[WN] Ander bit, myler?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Re: Ander bit, myler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:09

kaunos wij is altijd uitgelegd dat je moet doen alsof je een barkruk onder je uit duwt naar voren
inderdaad kantel je de onderkant van je bekken naar voren
en je bovenlichaam zakt wat in elkaar alsof je een stomp in je maag krijgt
haha, wat een beschrijvingen allemaal Haha!

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 22:40

Kaunos schreef:
@Spatter: bedoel je dat je de onderkant van het bekken naar voren kantelt? Ik bedoelde namelijk dat je de bovenkant naar achteren kantelt en dus de onderkant naar voren. Mijn buikspieren aanspannen kan ik alleen maar goed als ik dat doe, maar dat is dus hetzelfde als jij bedoelt, als je dat tenminste bedoelt. Maar goed dat je het aanhaalt, want dit is typisch iets wat tot grote verwarring kan leiden!

Ik had je wel begrepen hoor Knipoog !!! Zo heb ik het ook geleerd. Vandaag niet gereden, ik moest werken, morgen weer aan de slag, maar ga eerst wat grondwerken voordat ik erop stap Haha!
Inmiddels mail gehad van oregon trail, ik ga er in ieder geval eens langs om mijn licht op te doen.... Ja

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 13:24

Ik ben blij vandaag en heel trots op mijn jane en mijzelf!!!! Lovers
Vandaag eerst wat aan het grondwerken geweest en toen erop.
En ik ging eerst zoals jullie advies een stop doen voor de afscheiding van de bak, ik ben zelf ook veel duidelijker geweest in het gaan zitten, niet teveel nagedacht maar gewoon doen en het ging goed!!! Afgod
Ik had echt zoiets van YESSS!!!!!!
Later steeds weer geprobeert in draf en ook in de galop en echt heel duidelijk hulpen gegeven en het ging echt heel goed!!!
Oke, ze doet nog een 2 kleine stapjes, maar ze dramt niet door!!!! Blijkbaar lag ook een heel gedeelte van de fout bij mij en ik heb voor het eerst sinds een aantal keer weer het lekkere gevoel toen ik eraf staptte!!
Ik heb contact met de oregon trail, gezegd van de bitmaat, maar ze wilde toch kijken of ze wat kon betekenen, het is niet zo ver voor mij, dus ga er gewoon even langs!!

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:44

Tipje, een paard heeft altijd gelijk Haha! Haha! Haha!
Vraag dus nooit wat doet mijn paard verkeerd, maar wat doe ik niet goed om het gewenste effect te krijgen. Pling

En net als bij een auto de zwakste schakel achter het stuur zit, zit ie bij het paard op zijn rug. Dromen

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:54

Oh wat goed om te horen!
Ja wij ruiters leren ook maar bij en als we luisteren naar onze paardjes leren zij ons iets! het is soms alleen even moeilijk om elkaar te verstaan...

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:35

@Shirefan: Fijn dat je me toch goed begrepen had! en super dat het zo goed ging!

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 10:23

Dat we zelf vaak wat fout doed ben ik van overtuigd Ja
Ik ben gisteren in westerbork geweest en heb het bit meegenomen wat ik nu gebruik. Ik heb super uitleg gehad over de myler en ben overtuigd dat dit veel vriendelijker en duidelijker is. Heb ook op mijn arm het verschil gevoeld bij het uitproberen erop.
Een 5,5 inch komt overeen met het bit wat ik nu heb dus dat is super!!!
De maat was er niet, maar wordt besteld en dan ga ik het proberen.
Wat er ook in de folder staat komt overeen met 2 punten van verzet tegen pijn wat Jane ook heeft nml: door de hand lopen en niet willen halthouden en over de schouder wegvallen.
Ik probeer een level 1 bit. Mijn gevoel zegt dat de level 1 juist zachter is dan wat ik nu gebruik!!! Een ander bit hoeft dus helemaal niet scherper te zijn.
Leuke bijkomstigheid is dat de eigenaar ook uit zaanstad komt net als ik, ik hoorde het direkt:= !!! En toevallig ben ik jaren terug, zeker 14 jaar een keer bij hem geweest toen we nog in zaanstad woonden en hij daar ook een westerngebeuren had!!!
En wat een leuke snuffelwinkel, ik ben er vaker te vinden!! OK dan!

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:44

dapperdier schreef:
Hij moet stoppen leuk vinden! stop=rust=beloning=fijn! Met een scherper bit wordt het echt niet leuker!

Ga eens een half uur galopperen en zeg dan ho. Wedden dat hij het leuk vind? Haha!

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:50

shirefan schreef:
Leuke bijkomstigheid is dat de eigenaar ook uit zaanstad komt net als ik, ik hoorde het direkt:= !!!

Heeft hij nu ook nog een hues met een tuentje (vertaling in het NL een huis met een tuintje)?? Haha! Haha!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:50

behalve als je een paard hebt wat graag galopeerd, dan bouwt hij steeds meer conditie op en kun je op den duur een uur wachten voor hij het leuk vind om te stoppen Zij zijn groot en ik is klein!

ik prent het woordje "who" er al in aan de longeerlijn
dat moet er zo ingepakken in zitten dat je paard niet eens meer anders kan

al moet ik zeggen dat ik er hier eentje heb die steeds doet alsof hij doof is
dat is degene die heel graag galopeerd

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 12:07

Judith_VB schreef:
shirefan schreef:
Leuke bijkomstigheid is dat de eigenaar ook uit zaanstad komt net als ik, ik hoorde het direkt:= !!!

Heeft hij nu ook nog een hues met een tuentje (vertaling in het NL een huis met een tuintje)?? Haha! Haha!

ja en eut en theus he!!!! ROFL

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 12:10

storrum schreef:
dapperdier schreef:
Hij moet stoppen leuk vinden! stop=rust=beloning=fijn! Met een scherper bit wordt het echt niet leuker!

Ga eens een half uur galopperen en zeg dan ho. Wedden dat hij het leuk vind? Haha!

Nou voor een shire kan ze erg goed en lang galloperen en gaat alleen maar harder en dan gaat er weer 800 kilo met je van tussen, dus dat is niet de manier denk ik.......
Ze is 14 jaar en ik kreeg haar toen ze 9 jaar was, was toen ook niet onder het zadel en wist totaal niet wat galloperen was, nu dus wel.... Haha!

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:13

spatter schreef:
behalve als je een paard hebt wat graag galopeerd, dan bouwt hij steeds meer conditie op en kun je op den duur een uur wachten voor hij het leuk vind om te stoppen Zij zijn groot en ik is klein!

Dan moet je weer een andere truc gebruiken, maar ik kan me niet voorstellen dat een SHIRE een paard is dat graag lang galoppeerd. Natúúrlijk heb je uitzonderingen...

Edit, je berichtje net gelezen..... dus jij hebt die uitzondering Knipoog . Kan hij gemakkelijk een half uur achter elkaar galopperen? (is lang hoor... Knipoog

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 12:16

Is inderdaad wel lang, maar hou ik dat vol..... Nagelbijten / Gniffelen
Daarbij komt dat ze ruim 5 maanden drachtig is nu....

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 11:39

Even een update. In overleg heb ik nu een myler level 2 met lichte tongboog om te proberen, want de level 1 moest besteld worden en omdat Jane ook al 14 jaar is kon ik dit proberen.
De eerste dag, was het echt zoeken, voor zowel haar als mij.
Gisteren op les geweest, even de puntjes op de i gezet en ik heb weer stof om mee verder te gaan!!
Het was de eerste keer dat ik Jane mee had op les, maar kreeg toch de complimenten dat ik haar al zo soepel had voor zo'n groot paard, dus ik was nog niet zo slecht bezig!!
Ze liep gisteren heel fijn op het bit en schuimde verschrikkelijk, de vlokken vielen uit haar mond en ze was langere stukken ontspannen. Ik denk dat het een goede keus is.
En we kunnen weer lekker doorborduren op hetgeen we gisteren hebben gedaan in de les!!

Socraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 10:42

Hallo mensen ik wil graag even wat info kwijt over het Myler bit. Misschien dat iemand er iets aan heeft! Ik heb vorig jaar een myler bit aangeschaft nadat ik mij eens goed in de Myler theorie heb verdiept. Ik ben/was ervan overtuigd dat deze bitjes een stuk vriendelijker zijn dan de enkel en/of dubbel gebroken bitten. Ik heb ruim een jaar met veel succes gereden met Myler. Mensen welke zich niet hadden verdiept in Myler wisten mij altijd te vertellen dat gezien de dikte van het bit, best dun, het een zeer scherp bit zou zijn. Dit is complete onzin. Je hebt maar een hele zachte ophouding nodig om je paard te laten reageren. En we weten allemaal dat het de ruiterhand is die een bit scherp maakt. Maar nu komt het, sinds een maand of wat begon mijn paard rechts vast te houden en extreem stelling naar links aan te nemen. Wat doe je dan??? Tenminste ik Verdrietig je begint wat sterker door te komen met je rechterhand om zijn hoofd er weer recht voor te krijgen. Deze problemen werden alleen maar erger en er kwam vluchtgedrag bij kijken zodra ik rechts erbij pakte en dat was voor mij een reden om dus op zoek te gaan naar de oorzaak. Wat de oorzaak was laat ik nu even ter zijde, lang verhaal. Maar wat de consequentie was van dit alles is dat mijn paard zijn rechterwang nogal kapot bleek te zijn. Ik heb al die tijd alleen naar zijn mondhoeken gekeken om te kijken of er toch niet iets kapot was door het 'scherpe' Myler bit. Wat blijkt nu, omdat ik in principe het bit aan de rechterkant telkens door zijn mond heb lopen trekken omdat hij niet los wou laten is zijn wang tussen het rolletje klem komen te zitten. En dat dus niet 1 keer maar waarschijlijk keer op keer. Vandaar dat zijn reactie ook steeds heftiger werd op het aannemen van de teugels. En zo vreemd is dat niet.
Dus daar wil ik men even voor waarschuwen, rij alleen met een dit soort Myler bit als je je paard op twee teugels na kunt laten geven. Ik sta nog steeds achter het myler systeem en heb nu een soortgelijk bit aangeschaft maar dan zonder rolletje. Dit overkomt je dan ook 1 keer en niet weer. En ja, ik voel mij banketstaaf, schuldig en een prutser!

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 11:45

Bedankt dat je je verhaal hebt neergezet!!! Extra alert wezen dus!!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:32

Citaat:
Deze problemen werden alleen maar erger en er kwam vluchtgedrag bij kijken zodra ik rechts erbij pakte en dat was voor mij een reden om dus op zoek te gaan naar de oorzaak. Wat de oorzaak was laat ik nu even ter zijde, lang verhaal. Maar wat de consequentie was van dit alles is dat mijn paard zijn rechterwang nogal kapot bleek te zijn
Ik denk dat bij deze ingrepen dit niet alleen met een Myler zal kunnen gebeuren, maar bij elk ander bit met een rolletje/busje.
Citaat:
Mensen welke zich niet hadden verdiept in Myler wisten mij altijd te vertellen dat gezien de dikte van het bit, best dun, het een zeer scherp bit zou zijn. Dit is complete onzin.
Helaas toch niet. Hoe dunner het bit hoe kleiner het oppervlak wat kontakt heeft met de mond/lagen. Bij gelijke druk van de teugels is een dunner bit dus idd scherper als een dikker bit.
Feit is alleen dat die dikke bitten vaak té dik zijn voor de openingen in een paardenmond.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 15:04

Ik heb mijn bit eens goed onder de loep genomen, maar omdat ik een licht tongboog heb, kan het rolletje bij mij niet bij de wang komen. Of ik moet gigantisch trekken, maar anders kan het normaal gesproken niet.
Jane liep vandaag lekker, wat mij opviel is dat ze het bit ook makkelijker aanpakt als ik het hoofdstel omdoe.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:21

Ik heb nog nooit een probleem met mijn Myler gehad, dus ik geloof niet zo in het verhaal, sorry

Socraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:34

Ik had ook nooit problemen en wat ik al aangaf, hij liep er echt super op en zeer licht in de hand. Het zijn ook beslist NIET de mondhoeken welke stuk waren maar echt drie centimeter achterin de wang. Als je paard niet lekker loopt, wat bij mij het geval was en ik een toch onbewuste sterkere rechterhand heb krijg je dit. Daarom hem ik nu voor een soortgelijk bit gekozen maar dan zonder rolletje. Het is van mijn kant gewoon een waarschuwing waar je rekening mee kunt houden. Ik had dit nooit kunnen bedenken en geloofd maar heb het nu met mijn eigen ogen gezien. Vind het jammer en ik zeg ook niet dat ik er nooit weer een Myler in zou hangen maar ik ben mij wel bewust geworden van de inwerking bij verkeerd gebruik.

migo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:51

heb ook nooit een probleem gehad met mijn myler bit......mijn tinker loopt er beter op.....stoer western op een shire!!!
succes en niet opgeven he?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:41

shirefan schreef:
Hij zei ook, dat het bij koudbloeden niet zo heel veel voorkomt, omdat zoals je bij de "gewone" paarden ziet, de mensen steeds luxer willen fokken in het hoofd en daardoor onstaan er ook sneller problemen in het gebit. Een koudbloed is en blijft grover, dus natuurlijker.

dat koudbloeden minder gebitsproblemen hebben is een oudewijvenverhaal. als hij er niks aan gedaan heeft moet je misschien maar eens een second opinion halen.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 10:22

Waarom zal ik dat doen......Ik dacht als ze er maar iets aan konden doen, ze het echt wel deden, maar hij zei ik kan wel wat gaan doen, jouw geld vragen, maar als er niks valt te doen. Hij heeft mij ook laten voelen en het was niet scherp o.i.d andere paarden die hij doet heb ik ook altijd gevoeld, omdat ik ook nieuwsgierig van aard ben en dan voelde ik echt wel dat ze scherp waren.