Nog meer mensen die met Pessoa bit rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nog meer mensen die met Pessoa bit rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:57

jammer van je edit Tong uitsteken

Dat veranderd vast daarna ook Ja Haha!

Waarom kies je overigens voor een enkel gebroken trens?

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:01

ja heb terug ge-edit Knipoog omdat ik vanplan ben helemaal zonder buiten te rijden Lachen als je paard blind rent kan je hem zowieso niet stoppen.. (en fleur is helemaal geen holler Tong uitsteken )
en ik kies een enkel gebroken watertrens omdat ik mijn vorig paardje daar ook op reed.. Lachen heb jij anders nog tips? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:05

Dat is idd zo.
Een paard dat echt gaat rennen is niet tegen te houden, met niets Lachen

Dubbel gebroken trens.
Probeer die ook eens uit en kijk wat je paard de fijnste vind.
Ik heb zelf de ervaring dat veel paarden dubbel gebroken fijner vinden. En daar minder snel tegen in gaan dan tegen enkel gebroken Lachen

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:07

ah zo Lachen maar ik heb bij bijde bitten iets gehoord:
- dubbelgebroken duwt op tong?
-enkelgebroken op verhemelte?

haar pessoa is enkelgebroken (ik weet niet of ze anders bestaan Nagelbijten / Gniffelen )

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:07

runningkawa schreef:
Dubbel gebroken trens.
Probeer die ook eens uit en kijk wat je paard de fijnste vind.
Ik heb zelf de ervaring dat veel paarden dubbel gebroken fijner vinden. En daar minder snel tegen in gaan dan tegen enkel gebroken Lachen

daar ga ik akkoord mee. De meeste paarden lopen fijner op een dubbelgebroken bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:12

de druk op de tong bij dubbel gebroken is meer verdeeld, bij enkel gebroken prikt het meer zeg maar.
Daarom vind ik een enkel gebroken pessoa ook een niet zo leuk bit..dan wordt dat notenkraker idee vele malen sterker Lachen

Citaat:
De werking van gewone trenzen

Enkel gebroken trens

Een enkelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 1 punt scharniert. Dit mondstuk werkt als er aan de teugels getrokken wordt in op de lagen, tong, mondhoeken en het gehemelte. De meeste druk ontstaat op de lagen. Het mondstuk knijpt daarnaast om de onderkaak en kan in het gehemelte prikken naarmate de druk op de teugels toeneemt. De inwerking van dit bit is te vergelijken met een notenkraker; hoe langer de handvaten en hoe breder de trens is, hoe groter de kracht zal zijn waarmee de noot cq onderkaak van het paard "gekraakt" zal worden. Een trens mag niet te smal zijn, maar dus ook zeker niet breder dan nodig!

Dubbelgebroken trens

Een dubbelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 2 plaatsen scharniert. Als je aan de teugels trekt, zal het paard druk voelen op mondhoeken, tong en lagen, waarbij de druk gelijkmatig verdeeld wordt over de tong en de lagen. Dit bit kan niet in het gehemelte prikken, maar geeft wel weer druk op het midden van de tong. De vorm van het middelste deel van het mondstuk kan verschillen. Dit kan een plat plaatje zijn, maar ook een bol of anatomisch gevormd bolletje.

Ongebroken trens

Een ongebroken trens heeft geen scharnierpunten. Het mondstuk kan recht zijn of de vorm van de tong volgen. Het werkt voornamelijk in op de mondhoeken en de tong en minder op de lagen. Doordat het ongebroken is, worden tong en lagen niet bij elkaar geknepen en kan het ook niet in het gehemelte prikken. Sturen gaat met een ongebroken trens wel iets lastiger dan met een gebroken bit omdat eenzijdige teugelhulpen minder goed doorkomen. Een ongebroken trens is niet hetzelfde als een stang omdat het bit geen hefboomwerking en kinketting heeft. Een ongebroken trens is zeer geschikt voor paarden met een gevoelig gehemelte of hangend rooster.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:13

vicksytje schreef:
ah zo Lachen maar ik heb bij bijde bitten iets gehoord:
- dubbelgebroken duwt op tong?
-enkelgebroken op verhemelte?

haar pessoa is enkelgebroken (ik weet niet of ze anders bestaan Nagelbijten / Gniffelen )

Pessoa's bestaan in dubbelgebroken, enkelgebroken, niet gebroken, dik/dun, dus net als de gewone trensen.

Verder is het juist dat een dubbelgebroken bit meer druk op de tong heeft, maar wel minder druk op het verhemelte en minder op de lagen. Terwijl bij een enkelgebroken net omgekeerd. Meer druk op de lagen en op het verhemelte van paarden. ik heb hiervan een handig tekeningetje waardoor je de werking onmiddelijk zal snappen.
het is maar wat de bouw van de mond van je paard is. Sommige paarden, de meeste eigelijk vinden het 'leuker' om minder druk op het verhemelte te hebben. Dat is mijn ervaring.
Een ongebroken trens/bit geeft vooral druk op de lagen en op de tong. je hebt ook gebogen ongebroken bitten maar ook daar is de druk op de tong nog het grootst. Ik heb onlangs een wetenschappelijk artikel over verschillende bitgebruiken gelezen. Daar staat onderandere ook in dat de bouw van je paard, zn leeftijd,... ook een rol spelen. Ook de manier waarop hij zn hoofd draagt kan hiertoe bijdragen. In dat artikel staan ook RX foto's van monden en alle typen bitten, zowel met of zonder teugeldruk.
Hier de link: Zeker eens interessant om het te lezen. Jammer genoeg staat er niks van het pessoa bit in, maar er staan wel andere bitten met hefboomwerking in.
http://www.ivis.org/proceedings/aaepfoc ... nnett1.pdf

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:17

Dan lijkt een dubbelgebroken me toch intresanter. overmorgen g ik naar de ruitershop (achter nieuw hoofdstel Haha! ) en ga ik terwijl een dubbelgebroken meenemen Lachen

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:18

@ zitake , ga ik meteen eens lezen! Lachen dank je.

als mijn internet terug normaal doet Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door vicksytje op 31-12-07 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:18

mijn nieuw paard is ook door een pasao bit gereden,
nu heb ik een paard met een hardemond,
ik heb er nu een d trens in,
en ze vind het niet fijn zodra ik ontspan,
ze is altijd druk gewend geweest van de pasoa,
maar het gaat steds een beetje beter,

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:26

kheb zelf een dik koperen pessoabit en daarmee rijd ik alleen maar buiten met dubbele teugel voor als mijn paard ECHT niet te houden is.

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:30

Michellkuh schreef:
kheb zelf een dik koperen pessoabit en daarmee rijd ik alleen maar buiten met dubbele teugel voor als mijn paard ECHT niet te houden is.

als je paard echt niet te houden is maw dat ze blind rent , maakt het niet uit wat er in het mondje zit..

Poney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:29

Ik heb mijn pony de laatste jaren ook op pessoa gereden, met het springen. Met het thuis rijden en de dressuurtrainingen heb altijd trouw mijn gewone trensje ingedaan. Met springen was het gewoon nodig met hem, heb ik ook nooit commentaar opgehad van iemand, omdat iedereen wist en zag hoe mijn pony was met springen!!

Naooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:44

bedoel je bitringen?

nee ik bedoel geen bitringen..Tong uitsteken die zitten aan het eind van het bit..Tong uitsteken deze zitten er helemaal om heen over het hele bit snapje..Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:50

Jij bedoeld een eng rollen bit van koper en rvs afgewisseld...
Zal vast goed werken....

Ook bedacht waarom een paard daar ineens niet aan durft te trekken terwijk er Rij Technisch niks veranderd is...
Vast niet doordat hij het als zo prettig ervaart....

Bit is ook verboden op wedstrijden, niet zonder reden...prullenbak in met zo'n ding Ja

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:52

heb een dubbelgebroken pessoa-bit voor buitenrijden en evt. springen (doe ik haast nooit). mijn paard is ex-jachtpaard, en kan er flink de sokken inzetten. dan is het wel fijn dat je een soort 'noodrem' hebt, voor als de gewone hulpen niet meer werken (zit, stem, etc.). Bloos

heb 'm gelukkig haast nooit nodig.
heb hiervoor een enkelgebroken gehad, maar dat vond paard niet fijn.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:57

Jolliegirl schreef:
ook ongebroken duwt de mondhoeken tegen de achterste kiezen aan.

Als je een ongebroken rijdt en de mondhoeken worden daarbij tegen de kiezen geduwd wordt het een staptje terugdoen en rauwe eieren in je hand houden tijdens het rijden. Dan zit er nl echt iets flink fout.

Verder: dubbelgebroken/ongebroken is een kwestie van voorkeur van het paard. De een vindt een ongebroken te stug, de ander een dubbelgebroken te wriemelig.

Het tpoic doet me wel denken aan het profiel van ..ikweetnietmeerwelkebokker... Daarin stond een verhaaltje over horsemanship, dat een wijs man een jonge man het geheim zou verklappen. Deze moest de vuist van de oude man openen, maar dat lukte op geen enkele manier. Toen hij het opgaf en vroeg wat hij moest doen antwoordde de oude man dat hij het alleen maar had hoeven vragen.

En daar is een bit ook voor bedoeld, om dingen te vragen. Niet om ze af te dwingen. En een pessoa staat er behoorlijk om bekend dat het met een teugel aan de onderste ring absoluut niet fijn genoeg is om iets duidelijk te kunnen vragen. Lijkt mij persoonlijk een reden om het eens over een heel andere boeg te gooien.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:24

Ik sprong mijn oude paard op passoabit met dubbele teugel en op het strand reed ik hem er mee, omdat hij dat ietwat enthousiast was.. Verder altijd op de normale teugel gereden die dus aan de normale ring zit en die teugel aan onderste ring er los bij. Pas als hij te mans werd pakte ik die er licht bij zodat ik dan net wat meer controle kon behouden..

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:35

zitake schreef:
Dat enkelgebroken bitten in het gehemelte prikken ga ik akkoord mee, maar dat gebroken bitten de mondhoeken bij elkaar knijpen Lips are sealed grote onzin, met een ongebroken ga je evenveel op de mondhoeken trekken, zelfs nog meer, met dat verschil dat een ongebroken bit, totaal niet meegeeft en dus ook geen beetje de mondvorm volgt. dus mij ga je niet zeggen dat een ongebroken bit vriendelijker is dan een dubbelgebroken. Ik rijd jaren met dubbelgebroken bitjes dus ik weet goed genoeg wat voor effect ze hebben, stangetjes ken ik ook en geloof me, die zijn veel strenger.

En ongebroken bit is geen stang en mag gewoon mee op concour gestart worden.. Een stang wordt het pas op het moment dat je er een hefboomwerking bij krijgt en dat de scharen vast zitten aan het mond gedeelte.. Zo ook een passoabit is geen stang aangezien de ringen los lopen door het mondgedeelte..

Verder vind ik dat met een enkelgebroken bit het meeste een krakend effect is op de tong en gehemelte. Puur omdat dit /\ komt te staan en daardoor het snelst kan prikken in het gehemelte.
Met een dubbelgebroken krijg je dit /-\ in het midden dus plat dus minder snel in het gehemelte, dit bit werkt ook meer in op de lagen in plaats van op de tong. Vriendelijker voor de tong en gehemelte dus. Met een ongebroken bit heb je dit -- en werkt dus het meest in op de lagen daarna de tong en het minst op het gehemelte want geen breekpunt in zoals bij een enkelgebroken bit. Dit vind ik het vriendelijkst voor het gehemelte.

Zelf rij ik op een dubbelgebroken watertrensje van 18 mm. Hier loopt mijn 5 jarige het fijnst op, niet te dik dus niet te veel ruimte in de mond. Niet te veel op de tong en gehemelte.

En verder is het bit net zo hard als de hand van de ruiter... Ik denk dat je voor jezelf moet nagaan waar jou paard het fijnst op loopt en dit te gebruiken, wel met een normale werkende hand van de ruiter en aangepast aan het niveau van de combinatie.. dus geen fantasie bitten in gaan hangen terwijl jij en je paard daar nog niet aan toe zijn.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:41

runningkawa schreef:
Jij bedoeld een eng rollen bit van koper en rvs afgewisseld...
Zal vast goed werken....

Ook bedacht waarom een paard daar ineens niet aan durft te trekken terwijk er Rij Technisch niks veranderd is...
Vast niet doordat hij het als zo prettig ervaart....

Bit is ook verboden op wedstrijden, niet zonder reden...prullenbak in met zo'n ding Ja

Zo'n bit kunnen ze ook niet aan trekken want ze hebben niks om vast te pakken Knipoog

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:34

Ik rijd ook met een pessoa bit met het oudste paard (het jong paard natuurlijk niet Bloos ) ik heb het bij haar altijd al gebruikt en ik heb er eigenlijk nog geen commentaar op gehad.. wel heeft mijn lesgever in de les de teugels (een teugel geen twee heb ik nu in het grote ringetje) eens van plaats verandert voor het effect ervan te zien Knipoog , ik heb ook met een gwn bit gereden maar hiermee moest je echt veel doen om ze te kunnen houden enzo.. dusja

Naooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 00:37

Zo'n bit kunnen ze ook niet aan trekken want ze hebben niks om vast te pakken

dat klopt het is niet erg ofzo zo'n bit hoor..Gaaaap
het is gewoon een bit wat hij niet tussen zijn tanden kan pakken
niets erg's aan ,,:O
en jaa het is een bit met rolletjes er om heen maar dat alleen omdat hij het bit zo niet tussen zijn tanden kan pakken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 11:06

En je hebt ze ook in het alleen rvs...en die gebruikt niemand, want die helpt niet
En die met koper erbij wel...nadenkertje niet Lachen

Verder heeft mijn paard op de plek waar het bit ligt geen tanden zitten Tong uitsteken

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:03

ik snap nie wat er erg is aan een rolletjes trens met koper..dan moeten ze die dubbelgebroken bitten van sprenger en kk enz ook gaan verbieden met koper en argentaan enz erin.. Vind ik het zelfde... Als zo'n paard altijd door zou rennen en je hebt genoeg vragen gesteld en oplossingen gezocht bij instructeurs waarom dan niet in overleg met iemand met een rolletjes trens... Ik ken genoeg mensen in de springwereld die daar op rijden en ik vind er niks ergs aan.. En dan van met koper erbij, nadenkertje niet vind nergens op slaan, dan moet alles met koper erin verboden worden en niet nu opeens bij die rolletjes trens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:09

Ook met springen is dat bit niet toegestaan.

Iets wat in een stuk gegoten is, zoals argentaan heeft niet de werking wat 2 losse metalen hebben waar speeksel (zout) tussen kan gaan zitten.
Vraag het maar eens bij je scheikunde leraar.

heb jij grijze vullingen in je tanden?
Bijt dan eens op een stukje zilverpapier en vertel wat er is gebeurd?

http://www.techna.nl/Begrippen/Volta/ha ... tterij.htm
Dit werkt net zo, alleen doe jij het in de paard zijn mond Lachen
Gewoon stukje natuurkunde zoals meneer volta een batterij heeft uitgevonden (zoek hem maar eens op op wikipedia)