Hoe vinden jullie dit zadel liggen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

__REPLAY__

Re: Hoe vinden jullie dit zadel liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:36

Somebitch schreef:
__REPLAY schreef:
Arie Boer komt tegenwoordig uit Zwijdrecht Knipoog

Ik ben bang dat dit zadel inderdaad te lang is. Omdat je paardje al een arabier is heeft 'ie niet eens een 18e rib, haha Tong uitsteken Misschien kun je beter uitkijken naar een Rossner Amerika, die ligt op veel arabieren goed, omdat het een relatief kort zadeltje is.

Ohh ja Zwijdrecht is dan een beetje ver.. Scheve mond
Sinds wanneer is dat dan? Aangezien zijn website nog staat Heinekenzand.

Weet ik ook niet, die moet nog aangepast. Je kunt hem wel benaderen hoor.
Zijn naam is zadelboer op bokt. Van Zwijndrecht naar Schiedam rekent hij €30,- voorrijkosten.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 14:56

Dat gaat denk nogal duur worden dan Tong uitsteken hierna toe is bijna 2 x zover
Vanmiddag komen ze met een oud model wintec om te passen..was een 17 inch dacht ze..dus ben benieuwd.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:47

Ik vind de inch maat persoonlijk nog goed meevallen? Tja, geen idee, op een duidelijkere foto zou het mssn beter te zien zijn.
Ik heb een D pony met een 17,5 inch op haar rug en dat past.
Verder vind ik het zadel net als iedereen te ver achterover kantelen... Best een zadelmaker/passer bijhalen dus Knipoog
Kan ik alleen maar aanraden, ik heb er eentje op bezoek gehad die heeeeel veel uitleg gaf en ik heb er veel van bijgeleerd.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 18:21

Nou vanmiddag dus de wintec gepast op shadi waar die eigenlijk voor zou zijn.Maar te smal Tong uitsteken shadi is nogal bol Clown want wilde hem eigenlijk voor sha om in te rijden omdat het best een oud zadeltjes was.
Toen op Gemini gepast en daar ligt hij dus netjes op , ligt niet achter over of voorover maar netjes recht. Hij is ook niet echt lang.Zal morgen een foto ervan maken.Is een 17,5 inch wat ik net zelf gemeten heb.Maar de kussen lopen niet ver door naar achter zoals bij de andere zadels.

virgin_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:11

Deze zadel ligt achterover ook.Dus niet doen want de boom is te klein.Dan heb je nog het zelfde probleem als nu met die andere zadel.
Weet je ook zeker dat hij 17 inch is?hij lijkt veeeeeeeeeeel groter.

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:24

zo is het lastig te beoordelen, je doet er goed aan om er iemand naar te laten kijken die er verstand van heeft ':D

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:32

Je kan nooit op een foto zien of het zadel goed ligt!
Je moet het altijd nog voelen(drukverdeling, plekken die belast en onbelast worden?) en eigenlijk ook nog eens zien als er een ruiter opzit! Dus haal er gewoon een goede zadelmaker bij. Ik heb evt iemand voor je. Zij is niet duur en komt door het hele land. Voor info Pbtje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:11

Het is soms best wel af te zien van een foto, maar deze zijn echt zo onduidelijk, ik kan hier geen zinnig woord over melden...

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 22:24

Zal morgen even kijken of ik foto's kan maken van de wintec die hij nu heeft.Dit zadel heeft ze bij haar thuis liggen dus kan daar nu geen andere foto's van maken.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 13:19

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 13:31

Raakt die zijn schoft ook niet zo rond de plek waar je teugels op liggen?? Zo op het eerste oog wel goed.>maar je moet ook kijken naar stabiliteit als er druk op het zadel komt.
Zie mijn eerdere reactie! Dus kan nog zeggen dat hij goed ligt op het oog.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 13:35

Je kan er helemaal tussen door kijken.Als hij op zijn rug ligt zonder dekje.
Heb ook even gekeken of hij blijft liggen bij druk op 1 stijgbeugels zoals bij opstappen en dan schuift hij ook niet.

__REPLAY__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 13:36

Vind dit zadel ook ver op de rug liggen hoor, deze ligt ook op of achter zijn laatste rib. Verder ligt 'ie te ver naar voren en kan 'ie niet verder meer naar achter omdat 'ie al te ver op de rug ligt. Ook ligt 'ie (ook voor een VZH-zadel) vééél te ver over de schouder. je zweetblad ligt er zowat VOOR.
Die zadel past echt voor geen meter. Misschien kom ik bot over, maar dat is niet zo bedoeld. Ik heb liever dat je van mijn reactie schrikt er er iets aan doet dan dat je hiermee gaat rijden en je pony de mist in helpt. Het kan nog veel erger, maar dit zadel is niet goed voor je pony.

Laat asjeblieft gewoon een zadelmaker komen. Ga desnoods eerst sparen of wat dan ook. Ik hoop dat je er gewoon iets meer geld in wil en kan steken zodat je een passend zadel hebt.

Misschien is een Ainsley met verstelbare boom iets.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 13:39

Het is moeilijk om een passend zadel voor een arabier te vinden, want ze hebben vaak een kortere rug dan de andere pony's
En als je een kleinere inchmaat zou nemen, is het weer te klein voor je kont, dus het kan haast niet anders dan een iets grotere inchmaat te nemen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 13:41

Arabian_Girl schreef:
Je kan er helemaal tussen door kijken.Als hij op zijn rug ligt zonder dekje.
Heb ook even gekeken of hij blijft liggen bij druk op 1 stijgbeugels zoals bij opstappen en dan schuift hij ook niet.

Dat is één deel ja, maar je moet naar meerdere drukpunten kijken.
Als jij op de voorboom drukt komt achter dan omhoog??
Als jij je hand achter op de lepel legt en de andere op de voorboom..maak een beetje een wipbeweging en kijk of het beweegt of niet..Zo zijn er zo veel dingen en niet iedereen kan dat op de juiste manier.

En idd hij ligt ver achter de laatste rib dus zadel is zoeizo te groot en gaat uiteindelijk voor problemen zorgen!

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 13:43

Nou naar dit zadel heb ik dus laten kijken omdat ik zelf vond dat hij goed lag Knipoog
Hij komt ook niet over zijn laatste rib, Daar ligt hij nog net voor. Door het dekje lijkt het misschien ook allemaal groter.
Heb nog cobmaat dekje.misschien dat die er ook onder past.
Hij blijft met alles gewoon netjes stabiel liggen en drukt nergens maar sluit wel netjes aan.

Hebben hem op shadi gehad maar daar was hij te smal voor. en als hij zijn hoofd naar benden deed kwam heel de achterkant omhoog..

__REPLAY__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 13:46

Ik kan het me niet voorstellen omdat je nérgens hebt geschreven dat er überhaupt een zadelmaker kwam.
Tuurlijk kan je er iemand naar laten kijken... Maar is het ook iemand met verstand van zadels, iemand die er zijn werk van heeft gemaakt..???

virgin_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 13:49

Ligt super!!!
ook niet te grote inch maar ofzo..deze kan heel netjes Ja

en replay wat voor verstand heb jij er dan in vredes naam van?

__REPLAY__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 14:11

Ja mag wel wat aardiger blijven hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 14:18

virgin_lady schreef:
Ligt super!!!
ook niet te grote inch maar ofzo..deze kan heel netjes Ja
en replay wat voor verstand heb jij er dan in vredes naam van?

Jouw repliek is echt gestaafd op kennis aangaande de ligging van zadels, en anatomie van het paard, he?

__REPLAY schreef:
Ja mag wel wat aardiger blijven hoor Knipoog

Mensen lezen alleen wat ze willen lezen...

Aangaande de foto's; een foto met een paard met zadel met dekje, kan ik niets aan zien. Ook alleen foto's van opzij zeggen mij weinig. Op zijn minst had een foto van de blote rug wel handig geweest, dan heb je een beetje een idee welke lijn de boom dient te volgen.
Verder vraag ik mij af, buiten het wel/niet passen van het zadel hoe de vulling is van dit zadel.
Vanuit ervaring kan ik zeggen dat bij jonge wintec-eigenaren onderhoud niet het sterkste punt is..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-01-08 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

virgin_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 14:18

Nou dat is gewoon een vraag? Je zegt iemand met verstand.Dus vraag ik me af wat voor verstand jij van zadels passen hebt Knipoog

__REPLAY__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 15:02

Minder verstand dan wat Bitch ervan heeft, maar toch genoeg om te zien dat de TS nog even verder moet zoeken naar een ander zadel. En genoeg verstand om te adviseren er een zadelmaker naar te laten kijken, omdat het passen van een zadel zo ontzettend nauwkeurig moet gebeuren. Ga maar eens nadenken over wat er allemaal voor nare dingen kunnen gebeuren met een slecht of niet passend zadel Knipoog

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 15:18

Zal zo kijken of ik nog een foto kan maken zonder dekje.Dekjes zat eronder voor het longeren Knipoog
Er heeft dus wel iemand met verstand van zadels naar gekeken. En die vond dit zadel goed liggen.Dus dan ga ik daar vanuit.

Ga nu geen dure ainsley oid halen.Want misschien kan ik over een half jaar wel weer een nieuw zadel kopen.

__REPLAY__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 15:42

Als je dan toch foto's maakt:
* Zijkant
* Voorkant (schoft)
* Achterkant

En dan geen close-up van alleen het zadel (zijkant) maar ook waar je hele pony op staat.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 16:37

Het is inderdaad moeilijk te zeggen met de foto's die je in dit topic hebt geplaatst.
Maar het lijkt mij zowiezo verstandiger om een zadelmaker te laten komen. Als je er zelf geen kijk op hebt, zou ik niet gaan lopen gokken.

De twee zadels die je hier laat zien, lijken beiden erg ver achter op de rug te liggen. Je zou met een ander merk misschien wel de juiste combi voor ruiter en paard kunnen vinden, maar dat moet je er wel iemand naar laten kijken.
Ik heb zelf ook een paardje met een korte rug, maar mijn achterste vraagt om een minimaal 17,5" zadel. Was even lastig, maar met hulp van de zadelmaker heb ik toch een zadel gevonden dat ons beiden goed past.