Nut springschoenen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

Re: Nut springschoenen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:10

ik rijd er alleen mee als ik haar los gooi of haar longeer of spring met haar. Verder niet

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:16

Ik rij mijn merrie atijd voor en achter met springschoenen. Peesjes, kogelbeschermers, bandages niet altijd.
Mijn merrie is erg lomp en sapt geregeld mis en dan heb ik voeten open en ze tikt ook haar ijzers eraf.
Ondanks al het commetaar op bont, heb ik ze wel. Ik was ze om de dag voor het zand. (heb er ook erg veel). Ik vind ze niet mooi, maar die van mij is zo gevoelig op de huid dat ze zelf van neoprene schuurplekken krijgt.

Ik ben met behulp van mijn instucuu bezig om har meer op eigen benen te laten lopen, maar hij geeft aan dat ze gewoon erg lomp is en dat waarschijnlijk niet helemaal weggaat. Ze doet het namelijk in de wei ook. Stapt ze opzij en en dan zomaar op haar andere been, je ziet haar dan denken hoe kan dat nou. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:35

Ik ga nu heel Bokt over me heen krijgen waarschijnlijk, maar zijn er nou echt zoveel paarden die zichzelf aantikken? Een paard weet heus wel hoe 'ie moet lopen, uit de meeste situaties redden ze zich prima zonder zich te verwonden. Ik zie alleen nog maar paarden vol in de beenbescherming, om me heen en op HAW topics. Maar is het nu echt nodig?

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:40

Mijn paard heeft voor ronde ijzers, daarom gebruik ik regelmatig springschoenen. Op springwedstrijden en SGW heb ik ze altijd om, dan wordt hij namelijk soms nogal heet met dus als gevolg dat hij met zn achterhoeven op zijn voorijzers gaat staan. Ook met trainingen heb ik ze soms om. Met dressuur eigenlijk niet zo vaak, maar dan is hij ook echt een mak lammetje tegenover zijn energie als hij hindernissen ziet Tong uitsteken

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:40

ja een paard tikt zichzelf wel eens aan. Er kunnen zich situaties voor voordoen dat de benen sneller zijn dan de rest en dat kan voor rare bewegingen zorgen. Die van mij trapt altijd de onderkant van haar ijzer aan en heeft nu 2 keer (in 5 jaar) een balbetrapping gehad.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:46

RedPassion schreef:
Ik ga nu heel Bokt over me heen krijgen waarschijnlijk, maar zijn er nou echt zoveel paarden die zichzelf aantikken? Een paard weet heus wel hoe 'ie moet lopen, uit de meeste situaties redden ze zich prima zonder zich te verwonden. Ik zie alleen nog maar paarden vol in de beenbescherming, om me heen en op HAW topics. Maar is het nu echt nodig?

Het kan ook zijn dat ze door bijv. ijzers net iets anders lopen (vooral in het begin) of dat je het (doordat er geen wondjes waren) niet hebt gemerkt voordat je paard op ijzers stond. Ik heb ze de eerste 2/3 weken nadat hij voor het eerst van zijn leven op ijzers stond gebruikt.
Bij Britt (draver) gebruik ik ze met springen en soms met dressuur. Zij loopt gewoon anders dan andere paarden en daardoor tikt ze zichzelf aan.

Op haw zie je denk ik vaak paarden met bandages etc. omdat mensen dan graag "het plaatje af willen maken" voor de foto's..

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:22

Bij een training waarbij ik alleen basisdingen oefen, gebruik ik niet zo snel meer springschoenen. Haar evenwicht en controle over haar lichaam is ook verbeterd. Maar als ik veel (zigzag)appuyementen ga rijden in draf of in galop doe ik ze meestal wel om. Af en toe letten medebakgebruikers dan niet op en komen weleens op je afgerend in galop oid, waardoor je een vreemde bocht moet maken. Dan heb ik toch liever haar voetjes beschermd dan bloot. Als het buiten vriest en ik gooi haar los in de paddock, doe ik rubberen springschoenen om, anders van die neoprene met bont.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:21

eigenlijk ken ik geen enkel nadeel van de springschoen, het is stevig voor de paardenhoef en ondersteunt de gewrichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:41

SteffiiY schreef:
eigenlijk ken ik geen enkel nadeel van de springschoen, het is stevig voor de paardenhoef en ondersteunt de gewrichten.

Hoe kan een springschoen in vredesnaam ook maar iets ondersteunen?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:51

RedPassion schreef:

mijn paard heeft geen ijzers, dan gebruik ik meestal niet eens peesbeschermers laat staan springschoenen. maar als mijn dametje straks rondom op ijzers staat en waarschijnlijk ook met proppen, dan gaan de peesbeschermers en de springschoenen er echt wel om!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:51

RedPassion schreef:
SteffiiY schreef:

Hoe kan een springschoen in vredesnaam ook maar iets ondersteunen?

ondersteunen doet het niet Dromen het beschermt

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:55

Ik heb altijd springschoenen om bij de mijne! Dit doordat de ijzers er anders meteen onderuit liggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:00

Hoe kunnen ijzers dan losraken en hoe voorkomen springschoenen dat? (serieuze vraag, ik heb echt nooit een paard op ijzers gehad, zal daarom de springschoenen ook wel niet begrijpen)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:06

Ik gebruik alleen springschoenen de eerste twee weken nadat de smid geweest is ter voorkoming van het aftrappen van de ijzers en dan alleen nog als ze in de paddock of de wei gaan.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:08

Ik gebruik ook vaak springschoenen, komt omdat ik nog erg jong paardje heb die af en toe nog wel eens problemen heeft met zn benen neerzetten. In het begin kwam hij dus met zijn achterbeen tegen de kootholte van zn voorbeen waardoor een wondje ontstond, nu is dat dus helemaal weg doordat ik die springschoenen gebruik Lachen

Dus voor mij hebben ze aardig nut Lachen

En het is natuurlijk erg handig voor als je kalkoenen in hebt en hij raakt zn voorbenen met zn achterbenen.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:09

RedPassion schreef:
Hoe kunnen ijzers dan losraken en hoe voorkomen springschoenen dat? (serieuze vraag, ik heb echt nooit een paard op ijzers gehad, zal daarom de springschoenen ook wel niet begrijpen)

Mijn paard raakt zijn eigen heel erg. Wanneer ik springschoenen om hemkan hij niet zijn eigen raken met zijn achterbenen aan zijn voorbenen. Hij krijgt namelijk ook kleine wondjes net bij de kroonrand zonder springschoenen. Als hij zijn eigen zo vaak raakt tikt hij het ijzer eraf.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:18

Toen ik mijn paard nog maar kort had en hij voor de eerste keer (in mijn bezit) bij de hoefsmid was geweest was het na 2 dagen tijdens het losgooien: uit zijn plaat en op zijn plaat en een ijzer kwijt. Volgorde was mij niet geheel duidelijk het ging allemaal erg snel. Op advies van de hoefsmid ben ik toen springschoenen gaan gebruiken. Dat doe ik nog tijdens het longeren en losgooien omdat meneer dan soms enorm uit zijn plaat kan gaan.
Ik gebruik bij voorkeur neopreen springschoenen die klapperen n.l. minder dan rubberen. Blijven gewoon beter zitten.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:26

Als wij met de paarden (4span) een trainingsrit maaken, krijgen alleen voor paarden achter springschoenen aan.
Als we een wedstrijd hebben dan hebben alle paarden springschoenen aan. Dit omdat we dan veel en snel draaien, en dan willen ze nog wel eens wondjes krijgen.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:28

heb die van mij een tijdje gereden met springschoenen omdat ze voor het eerst ijzers had,

nu rijd ik er niet meer mee, maar zag laatst dat ze weer een aantal plekjes had, dus binnenkort ze toch maar weer halen...

heel veel mensen rijden ermee voor de mooi, imo erg onzinnig, maargoed moeten ze ook zelf weten Knipoog

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:37

Mijn paard staat voor op ijzers. Losgooien/Weide gaan ze áltijd om, anders kan ik diezelfde dag nog de hoefsmid bellen. Tijdens het rijden wisseld het nogal, wanneer de smid weer komt, wat ze de dag ervoor heeft gedaan(heethoofd), hoe het weer is.. kortom wat het vliegpercentage is van die dag. Knipoog

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:50

magic_lover schreef:
heel veel mensen rijden ermee voor de mooi, imo erg onzinnig, maargoed moeten ze ook zelf weten Knipoog

Wij rijden er zeker niet voor de mooi mee, als je soms ziet hoe die dingen er uit zien! Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen
Je blijft schoonmaken met al die modder.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:53

Ik gebruik alleen springschoenen als mijn paard net beslagen is, zodat ie tijdens het lopen zijn ijzer er niet af kan trappen.

Ik zie er geen nadelen echt aan. Bandageren kan vele grotere problemen veroorzaken.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:55

S_zanne schreef:
magic_lover schreef:

Wij rijden er zeker niet voor de mooi mee, als je soms ziet hoe die dingen er uit zien! Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen
Je blijft schoonmaken met al die modder.

nou idd Clown

maar zei ook niet dat iedereen dat doet, maar vaak hoor ik toch wel als reden: ja vind het stoer!! (even voor de duidelijkheid dat ik niet iedereen beoordeel die ermee rijd Haha!)

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 00:05

Nou die met die flappertjes zijn wel stoer Clown

als je paard dan niet op hol slaat van het gekletter aan zijn benen Tong uitsteken

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 00:12

hahaha ja die hoor je al van veraf aankomen ROFL