Welk bit is geschikt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Iorrr

Re: Welk bit is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 18:51

Oke dat dacht ik dus in eerste instantie al... Zelfde bit, uit één metaal mag wel?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:37

Ja, maar die is dan ook zonder rollen.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:44

En zo'n enkelgebroken bitje wat inwerkt als een ongebroken bit als het paard stug in de mond wordt?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:48

Een dangerbit? Kan ook op zich, had ik nog niet aan gedacht idd.

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 09:13

maar mag je daar mee dressuuren???

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 09:28

Ja dat bit ken ik! Is bij ons op stal ooit is per ongeluk gekocht... (meisje dacht dat ze gewoon een dubbel gebroken had) maar dat bit is ondertussen alweer foetsie! Verdrietig Nou ja ik ga eerst wel eens even kijken voor een iets dunner bit!

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:25

hmmm das dan minder...

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:35

Ik was ook aan een dangerbit aan het denken.
Ik gebruik het zelf bij de 4jarige tinker die ik rijd.
Devon kan er nog wel eens uit angst tussen uit knallen.
Met een dangerbitje heb ik dan net wat meer te vertellen en kan ik hem redelijk snel weer terugkrijgen.
Bij normaal gebruik is het een dubbelgebroken bitje en met een flinke ophouding wordt het een ongebroken bit.
Devon loopt er echt super op, ben er erg blij mee.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 01:34

dunner betekent niet altijd scherper.

zo te horen is dit paard nogal gewend aan de inwerking van kinketting en de hefboomwerking van de stang. ik denk dat meer werken aan lichtheid op het bit (dus rijtechisch en vooral trainingstechnisch, even terug naar de basis van het wijken voor druk) de enige échte oplossing is. een scherper bit pakken is in deze situatie nl gewoon symptoombestrijding, het paard is dan wel 'te houden' maar imo is een bit daar niet voor.

het bit is bedoeld voor verfijnde communicatie tussen ruiter en paard, niet om een paard 'te kunnen houden' wanneer deze enthousiast wordt.

weleens gedacht aan een mylerbit? geen notenkraker werking, duidelijke hulpendiscriminatie en 0 ruis, zéker in verhouding tot andere bitten. en de level 1 bitten zijn tegenwoordig toegestaan op wedstrijden.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 08:04

Is een pessoabit misschien niet een oplossing?
Je mag er alleen dan niet mee dressuren, maar goed je houd het bit met de hoofdstellen wel uitelkaar! Knipoog
Met de pessoa kun je meer controle uitoefenen doordat je de teugels aan verschillende ringen kunt bevestigen,of evt. met een pelhamriempje kunt combineren qua druk.
Misschien is dat wel een oplossing.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 11:59

merrieveulen schreef:
dunner betekent niet altijd scherper.

zo te horen is dit paard nogal gewend aan de inwerking van kinketting en de hefboomwerking van de stang. ik denk dat meer werken aan lichtheid op het bit (dus rijtechisch en vooral trainingstechnisch, even terug naar de basis van het wijken voor druk) de enige échte oplossing is. een scherper bit pakken is in deze situatie nl gewoon symptoombestrijding, het paard is dan wel 'te houden' maar imo is een bit daar niet voor.

het bit is bedoeld voor verfijnde communicatie tussen ruiter en paard, niet om een paard 'te kunnen houden' wanneer deze enthousiast wordt.

weleens gedacht aan een mylerbit? geen notenkraker werking, duidelijke hulpendiscriminatie en 0 ruis, zéker in verhouding tot andere bitten. en de level 1 bitten zijn tegenwoordig toegestaan op wedstrijden.

Ik denk dat jij het verkeerd begrijpt... Gewoon met rijden is het paard prima te rijden op een gebroken bitje... Ik spring nooit met stang en trens en ik zou er ook nooit mee buiten rijden!

Alleen zodra ik ga springen in het bos word ie strerk... Hierbij is geen enkele inwerking van stang en trens!! Ik heb mijn stang teugel er zelfs nog nooit aan gehad... Ik rij alleen op de trens... Stang hangt er alleen in om te wennen!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:30

daarom zeg ik ook 'of als het dier enthousiast wordt'. het is mooi dat je paard plezier heeft in het crossen, maar het moet wel leuk en inderdaad, veilig blijven. een paard kan alleen sterk worden als je gaat terugtrekken, en met kracht verlies je het altijd. de oplossing ligt dan ook niet in een scherper bit (=pijnprikkel), maar in het vergroten van de lichtheid op het bit onder de omstandigheden die je beschrijft (springen in het bos).

een scherper bit nogmaals, is symptoombestrijding.

het bit wat hier overigens in het topic getoond wordt, de kaarsrechte enkelgebroken trens met rolletjes is voor de meeste paarden een zéér pijnlijk bit. er zit geen model in de mondstukjes, waardoor het op een heel klein vlak van de lagen druk geeft en bij het aannemen van de teugels onmiddelijk in het verhemelte prikt bij de meeste paarden.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 14:38

Ik ken geen mylerbit... Misschien tekst en uitleg?

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:44

myler zou ik zelf niet aanraden. zijn hele fijne bitjes om ontspannen mee te rijden, maar mijn ervaring is dat ze met de springerij er dwars doorheen lopen omdat het een vriendelijk bit is (en nu niet meteen aanval doen op de kunsten van de ruiter )

maar dat is mijn ervaring...

wat hier al wordt gezegd misschien een variant van een dangerbit. ik heb de rodrigo pessoa dubbelgebroken bit, een normaal bitje, maar zodra je er druk op zet, krijgt het een stang werking, maar zodra je ontspant weer de werking (in mijn geval) van een dubbelgebroken watertrens
maar het verschilt ook per paard. misschien loopt jouw paard ook wel fijn op een kunststof bitje Lachen

en wat ik ook wel graag wil aanraden (verschilt ook per paard) is het rijden op de neus. extra teugel aan de neusriem (lage of beugelneusriem) paarden kunnen daar heel fijn op reageren.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 14:45

Oke bedankt voor jullie tips! Ik zal gewoon een beetje moeten gaan testen wat het beste werkt voor mijn paardje...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 02:27

myler heeft een assortiment van zo'n 20 verschillende mondstukken... en 50 verschillende vormen ringen/ scharen. goed, je mag daarmee niet starten maar wellicht iets voor de training?

daarbij blijft het imo feit dat een paard wat netjes dressuur kan lopen op een vriendelijk bit dit ook in het bos moet kunnen. anders zit er rijtechnisch gewoon eea niet goed. natuurlijk is een scherper bit nemen makkelijker dan aan jezelf werken, dat begrijp ik ook. maar dat is toch echt het enige 'beste' voor je paard. imo moet je het sámen doen, en niet alleen het paard voor jou.