welk dressuurzadel zal ik kiezen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BibicheB

Re: welk dressuurzadel zal ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:14

Als ik jou was zou ik voor een tweedehands Kieffer Lech Profi, of Wien de Luxe gaan.
Ik rijd al 12 jaar met het eerste type (meer dan geweldig zadel!!!!) en heb een tijdje een paard getraind met het tweede type (ook heel fijn, ze lijken best op elkaar).

Maar dit is natuurlijk persoonlijke voorkeur.. Misschien moet je gewoon een zadelpasser langs laten komen om te kijken wat voor zadel je prettig vindt?

Ik ben in ieder geval echt Kieffer verslaafd en raad je deze dan ook aan. Mijn Kieffer heb ik trouwens op een aantal paarden gehad en deze lag op allemaal perfect! Haha!

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:20

Ik heb nu een Rossner Amerika Plus.
Heel fijn zadel, al zeg ik het zelf. Het is ook niet superduur,
dus misschien is dat een optie? Rossner Amerika is vrijwel hetzelfde,
alleen lagere kussens, geloof ik. Het zadel heeft in ieder geval een
goede diepe zit en niet van die korte zweetbladen die je bij sommige
andere dressuurzadels ziet. Knipoog
xx Marjolein
ps. weet niet of deze al langsgekomen is, maar ben iets te lui
om het hele topic door te lezen Tong uitsteken

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 21:56

Weten jullie ook waar ik op moet letten bij het kopen van een particulier. Wat kan er allemaal mis zijn met een zadel?

De Rossner is nog niet voorbij gekomen, zal deze ook eens bekijken.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:03

of de boom gebroken is Knipoog

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:03

Ik zou een zadelmaker langs laten komen met wat 2e hands zadels Knipoog

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:05

Zowieso het onderhoud van het zadel. Ik zou vooral erg goed naar de singelstoten kijken,
dat zijn namelijk vrij zwakke plekken [die van mij zijn kort na aankoop [2ehands] afgebroken].
En goed kijken of er beschadigingen op het zadel zitten in de vorm van scheuren en/of 'barsten'
in het leer etc. Vaak zitten beschadigingen op de rand van de lepel [zeg ik dat goed?]. Ook kun
je kijken of het zadel er goed verzorgd uitziet en of het goed gevet is. Dus eigenlijk, vooral de
kwaliteit en het onderhoud van het leer Knipoog [ja goh, een zadel bestaat vooral uit leer Tong uitsteken]
En inderdaad, op de boom letten Knipoog Maar dat merk je meestal vrij snel

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:09

Ik heb een euroriding diamant, echt een heel fijn zadel.
Ook de KN symfony is heel fijn vindt ik.

Als je geen verstand hebt van zadels of heel erg twijfeld haal er dan iemand bij die er wel veel verstand van heeft.

Een zadel is niet zomaar iets, je hebt de rug van je paard sneller verpest dan je denkt.
En als het zover is kan het vreselijk lang duren voor het weer goed is en je kan er dan ook wel op rekenen dat je van de kosten die je hebt gemaakt een goed nieuw zadel had kunnen kopen.

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 22:22

Het is nog niet niets. Weet iemand een adres van een verkoper die langs wil komen met tweedehandszadels? Ik kan deze nl nog niet vinden. Voor zover ik lees komen Divoza en Van rijs alleen voor nieuwe zadels langs.... Zou best een tweedehands zadel bij hun willen kopen maar dan moeten ze wel langskomen.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:23

ik ben momentueel ook opzoek naar een 2ehands zadel, maar zo makkelijk lukt het nog net niet Scheve mond

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:24

Je zou drunens ruiterhuis kunnen proberen.
Als ze toevallig in de buurt zijn willen ze het nog wel eens doen.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:33

Grappig dat iedereen een voorkeur heeft voor een tweedehands zadel.
Ik zou dat niet willen omdat ik een tweedehands zadel toch eigenlijk niet zo vertrouw. Je moet maar net heel veel geluk hebben dat het goed past. En dat er niet iets mis is. Een gebroken boom o.i.d.
Ik zelf trek ook geen tweedehandsschoenen aan!
Wat ik zou doen, is ook een nieuw zadeltje. Spaar eventueel nog iets langer en laat hem nakijken door een zadelfitter.

Succes

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:35

Mijn eerste was ook een 2e hands, Ik had hem bij het drunensruiterhuis vandaan, werd aangepast op mn paard en lag goed.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:37

Dagmar_k schreef:
Ik zou dat niet willen omdat ik een tweedehands zadel toch eigenlijk niet zo vertrouw. Je moet maar net heel veel geluk hebben dat het goed past. En dat er niet iets mis is. Een gebroken boom o.i.d.
Wat ik zou doen, is ook een nieuw zadeltje. Spaar eventueel nog iets langer en laat hem nakijken door een zadelfitter.

Succes

sommige mensen kunnen geen grote uitgaven doen.
beter een 2e hands zadel wat past en goed is , dan een nieuwe die na 1 jaar hard is op de rug.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:39

heb 2 jaar geleden een goed herlijk drsurzadel 2de hands gekocht heerlijk zadel en ligt nogsteeds goed als ik strak een ander wil wordt het wel een duur zadel(phryso) maar daar kan mn paard dan wel heerlijk lang mee doen(hoop ik dan)

Pattyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:39

ik heb zelf een rossner heerlijk zadel en zeker niet te duur Lachen

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:40

Dagmar_K schreef:

Succes

Een 2ehands zadel kan ook goed passen Knipoog Ik bedoel, ik heb zelf een 2ehands zadel, en die ligt super!
Je moet er alleen wat meer tijd voor uittrekken dan voor een nieuw zadel, aangezien je er maar net
tegenaan moet lopen.

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 23:27

Het wordt allemaal niet makkelijker, denk niet dat drunens ruiterhuis helemaal naar Gouda komt...

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:28

ik vind het ook zo moeilijk omdat voor een 2hands bij een particulier het vaak moeilijk is om te passen. Zie ik iets dat mij wel wat lijkt woont de eigenaar bijvoorbeeld weer in limburg ofzo Tong uitsteken

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:43

Ik heb nu ook een 2ehandszadel, en hij ligt prima! Moest hem destijds wel wat aanpassen aan met de kussens, maar hij ligt nog steeds goed. Ik ken de eerste eigenaar persoonlijk, en ik weet hoe zij met haar spullen omgaat. Zo'n vipbehandeling krijgen mijn spullen niet!
Toch zal ik het niet weer doen, een 2ehandszadel kopen. Het risico is mij gewoon te groot.
Maar ieder z'n eigen wensen en ideeën natuurlijk. En ik kan best begrijpen dat het financiëel misschien niet mogelijk is, zelf ben ik ook aan het sparen voor een nieuwe.
Er zijn natuurlijk ook goede zadels op de 2ehandsemarkt, maar je kan ook met sommige zadels zo je rug van je paard verkloten. Dat zou zo zonde zijn..

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:52

eveline77 schreef:
Het is nog niet niets. Weet iemand een adres van een verkoper die langs wil komen met tweedehandszadels? Ik kan deze nl nog niet vinden. Voor zover ik lees komen Divoza en Van rijs alleen voor nieuwe zadels langs.... Zou best een tweedehands zadel bij hun willen kopen maar dan moeten ze wel langskomen.

Bij de meeste paardenwinkels waar ze 2ehands zadel verkopen kun je er een of meerdere meekrijgen om te passen.
Meestal moet je dan een borg geven, bv een paspoort oid. Tenminste, hier in het hoge noorden Tong uitsteken Misschien zijn de
mensen hier wel ietsjes goedgeloviger Tong uitsteken

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 20:45

Ik weet dat je hier wel één zadel mee kan nemen om te passen, maar meerdere???
En hoe kan ik als leek zien of het goed zit. Zie je het gelijk als het niet goed is???

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:11

Ligt eraan. Als een zadel écht niet past zie je het meteen. De 'details' kun je echter
wat minder makkelijk vinden. Ik let er altijd op of een zadel goed aansluit zonder
te 'knellen' en of er voldoende ruimte is bij de schoft. Je moet zowieso goed kijken
hoe het ligt als je paard beweegt. Soms kan een zadel namelijk in stilstand heel netjes
liggen, maar als je dan gaat stappen/draven/galopperen zit het voor geen meter.
Als ik iets vergeet, mensen, vul me aan!

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:15

ik weet nog wel een goede zadelmaker voor je die ook veel tweedehands heeft, herman van coutrymill, ze hebben ook een site staat niet veel op maar heb je iig hun nummer en emailadres.

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 21:58

die is helaas ook niet echt in de buurt... Zoek echt iemand uit zuid holland

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:01

ik zou voor een 2e hands kwaliteitszadel gaan Knipoog
maar om een beetje een indruk te krijgen gewoon naar de ruiterzaak gaan en zadels passen, en dan die je goed vind en die goed zitten en liggen op t paard 2e hands aan zien te komen Knipoog