpg

Het zadel van Edward lijkt idd sprekend op de nieuwe Innova. Dit is ook een zadel met een contourbloc. Een kniewrong is iets heel anders, hiermee kan je zit (negatief) beinvloed worden, je wordt dan gedwongen in een bepaalde houding. Het contourbloc is een soort kniewrong die op de buitenzijde aan de voorkant van je zweetblad zit. Je hebt hierdoor ook een zeer close-contact met je paard omdat deze kussens niet tussen je zweetbladen inzit. Doordat het 'bloc' alleen maar werkt als je houvast zoekt kun je in je zit/bekken alles gewoon 'bewegen'.
Vooral voor paarden die erg ruim en groot bewegen, waar je dus a.h.w. uit het zadel gefloept wordt is dit zadel echt heel fijn.
Je kunt het via ons een week op proef proberen, zie onze site www.pegasus-ruitersport.nl voor de voorwaarden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:28

een contourblok ligt idd op het bovenste zweetblad, maar heeft in principe dezelfde werking als een kniewrong
de meeste contourblokken liggen niet voor je been waardoor je alleen een beperkende functie naar voren/boven hebt, maar ze lopen over het algemeen geleidelijk op naar die vorm
waardoor je eenzelfde vorm krijgt als ene kniewrong, alleen is het contourblok meestel heel prominent kwa vorm op de voorkant van de zweetbladen , waardoor de beweging van het ben naar voor en eventueel naar boven veel meer beperkt dan een normale wrong

maar om te zeggen dat het blok alleen maar werkt als je houvast zoekt is bij de meeste blokken niet waar

ook dat normale wrongen de zit negatief kunnen beinvloeden met de vergelijking dat het blok dta niet kan is niet waar

een blok kan net zo negatief werken als een normale wrong
als het niet de juiste vorm heeft voor de ruiter

bij een juiste wrong kun je je bekken en zit net zo goed bewegen en gebruiken als bij een juiste vorm blok
net zoals je je zit en bekken net zo slecht kunt bewegen/gebruiken als de vorm van het blok of wrong fout is voor de ruiter

ik blijf van mening dta hoe minder blok en wrong hoe beter voor de ontwikkeling van een onafhankelijke zit en goede bewegingsvrijheid voor het gebruiken van de zit

en dat zadels met een extreme vorm van wrong of bloc zelden nodig zijn als er aan alle voorgaande voorwaarden (onwtikkeling en correctie van natuurlijke zit etc van de ruiter )
word voldaan

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 15:30

draumpje schreef:
een contourblok ligt idd op het bovenste zweetblad, maar heeft in principe dezelfde werking als een kniewrong
de meeste contourblokken liggen niet voor je been waardoor je alleen een beperkende functie naar voren/boven hebt, maar ze lopen over het algemeen geleidelijk op naar die vorm
waardoor je eenzelfde vorm krijgt als ene kniewrong, alleen is het contourblok meestel heel prominent kwa vorm op de voorkant van de zweetbladen , waardoor de beweging van het ben naar voor en eventueel naar boven veel meer beperkt dan een normale wrong

maar om te zeggen dat het blok alleen maar werkt als je houvast zoekt is bij de meeste blokken niet waar

ook dat normale wrongen de zit negatief kunnen beinvloeden met de vergelijking dat het blok dta niet kan is niet waar

bij een juiste wrong kun je je bekken en zit net zo goed bewegen en gebruiken als bij een juiste vorm blok
net zoals je je zit en bekken net zo slecht kunt bewegen/gebruiken als de vorm van het blok of wrong fout is voor de ruiter

ik blijf van mening dta hoe minder blok en wrong hoe beter voor de ontwikkeling van een onafhankelijke zit en goede bewegingsvrijheid voor het gebruiken van de zit

en dat zadels met een extreme vorm van wrong of bloc zelden nodig zijn als er aan alle voorgaande voorwaarden (onwtikkeling en correctie van natuurlijke zit etc van de ruiter )
word voldaan

Dan zou je dus zeggen dat iemand als Edward die toch behoorlijk kan rijden dat niet nodig zou moeten hebben...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:33

Tja, als je lange benen hebt moet je wat... Clown

Ik heb zelf ook vrij lange benen, zeker sinds ik wat kleinere paarden rijd merkte ik in het begin steeds dat ik mijn benen niet goed kwijt kon door de wrongen op m'n zadel.
Je zit dan eigenlijk net te kort in je beugels voor het model van de wrong van veel dresuurzadels, en zit je langer kun je er qua been geven weer niet lekker bij...

Ik heb toen ook wel zitten denken over een zadel met een meer naar voren uitgesneden zweetblad zodat je meer ruimte hebt voor je knie.
Maar ik heb inmiddels ontdekt dat ik op zadels met heel weinig wrong ook heel goed uit de voeten kan en dan heb je niet dat zweetblad zover naar voren komt...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:42

shula schreef:
word voldaan

Dan zou je dus zeggen dat iemand als Edward die toch behoorlijk kan rijden dat niet nodig zou moeten hebben...[/quote]

nee ik zeg niet dta het altijd zo is , maar dat het zelden nodig is Lachen

een extreem lang gebeende ruiter zal zijn been ergens kwijt moeten , je kunt verlengde zweetbladen gebruiken, maar bij de dressuur , zeker op gp niveau zal het niet bevordelijk zijn als de benen van een ruiter flink onder het paard uitkomen
dus moet je naar voren gaan werken op den duur, en dan kunnen juist gevormde blocken soms een goed idee zijn ivm het meer gebogen been dan bij een gangbare dressuurmatige houding/zit

wat betreft de zit van gal , een schoonheidsprijs is hjet misschien waard als ik denk aan oudere foto's waarop hij aan het rijden is met donald duck voetjes ... ik bedoel , hij geeft niet echt het plaatje uit de boeken weer
maar ik denk dat zijn zit zeker wel heel functioneel is Ja

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 18:08

Ah, oké, dank voor de uitleg!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 23:28

Ik heb ook een zadel met veel wrong (Isabella werth van Bates) nog maar even op gereden maar ideaal!
Ik zie trouwens dat edward gal ook kapstokjes heeft? Mooi dan schaam ik me minder Clown

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 10:55

draumpje schreef:

Ik vind het woord 'de meeste' wel wat vreemd als je bekijkt dat momenteel alleen de Bates Innova met een 'standaard' zadel met contourblocs op de markt is gekomen. Niet 1 productie zadel van welk merk dan ook levert zo'n zadel standaard. Ik ben wel met je eens dat de beweging van je been stiller en mooier in het zadel komt te liggen, maar dat is toch ook waar het om gaat?

draumpje schreef:

Dat ondervind ik nl. wel. Al jaren ben ik rugpatient (3 hernia operaties) en met het rijden loop (ik moet zeggen LIEP Knipoog ) ik vaak tegen zadelproblemen aan. Ik kon niet zitten in een zadel met een kniewrong, nog geen 2 stappen later zat ik al te jammeren van de pijn in mijn rug. Hoeveel verschillende zadel merken ik ook probeerde. Uiteindelijk toch maar gekozen voor een 'vlak' zadel met weinig kniewrong. Dat zat voor mijn rug wel lekker, maar ik was tijdens het rijden zo bezig met houvast te zoeken dat ik niet echt aan het trainen van mijn paard toekwam. Nu beweegt mijn paard ook nog groot en ruim (fries van 1.76 mtr) en is hij vooral tijdens het buitenrijden 'onvoorspelbaar'. Een klein kuiltje in het zand van de Drunense Duinen en meneer stopt abrupt of springt rechts/links er voorbij. Dat gaf me zeker geen veilig gevoel!

Nu heb ik de Innova uitgeprobeerd en er is echt een wereld voor me open gegaan. Ik zit niet in een gedwongen houding, ik kan mijn benen heel netjes stil en af laten hangen, zit als een huis in dit zadel en merk dat ik dus alleen maar houvast krijg als ik het ook echt nodig heb. Tijdens het doorzitten rust mijn bovenbeen fijn tegen het blok, maar daar merk ik verder niets van. Tevens geeft het mij een heel veilig gevoel dat ik nu niet meer tijdens het buitenrijden uit het zadel wordt gewipt door onverwachte bewegingen. Ik constateer daarom dat het alleen houvast geeft als ik het nodig heb en verder een open en onafhankelijke zit heeft.

draumpje schreef:
ik blijf van mening dta hoe minder blok en wrong hoe beter voor de ontwikkeling van een onafhankelijke zit en goede bewegingsvrijheid voor het gebruiken van de zit en dat zadels met een extreme vorm van wrong of bloc zelden nodig zijn als er aan alle voorgaande voorwaarden (onwtikkeling en correctie van natuurlijke zit etc van de ruiter )
word voldaan

Mijn mening en ondervinding is hier ook anders over. Ik rij al meer dan 40 jaar pony/paard. Heb in mijn jonge jaren dag in dag uit zonder zadel gereden en heel wat gekke dingen gedaan. Mag gerust zeggen dat ik een super onafhankelijke zit heb gekregen in die jaren. Ben na een aantal jaren uit de running (rugproblemen) dan sinds 6 jaar weer aan het rijden. De tijden zijn veranderd, als ik nu op wedstrijden start wordt er veel meer aandacht aan zit en houding besteed dan vroeger, die onafhankelijke zit zal ik best nog wel hebben, maar kwam op een vlak zadel niet uit de verf. Ik bleef maar schudden met mijn onderbenen en lekker mee bewegen met mijn paard ging ook niet altijd fijn. Wetende dat je niet moet klemmen, en moet 'veren' vanuit je enkels is mij met de paplepel ingegoten, maar als je van rechts naar links in je zadel zit te schuiven KUN je gewoon niet ontspannen. Met de Innova krijg ik weer te horen dat ik zo netjes en stil zit en dat ik zo rustig mijn benen heb afhangen.

Ik ben ook eens op cursus bij 'De Academy' geweest. Hier kwam ook het onderwerp zadels aan bod. Imke vertelde dat ze vroeger ook op een County Competitor had gereden (het zelfde 'vlakke' zadel wat ik toen op mijn paard had liggen) maar dat ze haar onderbenen (ook) niet stil kon houden. Toen ze een zadel met meer kniewrong nam ging het beter (zie haar prachtige zit als voorbeeld!). Dit interview heeft ook ooit een keer in 'BIT' gestaan in een zadel special.......I rest my case... Haha!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:02

Ik kan me voorstellen dat het wel prettig is voor hem ook dat je geen last meer hebt dat je knie te dicht op de wrong ligt door lange benen, heb het zelf ook.
Maar ik vind ook net wat anderen ook al eens genoemd hebben hier dat hij er niet mooier van gaat zitten Scheve mond

Plus dat t wel heel dicht op de schouders van t paard lijkt komen te liggen maar ik neem aan dat dat mee zal vallen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:16

jolanda10 schreef:
draumpje schreef:

Ik vind het woord 'de meeste' wel wat vreemd als je bekijkt dat momenteel alleen de Bates Innova met een 'standaard' zadel met contourblocs op de markt is gekomen. Niet 1 productie zadel van welk merk dan ook levert zo'n zadel standaard. Ik ben wel met je eens dat de beweging van je been stiller en mooier in het zadel komt te liggen, maar dat is toch ook waar het om gaat?

oh nee? wat denk je van de zaldi new kent, de kentaur electra en zo zijn er vast nog wel meer zadels die een soorgelijke wrong hebben Knipoog

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:21

ik heb ook zo'n zadel (kentaur) met van die dikke wrongen!

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:07

LiSSy schreef:
oh nee? wat denk je van de zaldi new kent, de kentaur electra en zo zijn er vast nog wel meer zadels die een soorgelijke wrong hebben Knipoog

De Zaldi new kent heeft net als spaanse en portugeese zadels een (kleine) kniewrong op het bovenste zweetblad. Toch is de werking heel anders. Ik heb zelf al eens op een Zaldi Platinium gereden, en daar kreeg ik toch echt pijn in mijn rug en heupen van.
zaldi new kent
Afbeelding
Zaldi Platinium
Afbeelding

De kentaur Electra heeft geen kniewrongen op het buitenste zweetblad,
Afbeelding
daar zijn idd heel veel zadels van met veel kniewrong onder het zadelblad, dat is appels met peren vergelijken Bloos

Aan de Innova is meer dan 3 jaar ontwikkeld, dit zal toch niet gemeld worden als het al een reeds uitgevonden systeem was. Innova = innovatief Knipoog

Bates Innova
Afbeelding
Afbeelding

P.s. ik ben dus echt een grote fan van dit zadel Haha! ....maar dat was zeker wel duidelijk Clown