Passier GG van 2 jaar oud voor 1400€?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x__laura

Re: Passier GG van 2 jaar oud voor 1400€?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 16:18

@ Dees: Bedankt voor je reactie, zoiets is altijd handig om weten!

Nog een vraagje, als ik het serienummer heb, waar kan ik dan nakijken welk type, bouwjaar, enz. ? (Ik ben hier nogal een leek in zeg maar)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 18:29

Ik stuur je een pb.

edit: nog een voordeel van het kopen van een passier - je hoeft je absoluut helemaal geen zorgen te maken of het zadel past op je paard. De boom van Passier is absoluut heel goed te verstellen door een betere zadelmaker.

Zo heb ik vorig jaar een GG Extra van 5 jaar oud met hele smalle boom voor slechts 500 euro op de kop getikt voor mijn toch vrij brede warmbloed paard. Een mazzeltje voor mij, de prijs was zo laag omdat de boom echt heel smal was en de verkoper (een bekende detailhandel!) niet wist hoe eenvoudig zo'n zadel breder te maken was Haha!

Oceans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:19

Wat de boom betreft, een erkende passier verkoper zal de boom niet zelf verbreden maar deze terug naar de fabriek sturen.
Maar het kost inderdaad niet veel om er een ander kopijzer in te steken.

Ik vind 1400 EUR toch een behoorlijke prijs. Een zadel daalt juist de eerste jaren toch enorm in waarde.
Mijn toen bijna 3-jarige passier gg extra heb ik toch ook veel goedkoper gekocht.
1000-1100 zou ik er maximum voor geven, dat is nog meer dan wat ik voor mijn zadel heb betaald.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:19

De betere zadelmaker zal het kopijzer niet vervangen, maar buigen onder hoge temperatuur.
Dit laat je niet door zomaar iemand doen, en menig zadelverkoper zal dit soort vakmanschap niet beheersen... maar een Van Triest en zijn opvolgers kunnen het zeker wel. Kostte mij toen een 150 euro.

Oceans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:36

Bij passier kost het 50 EUR om het te laten vervangen.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:56

Dees schreef:
De betere zadelmaker zal het kopijzer niet vervangen, maar buigen onder hoge temperatuur.
Dit laat je niet door zomaar iemand doen, en menig zadelverkoper zal dit soort vakmanschap niet beheersen... maar een Van Triest en zijn opvolgers kunnen het zeker wel. Kostte mij toen een 150 euro.

Het buigen onder hoge temperatuur klinkt leuk.
Maar technisch gesproken uit den boze voor het kopijzer.
De kopijzers zijn gemaakt van gehard staal. Gehard staal verliest zijn sterkte als je het verwarmt.
Het is dan wel makkelijker uit te buigen maar dat gaat ten koste van de sterkte en dat kan niet de bedoeling zijn!
Hetzelfde geldt voor de kopijzers van o.a. Wintec, deze zijn ook gehard. Het zelf smeden van een beugel is prima te doen maar hij dient wel gehard te worden!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 00:20

Ik heb veel vertrouwen in mijn zadelmaker, ik twijfel er geen moment aan de kwaliteit van het kopijzer van mijn (verbrede) passier.

Overigens: een stalen schip kan je ook prima lassen zonder dat de romp aan kracht inboet, dus waarom zou dat niet gelden voor een stalen kopijzer...? Zo moeilijk moeten we daar ook niet over gaan doen. Helemaal niet als Oceans hierboven ons kopijzers gaat leveren voor 50 euro Haha!

Ik zal het merk Wintec persoonlijk niet willen vergelijken met passier, trouwens... dat is wel een héééél ander segment Knipoog

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 00:30

Dees schreef:
Ik heb veel vertrouwen in mijn zadelmaker, ik twijfel er geen moment aan de kwaliteit van het kopijzer van mijn (verbrede) passier.

Overigens: een stalen schip kan je ook prima lassen zonder dat de romp aan kracht inboet, dus waarom zou dat niet gelden voor een stalen kopijzer...? Zo moeilijk moeten we daar ook niet over gaan doen. Helemaal niet als Oceans hierboven ons kopijzers gaat leveren voor 50 euro Haha!

Ik zal het merk Wintec persoonlijk niet willen vergelijken met passier, trouwens... dat is wel een héééél ander segment ;)

Mee eens, maar voor de sterkte door het harden van het ijzer maakt dat niets uit. Zowel het kopijzer van Passier als van Wintec is gehard staal.

Wat dat lassen aan dat schip betreft is dat een slecht voorbeeld....... het staal van een schip is niet gehard, zelfs niet van ijsbrekers. Weet ik toevalling van een scheepsbouwer......

Oceans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:11

Dees schreef:
Helemaal niet als Oceans hierboven ons kopijzers gaat leveren voor 50 euro Haha!

Je moet je zadel wel terug sturen naar passier.
Ik vermoed dat passier wel weet hoe ze een passier zadel moeten aanpassen. Knipoog
In ieder geval, ik heb meer vertrouwen in passier dan een zadelmaker die zich aan een peperduur zadel waagt.
Iedere officiële passier verdeler zal het zadel toch terugsturen en er niet zelf aan gaan knoeien.
Tenzij je er echt op aandringt. Maar onthou dan wel dat de garantie op de boom vervalt.
En dan het kostenplaatje, zoals je hierboven al kon lezen, aanpassen bij een zadelmaker 150 EUR, vervangen bij de fabrikant 50 EUR.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:16

Oceans, hoe doe jij dat dan met je paard? Stuur je die dan ook op naar passier?

Maw: hoe moet passier eigenlijk weten wat de juiste maat is?
Op advies van de 'officiële passier-dealer'? Bedoel je nu werkelijk de hampelmannen van bedrijven als Divoza ed? Je bent duidelijk geen klant van mijn zadelmaker Haha!
Trouwens, voor het tarief van 150 euro zat ook opnieuw kussens vullen en aan huis beoordeling en pasgarantie, het was niet sec het kopijzer aanpassen.

Anyhow - de kwaliteit van Passier is 'nicht im Frage' Haha!
Ik blijf bij mijn eerder gegeven reacties.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:31

Het grote voordeel van het laten aanpassen door passier is dat je de garantie op de boom behoud. In het register van het zadel (nummer in je zadel) wordt bij Passier ook de aanpassing vermeld. Dwz dat je nieuwe boommaat staat vermeld naast de oude boommaat. Zo kunnen zij altijd controleren mocht er een garantie claim zijn.
En voor die €50 euro vind ik het niet eens de moeite zelf te gaan stoeien met een zadel waarbij dan ook nog eens de garantie vervalt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:47

Ik geloof het tarief van € 50 eerlijk gezegd niet Haha!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:54

Nee want het is ook 100 euro. Knipoog Je hoeft je paard ook niet mee te sturen naar Passier en je hoeft ook niet op de "deskundigheid" van zadelverkopers te rekenen want een vertegenwoordiger van Passier zelf komt je paard opmeten.
Allesinds, zo gebeurde het vroeger toch... Maar of dat nu nog zo is??

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:01

Zoals je zelf zegt je paard heefd een moeilijke maat. Nu vind je een zadel wat past en dat is het allerbelangrijkste. Daarbij vind ik de prijs nog niet zo extreem.
Als je het geld hebt zou ik het doen, allicht kun je nog proberen wat van de prijs af te halen.
Het gaat immers nog altijd over de rug van je paard,

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:00

Ik heb wel eens opgevraagd wat het bij Passier kost. Ik weet het niet meer precies, maar dat lag volgens mij ook rond de € 150,00, dus die € 50,00 kan ik me niet voorstellen.
Verder zou ik het alleen door Passier laten doen, maar die keuze maak je zelf.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:02

Een zadel is tweede hands ongeveer de helft van de nieuw waarde waard. Uiteraard hangt het e.e.a. wel af van de staat en onderhoud van het zadel en wat er bij zit of dat hij kaal (zonder beugels en stijbeugelriemen, singel, evt. sjabrakjes) verkocht wordt.

Daar naast zal ieder zadel passend gemaakt dienen te worden voor je paard.
Dus zeggen dat als je paard verkocht is en je hebt inmiddels een ander paard gekocht en je zadel past niet meer, en dat is de reden van verkoop, dan klopt er niet echt iets.
Ieder zadel kan passend gemaakt worden, of je moet al een goedkopere versie hebben, of een pony zadel op een paard willen leggen, dat wil uiteraard niet.
Er zijn maar weining zadels die niet passend gemaakt kunnen worden.
Een goede zadelmaker kan dat echt wel! Haha!

Oceans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 14:30

Dees schreef:
Ik geloof het tarief van € 50 eerlijk gezegd niet Haha!

Zal ik je de mail van passier forwarden?
Dit is de rechtstreekse quote uit mijn mail:
"All saddle trees of the Passier saddles are adjestuble. If you kindly visit our website http://www.passier.com and look at the picture of the saddle tree you will see the chrom vanadium gullet place. Depending and how much it is changed, sometimes the pannels have to be adjusted too, in order to bring the saddle into the correct balance. On our website we declare the procedure for adjustment.

Our standard widths are: KE 26.5 cm (narrow), KE 27.5 cm (regular), KE 28.5 cm (wide), KE 29,5 cm (x-wide). However can we stop all widths (in 5 cm steps) of 25 cm (completely narrow) to 31 cm (completly wide).

You can send the saddle directly to Passier. The repair will take circa 10 days. The costs for changing the tree width are 50,00 €."

Ik ga over een paar dagen mijn zadel binnenbrengen bij een passier verdeler.
Het opmeten heb ik zelf moeten doen maar dat is niet zo moeilijk als je de instructies volgt.