Waarom Martingaal met buitenrit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paxine

Re: Waarom Martingaal met buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:55

c_alsemgeest schreef:
Ik heb bij Warina buiten ook een martingaal... deze dient ter bescherming voor mijn voortanden Clown
Ze heeft buiten nogal de neiging om onverwachts een sprong te maken en dan haar hoofd tussen mijn voortanden te plaatsen Haha! Merk er verder niet veel van qua makkelijker inhouden oid.

WHAHAHAHA ik moest hier zo om lachen Haha! Haha!

Maar weer ontopic.....ik zou hem ook gewoon omdoen.Zoals meerdere al zeggen hier,als je hem goed afsteld kan het geen kwaad. "better safe than sorry" zegt m,n vriend altijd Haha!....enneh....vergeet niet te genieten van je buitenritje!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:12

Fritsiej schreef:
Bij mij hangt die er buiten gewoon voor de zeker heid aan. Ik ben 16 en rij op een fjord. Als ze ooit de kolder in der koppie krijgt,heb ik nog iets om op terug te vallen als ze gaat staan slingeren met der hoofd. Bij mij hangt hij door een tweede teugel. Die als we gewoon buiten rijden 'los' hangt (maringaal gewoon netjes maar niet in werking door dat we de teugels in een boogje hangt). Zodat we hem hebben als we hem nodig hebben.
Dat zou ik aanraden, heb je ook geen last met sturen enzo. Is het alleen wel handig als je weet hoe je met 2 teugels moet rijden Knipoog

Hoe bedoel je dat? Een martingaal werkt als hij goed staat afgesteld sowieso alleen maar in als het paard het hoofd omhoog doet (dat het zou werken tegen 'slingeren' is nieuw voor mij Clown ). Daarbij heb ik zelf nog nooit een probleem gehad met sturen als ik met een martingaal reed, ondanks dat ik bijna voortdurend met een vrij lange teugel rijd. Met twee teugels rijden vind ik erg vervelend en eerlijk gezegd lijkt het me ook een beetje overdreven. Bloos Ik gebruik mijn martingaal eigenlijk alleen als ik zelf de kolder in de kop heb, zoals laatst toen ik na een paar maanden helemaal niet rijden vond dat het weer té 'mooi' (harde wind maar droog *LOL* ) was om niet te gaan rijden (en een rijbak krijg je mij met geen zweep in ).

@TS: je kunt gerust een martingaal gebruiken maar zorg wel dat je hem goed afstelt en bedenk dat het geen wondermiddel is, het is in elk geval erg fijn dat er meer paarden meegaan die wél ervaren zijn, daar zul je waarschijnlijk meer profijt van hebben dan van die martingaal.

lindenhofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:20

Bij een van mijn paardjes doe ik als ik buiten ga rijden een martingaal (voortuig) om, niet om de reden dat hij met zijn hoofd omhoog gaat. Maar voor een andere vervelede gewoonte van hem. Wanneer ik lekker ga galopperen en hij erg bij is, schud hij op een bebaalde manier met zijn kop. Met als gevolg allebei de teugels aan de linkerkan van zijn hals. Zo wordt het wel erg moeilijk sturen !! Met martingaal gaat hem dit niet lukken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:22

Daarvoor kun je een simpelse Iesre martingaal gebruiken, die ze bij renpaarden gebruiken om te voorkomen dat de teugels over het hoofd gaan bij een val. Het is gewoon een riempje met twee ringen waar de teugels doorgaan.
http://www.datwinkeltje.nl/images/445g_160.jpg

lindenhofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:29

Lusitana schreef:
Daarvoor kun je een simpelse Iesre martingaal gebruiken, die ze bij renpaarden gebruiken om te voorkomen dat de teugels over het hoofd gaan bij een val. Het is gewoon een riempje met twee ringen waar de teugels doorgaan.
http://www.datwinkeltje.nl/images/445g_160.jpg

Nog nooit gezien.
Maar de martingaal werkt ook prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:35

sjorsie schreef:
Dat klinkt erg gemakkelijk, mijn paard doet in de bak zulke dingen niet en op de buitenrit, alleen als ie iets engs ziet of ineens wil rennen, dan heb ik toch liever net even meer zekerheid

Ik zeg helemaal niet dat het makkelijk is. Een martingaal is juist makkelijk, dan hoef je het echte probleem niet op te lossen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:51

Een martingaal kan een weg zijn naar een oplossing.

Met name jonge paarden zijn nog helemaal niet zo op de hulpen dat je een en ander rijkunstig kunt oplossen. Slaan met het hoofd heeft ook heel veel verschillende oorzaken en een daarvan is opwinding. Die neem je niet zomaar weg. En juist met jonge paarden is het zo goed om gewoon rechtuit werk te doen in het terrein ipv in de bak aan het werk te zetten waarbij je de spronggwerichten vernielen kan, vooral met zachte bodem, daar die het laats pas volgroeid zijn!

De martingaal wordt niet gebruikt om een hoofd naar beneden te houden, maar simpelweg om er voor te zorgen dat de hulpen op het bit-en het bit op de lagen- blijven inwerken als het paard het hoofd hoog heeft.
Een martingaal werkt maar heel kort in en veel zwakker dan hulpteugels als een Thiedemannteugel of slofteugel, omdat die aan het bit trekken!

"Echte problemen" zijn er vaak helemaal niet. Tenzij het bv ene pollen-allergie is, maar dan heb je het over een constant schudden of jaknikken en niet over een keer het hoofd hoog brengen.

Ook bij een rugprobleem bv, heb je dan te maken met een constante houding (en vaak ook bokken) en niet een keertje met het hoofd slaan onder bepaalde omstandigheden.
Zelfde gaat op voor slechte houding van ruiter.