Dressuurzadel met 'smalle' zit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Dressuurzadel met 'smalle' zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:53

steinstein schreef:
Spaikey schreef:
@steinstein: heeft de allegro veel kniewrong?

Allegro heeft meer kniewrong dan de symfonie maar niet overdreven veel. De Euroriding Diamant die ik voor dit zadel had, had veel meer kniewrong.

Dat klopt Ja
Ik heb een Diamant hier liggen maar kan er ivm mijn heupen niet meer mee rijden want die krijsen het echt uit vanaf het moment dat ik opstap.
KN Symphonie is ook te breed voor me. De Prestige Top Dressage had teveel wrong, gaat nog net maar na een paar dagen rijden ontsteken mijn heupen weer. Wintec was qua beenligging niet verkeerd, maar qua zitting wel weer te breed.
Ik heb een WOW en een Passier Grand Gilbert en die gaan goed.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:01

Ik heb ook het gevoel dat mijn huidige zadel veel breder is dan de euroriding die ik eerst had.
Moet ik dadelijk weer op zoek naar een ander zadel. NNNNNNNEEEEEEEEEEEEEEEEEEEe.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:04

Op de diamant had ik heel veel last van mijn rug, dat is veel minder op dit zadel, maar nu heb ik zo last van mijn lies. Het viel me ook al op dat ik ook niet meer zo lekker kan hardlopen en als ik opsta eerst moet opstarten voordat ik echt lekker loopt.
Zou dit allemaal door mijn zadel kunnen komen?

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:06

Ik vind het wel grappig dat de stubben maestroso (?) genoemd wordt als een zadel met een smalle zit. Ik heb op dit zadel gezeten en had juist het idee dat mijn benen erg afstaken. Daarmee bedoel ik dus mijn bovenbeen. Ik vond het verder wel een lekker zadel, maar irriteerde mij enorm aan die brede zit. Zo zie je maar dat iedereen het anders ervaard. Blijft dus niks anders over dan gewoon passen en uitproberen...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:23

Ik vind KN ook aan de brede kant...
Zelf zit ik ook liever op een zadel met een wat smallere zit, omdat ik niet zo breed ben ik mijn heupen kan ik hier toch fijner in zitten ben ik achter gekomen...

Ik heb sinds deze week een WOW, die heeft een smalle zit, en ik heb ook een oude Daaleman, die heeft ook een vrij smalle zit.
Nu ik het verschil zo duidelijk merk zit ik eigenlijk minder fijn op m'n KN... Clown

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:31

Als ik het zo allemaal lees moet ik misschien toch aan een ander zadel. Heb net zo`n zoektocht achter de rug naar mijn huidige zadel.
Bij de kn Symphonie had ik nergens last van. Heb dit zadel verkocht omdat ik een zadel wilde met meer kniewrongen.

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:36

Ik heb exact hetzelfde probleem gehad. Ik heb nu een passier met ps baum model antares zonder wrong en nergens niks last meer van.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:31

Volgens mij kun je trouwens sommige merken bestellen met smalle en bredere zit.
Een vriendin van me heeft een kentaur die redelijk smal zit, en ik heb een vrij brede kentaur. Diezelfde kentaur is er ook met een veel smallere zit. Als je graag smal zit zal het dus even uitproberen en zoeken zijn.

Daarbij zie ik hier weer staan dat kieffer breed is, mijn ervaring met kieffer is toch dat ik heel erg smal zit.

Mips

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:04

Je zou eens naar het engelse merk exselle moeten kijken. Dat zijn echt super zadel met een smallere zit. Zitten heerlijk.
Ik geloof dat engelse merken zowiezo verder zijn met de comfort voor ruiter en paard.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:50

Ik heb er ook last van op mijn KN, ik heb nu een paar keer op een passier Grand Gilbert gereden, en die voelde echt een stuk smaller aan!

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:04

Vandaag weer gereden en weer z`n mega pijn in mijn lies. Ik denk dat ik morgen eens langs de ruiterzaak cross om eens te kijken wat ik allemaal prettig vind.

Tabor_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:23

Twee maanden geleden heb ik mijn Euroriding Diamant ingeruild, door de stevige wrongen had ik altijd erge pijn aan heup en lies. Kon niet zonder pijnstillers rijden. Ik heb nu een KN, is niet heel smal maar door de ongedwongen zit bijna geen pijn meer.
Ook wel eens gereden op het Daaleman zadel van stalgenoot en dat voelde ook wel prettig. Stubben Maestoso vond ik niet prettig.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 20:03

steinstein schreef:
Op de diamant had ik heel veel last van mijn rug, dat is veel minder op dit zadel, maar nu heb ik zo last van mijn lies. Het viel me ook al op dat ik ook niet meer zo lekker kan hardlopen en als ik opsta eerst moet opstarten voordat ik echt lekker loopt.
Zou dit allemaal door mijn zadel kunnen komen?

Dat van je lies komt inderdaad door je zadel verwacht ik. Ik heb dat nl ook als ik 2-3 keer achter elkaar rij op mijn zadel.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:21

hmmm iemand interesse in KN Allergro die in een superstaat verkeerd!!!

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 13:10

steinstein schreef:
hmmm iemand interesse in KN Allergro die in een superstaat verkeerd!!!

Mwah, nee moet toch echt iets anders voor mezelf hebben. Ben je al opzoek geweest naar een ander zadel?

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 13:11

Ik heb een Anatomica in de aanbieding. Heb hem in juni gekocht en er zo ongeveer 5 maanden mee gereden. Is nog is zeer goede staat.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:18

Maar die Anatomica heeft toch ook een brede zit?

Nee, ben nog niet langs de ruiterzaak geweest.

My__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:21

Passier Haha!

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:24

passier grand gilbert!

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 12:34

steinstein schreef:
Maar die Anatomica heeft toch ook een brede zit?

Nee, ben nog niet langs de ruiterzaak geweest.

ja die heeft een bredere zit en is dus niet geschikt voor jou, denk ik.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 12:36

Ben gisteren bij de ruitershop langs geweest en heb drie zadels gevonden die smaller waren dan de Anatomica. Een Passier Grand Gilbert, Prestige Mondena en een Stübben Maestoso nu maar hopen dat er 1 van de 3 ook op mijn paard past. (Hoop stiekem de Passier die zat erg prettig).

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 19:58

Nou de kogel is door de kerk. Ik ga een ander zadel kopen en mijn bijna nieuwe KN staat te koop.
Heb vandaag op een paar zadels gezeten, waaronder de prestige Dodge en de Anky en die zaten best prettig.
Moet nu alleen ergens een gaatje vinden waarneer de ruiterzaak langs kan komen om zadels te passen.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 20:22

Heb vandaag nog een keer met de zadelmaker gesproken.
Hij wil eerst proberen of hij nog wat vulling uit de kussens kan halen. Het zadel is nl wat tegenstrijdig opgevuld aangezien Nachtwacht een moeilijke rug heeft. Hij wil dan proberen of het iets smaller kan worden. Als hij aan beide kanten de kussen een halve centimeter smaller kan maken scheelt dat schijnbaar veel voor de ligging van mijn benen.
Hij vond het erg zonde om meteen een ander zadel aan te schaffen aangezien ik dit pas sinds 30-6-2007 heb. Dus eerst even kijken of we hier wat mee kunnen. Hij gaf ook nog aan dat de Kieffer Ula Salzgeber een nieuw soort boom heeft die ook smal is. Is wat meer aangepast voor de amazones.
Hopenlijk kan ik aankomende zaterdag naar de ruitershop met paard en al en anders de week erna.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 20:22

steinstein schreef:
Nou de kogel is door de kerk. Ik ga een ander zadel kopen en mijn bijna nieuwe KN staat te koop.
Heb vandaag op een paar zadels gezeten, waaronder de prestige Dodge en de Anky en die zaten best prettig.
Moet nu alleen ergens een gaatje vinden waarneer de ruiterzaak langs kan komen om zadels te passen.

Fijn ben benieuwd welke het dan word.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 20:29

Ik eerlijk gezegd ook en ik zit er over te denken om een bruin zadel te nemen.
Ik heb ook nog op een Bates zadel gezeten. Zat op zich ook goed.
Het nu ook het goede moment voor mij om zadels te passen, omdat de pijn nu duidelijk aanwezig is.