Slecht tuig, wel dure onnodige spullen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Phrono

Re: Slecht tuig, wel dure onnodige spullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:15

Dit is echt het 1000ste topic al, zo onzinnig, al dat speculeren maar niks kunnen bewijzen. Slapen

Waar basseer jij op dat een zadel niet goed past van iemand die 10 dekjes heeft? Kun jij dat zo goed zien vanaf een foto? Ik vind het altijd maar dikke onzin. Dacht dat 't na 3 topics wel duidelijk was, maar nee hoor, we gooien er weer 1 tegaan. Huilen van het lachen

Ik ken ook geen mensen met slecht passend tuig die wel de wereld aan setjes hebben. Ieder voor zich lijkt me, de ander geeft het uit aan bergen sigaretten of alcohol ieder weekend.

Goedkoop is niet altijd slecht, als het maar past. Al is dat een zadel van 500,- of één van 2000,-.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:29

Ik zie het hier ook vaak. Een slecht passend zadel doe er maar een duur dekje onder en het valt niemand op. Ik houd wel van mooie dekjes enzo natuurlijk, maar ik heb ook 2 goede zadels en laat ze regelmatig nakijken.

Vb. Hier op stal rijdt 1 ruiter leuke pony, dure dekjes (echt waar ik overdrijf niet met 20 dekjes) en z'n goedkopen rotzadels die niet passen en waarvan ik verwacht dat ze ook vanalles mankeren. Gelukkig kan ik goed met deze persoon praten en leent ze nu mijn zadel en ziet ze ook in dat haar zadels niet passen ze is nu met spoet op zoek naar een passend zadel (gelukkig leven z'n mensen ook nog)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:22

ik weet niet hoor, maar als ik jou berichten zo lees, koop je zelf ook nogal veel dure dekjes en spullen. Waarom zou jij dat wel mogen en andere mensen niet? Jij kunt toch niet vanaf de computer beoordelen of mensen slecht tuig op hebben liggen? Als je dure dekjes en spullen koopt, hoeft dat toch niet altijd te betekenen dat je slecht passend tuig hebt en dat daarmee wilt verdoezelen? Want anders zou je dat, vanuit jouw standpunt gezien dan, zelf ook doen.

Wordt bovendien een beetje moe van dit zoveelste topic daarover. Als ik leiver setjes koop dan elke week op stap gaan, moet ik dat toch lekker zelf wten? Ik geloof niet dat iemand er last van heeft, al koop ik 200 setjes

edit; als jij zo om je heen kijkt, zoals je zegt, ga je dan ook werkelijk bij elk paard dat een duur dekje heeft nakijken of z'n zadel goed ligt? want volgens mij kan je dat van een afstanmd sowiezo niet beoordelen, of een zadel goed ligt of niet. Pas als je het dekje eronder uithaalt en goed gaat kijken (en dan moet je er nog kijk op hebben ook!), kan jij beoordelen of iemand zn zadel goed ligt. En het lijkt me toch sterk dat je, bij iedereen die met een duur dekje of dure spullen rondloopt, gaat vragen of je even na mag kijken of zijn/ haar zadel goed ligt Clown

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 15:14

ik zeg ook niet dat mensen geen duur dekje mogen kopen, ik koop zelf ook een kwaliteit dekje. maar ik speculeer dat veel mensen echt ontelbaar dure dekjes hebben, en daarop een zadel dat gewoon NIET past.

daar bedoelde ik mee dat mensen in de foute dingen inversteren. dat een zadel voorgaat op een dekje. en natuurlijk moet iedereen zelf weten hoeveel dekjes hij/zij koopt, dat maakt mij niet uit.

ik kan wel een voorbeeld noemen. een paard had een vzh zadel op, het achterkant stond helemaal omhoog, had ze er een stuk vilt onder gelegd. mijn mond ging er van openstaan Sigaar

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 15:16

lonnie schreef:
ik weet niet hoor, maar als ik jou berichten zo lees, koop je zelf ook nogal veel dure dekjes en spullen. Waarom zou jij dat wel mogen en andere mensen niet? Jij kunt toch niet vanaf de computer beoordelen of mensen slecht tuig op hebben liggen? Als je dure dekjes en spullen koopt, hoeft dat toch niet altijd te betekenen dat je slecht passend tuig hebt en dat daarmee wilt verdoezelen? Want anders zou je dat, vanuit jouw standpunt gezien dan, zelf ook doen.

ik heb het niet over mensen van bokt, het valt me ook niet op op het forum. het valt me op in mijn omgeving. en daar kan ik wel over oordelen toch?

overigens vind ik dat je erg aanvallend doet Knipoog , mijn zadel is 4 maanden geleden aangemeten, dus ik denk dat er vrij weinig te verdoezelen valt Knipoog

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:20

Tuurlijk kun je je mening geven Ja

Ik heb nu 1 setje, bestaande uit peesbeschermers, strijklappen, een sjabrack en een pufferpad.
Daar doe ik het wel een tijdje mee, maar setjes zijn luxe. Die spaar ik door de tijd heen, verjaardag, kerst etc.
Ik heb nu een bedrag gereserveerd, maar hier ga ik ook een echt goed zadel van kopen. Ik krijg nl helaas niet t oude zadel mee bij mn paard (die is stuk)
Maar ik heb liever een duur zadel, dan een goedkoop, en hoge rekeningen voor zn rugproblemen. Bovendien zit ik zelf ook veel lekkerder op een goed zadel Clown

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:24

Ik zie ook graag een passend zadel, maar ik durf eerlijk toegeven dat ik niet de kennis bezit om exact te kunnen zeggen of een zadel past of niet. Tuurlijk zie je het in extreme gevallen, maar verder kan ik er niet over oordelen.

Ik heb massa's setjes. Ik heb ook pas een nieuw zadel dat past op mijn paard. Dus beide kan ook Lachen

Maar wie ben ik om te oordelen of iemand anders' zadel niet past of dat de dingen die er op het paard liggen of aan het paard hangen slecht zijn voor het dier? Ik ben niet alwetend op dat vlak, dus ik doe ook geen uitspraken over mensen hun zadel.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:57

Tieneke schreef:
Ik zie ook graag een passend zadel, maar ik durf eerlijk toegeven dat ik niet de kennis bezit om exact te kunnen zeggen of een zadel past of niet. Tuurlijk zie je het in extreme gevallen, maar verder kan ik er niet over oordelen.

Ik heb massa's setjes. Ik heb ook pas een nieuw zadel dat past op mijn paard. Dus beide kan ook Lachen

Maar wie ben ik om te oordelen of iemand anders' zadel niet past of dat de dingen die er op het paard liggen of aan het paard hangen slecht zijn voor het dier? Ik ben niet alwetend op dat vlak, dus ik doe ook geen uitspraken over mensen hun zadel.

dat is wat ik idd bedoel, hoe kan je nou zien, extreme gevallen zoals dat viltje daargelaten, of iemand zn zadel wel of niet past van een afstand, dan moet je toch echt wel een goede blik, zonder dekje, op iemands zadel kunnen werpen. Ik snap gewoon niet wat t te makenheeft met dure dekjes, want er zullen net zo goed mensen met goedkope dekjes zijn waarvan t zadel niet past.

Mijn 'probleem' met jouw stelling is gewoon het feit dat je niet van een afstand kunt zien of iemand zn zadel wel of niet goed past. zoals ik al zei, extreme gevallen daargelaten

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 18:34

lonnie schreef:
Tieneke schreef:

dat is wat ik idd bedoel, hoe kan je nou zien, extreme gevallen zoals dat viltje daargelaten, of iemand zn zadel wel of niet past van een afstand, dan moet je toch echt wel een goede blik, zonder dekje, op iemands zadel kunnen werpen. Ik snap gewoon niet wat t te makenheeft met dure dekjes, want er zullen net zo goed mensen met goedkope dekjes zijn waarvan t zadel niet past.

Mijn 'probleem' met jouw stelling is gewoon het feit dat je niet van een afstand kunt zien of iemand zn zadel wel of niet goed past. zoals ik al zei, extreme gevallen daargelaten

ik kan dat inderdaad niet zien, maar extreme gevallen komen hier vaak voor! bijv meisje koopt dure KN zadel. zadel is gewoon te groot oplossing= leg er maar een bontje onder.ROFL
of zadels die gewoon achter helemaal loslaten van de rug, maar gewoon niet de moeite nemen om een zadelmaker te bellen. en naar mijn idee wel tig dure spullen kopen maar daar op bezuinigen Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:10

Het is gewoon verleidelijker om een dekje van 30 euro te kopen, dan dat geld op te sparen voor een degelijk zadel...
Paard zegt er toch niets van, en als ie het doet, kopen we weer iets wat dat de kop in drukt..

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:01

lotjj92 schreef:
overigens vind ik dat je erg aanvallend doet Knipoog , mijn zadel is 4 maanden geleden aangemeten, dus ik denk dat er vrij weinig te verdoezelen valt Knipoog

Alsof dat wat zegt. Ik zie liever een dier lopen met zadel en ruiter en dan het gebruik van de rug bekijken, dan blind wie dan ook geloven dat een zadel goed passend is aangemeten.
Mijn nieuwe aangemeten en goed passend zadel (ligt aangesloten, bij los liggen en stappen aan de hand ligt het stil) geeft bij mijn pony verzet. Mijn te ruime 2de hands zadel, die passend word gemaakt met een bontje, daar loopt hij de sterren mee van de hemel.
Je ziet, je mag je mening hebben, maar veroordeel mensen niet gelijk. Soms is er beter over nagedacht, ook al lijkt dat niet zo.

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:22

Wat ik onzin vind is dat een zadel persé duur moet zijn om goed te kunnen liggen? Verward Ik heb pas geleden een Rossner Amerika dressuurzadel tweedehand overgekocht van iemand voor EUR250. En die ligt perfect! Mijn vorige zadel lag ook goed, maar dat was een veelzijdigheid en daar zit ik dan weer minder lekker op.
Ik koop me elke maand blut aan weer een ander setje, halster, rijbroek etc. Jammer dat zoveel mensen daar commentaar op hebben.
Ik heb eigenlijk nog nooit iemand gezien die een slecht passend zadel had en dat verdoezelde met dure spulletjes. Terwijl ik per jaar toch gigantisch veel paarden zie Knipoog

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:45

Ik denk dat ze bedoeld met de bekende "Zadelmarkt" modellen en kwaliteit. Ik kan je vertellen: ik heb op m'n stage zoveel van zulke zadeltjes gezien op al de pony's en paarden dat ik er diep verdrietig van werd. Alles kapot, vooral geen pasvorm en een zitmaat 18"op een shetlander.... da klopt niet. Ik vindt zulke zadels bijna gevaarlijk. Je betaald uiteindelijk de prijs voor een kapotte paardenrug, wat mensen natuurlijk zelf moeten weten. Een zadel hoeft niet duur te zijn, maar laat het dan wel op z'n minst een merkzadel zijn: Rossner, JC, Merovech, Knightrider etc. Maar Merano: schots en scheef, Uncle tom: vuilnisplaats, Ascot: stukje peipschuim ik kan nog wel doorgaan maar er ligt hier thuis nog een nieuwe van Avulon, die laat ik ook lekker liggen. Wat een bagger. De ene helft is bikkelhard de andere helft kun je bijna scheuren. De singelstoten zijn gewoon doorgebrand, au!

Als ik een paard zie gaan en er er zit een ja wat in mekaar gefrommeld hoofdstel op, en ik verder kijk is het meestal dat het zadel helemaal bagger is. ( geen vooroordeel, maar vaak is het zo)

Ik streef ernaar om een goed passend zadel te gebruiken en daarbij een fatsoenlijk hoofdstel met een fatsoenlijk dekje eronder. Eerst het zadel, dat het hoofdstel en daarna de rest ! Afgod

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:30

Goed passend tuig gaat voor mooie spullen.

Ik heb wel 12 setjes, maar ook een op maat gemaakt VZH zadel. Ik had een Rosner dressuurzadel, maar na een hoop geklooi van divoza en na een half jaar nog geen passend zadel heb ik heb terugegeven aan divoza en ben aan het sparen voor een op maatgemaakt dressuurzadel.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 15:27

je hebt ook de B merken die van een redelijke kwaliteit zijn, zoals rossner jc etc. je hoeft echt niet het duurste van het duurste te hebben om een goed passend zadel te hebben. ik vind alleen dat goede tuig vóór andere spullen gaan, ik koop zelf ook graag mooie spullen. maar mijn zadel hoofdstel en singel vind ik veel belangrijker! net zoals bijv goede peesbeschermers. en dan zal ik heus niet zeggen dat als ik een mooi sjabrak zie dat ik het niet koop, maar als ik moet sparen voor een zadel en ik zie iets 'onnodigs' wat ik mooi vind, spaar ik door voor het zadel Knipoog en ik bedoel er dus mee dat ik in mijn omgeving veel zie dat zadels gewoon écht niet passen, en je hoeft er echt geen kenner voor te zijn om te zien dat zadels witte plekken geven, of loslaten aan de achterkant.

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:18

Urielle schreef:
Die mensen ken ik niet Haha!
Ik ken alleen mensen die ook een goed zadel hebben Knipoog

Ik ook *LOL*

dresspaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:40

Thuis ziet niemand mij trainen en dan nog al zou iemand me zien. Ik zeg altijd maar zo, liever een vaal dekje wat nog goed is en mn paard loopt de sterren van de hemel dan een dure anky pad bijv. en mn paard bokt me dr af:P.

Als ik naar de rijvereniging ga, rij ik ook gewoon met het dekje wat op dat moment gebruiksklaar voor handen ligt.
Of die nou bij mn broek past of niet.

Mijn zadel is aangepast naar mijn paard en mijn hoofdstel past ook goed. Het bit ligt perfect in de mond en de singel is comfortabel voor het paard. Ik rij met laarzen die IK mooi vind en MIJ lekker zitten. Mijn rijbroeken worden toch vies dus waarom persee de duurste die ik niet eens lekker vind zitten dan dat ik er voor dat zelfde geld 2 kan kopen. Ik wil plezier houden in het rijden en wil niet elke keer maar hoeven denken of ik wel voldoe aan het mode plaatje!

Ik ben wie ik ben en mijn paard is mijn paard en wij worden er beide niet anders van als ik elk seizoen/elke maand de mode achterna ren:)

Tuurlijk koop ik ook af en toe nieuwe dekjes ed. die ik mooi vind maar de kwaliteit gaat mij boven kwantieteit!

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:06

Het verschilt qua dekjes, setjes en bijpassende kleding natuurlijk ook wel per persoon. Ik vind zelf ook een passend bit, een passend zadel, een comfortabele singel en een passend hoofdstel het belangrijkste. Maar ik vind het zelf ook heel leuk (geweldig zelfs) om elke week bij de les in een ander setje te komen Knipoog Zelfs als niemand kijkt (ik sta alleen op stal) rijd ik nog in set, ik voel me dan lekker en verzorgd. Ik zou nou nooit met een bordeaux rijbroek aan met een roze dekje gaan rijden, maar dat is natuurlijk iets wat per persoon heel erg verschilt Lachen

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 18:12

Keesje schreef:
Urielle schreef:
Die mensen ken ik niet Haha!
Ik ken alleen mensen die ook een goed zadel hebben Knipoog

Ik ook *LOL*

daar droom ik dan alleen van Vork

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 18:14

Nikkii_Lisa schreef:
Het verschilt qua dekjes, setjes en bijpassende kleding natuurlijk ook wel per persoon. Ik vind zelf ook een passend bit, een passend zadel, een comfortabele singel en een passend hoofdstel het belangrijkste. Maar ik vind het zelf ook heel leuk (geweldig zelfs) om elke week bij de les in een ander setje te komen Knipoog Zelfs als niemand kijkt (ik sta alleen op stal) rijd ik nog in set, ik voel me dan lekker en verzorgd. Ik zou nou nooit met een bordeaux rijbroek aan met een roze dekje gaan rijden, maar dat is natuurlijk iets wat per persoon heel erg verschilt Lachen

als ik ergens rijd zorg ikdat ik er netjes bij loop, maar anders.
pff kan mij niks schelen hor. broek aan jas aan, pak het eerste beste sjabrak en rijden maar. Clown

_Lynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:16

Volledig met je eens! Lachen
Maar, die plekken hoeven niet meteen van het zadel te zijn, de mijne heeft witte plekken van het deken op zijn schoft Knipoog

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:19

Ik heb setjes EN een goed zadel.
Mijn oude zadel zat ik niet lekker in en lag redelijk op mn paard.
Maar naar mijn zin niet goed genoeg dus drunensruiterhuis laten komen massa's zadels gepast en de goede gekocht.
Dus weer een bewijs dat setjesfreaks ook aan hun paarden kunnen denken.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 18:34

dat vind ik ook een grof oordeel Knipoog

ik constateer dat mensen het verdoezelen met een bontje, of er ook graag een anky pad onder leggen. er zijn zat mensen die het wél voor elkaar hebben. maar helaas ook een stuk of wat waarbij het zadel gewoon niet goed ligt, en dan zie ik om me heen gebeuren dat ze wel tiggg setjes kopen. en je ziet het ook veel bij de jongere kinderen. ouders hebben geen verstand van paardrijden, mooie setjes krijgen hun kinderen wel. maar of het zadel wel goed past.. tjjaaaa

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:38

Ankypads liggen er bij mij niet in de kast.
Alleen PK, euroriding en Anky lookalike.
De Ankypads vindt ik te veel schuiven en zijn niet meegvormd naar de rug van het paard.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 18:39

ik heb het niet over anky pads, ik bedoel het figuurlijk. dat mensen het geld liever uitgeven aan 'uiterlijk vertoon'. dat dat ten koste gaat van het tuig. en dan val ik echt niemand aan die een anky/pk/eurostar etc setje in de kast heeft liggen Knipoog