draumpje schreef:de meeste contourblokken liggen niet voor je been waardoor je alleen een beperkende functie naar voren/boven hebt, maar ze lopen over het algemeen geleidelijk op naar die vorm
waardoor je eenzelfde vorm krijgt als ene kniewrong, alleen is het contourblok meestel heel prominent kwa vorm op de voorkant van de zweetbladen , waardoor de beweging van het ben naar voor en eventueel naar boven veel meer beperkt dan een normale wrong
Ik vind het woord 'de meeste' wel wat vreemd als je bekijkt dat momenteel alleen de Bates Innova met een 'standaard' zadel met contourblocs op de markt is gekomen. Niet 1 productie zadel van welk merk dan ook levert zo'n zadel standaard. Ik ben wel met je eens dat de beweging van je been stiller en mooier in het zadel komt te liggen, maar dat is toch ook waar het om gaat?
draumpje schreef:maar om te zeggen dat het blok alleen maar werkt als je houvast zoekt is bij de meeste blokken niet waar
ook dat normale wrongen de zit negatief kunnen beinvloeden met de vergelijking dat het blok dta niet kan is niet waar
een blok kan net zo negatief werken als een normale wrong
als het niet de juiste vorm heeft voor de ruiter
Dat ondervind ik nl. wel. Al jaren ben ik rugpatient (3 hernia operaties) en met het rijden loop (ik moet zeggen LIEP
) ik vaak tegen zadelproblemen aan. Ik kon niet zitten in een zadel met een kniewrong, nog geen 2 stappen later zat ik al te jammeren van de pijn in mijn rug. Hoeveel verschillende zadel merken ik ook probeerde. Uiteindelijk toch maar gekozen voor een 'vlak' zadel met weinig kniewrong. Dat zat voor mijn rug wel lekker, maar ik was tijdens het rijden zo bezig met houvast te zoeken dat ik niet echt aan het trainen van mijn paard toekwam. Nu beweegt mijn paard ook nog groot en ruim (fries van 1.76 mtr) en is hij vooral tijdens het buitenrijden 'onvoorspelbaar'. Een klein kuiltje in het zand van de Drunense Duinen en meneer stopt abrupt of springt rechts/links er voorbij. Dat gaf me zeker geen veilig gevoel!
Nu heb ik de Innova uitgeprobeerd en er is echt een wereld voor me open gegaan. Ik zit niet in een gedwongen houding, ik kan mijn benen heel netjes stil en af laten hangen, zit als een huis in dit zadel en merk dat ik dus alleen maar houvast krijg als ik het ook echt nodig heb. Tijdens het doorzitten rust mijn bovenbeen fijn tegen het blok, maar daar merk ik verder niets van. Tevens geeft het mij een heel veilig gevoel dat ik nu niet meer tijdens het buitenrijden uit het zadel wordt gewipt door onverwachte bewegingen. Ik constateer daarom dat het alleen houvast geeft als ik het nodig heb en verder een open en onafhankelijke zit heeft.
draumpje schreef:ik blijf van mening dta hoe minder blok en wrong hoe beter voor de ontwikkeling van een onafhankelijke zit en goede bewegingsvrijheid voor het gebruiken van de zit en dat zadels met een extreme vorm van wrong of bloc zelden nodig zijn als er aan alle voorgaande voorwaarden (onwtikkeling en correctie van natuurlijke zit etc van de ruiter )
word voldaan
Mijn mening en ondervinding is hier ook anders over. Ik rij al meer dan 40 jaar pony/paard. Heb in mijn jonge jaren dag in dag uit zonder zadel gereden en heel wat gekke dingen gedaan. Mag gerust zeggen dat ik een super onafhankelijke zit heb gekregen in die jaren. Ben na een aantal jaren uit de running (rugproblemen) dan sinds 6 jaar weer aan het rijden. De tijden zijn veranderd, als ik nu op wedstrijden start wordt er veel meer aandacht aan zit en houding besteed dan vroeger, die onafhankelijke zit zal ik best nog wel hebben, maar kwam op een vlak zadel niet uit de verf. Ik bleef maar schudden met mijn onderbenen en lekker mee bewegen met mijn paard ging ook niet altijd fijn. Wetende dat je niet moet klemmen, en moet 'veren' vanuit je enkels is mij met de paplepel ingegoten, maar als je van rechts naar links in je zadel zit te schuiven KUN je gewoon niet ontspannen. Met de Innova krijg ik weer te horen dat ik zo netjes en stil zit en dat ik zo rustig mijn benen heb afhangen.
Ik ben ook eens op cursus bij 'De Academy' geweest. Hier kwam ook het onderwerp zadels aan bod. Imke vertelde dat ze vroeger ook op een County Competitor had gereden (het zelfde 'vlakke' zadel wat ik toen op mijn paard had liggen) maar dat ze haar onderbenen (ook) niet stil kon houden. Toen ze een zadel met meer kniewrong nam ging het beter (zie haar prachtige zit als voorbeeld!). Dit interview heeft ook ooit een keer in 'BIT' gestaan in een zadel special.......I rest my case...