dubbelgebroken bit beter?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Charlottte

Re: dubbelgebroken bit beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 18:37

Ik heb zelf een dubbelgebroken argentaan bitje, een van sprenger, 95 euro... Duur bit maar je merkt wel dat het echt kwaliteit is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:37

Verschil in materialen van dressuurbitten heb ik nooit gemerkt. Mijn westernbitten heb ik graag in sweet iron. Wordt lekker op gesabbeld.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:41

runningkawa schreef:
Persoonlijk merk ik weinig verschil bij de paarden, of ik ze rvs of argentaan in heb hangen.
Ben dus wel benieuwd naar de ervaringen van andere daarin.
Ook water of bus trens merk ik weinig van Lachen

Renee, heb je ook al eens ongebroken geprobeerd? Lachen

Nee, weet niet of we die hebben. De eigenaresse heeft gewoon vanaf het begin een dubbelgebroken in gedaan, maar heb nu 3x op enkel gereden en dat voelde wel fijner.
Maar ik kan het is vragen. Knipoog

edit
Afbeelding
Je bedoeld zo 1 hè? Rijd dat niet anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:46

Ja zoiets bedoel ik Lachen
Ik hoor mensen wel eens zeggen dat ze minder kunnen sturen. Maar die ervaring heb ik ook niet. En ik ken verschillende mensen die met zo'n bit rijden en die ervaren het ook zo niet Lachen

gewoon eens proberen en dan de fijnste van die 3 eruit kiezen Ja
Imo zijn dat 3 bitten waarin je gerust eens kunt proberen Lachen

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:46

Maar wat maakt het nou uit of je met een argentaans bit rijd of met een gewone rvs (is dat toch??) *voelt zich blond*

Okee, maar het werkt niet als stang oid toch Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:48

Nee een stang heeft een hefboomwerking door scharen.
Dit blijft gewoon een trens Lachen

De smaak blijkt anders te zijn bij lk ander metaal.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:54

Oke, dacht ik al. Zo, weer wat geleerd. Maar het lijkt me wel anders inwerken omdat 'ie niet gebroken is. Oke, das logisch. Tong uitsteken

Ja, zoiets dacht ik al van de smaak, maar of ze nou op een smaak beter gaan lopen... Haha apart. Tong uitsteken
Zo weer wat geleerd vandaag Lachen

edit
Volgens mij hebben we geen ongebroken, wel stang maar dat is weer een ander verhaal. Zal het vragen Knipoog
Laatst bijgewerkt door Renee__ op 03-01-08 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:55

ik ben van een enkel gebr sweet-iron bit naar een H&S dubb gebr gegaan en daarvan naar een Myler
en ik rij nu al meer dan 1 jaar met een myler en ze loopt er heerlijk op.
voor mij geen ander meer
en gewoon level 1 Knipoog

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:00

Charlottte schreef:
enw at denken jullie van koper of tin?

Vind ik super.
Wij hebben de dubbel gebroken sprenger van koper.
Onze pony loopt er echt heerlijk op, vroeger reden we met enkelgebroken, maar ze loopt op dubbelgebroken veel fijner. Toen zijn we met sprenger gaan rijden, en dat vond ze ook merkbaar fijner.
Ik heb eigenlijk ook nog nooit wat gehoord over een paard die er minder fijn op liep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:05

wij zijn gewoon begonnen met een simpele RVS. en als hij daar niet lekker op loopt proberen we er eentje van koper

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:10

ik was iets aan het zoeken en toen vond ik dit plaatje. vond ik een best duidelijk zicht op hoe het bit in de mond licht Lachen

Afbeelding
Afbeelding

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:11

Zou ik toch denken dat Moonlight beter zou lopen op een dubbelgebroken.... Hmm, misschien kwam het wel omdat ik haar lang heb gereden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:29

Ik had eerst een enkelgebroken maar dat werkte echt niet zo goed, op aanraden van mn instructrice een dubbelgebroken geprobeerd, en meteen veel verschil, voor mij dus ook dubbelgebroken.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:54

ik rij mijn pony's allebij op dubbel gebroken bitjes. Giorgio met springen op een sterker bit omdat hij anders neit te houden is. En ik heb sinds 2 weken een nieuwe aanwinst die nu 2 maand onder het zadel is, en waar ze vandaan komt reden ze altijd op een enkel gebroken bit, maar ik heb er hier gelijk een dubbel gebroken bit in gedaan omdat ik die zelf veel fijner vindt om mee te rijden. Ze vond het in het begin wel raar enzo, maar ze wend er nu wel aan. En ze is heel gevoelig in de mond, dan leg ik er toch het liefst zo'n zacht mogelijk bitje in, en met deze ben ik heel erg tevrede Lachen

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 09:48

runningkawa schreef:
Ja zoiets bedoel ik Lachen
Ik hoor mensen wel eens zeggen dat ze minder kunnen sturen. Maar die ervaring heb ik ook niet. En ik ken verschillende mensen die met zo'n bit rijden en die ervaren het ook zo niet Lachen

gewoon eens proberen en dan de fijnste van die 3 eruit kiezen Ja
Imo zijn dat 3 bitten waarin je gerust eens kunt proberen Lachen

nou dan kunnen die mensen die dat zeggen toch niet echt super rijden he?
Tenminste ik stuur met mijn benen Knipoog

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:04

Een enkelgebroken bitje is inderdaad wat grover dan een dubbelgebroken, zoals in het plaatje goed is weergegeven. Een dubbel gebroken zou dus wat zachter zijn, maar inderdaad paard afhankelijk rijden sommige misschien wel beter op een enkele. Ik rij zelf altijd met een dubbel gebroken, omdat ik voor hem gewoon het scharniereffect niet wil, dan zelf mijn rijden maar aanpassen!!
Ik heb geen ervaringen met verschil in materiaal soort, heb wel begrepen dat koper wat zoeter zou zijn en dus wellicht paarden er lekkerder op lopen.

Spirit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:35

Mij is altijd geleerd dat de punt naar beneden moet..(ik heb enkelgebroken)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:50

ik rijd eigenlijk ieder bit op een simpel dubbelgebroken bustrens, ik vind dat het fijnst in de mond en naar mijn idee loopt eigenlijk ieder paard er goed op. voor onze oudere merrie, die de hulpen niet goed heeft geleerd gebruiken wij een enkelgebroken 'monty roberts' bit. dat bit roest. maar ze loopt er goed op!

MLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 10:36

Mijn pony rijd het beste met een dubbelgebroken bit, Ik heb van iemand een hoofdstel gehad met een bit dat dient voor een van de laatste redmiddelen voor als je paard/pony niet meer naar een normaal bit luistert.
Mijn paard is pas drie en een half jaar, en moet dus gewoon met een zacht bit beginnen, en ik weet bijna niets van bitten af..
Het bit dat ze had was heel streng, het heeft van die zilveren en koperen dingetjes op het bit en dat draaid rond als ze het bit vast wilt pakken, maar wat bleek is dus dat als ze dat bit vast pakt ze schokjes krijgt in haar mond.
Denk maar is over dat je hard op aleminium bijt van een reep chocolade ofzo.

xsies Robin Haha!

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:46

Anoniem schreef:
ik was iets aan het zoeken en toen vond ik dit plaatje. vond ik een best duidelijk zicht op hoe het bit in de mond licht Lachen

Afbeelding
Afbeelding

Ik vat deze plaatjes niet helemaal.. Het bit trekt toch alleen zo naar beneden met een punt omhoog, als je de teugels naar beneden trekt (dus richting de grond) Het lijkt mij dat als een bit los in de mond hangt dat het dan recht ligt. En als je gaat rijden en je maakt een ophouding bijvoorbeeld, gaat de punt toch juist naar voren richting de tanden en niet omhoog het gehemelte in?

Ik heb gister mijn paard voor het eerst met enkelgebroken gereden ipv dubbelgebroken. Hij liep er stukken fijner op dus ik blijf afwisselen met deze 2 bitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:49

Aan de zijkant ziet dat er meer zo uit, zijn hoofd loopt natuurlijk niet horizontaal, zodat je naar de grond toe trekt Lachen

Afbeelding

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:51

Ahum, tuurlijk Haha!
Maar stel dat het echt zo werkt he, dat bij enkelgebroken steeds de punt in het gehemelte prikt. Hoe kan het dan dat een paard alsnog nageeflijk kan zijn? Ik zou dat niet pikken. Knipoog
Mijn paard kennende ook niet, maar toch liep hij er super op gister..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:53

pearlie schreef:
Charlottte schreef:
enw at denken jullie van koper of tin?

Argentaan, daar schuimen ze lekker op.

Dat komt doordat je met zulk materiaal de zuurgraad in de mond beïnvloed, waardoor de speekselklieren harder werken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:54

Mijn paard pikt het dan ook niet Lachen

Zelfs na jaren toen ik eens ff uit nood een hoofdstel met enkel gebroken bit in deed (lang verhaal) liep hij slecht.
Liep achter de teugel (wat hij als jong paard dan altijd deed) maar nu durfde hij er ook vol tegen in te gaan. En dat op zo min mogelijk hand Lachen

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:54

Ik vind het voordeel van argentaan dat het wat zwaarder is dan RVS, voor mijn gevoel ligt dat wat stabieler in de mond.