zadel te krap, 'ophogen' met een lamsvacht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oceans

Re: zadel te krap, 'ophogen' met een lamsvacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 01:25

Om even terug op de zaak terug te komen.
Mijn zadel was ook iets te krap vooraan.
Het drukte op de spieren.
Mij werd toen ook aangeraden om tijdelijk met een flair korrector te rijden.
Het zadel komt wel hoger te liggen maar daardoor drukt het minder op de spieren.
Aangezien ik wegens een drukke periode toch niet kan rijden heb ik besloten nu de boom te laten verbreden. Mijn zadel is terug naar de fabriek in Duitsland.
Ik heb ongeveer een maand met de korrector gereden.

Een bontje is dan misschien een tijdelijke oplossing maar uiteindelijk zal je toch voor een ander ander zadel moeten zorgen.
Of de boom laten verbreden als dat mogelijk is.
Een tweedehands zadel hoeft niet duur te zijn.
Je steekt er alleen veel tijd in om een passend zadel te vinden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:58

Wat ik me nu afvraag: zijn er problemen waar een bontje wél nuttig bij is? Misschien als de boom/zadel juist te breed is?
Of is een bontje altijd 'onzin'?

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 10:06

Wat een waardeloos advies Bloos

Kijk voor de lol eens hoe dik je bontje in geplette toestand is..
Als je boom al te smal is (ik hou het leuk voor je, stel: 't is 1 boommaat te krap) dan maak je het door het bontje nog eens 1 a 2 boommaten smaller, komt dus neer op een zadel wat zo'n 3 boommaten te smal is...
Laat staan dat je zadel eigenlijk meer dan 1 boommaat te smal is...

En dan was de vraag of dit een goede oplossing is?
Lijkt me niet..

Elk paard, al is het een shet of een trekpaard, elk paard moet een passend zadel hebben.
Is er geen passend zadel?
Dan kun je kiezen om je paard de vernieling in te rijden of gewoon niet te rijden..

@Maanling, bij een zadel wat bijv. 1 boommaat te breed is zou het evt. tijdelijk een oplossing kunnen zijn, mits het ookmet gebruik van bontje niet op de schouders gaan drukken of gaat kantelen omdat het te breed is.. Eigelijk moet een zadel gewoon echt goed passen, liefst zonder dikke dekjes en weet ik het wat allemaal er onder.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:04

Needje schreef:
Ja, ik vind het best zorgwekkend als ik soms lees waar allemaal geen geld voor is. Bloos
Ik weet uit eigen ervaring wat het is om veel geld kwijt te zijn aan DArekeningen. En dan ben ik nog verzekerd ook (gelukkig, anders was ik wel bankroet geweest vrees ik). Maar de gezondheid van m'n paard komt altijd op de eerste plaats. Dus goed zadel, goeie verzorging, voer, medische hulp liever een keer teveel als te weinig enz. Als je geen geld uit wilt of zelfs kunt geven is een paard geen dier voor je. Hoe banketstaaf het ook klinkt.

Helemaal mee eens Lachen
1) Goede reguliere en medische verzorging
2) Goed passend tuig
3) Les
4) spullen voor je zelf en 'mooie' spullen voor het paard

Haha! in deze volgorde gaat het voor mij Knipoog

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:10

Needje schreef:
NIet banketstaaf bedoeld, maar als je geen geld hebt om een degelijk zadel te kopen wat doe je dan met een paard? Bloos

Mss moet zij zelf de dingen erom heen betalen. Mijn pa betaald mee aan de dagelijkse verzorging, paarden krijgen alle medische behandelingen die nodig zijn, maar zadels enz moet ik toch echt zelf kopen. Maar goed, ik zit met hetzelfde probleem, ik heb nu flink gespaard, 2 maanden niet gereden en nu komt vandaag een zadelmaker met boom om een tweede hands zadel te passen.

Dus ik denk ook dat je het beste kunt gaan sparen voor een ander zadel. Ik zou het mezelf iig niet vergeven als ik hele tijden met een slecht passend zadel rijdt, terwijl ik ook weet dat het niet past.

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:23

Mijn zadel was ook te krap en ik dacht dat ik met een bontje het wel even tijdelijk op kon lossen tot ik tijd had om een ander zadel te halen. Er werd mij geadviseerd om het niet te doen omdat het dan nog krapper werd. Ik heb even tijdelijk niet gereden (2 weken) en ben toen voor een ander zadel gegaan. Ook een ander passend zadel hoeft niet zo duur te zijn, ik heb de mijne ingerolen (kieffer) en heb een 2e hands goed passend zadel (jc) terug genomen.
En nu ben ik helemaal heppie de peppie met mijn nieuwe zadel.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:08

Door een lamsvacht wordt de kamer juist smaller!!! Als ik jou was zou ik maar een andere zadelmaker zoeken...
De boom van mijn zadel is nog wat te breed (jong paard) Nu heb ik er een schapenvacht onder zodat ze de kans krijgt spieren op dr rug te ontwikkelen, als die er zitten haal ik het vachtje er onderuit.
Als ik jou was zou ik een ander zadel kopen, een te krap zadel kan echt grote schade aanrichten.

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:16

capopjekop schreef:
Dus ik denk ook dat je het beste kunt gaan sparen voor een ander zadel. Ik zou het mezelf iig niet vergeven als ik hele tijden met een slecht passend zadel rijdt, terwijl ik ook weet dat het niet past.

Hier precies hetzelfde. Heb ook al een hele tijd niet gereden omdat mn zadel niet goed ligt en niet direct geld had voor een nieuwe. Maar liever een tijd niet rijden om te sparen dan een kapot gereden rug..

Oceans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:25

Alina schreef:
Wat een waardeloos advies Bloos

Over welk advies heb je het?
Als het over dat van mij gaat, mijn zadelmaker wordt hier alom geprezen.
In mijn geval kwam er wel een flair korrector onder en geen bontje.

Ik kan me wel voorstellen dat het geld voor de aankoop van een nieuw zadel niet meteen in de kast ligt.
Ook wanneer ma en pa mee financieren, zullen ze niet happig zijn met zo'n grote aankoop.
Zeker niet wanneer ze er zelf niet veel van kennen.
Een medische kost zal voor ouders gemakkelijker aanvaardbaar en te begrijpen zijn.
Begrijp me niet verkeerd, ik probeer niet een niet-passend zadel goed te praten.
Probeer me enkel in de situatie van de ts in te leven.
Ik vind het dan ook niet dat je de ts helemaal moet afkraken.

Nu het feit dat er al gevoelige plekken zijn, wil toch wel zeggen dat er dringend een ander zadel moet komen.
Probeer je ouders de ernst van de zaak te laten inzien.
Leen bijvoorbeeld het bedrag voor een nieuw zadel van hen en stel een afbetalingsplan op ofzo.

Rijden met een te breed zadel is ook niet ideaal.
Ik vraag me echt af hoeveel mensen er effectief met een passend zadel rijden.
Er zijn zoveel zadelmakers of liever zadelverkopers en allemaal hebben ze een andere kijk op de zaak.
Een andere mening, ander advies.
Zoveel mensen denken dat hun zadel goed ligt terwijl er heel veel in feite te smal zijn.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:26

aleida_thijs schreef:
De zadelmaker heeft vandaag naar mijn zadel gekeken, en zei dat het te krap ligt, vooral aan de voorkant. Te dicht bij de ruggegraat, mijn paard heeft ook 2 gevoelige plekken...
Ik heb het advies gekregen om een lamsvacht te kopen, zodat het zadel wat hoger kwam te liggen, niet zo krap meer zat, en de druk beter wordt verdeeld.
Wie heeft hier ervaringen mee??

Ik zou het niet doen. Een te krap zadel is gewoon te krap. En ik denk als je er iets tussen doet, het alleen nog krapper gaat worden.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:12

ik denk dat je de precieze bewoording van de zadelmaker zou moeten horen om te oordelen over zijn advies.
je weet niet in welk verband het gezegd is.

een lamsvel geeft idd wat verlichting, is geen oplossing en al zeker geen blijvende oplossing.

ik zou er niet eens aan beginnen, lamsvel is ontzettend duur! heb je een mooi begin voor een nieuw wel goedpassend zadel, daarbij je oude zadel als inruil,...ben je al een heel eind!

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 13:55

Ik heb begrepen uit de reacties
Dat ik dus beter een nieuw zadel kan kopen..
Mijn ouders vinden het geen probleem, maar het moet niet al te duur gaan worden!!
En met deze beslissing ben ik er nog niet, want hoe weet je nou dat de zadelmaker, die het nieuwe zadel gaat controleren, gewoon maar wat zegt om geld te vangen??
Dat kan ook altijd nog...
Het kost ook ontzettend veel tijd, en de kans is groot dat het alsnog niet past. Of het ligt alleen de eerste 3 weken goed.
En je bent volledig afhankelijk van zadelmakers, om je te laten vertellen wat het beste is. En dan heb je ook nog verschillende makers met verschilende meningen, hoe weet je nou in godsnaam wat het beste is??!!
Dat moet je allemaal oplossen, en aangezien ik de rug van mijn paard al stukgereden hebt (2 gevoelige plekken waar hij 'inzakt'), het lijkt soms wel alsof je beter helemaal niet moet rijden :'(

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:48

Ja aleida-thijs dat is inderdaad heel lastig.
Probeer in je omgeving te kijken welke zadelmaker of ruitersportzaak goed aangeschreven staat en ga dan daar heen. Ik denk wel dat je de rug van je paard eerst wat rust moet geven om te helen en in de tussentijd even niet te rijden en dan pas een nieuw zadel te gaan halen. Maar dat is denk ik afhankelijk van hoe erg het is en wat de zadelmaker adviseert of de dierenarts.

Ik zelf heb ook een aantal jaar met een niet passend zadel gereden omdat ik het gewoon niet wist, stom natuurlijk maar ik heb er echt nog nooit over nagedacht dat mijn pony haar bouw/rug veranderde.
Ben wel regelmatig het zadel na laten kijken of het nog goed was en opgevuld moest worden maar heb eigenlijk nooit als combi laten testen. Nu ik het weet ga ik dat wel in de gaten houden maarja die jaren zijn niet meer terug te draaien.

Veel succes met je zoektocht Knipoog naar een zadel en beterschappies met de rug van je paard.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:51

Toch echt een nieuw zadel kopen.. Ik had hetzelfde probleem als jou en heb een paar weken inderdaad met een bontje gereden.. Maar dit was geen mogelijk heid.. Het zadel werd helemaal niet opgehoogd en lag nog steeds achterover. daarbij zorgt het bontje ervoor dat je zadel alleen maar krapper komt te liggen.

Nu had ik geluk dat ik een wintec had en ik had dus gewoon een 2 maten grotere boom nodig!! Bloos!

Ik zou dus zeggen, koop een ander (2e hands evt.) zadel en laat er een 'goede' zadelmaker naar kijken. Deze zadelmaker heeft geen idee waar hij mee bezig is. Scheve mond

edit: Misschien kunnen mensen van bokt in jou omgeving een goede zadelmaker aanwijzen?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:55

In je te kleine schoenen leg je toch ook geen lamswollen zooltje? Is wel lekker zacht en warm, maar je schoen wordt alleen maar nóg krapper.

Een zadel is duur, dat klopt. Maar je weet van tevoren dat als je een paard aanschaft het een hoop geld gaat kosten. Om die reden heb ik ook nog geen eigen paard, gewoon omdat het te duur is voor me. Misschien kan je een goed passend tweedehandszadel vinden. Deze zijn vaak wel goedkoper. Veel succes ermee!

Edit: aanvulling
Heb juist gisteren nog een artikel gelezen in een wat oudere Bit over verschillende soorten zadels. Er kwam wel uit naar voren dat, welk soort zadel je ook gebruikt, het bloot (zonder dekjes enz) op de paardenrug moet passen. Dekje is enkel voor zweetopname en bescherming voor het zadel.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:00

aleida_thijs schreef:
Ik heb begrepen uit de reacties
Dat ik dus beter een nieuw zadel kan kopen..
Mijn ouders vinden het geen probleem, maar het moet niet al te duur gaan worden!!
En met deze beslissing ben ik er nog niet, want hoe weet je nou dat de zadelmaker, die het nieuwe zadel gaat controleren, gewoon maar wat zegt om geld te vangen??
Dat kan ook altijd nog...
Het kost ook ontzettend veel tijd, en de kans is groot dat het alsnog niet past. Of het ligt alleen de eerste 3 weken goed.
En je bent volledig afhankelijk van zadelmakers, om je te laten vertellen wat het beste is. En dan heb je ook nog verschillende makers met verschilende meningen, hoe weet je nou in godsnaam wat het beste is??!!
Dat moet je allemaal oplossen, en aangezien ik de rug van mijn paard al stukgereden hebt (2 gevoelige plekken waar hij 'inzakt'), het lijkt soms wel alsof je beter helemaal niet moet rijden :'(

ik begrijp je frustratie zo goed. hoe kun je nu weten welke zg expert goed is??
of het nu over zadelmakers, hoefsmeden, dierenartsen of wat dan ook gaat, overal zijn wel negatieve verhalen over te vinden, vooral hier op bokt.
het blijft erg lastig om een goed iemand te vinden en er vertrouwen in te hebben

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:09

Fijn dat je iig het plan om met bontjes de gaan klooien in de ijskast hebt gezet. Ieder paard verdient een goed passend zadel, en desnoods kun je kijken naar boomloos, of kunststof zoals thorowgood of Wintec. Maak niet de fout om een zadelmarktzadel te kiezen.
Wat voor zadel heb je nu? Misschien kan de verkoop van dat zadel je al een goede stap in de richting van een goed passend zadel geven.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:34

misschien is een boomloos zadel inderdaad iets voor jullie Lachen
zit heerlijk in ieder geval !!

wintec kun je ook makkelijk de boom verwisselen....ook wel handig Ja

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:17

Als zadelmaker raad ik Arie Boer aan, maar je moet dus een aparte zadelmaker meenemen, niet de zadelpasser van de winkel nemen. De zadelmaker krijgt namelijk geen extra winstuitkeer van een duur zadel.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:56

Ik denk dat sommigen de titel een beetje verkeerd hebben begrepen. Eigenlijk staat ook niet goed omschreven. Een zadel wat op de schoft is alles behalve krap. De boom is juist te breed (in mijn ogen) waardoor het zadel dus rust op de schoft. Als dit inderdaad het probleem is dan zal ze dus op zoek moeten naar een zadel met een smallere boom, waardoor een bontje een tijdelijke oplossing zou kunnen zijn. Ben er absoluut geen voorstander van!!! Maar ik kan me dan een beetje verplaasten in hetgeen er zou zijn gezegd.

TP zegt dat ze wel aan een ander zadel zit te denken. Ik zou in mijn omgeving (instructrice, vrienden, stalgenoten enz) eens gaan rondvragen wat hun ervaringen zijn. Ook zou ik eens kijken naar de zadels waar zij mee rijden. Misschien dat je er een paar kunt passen om zelf ook beetje een beeld te krijgen wat JIJ wilt. Tuurlijk moet het zadel goed passen op je paard/pony maar je moet er ook zelf fijn op kunnen zitten. Ga diverse ruitersportzaken in en probeer gewoon een aantal zadels op de bok ( in het echt kunnen ze dan nog wel beroerd zitten, maar dat geeft jouw een idee)

Heel veel succes!!!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:02

Citaat:
en zei dat het te krap ligt, vooral aan de voorkant. Te dicht bij de ruggegraat

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:05

Is het nu te krap of te wijd Verward

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:06

Te krap, hij komt tegen de ruggengraat aan.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:07

Ik bedoelde de boom he?
Want wat komt er tegen de ruggengraat aan?
Komt de voorkant helemaal op de schoft of ligt de voorkant van het zadel op de 'spieren' (dus te hoog).

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:12

Dat zullen de kussens wel zijn.