Bit met koperen spiralen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle99

Re: Bit met koperen spiralen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:56

Zou koper en sweet iron minder of meer zijn?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:16

Michelle99 schreef:
Zou koper en sweet iron minder of meer zijn?

IJzer is een vrij onedel metaal en koper zit aan de andere kant; het potentiaalverschil zal relatief groot zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:23

Ik heb een stukje gevonden in een natuurkundeboek:
Citaat:
* Door beweging(wrijving) ontstaat een positieve lading.
In de atmosfeer gebeurt dit bij harde wind en onweer.
De lucht is dan zeer onrustig, waardoor er grote ladingsverschillen zullen ontstaan.
Op de aarde wordt dit gevoeld door de mens bij het dragen van synthetische stoffen die langs elkaar schuren, bij lopen en fietsen, bij stromend water en waar auto's rijden. Er kunnen dan schokjes gevoeld worden.

Voorbeeld: Wanneer de kraan loopt wordt het metaal, door de verplaatsing van water, positief geladen.
Is U zelf negatief geladen, en raakt U de kraan aan, dan zou U een schok voelen. Om dit te voorkomen brengt de loodgieter een draadje aan naar de aarde- die negatief geladen is- en voelt U nu door deze ontlading niets.

Voor zover ik weet is dit principe hetzelfde bij bitten met rolletjes. Als de rolletjes bewegen dan ontstaat er wrijving, en dus positieve lading aan het bit. het paard werkt als afleider, en dus loopt de lading via de tong en mondhoeken (of waar het paard het bit aanraakt) door het paard heen naar de grond in. Nu is die schok niet gigantisch omdat de lading niet kan groeien en steeds direct wegloopt, maar wel goed te voelen doordat water/speeksel de stroom beter geleidt. Elke keer als het paard het bit vastpakt, en het rolletje beweegt, komt er lading vrij en laat het paard snel weer los..

Over verschillende metalen en stroomsterkte heb ik niets kunnen vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:25

Citaat:
Elke keer als het paard het bit vastpakt, en het rolletje beweegt, komt er lading vrij en laat het paard snel weer los

en dan roepen sommige mensen, hij vind het een fijn bit want hij pakt het niet meer vast...

brrrr.... Huilen

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:46

MysticTinker schreef:
Ik heb een stukje gevonden in een natuurkundeboek:
* Door beweging(wrijving) ontstaat een positieve lading.
In de atmosfeer gebeurt dit bij harde wind en onweer.
De lucht is dan zeer onrustig, waardoor er grote ladingsverschillen zullen ontstaan.
Op de aarde wordt dit gevoeld door de mens bij het dragen van synthetische stoffen die langs elkaar schuren, bij lopen en fietsen, bij stromend water en waar auto's rijden. Er kunnen dan schokjes gevoeld worden.

Dit is statische electriciteit; door de wrijving en omdat de lading niet kan wegstromen wordt hier een grote lading in Volt opgebouwd. De bliksem is ook een vorm van statische electriciteit; het werkt niet bij vochtig weer omdat de lading dan sneller afvloeit dan het opgebouwd kan worden. De paardenmond is ook vrij vochtig.......
Het voorbeeld: Wanneer de kraan loopt wordt het metaal, door de verplaatsing van water, positief geladen; helaas voor het natuurkundeboek, klopt niet. Is grote onzin; water geleid namelijk electriciteit.
De aardedraad die de loodgieter aan de waterleiding maakt is de aarde voor het geaarde stopcontact en heeft niets met statische lading of zo te maken.
Citaat:
Voor zover ik weet is dit principe hetzelfde bij bitten met rolletjes. Als de rolletjes bewegen dan ontstaat er wrijving, en dus positieve lading aan het bit. het paard werkt als afleider, en dus loopt de lading via de tong en mondhoeken (of waar het paard het bit aanraakt) door het paard heen naar de grond in. Nu is die schok niet gigantisch omdat de lading niet kan groeien en steeds direct wegloopt, maar wel goed te voelen doordat water/speeksel de stroom beter geleidt. Elke keer als het paard het bit vastpakt, en het rolletje beweegt, komt er lading vrij en laat het paard snel weer los..

Over verschillende metalen en stroomsterkte heb ik niets kunnen vinden.

Je hebt het niet begrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:50

mmm raar dat ze dat dan ook vast maken als er geen stopcontact in de badkamer is Lachen

Onweer noemen ze toch ook potentiaal verschil
http://www.weerstationarnhem.nl/uitlegonw.htm

Potentiaal verschil tussen de rolletjes is er wel, en doordat het speeksel er goed tussen kan zitten geeft het zeker een niet fijn gevoel.
Snap dus ook niet dat mensen die dat weten het blijven gebruiken...waarom gaan die mensen niet gewoon leren rijden denk ik dan...

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:52

Ik weet zeker dat als ik een bit met een dergelijke werking in de mond van mijn paard leg ik hele rare situaties creeer. Natuurlijk is het deels afhankelijk van het paard maar op een onprettig bit gaat een paard echt niet beter lopen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:02

runningkawa schreef:
mmm raar dat ze dat dan ook vast maken als er geen stopcontact in de badkamer is Lachen

Onweer noemen ze toch ook potentiaal verschil
http://www.weerstationarnhem.nl/uitlegonw.htm

Potentiaal verschil tussen de rolletjes is er wel, en doordat het speeksel er goed tussen kan zitten geeft het zeker een niet fijn gevoel.
Snap dus ook niet dat mensen die dat weten het blijven gebruiken...waarom gaan die mensen niet gewoon leren rijden denk ik dan...

De aardedraad wordt gewoon aan de waterleiding vastgemaakt; waar dan ook.
De spanning in volts is zodanig laag dat je het zelf, je paard ook niet, niet zult proeven. Van paardenmishandeling is dan ook geen sprake.
Ik begrijp inmiddels dat jullie geen natuurkunde in je pakket hadden, dat is op zich geen schande, maar zorg eerst dat je op de hoogte bent voordat je jezelf een mening vormt en die uit.
Laatst bijgewerkt door Albert op 22-01-08 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:05

Maar waarom in de badkamer boven vastmaken als er geen stopcontact is?

raar...ik heb zoals eerder vermeld zo'n bit in de mond gepropt en voelde een prikkeling.
En zo heb ik ook de metalen puntenslijper op mijn tong gelegd, daar waar ook het mesje zit...ook dat is onaangenaam...

Dus zeg niet te snel dat een paard het niet voelt.
Zo voel ik het spoor ook niet, maar veel paarden die er toch niet over willen...
EEn paard is nog veel dichter bij de natuur dan wij...dat mag nooit vergeten worden.
Heeft veel minder storing door invloeden van buiten af.

En dat 9 van de 10 paarden het bit ineens los laten is niet door het ineens gevorderde RT kunde van de ruiter...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:10

Waarom zijn deze bitten dan niet toegestaan bij wedstrijden? Of hebben die het ook allemaal niet goed begrepen?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:57

Er zijn diverse bitten die dezelfde werking hebben, die gewoon toegestaan zijn hoor. De reglementen worden gewoon niet zo vaak herzien en de bittenmarkt is heel inventief.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:57

maar de reglementen zijn net aangepast en toen was dit bit er al.... En toch staat het er nog niet bij?
Ik heb het zelf nooit uitgeprobeert, maar heb wel aluminiumfolie tegen mijn vulling gehad en daar werd ik echt niet blij van....

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:36

Aluminium en kwik dat is nogal een verschil!
Neem morgen even de moeite om het "periodiek systeem der elementen" te bekijken en aan de scheikundeleraar te vragen hoe het zit met de potentiaalverschillen en hun positie op dit systeem.
Bovendien ligt het kwik van je vulling tegen je tandzenuw aan. Ik mag toch hopen dat het bit bij een paard daar niet zo dicht tegen aan ligt.

Een aurigan/ argentaan trens met rvs bitringen berust op dezelfde werking en is gewoon toegestaan. Of dacht je dat ze schuimen omdat ze de smaak zo lekker vinden?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:39

ik heb scheikunde gehad, heb er zelfs VWO examen in gedaan dus beheers het wel. Heb ook het verschil in potentialen gehad, dus dat is het probleem niet. Snap ook wel dat het niet zo ernstig is als een stuk aluminiumfolie, dan zouden ze alleen maar heel erg hard gaan lopen en in paniek raken...
Heb zojuist echter wel de puntenslijper test gedaan en denk dat je dat goed kan vergelijken met wat er in een paardenmond gebeurt. Ook geen erg lekker gevoel voor een uur...

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 09:52

Verward Dit vind ik echt moeilijk te geloven. Hoe kan het zijn dat deze bitten (met rollers en ingelegt met koper) worden verkocht als juist vriendelijker? Ik ga het bit van mijn paard (een meyler ingelegt met koper) goed schoonmaken en in mijn mond stoppen. Kijken als ik idd iets voel...

wordt vervolgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:16

Maar de bitringen en het mondstuk liggen niet samen in de mond, samen met het zoute speeksel.
Ik verwacht dat dat wel verschil geeft met bijv de rollentrens.

Hoe de myler werkt vraag ik me daarom ook wel af of daar verschil in zit met rollen.
Dit omdat het speeksel er niet tussen kan gaan zitten??
Want werkt een batterij als je de 2 metalen op elkaar houd?

Voorheen bestond de regel wel dat je geen verschillende metalen in de mond mocht stoppen.
Dat gold voor 1 bit, maar ook als je met s&T reed.
Tot de dag van vandaag met hele happy athlete gebeuren snap ik het schrappen ervan niet...

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:48

Bij de myler zitten 3 misschien 4 koperen streepjes aan meest buitenste kan van hte bit. Deze streepjes zijn ik denk 1 bij 5 mm groot.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:18

Nou, ik heb het meyler in mijn eigen mond gedaan (wel uiteraard goed schoongemaakt eerst). Wat spug erop, wat heen en weer over mijn tongue, maar ik heb niets gevoeld, helemaal niets, alleen maar koud en ijzer smaak. Dus dat vertrouw ik wel in mijn paard zijn mond.

Ik heb geen ijzer puntenslijper, dus dat kan ik niet proberen. Maar ik heb op de periodiek tabel van de elementen gekeken vandaag en zie dat ijzer en koper heel dichtbij elkaar staan. Dus de lading door wrijving lijkt me ook weinig. Ik ben wel beniewed hoe zo'n 'puntenslijper test' met zo'n rolletjes bit (of een bit met koper en RVS i.p.v. gewoon zoete ijzer) uitpakt. Iemand met zo'n bit in z'n eigen mond willen doen??

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:47

Ik heb een rolletjes bit besteld. Zodra die gekomen is zal ik hem eens in mijn mond steken Nagelbijten / Gniffelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:58

Dit vindt ik echt ongeloofelijk...ik kan zoiets niet begrijpen Verdrietig

Je bit is overigens niet toegestaan op wedstrijd...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:08

Ik ben het helemaal eens met runningkawa.
Een paard laat niet bewust het bit los door alleen maar een ander bit te dragen. Want daar wordt het rolletjesbit vaak voor gebruikt, want paard pakt het bit vast etc etc, ze doen zo'n bit in.... maar de oorzaak aanpakken? Ho maar
Het is alleen maar problemen onderdrukken die je later dubbel en dwars weer terug krijgt.

Er bestaan verschillende varianten op dit bit.

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:10

runningkawa schreef:
Dit vindt ik echt ongeloofelijk...ik kan zoiets niet begrijpen Verdrietig

Je bit is overigens niet toegestaan op wedstrijd...

Ik doe dit op aanraden van instructrice, 2 verschillende mensen hebben mij dit bit aangeraden en ik heb hem een tijdje geleend van iemand anders en mijn paard liep hier echt super op. Beter dan op alle bitten die ik in heb gehad ( argentaan, enkel gebroken, dubben gebroken, myler ) en als het zo slecht is, waarom word het dan verkocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:14

omdat mensen als jij het kopen en het geld oplevert..daarom... kan de verkoper het bommen, als die op het eind van de maand de rekeningen maar betaald heeft...

En zulke instructrice heeft er simpelweg geen verstand van..sorry, heb ik er zo een schop ik die het erf af..en hard ook...

Je lost er niets mee op, jij gaat er rt niet op vooruit..
Je kunt 10.000 bitten kopen, maar als je paard niet op een gewoon trensje loopt is het simpelweg een rt probleem.
En dát moet je aanpakken. Dáár betaal jij je instructie voor. Niet voor symptoombestrijding maar om te leren dingen op te lossen bij de bron.

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:20

Dat hebben we gedaan en dat wou verrekte goed met dit bit. Denk jij dat als ik er een ander bit in hang dat het paard het allemaal maar zo hup doet ? Dan moet je er nog voor werken. Want ik weet zelf ook wel dondersgoed dat je met een ander bit geen ander paard hebt. Het is alleen maar een "tussenstapje" want dit paard moet het ook gaan doen op wedstrijden, op een gewoon trensje. Maar om het paard fijner te kunnen rijden dat hij ook wat luisterd gebruik ik dit bit. En ik heb der nou eenmaal goede ervaringen mee. En de instructrices die mij die hebben aangeraden weten echt heus wel waar ze mee bezig zijn. En anders nodig ik je uit voor een les van 1 van hun op het betreffende paard Lachen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:23

RK en ik willen best een keer de uitdaging aangaan hoor om op dat paard te rijden met een normaal bit.
Meestal werkt de sperriem eraf, neusriem losser en een normale trens al heel goed. Verder op tijd ontspannen met je hand, want daar zit vaak de fout.