ervaring mattes (bont)singels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

Re: ervaring mattes (bont)singels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:44

ahaaa pellie, jij bent diegene die bordeaux zo mooi vindt!
staat ook erg mooi bij tinkers!
Tieneke (effe off topic) dat uitrijdekentje staat Candy prachtig! Jouw bontsingel, komt die van bij ons? Kan me niet direct herinneren dat ik zo' n kleurencombi verkocht heb.

Wat het verschil tussen de bovenste en onderste singel betreft, de bovenste is veel meer uitgesneden. Hij lijkt dus inderdaad wat naar achter te liggen, maar dat komt door de extra grote inkeping achter de elleboog. Om die uitsnijding te compenseren is het middengedeelte dan weer groter (ook om druk goed te verdelen), bijna richting springsingel met buikflap.
Bont van Mattes blijft heel lang erg mooi meegaan, maar pas wel op:
- wolwas met bijhorend wolwasmiddel
- geen droogkast, aan de lucht laten drogen

Verder: het doet altijd plezier tevreden Mattes gebruikers tegen te komen!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:47

Mijn singel komt toch wel van bij jullie Haha! Dat was ook eentje die meer uitgesneden was. En ik heb daar ook een bontje in dezelfde kleur van gekocht. Ook lichtgrijs met anthraciete wol.

(Fijn dat het Candy zo goed staat! Haha! )

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:50

het lag nog niet op en een stalgenoot wou het al overnemen...

Blijkbaar heb ik een gat in mijn geheugen, meeste bestelling herinner ik me wel, vooral wat Mattes betreft.

Over die losse singelbontjes: die kan je ook van Mattes krijgen hoor, en in elke gewenst kleur, maar niet in een uitgelijnd model zoals op de foto.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 20:31

betrapt! Bloos! Haha!

maar inderdaad, ik vond dat wel mooi matchen bij mijn verbleekt bruin zadeltje en zwartbonte tinker Ja

over eerste foto probeerde ik te zeggen dat zadel en singel te ver naar voren liggen. dus die inkepingen zijn wel leuk maar horen eigenlijk niet nodig te zijn.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:56

de foto van het volledig opgezadelde paard staat niet op mijn site, maar daar lijkt het toch meer ok te liggen (met deze foto lijkt hij inderdaad net te veel richting voorhand te liggen)
Met die extra uitlijning verkijk je je er snel op, singel lijkt dan niet op zijn plek te liggen, en die buikflap die zo groot is helpt daar ook niet aan.

De inkepingen van beide singels dienen alleen ter voorkomen van schuurplekken, paarden met veel beenactie en gevoelige huid blijven bij een gewone uitgelijnde singel soms problemen hebben, vandaar dus extra diepe inkepingen. In principe zijn ze niet nodig ja, maar je hebt altijd exemplaren die zichzelf weten open te lopen... Haha!

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:35

Uitermate tevreden Mattesgebruikster meldt zich Haha!
Ik heb dressuursingels zowel voor Yetse als voor Dirk.
Met name voor Dirk is de Mattessingel een uitkomst: aansingelen was nooit z'n ding, moest altijd heel voorzichtig gebeuren, ik deed er altijd een half uur over voordat hij volledig aangesingeld was.
Nu ben ik vele malen sneller klaar, hij heeft nergens last van. De wol blijft ook mooi, ook na het wassen (heb daar wel zo'n speciaal flesje met wolwasmiddel bijgekocht), dat vind ik ook belangrijk.
Het wordt niet zo'n vies vodje. Heb ook weleens een losse hoes geprobeerd, beide heren kregen wondjes van het schuiven.
Nee, voor mij geen andere singels meer, hoor! Prima uitvinding!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 21:55

oke zo bedoelen ze dat dus een beetje. ik denk dat de anatomisch gevormde (heb ik nu ook) ons prima gaat bevallen. ik wacht met spanning af Ja

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:56

OK, ik begrijp uit de verhalen hier dat ik gewoon geluk heb dat een los bontje wel werkt (en niet gaat schuiven etc). Lachen Ik tel mijn zegeningen! Haha!

CiiSau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:58

deze blijf ik ffies volgen Knipoog

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:56

Nog even een vraagje; hoe vaak wassen jullie de singel dan?
Ik heb de gewoonte om m'n singel (neopreen) af te spoelen na het rijden, maar dat kan met een bontsingel minder goed denk ik?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:39

Ik borstel hem na gebruik als hij droog is uit en is hij heel erg jakkie dan gaat hij in de was, bij mij is dat maar 1x per maand maar ik rij nog nauwelijks Clown

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:57

De oplossing als je veel rijdt is dan om gewoon 5 van die singles te kopen, heb je 100% elke dag een schone Haha!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:13

Gulpje schreef:
De oplossing als je veel rijdt is dan om gewoon 5 van die singles te kopen, heb je 100% elke dag een schone Haha!

hmm, dat wordt even sparen... Cool

Ik spoel inderdaad ook mijn singel vaak even af na het rijden.
Los bontje hang ik te drogen en borstel ik regelmatig even af, als 'ie echt vies is gaat 'ie in de was...

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:50

Hmmm nu begin ik ook weer te twijfelen... Tong uitsteken
Ik zit al lang te twijfelen tussen een mattes bontsingel en de thorowgood airoform, hier heb ik nl. ook al héél goede dingen over gehoord!
Ik was een beetje bang dat de wol snel vies zou zijn en rap zou kapot gaan... maar dat blijkt niet?
Ik heb momenteel nog een neoprene dressuursingel van Harry's Horse maar eens ik aangesingeld heb, liggen de gespen dikwijls bloot op m'n pony haar vel met wondjes als gevolg...
Met de airoform liggen de gespen veel meer beschermd en kunnen ze dus niet in aanraking met haar vel komen, maar anderzijds lijkt zo'n bontsingel me ook wel aantrekkelijk nu! Haha!

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:02

Ga dit ook maar eens volgen, hier hetzelfde probleem. Maar wat is de prijsklasse van deze singel? Weet ik hoe lang ik nog moet gaan sparen!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:15

@doriangi: alle singels van Mattes zijn extra lang zodat er een wollen 'flapje' tussen singel en huid zit. Je kan ook opteren voor complete singelbescherming, dan zit er ook aan de buitenkant een flap en zie je de gespen niet bij het rijden
@nikolletje: www.hipponet.be
wij zijn het goedkoopste voor zover ik weet (gelieve me te verwittigen indien elders standaard goedkoper)
prijzen van singels hangen af van lengte en model, maar begint al vanaf 30 euro dacht ik. Kleuren wol en stof sowieso vrij te kiezen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 18:37

doriangi, de thorowgoods zijn zeker aanraders. maar ik moet voor nappie toch ook wat anders hebben. met de thorowgood heef hij in ieder geval geen last van de gespen, zoals je zegt, maar zijn huid gaat zomerdag wel gemakkelijk open achter zijn voorbenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:30

voor mij ook een stipje,

ben al langer op zoek naar zo'n singel

wat voor model raden jullie aan onder een dressuurzadel? en is er drukverschil bij de anatomisch gevormde en de rechte?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:32

de anatomisch gevormde verdeelt de druk anders dan een rechte omdat de singel dunner is gemaakt achter de voorbenen (om daar meer ruimte te laten en schuurproblemen te voorkomen)
het is dus geen kwestie van beter of slechter qua drukverdeling

het hangt van de pony af (gevoelig aan de singel) en van je portemonnee (heb je geen uitgelijnde nodig dan is de rechte misschien een aanrader want net iets goedkoper)

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:16

Hier een stipje, blijf het even volgen. M'n paard heeft ook af en toe wondjes, en daarbij singelnijd.

Wat is dan trouwens het verschil tussen een meer uitgesneden en een rechte Mattes singel?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:48

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 10:05

ik heb voor de rechte gekozen omdat de singel toch een stuk meer naar achteren hoort te liggen dan op de foto, en de inkeping imo niet nodig is. alleen als je je zadel te ver naar voren hebt liggen, en de benen de singel raken bij het bewegen 'kan het handig zijn'.

(ik moet er nog ff een goede foto van maken, maar ik vind de kleur bordeaux rood toch niet zo mooi op m'n tinkers staan Nagelbijten / Gniffelen )

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:04

Ik heb net het topic volledig doorgelezen en ik begin ook geïnteresseerd te raken. Ik rijd nu met een anatomisch gevormde dressuursingel van Kieffer. Mijn paard heeft nooit wondjes of dergelijke maar hij heeft wél singelnijd. Kan deze singel daar een uitkomst op bieden?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:21

Bij mij was dat een uitkomst Lachen Singelnijd is verdwenen bij deze singel. Nu heb ik (door aanschaf nieuw zadel) weer een andere singel, maar de singelnijd is definitief weg.

Ik denk wel dat ik mijn Mattes-singel ga verkopen. Niet omwille van de kwaliteit, zeker niet, ben er nl enorm tevreden over. Maar simpelweg omdat hij vzh is en ik nu een dressuurzadel heb.

(Off topic: Precious, jij bent ook een Belgisch Limburger en arabierenliefhebber, zie ik?)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 07:13

doriangi schreef:
Hmmm nu begin ik ook weer te twijfelen... Tong uitsteken
Ik zit al lang te twijfelen tussen een mattes bontsingel en de thorowgood airoform, hier heb ik nl. ook al héél goede dingen over gehoord!
Ik was een beetje bang dat de wol snel vies zou zijn en rap zou kapot gaan... maar dat blijkt niet?

ligt helemaal aan de kwaliteit van de singel
bij mattes en christ weet je dat het goed zit, bij de goedkopere/onbekendere merken is het de vraag Lachen
een kwestie van netjes bijhouden(even afborstelen nadat hij drog is na gebruik en op tijd wassen met de juiste middelen )

de aeroform van thorowgood is idd ook een prettige singel , vind ik zelf dan Knipoog
door het materiaal en de vorm heel fijn in gebruik bij dieren die gevoeliger zijn en ook voor dieren waarbij de singel te ver naar voren glipt door het model van het dier en kwa onderhoud ook ene vrij makkelijke singel