Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
merrieveulen schreef:wat mij opvalt, is dat er hier een hoop mensen niet passende zadels hebben. bontjes worden gebruikt om klapperen tegen te gaan, het zadel beter te doen liggen of het te versmallen.
het enige wat je daarbij nodig hebt is een goed passend zadel, en niet één of andere lapmiddel zoals een bontje.
ik heb weleens eerder gehoord dat het door DA werd aangeraden voor een bepaald paard, maar het zadel van dat dier moest wel aangepast worden, omdat het anders te krap zou worden.
_Diesel schreef:Ik gebruik 1x in de maand een bontje op wedstrijd, puur omdat ik het mooi vind staan.
Denk dat 1x in de maand die drie kwartier niet zoveel uitmaakt.
Overigens vind ik pads prima rijden. De ankypads zijn nog niet eens zo gruwelijk dik, en als je hem goed in de kamer trekt ligt ie bij mij net zo goed als ieder ander dekje. Ik heb gewone dekjes en pads, bevalt mij allebei prima. Vind wel dat de pads veel beter zweet opnemen! Mijn dekjes zijn nog wel eens doorweekt, met pads heb ik dat nog nooit gehad.
dees_daan schreef:dat ben ik idd met je eens merrieveulen, die merrie waar ik het over had, heeft ook een hoge schoft, ik heb er een kieffer wien opliggen, en als zij op haar normale 'gewicht' zit, dan past dat zadel prima.
ik vind het ook vreemd om te zeggen, het past niet, maar het is maar voor even.. trek jij te kleine schoenen aan omdat die mooier zijn?
merrieveulen schreef:dees_daan schreef:dat ben ik idd met je eens merrieveulen, die merrie waar ik het over had, heeft ook een hoge schoft, ik heb er een kieffer wien opliggen, en als zij op haar normale 'gewicht' zit, dan past dat zadel prima.
ik vind het ook vreemd om te zeggen, het past niet, maar het is maar voor even.. trek jij te kleine schoenen aan omdat die mooier zijn?
hmm ik ken een hoop mensen die dat doen ja... maar niet om te sporten. bovendien heeft een mens die keuze zelf en het paard moet maar afwachten wat erop gelegd wordt he...
maar goed het is en blijft een rare manier van redeneren vind ik... het moet gewoon GOED passen, zo niet dan dus niet gebruiken tot het passend gemaakt, of vervangen is. maar goed zo denk ik erover...
merrieveulen schreef:_Diesel schreef:Ik gebruik 1x in de maand een bontje op wedstrijd, puur omdat ik het mooi vind staan.
Denk dat 1x in de maand die drie kwartier niet zoveel uitmaakt.
Overigens vind ik pads prima rijden. De ankypads zijn nog niet eens zo gruwelijk dik, en als je hem goed in de kamer trekt ligt ie bij mij net zo goed als ieder ander dekje. Ik heb gewone dekjes en pads, bevalt mij allebei prima. Vind wel dat de pads veel beter zweet opnemen! Mijn dekjes zijn nog wel eens doorweekt, met pads heb ik dat nog nooit gehad.
rare manier van redeneren. stel: ik heb een passend bruin zadel en een niet passend zwart. op wedstrijden vind ik zwart mooier dus neem ik die maar. hij past dan wel minder maar goed voor zo eventjes...
niet he?
@ Floor_hvj, ook voor hoge schoft is er een passend zadel te vinden. een bontje is daar gewoon niet voor. een zadel moet zonder dekjes of bontjes gewoon passend zijn, punt.
_Diesel schreef:Tja, het zadel wordt iets opgevuld door het bontje, maar ik geloof echt niet dat het haar daarom gigantisch pijn doet of in de weg zit. Anders liep ze op wedstrijd ook zeker niet zo lekker als dat ze nu doet.
Daarbij vind ik de vergelijking bontje onder het zadel en een compleet niet passend zadel toch anders. Ik kan me voorstellen dat een paard van zo'n bontje minder last heeft.
_Diesel schreef:@ merrieveulen: dat ben ik ook met je eens. Ik heb het alleen zo neergezet omdat jullie vinden dat een paard standaard last heeft van een bontje. Ik ondervind dit bij het zeer geringe gebruik van het bontje niet bij mijn pony. Mocht ik merken dat ze er last van had, dan zou ik er ook niet mee rijden.
@dees_daan: ik heb je berichten gelezen en doelde er niet bewust bij jou op met mijn bericht, dus je hoeft niet zo aangebrand te reagerenIk weet idd niet hoe vaak jij ermee gereden hebt, net als dat jij niet weet of mijn pony er last van ondervind of niet. Ik merk dat ze dat niet heeft.
Over het algemeen vind ik voor langere tijd met een bontje rijden om een slecht passend zadel passend te maken not done. Ik heb zelf ook te maken gehad met een slecht passend zadel, toen ik merkte dat ie niet meer goed lag heb ik hem niet meer opgehad. Helaas moesten we nog van zadelmaker switchen (beviel niet goed) en ook nog lang op het nieuwe zadel wachten (levertijd vanuit Amerika) en heb ik dus 2 maanden zonder zadel gereden. Ik denk er dus best wel bewust over na hoe of wat met zadels ed. maar ik ben gewoon van mening dat het zeer geringe gebruik van een bontje geen schade oplevert.