Wat er wel niet uit je zadel komt! (vulling)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

polderke

Re: Wat er wel niet uit je zadel komt! (vulling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 10:15

Weet denk ik ook wel welke zaak het is, inderdaad een zaak met een goed naam, maar hoor de laatste tijd steeds meer klachten en heb zelf ook de nodige ellende met zadel achter de rug.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 10:48

Heb ik ook gehad bij mijn Kieffer zadel, ik had het zadel 2e hands gekocht. Bleek niet recht opgevuld te zijn, dus toen ik het liet opvullen kwam er ook allemaal rotzooi uit. Ben blij dat ik het optijd door had Ja

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:49

Ik vind dit echt meevallen. Toevallig weet ik dat er in mijn stubben zadels ook een grijsachtige vulling zit. Dit heeft de zadelmaker zelf laten zien, is een wolmengsel wat er in hoort.
Als ik deze foto's zo zie, dan gaat het misschien wel om hetzelfde spul. En daar is dus niets mis mee.
Maar bij mijn zadel zijn het geen proppen, is het mooi glad en egaal gevuld. En daar zit vaak het probleem.
Bij goed vullen hoor je de kussens los te maken van het zadel. Dan kun je daar 2 sneetjes in maken (vulgaten) om de kussens op te vullen. Vervolgens zet je de kussens weer aan het zadel en zie je die vulgaten niet meer.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:01

heej heej

jeetje idd een zoooitje wat er uit de zadels komt , in mijn regio schijnt ook zo,n geeldige zadelmaker te zitten die er ook maar wat instopt , heb t maar van horen zeggen , maar ga er in elk geval geen zadel laten opvullen Knipoog
Ben wel benieuwd wie dit prutswerk geleverd heeft en wie t op heeft kunnne lossen ( niet om iemand zwart te maken ofzo , maar dat ik in elk geval die fout niet ga maken ) ( heb ook net n nieuw zadel gekocht "" euroriding diamant "lekker zadeltje anatomica ook maar vondt ik zelf niet zo fijn

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 16:45

Jemig, ik krijg de kriebels van die verhalen hier. Idioot wat er uit sommige van jullie zadels komt, zeg!
Ik laat mijn zadel alleen opvullen door de zadelmaker die eerst naar mijn paard komt kijken.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 16:49

Ik dacht eerst echt:
Wow, wat een mooie zadels, vooral de 2e! Bloos!
Maar toen ik de vulling en je verhaal las...

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 16:54

en ook ik zou graag willen weten wat voor zaak het is, wil je me pm en?

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:00

opvullen kan je op 2 manieren doen .
de eerst is het hele kussen er onderuithalen en dan de vulling aanpassen.
voordeel: makkelijk bij alle hoekjes te komen om de vulling aan te passen.
de vulgaten zitten dan uit het zicht zodat de klant het niet ziet.
nadeel het kussen ligt plat op de werkbank en wordt daarna onder de gebogen zadelboom bevestigd, waardoor er een spanning op het middelste gedeelte van het kussen komt. zadel wordt dan instabiel.
de kussens moeten er weer aan gestikt worden en vaak worden dan niet dezelfde stikgaten gebruikt waardoor er weer extra gaten in het leer komen .
na een paar keer is het 1 grote gatenkaas.
het is meer werk dus zal je als klant ook meer gaan betalen.

als tweede
de vullingsgaten die er al inzitten vanaf de fabriek bij de bekende merken Stubben Ainsley Passier enz. gebruiken.
vaak ziet een klant ze niet zitten totdat het is opgevuld.
als je dat gat gebruikt is staat het wat meer open ,maar het zat er al in.
als het er niet zit dan kan de zadelmaker er een snee in maken en daar met een vullings ijzer de vulling corrigeren en opvullen. als het klaar is blijft de snee open ,maar door de druk van de ruiter aan de ene kant en het paard aan de andere kant sluit het zich na verloop van tijd en zie je er niks van.

Voordeel : de zadelmaker kan veel beter opvullen omdat hij direct ziet wat het resultaat is en indien nodig een aanpassing doen.
het kussen blijft netjes gestikt in de originele positie.
sneller klaar dus goedkoper voor de klant.

nadeel , je moet wel ervaring hebben met deze manier van opvullen en er komen opmerkingen op bokt dat er een snee in het zadel zit Knipoog

als slot even resumee overflakee

het maakt niet uit hoe het gebeurd , als het maar vakkundig wordt gedaan