pads en bontjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hanke_k

Re: pads en bontjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 10:55

ik rij ermee omdat mijn vz pony een stuk dunner geworden is en het zadel nu eigenlijk slecht past.
toen ze steviger was reed ik met bontje en een gewoon shabrak, ivm met haar rug, omdat ze wat ouder is steekt haar ruggegraat wat uit, en omdat ze dit zadel al heel lang heeft (vreemd genoeg nooit een nieuwe gekregen ondanks dat haar bouw wel veranderd is) ligt het dan niet goed op o.a. de schoft, en met een bontje ligt het een stuk beter en loopt tos een stuk ruimer.

Veloz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:04

Ik rij ook met een bontje en mijn zadel is ook passend (zadelmaker is een paar weken geleden geweest) Toen mijn paard net onder het zadel was vond ik dit fijner voor het paard omdat het de druk verdeeld en zachter is voor de rug. Bloos Momenteel rij ik nog steeds met een bontje en een dekje. Hij heeft een gevoelige rug, blijf dus lekker met een bontje rijden, hierdoor loopt hij veel fijner. En tevens vind ik het ook wel mooi... Knipoog

SuusJj_tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:06

Ik rij ook met een pad & een bontje.
Dit omdat allebei de paarden die ik rij last van hun rug hebben.
& het zadel daardoor beter op hun rug ligt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:15

Ik heb ook zo'n nep-ankiepad, maar ik vind ze eigenlijk helemaal niet fijn. Als ik die in de schoft omhoog trek tegen het zadel (zodat de schoft vrij ligt) dan rimpelt ie onder het zadel. En verder zakt ie weer omlaag, strak op de schoft.

Nu rij ik eigenlijk met een oud, supersoepel voor niks gekregen dekje het fijnst. Er zit iets van wattenvulling in, is gewoon van katoen, lekker zacht en soepel en kun je fijn omhoogtrekken en zakt dan ook niet meer omlaag op de schoft.

Voor mij geen 'pads' meer, maar alleen simpele soepele dekjes. En al zeker geen bontje.

annemiek1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:21

mn jonge paard heeft n gelpad onder 't zadel, maar ik vind die bontjes echt maar niks! Het lijkt wel leuk, maar ik zou het zelf echt niet kopen. Ik denk dat een gelpad wel goed kan zijn om de schokken wat te absorberen maar een bontje vind ik echt een nutteloze rage ja. (uitzonderingen daar gelaten!)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:25

Ik was een tijd geleden op de stal waar ik privéles kreeg (springen). Ik stond op te zadelen en er stond nog iemand in de buurt die ook aan het opzadelen was.
Zij was nieuw daar op stal. En eigenlijk de enige echte dressuurruiter. De hele stal daar is op springen gericht en ook op hoog niveau (Young riders, Lanaken, nationaal, internationaal). De mentaliteit daar is: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. De man van de stalhoudster is echt zo'n droge...zo'n zwijgzaam iemand, die af en toe iets bromt, maar een hart van goud zeg maar.
Komt hij langs lopen en hij ziet haar witte Anky Pad over het hek hangen. Zegt ie: Blijf je logeren?
Zij: Huh...hoezo? Hij: Nou...je hebt je dekbed meegenomen zie ik!

Ik lag echt dubbel. En die vrouw kon er ook wel de humor van inzien. En ze sprak haar verbazing er over uit, dat ze echt de enige was met zo'n pad. (de professionele springruiters daar rijden meestal zelfs met gewoon een wo;;en dekentje onder het zadel)
We hebben er samen echt smakelijk om gelachen.
Maar sindsdien kan ik dus niet meer naar zo'n pad kijken, zonder een big smile op mijn gezicht te krijgen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:26

wat mij opvalt, is dat er hier een hoop mensen niet passende zadels hebben. bontjes worden gebruikt om klapperen tegen te gaan, het zadel beter te doen liggen of het te versmallen.

het enige wat je daarbij nodig hebt is een goed passend zadel, en niet één of andere lapmiddel zoals een bontje.

ik heb weleens eerder gehoord dat het door DA werd aangeraden voor een bepaald paard, maar het zadel van dat dier moest wel aangepast worden, omdat het anders te krap zou worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:30

merrieveulen schreef:
wat mij opvalt, is dat er hier een hoop mensen niet passende zadels hebben. bontjes worden gebruikt om klapperen tegen te gaan, het zadel beter te doen liggen of het te versmallen.

het enige wat je daarbij nodig hebt is een goed passend zadel, en niet één of andere lapmiddel zoals een bontje.

ik heb weleens eerder gehoord dat het door DA werd aangeraden voor een bepaald paard, maar het zadel van dat dier moest wel aangepast worden, omdat het anders te krap zou worden.

ik heb het dus tijdelijk gebruikt om de merrie inviel op haar schoft, inmiddels staat zij een hele tijd stil, en is behandeld, nu groeit ze weer, en kan ik straks het bontje weer in de kast leggen Lachen had ik mijn zadel laten aanpassen, dan had ik het straks weer moeten doen, omdat ze nu wel weer voller is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:42

kijk en dat vind ik dan wél een prima reden... maar zoals je zelf al aangeeft, zijn het uitzonderingen.

floor_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:42

volgens mij maakt een bontje het zadel ook niet passen hoor
wel kan het helpen als de schoft te hoog is Knipoog

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:46

Ik gebruik 1x in de maand een bontje op wedstrijd, puur omdat ik het mooi vind staan.
Denk dat 1x in de maand die drie kwartier niet zoveel uitmaakt.
Overigens vind ik pads prima rijden. De ankypads zijn nog niet eens zo gruwelijk dik, en als je hem goed in de kamer trekt ligt ie bij mij net zo goed als ieder ander dekje. Ik heb gewone dekjes en pads, bevalt mij allebei prima. Vind wel dat de pads veel beter zweet opnemen! Mijn dekjes zijn nog wel eens doorweekt, met pads heb ik dat nog nooit gehad.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:04

_Diesel schreef:
Ik gebruik 1x in de maand een bontje op wedstrijd, puur omdat ik het mooi vind staan.

Overigens vind ik pads prima rijden. De ankypads zijn nog niet eens zo gruwelijk dik, en als je hem goed in de kamer trekt ligt ie bij mij net zo goed als ieder ander dekje. Ik heb gewone dekjes en pads, bevalt mij allebei prima. Vind wel dat de pads veel beter zweet opnemen! Mijn dekjes zijn nog wel eens doorweekt, met pads heb ik dat nog nooit gehad.

rare manier van redeneren. stel: ik heb een passend bruin zadel en een niet passend zwart. op wedstrijden vind ik zwart mooier dus neem ik die maar. hij past dan wel minder maar goed voor zo eventjes...

niet he?

@ Floor_hvj, ook voor hoge schoft is er een passend zadel te vinden. een bontje is daar gewoon niet voor. een zadel moet zonder dekjes of bontjes gewoon passend zijn, punt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:08

dat ben ik idd met je eens merrieveulen, die merrie waar ik het over had, heeft ook een hoge schoft, ik heb er een kieffer wien opliggen, en als zij op haar normale 'gewicht' zit, dan past dat zadel prima.
ik vind het ook vreemd om te zeggen, het past niet, maar het is maar voor even.. trek jij te kleine schoenen aan omdat die mooier zijn?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:10

dees_daan schreef:
dat ben ik idd met je eens merrieveulen, die merrie waar ik het over had, heeft ook een hoge schoft, ik heb er een kieffer wien opliggen, en als zij op haar normale 'gewicht' zit, dan past dat zadel prima.
ik vind het ook vreemd om te zeggen, het past niet, maar het is maar voor even.. trek jij te kleine schoenen aan omdat die mooier zijn?

hmm ik ken een hoop mensen die dat doen ja... maar niet om te sporten. bovendien heeft een mens die keuze zelf en het paard moet maar afwachten wat erop gelegd wordt he...

maar goed het is en blijft een rare manier van redeneren vind ik... het moet gewoon GOED passen, zo niet dan dus niet gebruiken tot het passend gemaakt, of vervangen is. maar goed zo denk ik erover...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:43

merrieveulen schreef:
dees_daan schreef:

hmm ik ken een hoop mensen die dat doen ja... maar niet om te sporten. bovendien heeft een mens die keuze zelf en het paard moet maar afwachten wat erop gelegd wordt he...

maar goed het is en blijft een rare manier van redeneren vind ik... het moet gewoon GOED passen, zo niet dan dus niet gebruiken tot het passend gemaakt, of vervangen is. maar goed zo denk ik erover...

precies, maar het was even een voorbeeld, wij kunnen idd kiezen, en ik vind het ook idioot als het alleen voor de mooiigheid is, gelukkig was het bontje (die achterste op de foto dus, geen bontje dat om het zadel ligt zeg maar) voor mij een goede oplossing, om haar schoft te ontlasten. (al ben ik nu een hele tijd gestopt omdat ik het niet eerlijk vind om door te rijden op een magere merrie, waarvan het zadel alleen met bontje past)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:48

dees_daan, zéér logische redenering en een pluim voor jou! ik denk dat een hoop mensen daar wat van kunnen leren!

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:09

merrieveulen schreef:
_Diesel schreef:

rare manier van redeneren. stel: ik heb een passend bruin zadel en een niet passend zwart. op wedstrijden vind ik zwart mooier dus neem ik die maar. hij past dan wel minder maar goed voor zo eventjes...

niet he?

@ Floor_hvj, ook voor hoge schoft is er een passend zadel te vinden. een bontje is daar gewoon niet voor. een zadel moet zonder dekjes of bontjes gewoon passend zijn, punt.

Tja, het zadel wordt iets opgevuld door het bontje, maar ik geloof echt niet dat het haar daarom gigantisch pijn doet of in de weg zit. Anders liep ze op wedstrijd ook zeker niet zo lekker als dat ze nu doet.
Daarbij vind ik de vergelijking bontje onder het zadel en een compleet niet passend zadel toch anders. Ik kan me voorstellen dat een paard van zo'n bontje minder last heeft.

Ik vind bontje als tijdelijke oplossing nog een kwalijkere zaak. Ik rijd denk ik van de 12 maanden zo'n 9 maanden op wedstrijd. Dat is dus 9x3 kwartier in een jaar. Lijkt me minder schadelijk als mensen die 1 of meerdere maanden met een bontje dagelijks doorrijden als 'tijdelijke oplossing'

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:14

_Diesel schreef:
Tja, het zadel wordt iets opgevuld door het bontje, maar ik geloof echt niet dat het haar daarom gigantisch pijn doet of in de weg zit. Anders liep ze op wedstrijd ook zeker niet zo lekker als dat ze nu doet.
Daarbij vind ik de vergelijking bontje onder het zadel en een compleet niet passend zadel toch anders. Ik kan me voorstellen dat een paard van zo'n bontje minder last heeft.

minder, dus niet 'geen last'. een paard moet helemaal geen last hebben van het zadel/dekje/bontje/ etc. onder een goed passend zadel hoort geen bontje, en al helemaal niet alleen omdat de ruiter het zo mooi vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:20

@_diesel. als je mijn berichten even had gelezen, had je kunnen lezen dat het bontje dat ík heb, bij haar hielp, het bontje nam de druk op de schoft weg, ze bleef vermageren (inmiddels is de oorzaak al een hele tijd bekend, en staat ze dus stil, met alleen nog geweekte grasbrok) dit was voor mij een tijdelijke oplossing om de druk weg te nemen, maar omdat ze bleef vermageren, heb ik het besluit genomen haar stil te zetten, en dat staat ze nu inmiddels een paar maanden, todat ze echt helemaal goed is, en ik rustig weer kan (wil) beginnen, als ik denk dat ze er klaar voor is, begin ik weer met haar, zonder bontje.
jij weet niet hoe vaak ik met het bontje gereden heb, beetje vreemd dat jij kan zeggen dat ik (en anderen die tijdelijk een bontje gebruiken) vaker met bontje gereden heb dan jij. en wss heb jij een ander bontje dan dat ik had?

19karen89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:30

Mij lijkt het juist kwalijker dat je een bontje gebruikt puur en alleen voor de sier terwijl je een goed passend zadel hebt dan dat je een bontje gebruikt om een probleem mee op te lossen.
Mijn paard gebruikt zijn rug niet goed, dmv lessen in rechtrichten moet dit goedkomen. Het zadel dat ik heb is goed maar doordat hij zijn rug niet optimaal gebruikt ligt het niet goed recht. Door een 'bontje' (zie foto pag. 1) dat alleen de achterkant van het zadel ophoogt ligt het zadel goed. Zodra hij zijn rug goed leert te gebruiken is dat bontje overbodig. Ik had ook het zadel kunnen laten opvullen en later weer die vulling eruit halen maar ook dat leek mij (en zadelmaker) niet ideaal voor het zadel.

Vandaar dus mijn gebruik van het bontje. Knipoog

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 18:37

aanhangers van mij!!! meid die ik ken rijd met een bontje om deze reden "ik ben wat zwaarder, en zo is het wat lekkerder dragen voor hem"..."is ene jong paard en ik wil z'n rug sparen"

ik kan er nog wel honderden opnoemen, maar ik moet gaan Knipoog

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:33

@ merrieveulen: dat ben ik ook met je eens. Ik heb het alleen zo neergezet omdat jullie vinden dat een paard standaard last heeft van een bontje. Ik ondervind dit bij het zeer geringe gebruik van het bontje niet bij mijn pony. Mocht ik merken dat ze er last van had, dan zou ik er ook niet mee rijden.

@dees_daan: ik heb je berichten gelezen en doelde er niet bewust bij jou op met mijn bericht, dus je hoeft niet zo aangebrand te reageren Knipoog Ik weet idd niet hoe vaak jij ermee gereden hebt, net als dat jij niet weet of mijn pony er last van ondervind of niet. Ik merk dat ze dat niet heeft.

Over het algemeen vind ik voor langere tijd met een bontje rijden om een slecht passend zadel passend te maken not done. Ik heb zelf ook te maken gehad met een slecht passend zadel, toen ik merkte dat ie niet meer goed lag heb ik hem niet meer opgehad. Helaas moesten we nog van zadelmaker switchen (beviel niet goed) en ook nog lang op het nieuwe zadel wachten (levertijd vanuit Amerika) en heb ik dus 2 maanden zonder zadel gereden. Ik denk er dus best wel bewust over na hoe of wat met zadels ed. maar ik ben gewoon van mening dat het zeer geringe gebruik van een bontje geen schade oplevert.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:39

PP -> HAR

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:40

_Diesel schreef:
@ merrieveulen: dat ben ik ook met je eens. Ik heb het alleen zo neergezet omdat jullie vinden dat een paard standaard last heeft van een bontje. Ik ondervind dit bij het zeer geringe gebruik van het bontje niet bij mijn pony. Mocht ik merken dat ze er last van had, dan zou ik er ook niet mee rijden.

@dees_daan: ik heb je berichten gelezen en doelde er niet bewust bij jou op met mijn bericht, dus je hoeft niet zo aangebrand te reageren Knipoog Ik weet idd niet hoe vaak jij ermee gereden hebt, net als dat jij niet weet of mijn pony er last van ondervind of niet. Ik merk dat ze dat niet heeft.

Over het algemeen vind ik voor langere tijd met een bontje rijden om een slecht passend zadel passend te maken not done. Ik heb zelf ook te maken gehad met een slecht passend zadel, toen ik merkte dat ie niet meer goed lag heb ik hem niet meer opgehad. Helaas moesten we nog van zadelmaker switchen (beviel niet goed) en ook nog lang op het nieuwe zadel wachten (levertijd vanuit Amerika) en heb ik dus 2 maanden zonder zadel gereden. Ik denk er dus best wel bewust over na hoe of wat met zadels ed. maar ik ben gewoon van mening dat het zeer geringe gebruik van een bontje geen schade oplevert.

dan ben je al te laat..

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:42

Ik rijd dr al een tijd op deze manier mee, en nog niet al te lang geleden is haar rug nagekeken; niks geen problemen mee. Naar mijn idee richt het dus geen schade aan.

Maar dit is toch een oneindige discussie, er zal wetenschappelijk onderzoek naar het gebruik van bontjes gedaan moeten worden. Dan kunnen we pas dingen met recht gaan zeggen vrees ik. Lachen