Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Michelle99 schreef:Zou koper en sweet iron minder of meer zijn?
Citaat:* Door beweging(wrijving) ontstaat een positieve lading.
In de atmosfeer gebeurt dit bij harde wind en onweer.
De lucht is dan zeer onrustig, waardoor er grote ladingsverschillen zullen ontstaan.
Op de aarde wordt dit gevoeld door de mens bij het dragen van synthetische stoffen die langs elkaar schuren, bij lopen en fietsen, bij stromend water en waar auto's rijden. Er kunnen dan schokjes gevoeld worden.
Voorbeeld: Wanneer de kraan loopt wordt het metaal, door de verplaatsing van water, positief geladen.
Is U zelf negatief geladen, en raakt U de kraan aan, dan zou U een schok voelen. Om dit te voorkomen brengt de loodgieter een draadje aan naar de aarde- die negatief geladen is- en voelt U nu door deze ontlading niets.
Citaat:Elke keer als het paard het bit vastpakt, en het rolletje beweegt, komt er lading vrij en laat het paard snel weer los
MysticTinker schreef:Ik heb een stukje gevonden in een natuurkundeboek:
* Door beweging(wrijving) ontstaat een positieve lading.
In de atmosfeer gebeurt dit bij harde wind en onweer.
De lucht is dan zeer onrustig, waardoor er grote ladingsverschillen zullen ontstaan.
Op de aarde wordt dit gevoeld door de mens bij het dragen van synthetische stoffen die langs elkaar schuren, bij lopen en fietsen, bij stromend water en waar auto's rijden. Er kunnen dan schokjes gevoeld worden.
Citaat:Voor zover ik weet is dit principe hetzelfde bij bitten met rolletjes. Als de rolletjes bewegen dan ontstaat er wrijving, en dus positieve lading aan het bit. het paard werkt als afleider, en dus loopt de lading via de tong en mondhoeken (of waar het paard het bit aanraakt) door het paard heen naar de grond in. Nu is die schok niet gigantisch omdat de lading niet kan groeien en steeds direct wegloopt, maar wel goed te voelen doordat water/speeksel de stroom beter geleidt. Elke keer als het paard het bit vastpakt, en het rolletje beweegt, komt er lading vrij en laat het paard snel weer los..
Over verschillende metalen en stroomsterkte heb ik niets kunnen vinden.
runningkawa schreef:mmm raar dat ze dat dan ook vast maken als er geen stopcontact in de badkamer is
Onweer noemen ze toch ook potentiaal verschil
http://www.weerstationarnhem.nl/uitlegonw.htm
Potentiaal verschil tussen de rolletjes is er wel, en doordat het speeksel er goed tussen kan zitten geeft het zeker een niet fijn gevoel.
Snap dus ook niet dat mensen die dat weten het blijven gebruiken...waarom gaan die mensen niet gewoon leren rijden denk ik dan...
runningkawa schreef:Dit vindt ik echt ongeloofelijk...ik kan zoiets niet begrijpen![]()
Je bit is overigens niet toegestaan op wedstrijd...