ervaringen met Anatomica zadel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_R

Re: ervaringen met Anatomica zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:44

Zandor schreef:
Klopt Mariska. Maar met name die brede kussens zijn niet voor ieder paard zoveel prettiger. Zeker niet aan de achterkant. Je moet heel goed kijken hoe z'n ribben e.d. verder lopen.

Zal er goed op letten inderdaad.

@Peanutbutter: Zoiets dacht ik al te zien ja!Ik vind de Passiers alleen iets hard zitten Bloos Heb ook rugklachten,dus voor mij is een zacht(er) zadel weer een uitkomst.
Maar verder zijn het inderdaad wel mooie zadels,en het lag zeker goed!

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:46

joss schreef:
Wat ik weet is dat de luxor uit de handel genomen is , omdat de boom van het zadel snel vervormd . Het drunens ruiterhuis verkoopt wel de luxor alleen mag het de naam luxor niet meer hebben , dus noemen hun het Anatomica !!.Het is exact hetzelfde zadel ...alleen onder een andere naam.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens,want er zijn dus wel een aantal dingen veranderd/verbeterd. Lachen

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:59

channie18 schreef:
ik heb al van veel verschillende mensen gehoord dat ze de anatomica zadels terug hebben gebracht omdat de paarden er erg vervelend van werden...(paard op mijn stal heeft er zelfs erge rugklachten aan overgehouden terwijl die volgens de zadelmaker helemaal geweldig paste) en dit is dus bij 2 paarden bij mij op stal gebeurd. eigenaren hebben er hele hoge dierenarst en fysio kosten aan overgehouden. mijn instructeur rijd op een luxor en vind het ook helemaal niks hij gaat ook een ander zadel kopen. Hij rijd mee in de futere cup en sjef jansen heeft hem pas geleden ook nog even verteld dat ie dat zadel zo snel mogelijk weg moest doen omdat ie er zelf slecht op zit en hij voor het paard ook niet goed is.

In mijn ogen past het zadel dan niet.

Mijn pony werd ook 'vervelend' en rennerig van een bepaald Prestige zadel, omdat ie niet (goed genoeg) paste.
Dat werd ze ook van de Wintec 500 DR. Lag niet aan het type/merk zadel, maar aan de zadelpasser die er blijkbaar niet genoeg verstand van had.

De fabriek van Luxor hield er mee op en de Anatomica is dus niet hetzelfde als de Luxor (oké zelfde concept, maar andere fabriek en wel degelijk verschillend van de Luxor). In ieder geval, dat is wat ik me nog kan herinneren Bloos

Ik heb zelf een Luxor, heerlijk zadel, voor zowel mij als mijn pony (waarbij de rugklachten alleen maar minder zijn geworden sinds de koop van Luxor). Anatomica vond ik ook lekker zitten, maar was (toen) helaas niet 16" te verkrijgen.

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:01

urselin schreef:
channie18 schreef:
ik heb al van veel verschillende mensen gehoord dat ze de anatomica zadels terug hebben gebracht omdat de paarden er erg vervelend van werden...(paard op mijn stal heeft er zelfs erge rugklachten aan overgehouden terwijl die volgens de zadelmaker helemaal geweldig paste) en dit is dus bij 2 paarden bij mij op stal gebeurd. eigenaren hebben er hele hoge dierenarst en fysio kosten aan overgehouden. mijn instructeur rijd op een luxor en vind het ook helemaal niks hij gaat ook een ander zadel kopen. Hij rijd mee in de futere cup en sjef jansen heeft hem pas geleden ook nog even verteld dat ie dat zadel zo snel mogelijk weg moest doen omdat ie er zelf slecht op zit en hij voor het paard ook niet goed is.

In mijn ogen past het zadel dan niet.

In mijn ogen ook niet....ik heb nu een Diamant,maar die ligt echt niet fijn en hij wordt er alleen maar vervelend van..ligt niet aan het zadel/type zelf,maar aan het niet goed passende zadel...
althans,hij heeft even gepast,maar hij heeft er aardig wat bespiering bij gekregen
Haha!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:02

Zadels passen of passen niet, en als het niet past kan een paard daar zeker vervelend op gaan doen, maar dat hoeft niet aan anatomica te liggen, wél aan de zadelmaker, of simpelweg: De groei van een (jong) paard. Dat ten eerste.

Ten tweede: Anatomica is niet de nieuwe naam van de Euroriding Luxor, De Luxor is min of meer de voorloper van de Anatomica. Het idee van de Luxor, maar dan aangepast en verfijnd hier en daar. et voila: Je hebt je anatomica.

Ik heb het zadel ook, en heb ook de Luxor geprobeerd, en er is wel degelijk verschil te merken. Persoonlijk vind ik het een heel erg fijn zadel, ligt perfect op mijn paard en ik kan er heerlijk in zitten. Het leer is van goede kwaliteit en het zadel blijft heel mooi (mits je het natuurlijk goed bijhoud, maar dat geldt voor alles. ) Ik ben er heel erg over te spreken!

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:59

Nou, de zadelmaker is net geweest en mijn Anatomica is voor allebei mijn paarden weer goedgekeurd voor een half jaar. Ik heb nog een jong paard dat vol in de ontwikkeling staat dus hij raadde mij aan om toch iedere keer weer te laten controleren. Maar gelukkig kan ik weer een tijdje voort! Want wat iedereen ook zegt, dit zadel zit echt superfijn...

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:17

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:37

Ook fijn om positieve reacties te horen Haha!
Ik hoop echt dat het zadel lekker ligt op zijn ruggetje,ik zou er zelf ook mee geholpen worden
Maar als het niet past...dan heb ik aar pech gehad en zoeken we een zadel wat beter op hem past Knipoog

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:55

Ik heb ook een Anatomica. Ik vind het een superfijn zadel en past goed op mijn paard. Alleen kamp ik de laatste weken met een blessure in mijn lies. Mocht nu weer beginnen met rijden van mijn fysio alleen merk wel dat het zadel 'breed' qua zit en mijn lies vind het niet echt fijn nu op dit zadel. Als ik op ons andere paard rij met een KN zadel dan is deze qua zit smaller en dus op dit moment prettiger voor mij. Ik zal nu dus ook voorlopig een zadel met een smallere zit gaan gebruiken op mijn paard, hoop wel dat ik over een paar weekjes weer met mijn Anatomica kan gaan riijden. Ben niet van plan om alweer een nieuw zadel te gaan kopen. Heb de afgelopen 5 jaar zo ongeveer 5 verschillende merken zadels gehad omdat niks op mijn vorige paard paste. De Anatomica paste prima op dit paard, maar dit paard was wel smaller qua bouw dan mijn huidige paard en ik zit nu dus automatisch breder.

channie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:21

Mariska89 schreef:
channie18 schreef:

deze zadels zijn alle 3 door het drunens ruiterhuis gepast en door de zadelmaker bevestigd dat het goed lag. bij beide paarden bij mij op stal moest de DA en fysio komen de fysio zei dat ie nog nooit zulke slecht passende zadels had gezien. terwijl het volgens de zadelmakers super lag..

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 23:00

Dat is voor mij dan ook altijd de reden om een onafhankelijk zadelmaker/passer te benaderen en niet iemand te bellen die zelf een bepaald type zadel importeert of zelfs fabriceert...

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:05

exact! ik heb mijn luxor door ene onafhankelijke zadelmaker (John Kool) aan laten passen op mijn paard. hoefde bijna niks aan te gebeuren trouwens, hij lag vrijwel pas al.
ik zit er super in, mijn paard beweegt er losser dan ooit onder, en de boom is prima hoor, wordt regelmatig gecheckt.

ik denk dus dat het erg te maken heeft met persoonlijke voorkeur, en deskundig op maat maken bij het paard. een scheef aangepast zadel zal noit fijn zitten, ook voor het paard niet.

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:56

Ik ben niet voor de Anatomica gegaan,uiteindelijk Bloos
Het is de ER Titan II geworden Lachen

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:57

Ik ben zelf enorm tevreden over mijn Anatomica! Ik denk dat ik een van de eerste was die het zadel kocht, het was toen in ieder geval nog compleet onbekend. Ik heb het zadel nu 1 jaar en 3 maanden. Ik vind het zadel erg fijn zitten en het heeft mijn houding ook zeker verbeterd! Verder ligt het zadel goed op mijn paard (moeilijke rug) en loopt ze er verder ook fijn mee.

Het verhaal van channie18 lijkt me onzin... Hier heb ik echt nog nooit van gehoord....

polderke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:01

Ik kan het verhaal van Channie wel enigzins bevestigen. Het Anatomica zadel heeft wel degelijk de rug van mijn paard naar de knoppen geholpen. Maar inderdaad wel door het feit dat het zadel 2 boommaten te klein is aangemeten door de zadelmaker. Met andere woorden, met het Anatomica zadel is niks mis en zit erg prettig, heerlijk zelfs, maar als de verkopende partij blijkbaar niet kundig genoeg is om deze correct te verkopen en aan te meten, zal het zadel binnen de korste keren een slechte naam krijgen, want ik ben namelijk niet de enigste bij wie ze dit gepresteerd hebben.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:04

polderke schreef:
Ik kan het verhaal van Channie wel enigzins bevestigen. Het Anatomica zadel heeft wel degelijk de rug van mijn paard naar de knoppen geholpen. Maar inderdaad wel door het feit dat het zadel 2 boommaten te klein is aangemeten door de zadelmaker. Met andere woorden, met het Anatomica zadel is niks mis en zit erg prettig, heerlijk zelfs, maar als de verkopende partij blijkbaar niet kundig genoeg is om deze correct te verkopen en aan te meten, zal het zadel binnen de korste keren een slechte naam krijgen, want ik ben namelijk niet de enigste bij wie ze dit gepresteerd hebben.

Klopt, maar zoiets geldt natuurlijk voor alle merken en types Knipoog

Het is niet een zadel an sich dat een paard naar de knoppen helpt, dat is het nooit. Het is altijd een kwestie van niet passen.
Al gooi je er het aller- aller- allerbeste/mooiste/duurste zadel ter wereld op, als het niet past is het net zo slecht voor de paardenrug als een goedkoop 2e hands niet passen zadelmarkt zadeltje.

primagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:14

Voor een van onze paarden hebben we circa een jaar geleden een Anatomica gekocht bij het Drunens Ruiterhuis.
Onlangs gecheckt door het Drunens Ruiterhuis en weer in orde gemaakt. Een paard kan natuurlijk altijd een andere bespiering krijgen, dus bijtijds laten nakijken is voor ieder zadel heel belangrijk.

Fijn zadel en goede service van het Drunens Ruiterhuis. Pling