zadelbontje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_LoTjE_x

Re: zadelbontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:59

Ik gebruik ook altijd een bontje. Het zadel ligt beter en het is goed voor zijn rug.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:59

Nibbit schreef:
Er zijn nu ook bontjes die alleen voor en achter een randje bont hebben, puur voor de sier.
Gewone bontjes zorgen alleen dat de ruimte onder je zadel smaller wordt. Mijn zadelmaker raade me af om er nog mee te rijden. Onder een goed passend zadel is het overbodig

waar zijn die dan te koop?

umba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:50

Ik ben er niet zo weg van. Ik vind dat ik te hoog boven mijn paard kom te zitten en daardoor te weinig contact met haar rug heb. Ik voel te weinig wat er onder me gebeurt. Ik heb ook het idee dat het toch een beetje een mode ding is net als een tijd geleden de gelpad. Kijk vaak naar de betere ruiters en zie daar weinig bontjes.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:03

woeliej schreef:
Nibbit schreef:
Er zijn nu ook bontjes die alleen voor en achter een randje bont hebben, puur voor de sier.
Gewone bontjes zorgen alleen dat de ruimte onder je zadel smaller wordt. Mijn zadelmaker raade me af om er nog mee te rijden. Onder een goed passend zadel is het overbodig

waar zijn die dan te koop?

http://www.hipponet.be !
van Mattes, bij zadeldekjes mattes nr 11

Jdewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 09:16

Vind bontjes wel mooi..
Alleen niet nodig.. je zadel moet zonder bontje goed liggen..

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:11

oke bedankt!

miamivice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:15

Er zijn wel veel proffesionals die met een bontje rijden of gelpad. Zouden die dan allemaal een zadel hebben dat niet goed past?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:33

website van Hipponet ligt er even uit,
we werken eraan!
onze excuses!

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:38

miamivice schreef:
Er zijn wel veel proffesionals die met een bontje rijden of gelpad. Zouden die dan allemaal een zadel hebben dat niet goed past?

Die mensen worden bétaald om met dat bontje te rijden hoor, maak je geen illusies!

En dan las ik nog iemand die zei dat ze een gelpad gebruikt omdat het bontje zorgt voor te veel druk, waar ben je dan mee bezig? Koop gewoon zo'n bontje zoals hier al werd voorgesteld ipv je paard met 3 onderleggers op te schepen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:40

@ x-laura: Wie betaald ze dan om met bontje te rijden?
Wij kunnen er op stal nog wel een aantal gebruiken, dus het zou fijn zijn als diegene ons daar even voor zou gaan betalen.

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:44

oneilltje79 schreef:
@ x-laura: Wie betaald ze dan om met bontje te rijden?
Wij kunnen er op stal nog wel een aantal gebruiken, dus het zou fijn zijn als diegene ons daar even voor zou gaan betalen.

Haha, wie denk je dat ze betaalt? De producenten van die bontjes, lijkt me logisch.
Hoe worden al die hypes gecreëerd denk je? Mensen zien Anky en weet ik veel wie met iets rijden en denken "oh als Anky dat heeft, moet ik dat ook hebben."
En ziedaar, de hype is er.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:48

Ik ken geen ruiters die voor hun bontjes betaald krijgen

Op de meeste professionele springstallen wordt alles met een gelpad of bontje gereden. De ruiters rijden veel verschillende paarden met steeds hetzelfde zadel.
Veel springzadels kun je ook niet eens opvullen, omdat ze ontworpen zijn om met een bontje eronder gebruikt te worden.
Bij dressuurzadels moet je veel meer oppassen qua passen, door het model zitten ze snel verkeerd. Toen ik nog op een dressuurstal werkte was er regelmatig een zadelmaker nodig en ontwikkeling in de spieren gaf al problemen.
Nu op een springstal heb ik nooit geen omkijken naar drukkingen of gevoelige ruggen. De combinatie van het meer verlichte rijden en minder diep zitten en het model van een springzadel is erg makkelijk als het om zadels gaat.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:50

Bij een goedpassend zadel kan een bontje onder het zadel niet meer als een negatief effect hebben op de pasvorm!!
Door de dikte van de onderlegger word de ruimte van de boom een stuk kleiner.
Dus, je maakt je zadel kleiner(krapper)

Als je zadel te ruim is (dus niet past!) kan het evt. een tijdelijke oplossing zijn.
Je moet gewoon een goed passend zadel aan laten meten!!
Bontjes voor de sier is echt belachelijk!! Het is gewoon weer een hype! Zoek maar naar de werking van de bont-onderleggers op internet. Dan zul je uiteindelijk vinden dat het niet echt drukkverdelend is...aangezien de hele ligging/pasvorm van je zadel veranderd. De meeste mensen die ik zie rijden met een bontje vraag ik waarom?? Oh dat vind ik mooi en het is goed voor zijn rug..Nou sorry hoor maar ben blij als deze hype weer voorbij is!

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:53

Het gaat dan ook over de echt bekende ruiters. Ik las enkele dagen geleden nog een interview met Hannelore Volders (Belgisch dressuurruiter), zij wordt gesponsord door Eskadron geloof ik en mag dus enkel die spullen gebruiken. Om op grote wedstrijden duidelijk zichtbaar met het merk Eskadron te rijden, krijgt ze flinke premies.
En hier gaat het dus nog niet eens over iemand van écht internationaal topniveau, dus geloof maar best dat die toppers zeker zo'n sponsor hebben hoor!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:55

miamivice schreef:

Ja, idd deze ruiters hebben vaak maar een aantal zadels waar ze op elk paard mee rijden.
Dit omdat een goed zadel met een echte fijne zit duur zijn en als ze dan een goed zadel hebben willen ze daar op elk paard mee rijden! Dus is het zadel wat ruimer voor een iets smaller paard
pakken ze een bontje!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:56

x__laura schreef:
Het gaat dan ook over de echt bekende ruiters. Ik las enkele dagen geleden nog een interview met Hannelore Volders (Belgisch dressuurruiter), zij wordt gesponsord door Eskadron geloof ik en mag dus enkel die spullen gebruiken. Om op grote wedstrijden duidelijk zichtbaar met het merk Eskadron te rijden, krijgt ze flinke premies.
En hier gaat het dus nog niet eens over iemand van écht internationaal topniveau, dus geloof maar best dat die toppers zeker zo'n sponsor hebben hoor!

Ze krijgen hier idd een hoop geld voor en geld gaat vóór vele dingen.
Maar met een bontje in de dressuurring heb ik ze nog niet gezien..
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 23-01-08 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:56

Ik heb het ook over internationaal topnivo. Caps van GPA enzo worden vaak uitgedeeld aan ruiters van wereldbekerwedstrijden, maar met bontjes hebben ze nog nooit klaargestaan.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:59

nee dat heb ik ook nog nooit gezien! oneilltje Haha!
En caps alleen bij springen hhaha ROFL

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:03

MiniMouse schreef:
x__laura schreef:

In de dressuurring inderdaad niet, ik nam Anky maar als voorbeeld omdat iederéén haar wel kent en ook velen haar volgen.
Bekijk maar eens de foto's van grote springwedstrijden (Mechelen bijvoorbeeld, Google maar eens op afbeeldingen), ze rijden bijna allemaal met bontje, doen ze heus niet zomaar hoor. Enkele jaren geleden had niemand zo'n bontje, ook de profs niet en nu opeens wel?
Ik blijf erbij, één grote hype, niets anders.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:05

In de dressuursport vind ik dat weer heel anders. Alle paarden hebben hun eigen zadel op maat en de ruiters zitten graag diep in hun paard, met een zo dun mogelijk dekje ertussen. Echt zo`n hype iets idd.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:07

Citaat:

Citaat:
In de dressuurring inderdaad niet, ik nam Anky maar als voorbeeld omdat iederéén haar wel kent en ook velen haar volgen.
Bekijk maar eens de foto's van grote springwedstrijden (Mechelen bijvoorbeeld, Google maar eens op afbeeldingen), ze rijden bijna allemaal met bontje, doen ze heus niet zomaar hoor. Enkele jaren geleden had niemand zo'n bontje, ook de profs niet en nu opeens wel?
Ik blijf erbij, één grote hype, niets anders.

Klopt idd! bij springen zie je het maar de rede daarvoor is al uitgelegd geloof ik

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:10

Ik heb het een tijdje geleden aan een (goede) zadelmaker gevraagd en er was niets op tegen om met een bontje te rijden. Wel heeft het meer effect als je het bont direct op de rug gebruikt en niet met nog een dekje ertussen. Zo'n bontlaag is niet eens veel dikker dan een Anky-pad, het lijkt alleen maar dikker. Als zo'n bontje ook nog de ruggengraat vrijlaat dan is er niets mis mee. Vooral voor paarden met een gevoelige rug is het bont vaak erg prettig. (en nee, die gevoelige rug komt niet door een slecht passend zadel!) Ik heb er in ieder geval goede ervaringen mee.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:12

Jol1 schreef:
Ik heb het een tijdje geleden aan een (goede) zadelmaker gevraagd en er was niets op tegen om met een bontje te rijden. Wel heeft het meer effect als je het bont direct op de rug gebruikt en niet met nog een dekje ertussen. Zo'n bontlaag is niet eens veel dikker dan een Anky-pad, het lijkt alleen maar dikker. Als zo'n bontje ook nog de ruggengraat vrijlaat dan is er niets mis mee. Vooral voor paarden met een gevoelige rug is het bont vaak erg prettig. (en nee, die gevoelige rug komt niet door een slecht passend zadel!) Ik heb er in ieder geval goede ervaringen mee.

Bontje gelijk onder het zadel is anders dan een bontje tussen je zadel en je dekje!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:45

@MiniMouse, dat is helemaal waar! Maar ja, de meeste mensen gebruiken het bontje ook niet helemaal zoals het bedoeld is.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:24

Jol1 schreef:
@MiniMouse, dat is helemaal waar! Maar ja, de meeste mensen gebruiken het bontje ook niet helemaal zoals het bedoeld is.

9 van de 10 ruiters hebben het voor de sier want zij(vriendinnetje, instructrice,...hebben dat ook en zeggen dan van horen, dat het tegen allerlei kwaaltjes helpt!! blablabla...word er zo moe van Slapen
Zoek nou eerst eens theorie op voordat je iets gebruikt..geld toch voor alles??