
Dat veranderd vast daarna ook


Waarom kies je overigens voor een enkel gebroken trens?
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
runningkawa schreef:Dubbel gebroken trens.
Probeer die ook eens uit en kijk wat je paard de fijnste vind.
Ik heb zelf de ervaring dat veel paarden dubbel gebroken fijner vinden. En daar minder snel tegen in gaan dan tegen enkel gebroken
Citaat:De werking van gewone trenzen
Enkel gebroken trens
Een enkelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 1 punt scharniert. Dit mondstuk werkt als er aan de teugels getrokken wordt in op de lagen, tong, mondhoeken en het gehemelte. De meeste druk ontstaat op de lagen. Het mondstuk knijpt daarnaast om de onderkaak en kan in het gehemelte prikken naarmate de druk op de teugels toeneemt. De inwerking van dit bit is te vergelijken met een notenkraker; hoe langer de handvaten en hoe breder de trens is, hoe groter de kracht zal zijn waarmee de noot cq onderkaak van het paard "gekraakt" zal worden. Een trens mag niet te smal zijn, maar dus ook zeker niet breder dan nodig!
Dubbelgebroken trens
Een dubbelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 2 plaatsen scharniert. Als je aan de teugels trekt, zal het paard druk voelen op mondhoeken, tong en lagen, waarbij de druk gelijkmatig verdeeld wordt over de tong en de lagen. Dit bit kan niet in het gehemelte prikken, maar geeft wel weer druk op het midden van de tong. De vorm van het middelste deel van het mondstuk kan verschillen. Dit kan een plat plaatje zijn, maar ook een bol of anatomisch gevormd bolletje.
Ongebroken trens
Een ongebroken trens heeft geen scharnierpunten. Het mondstuk kan recht zijn of de vorm van de tong volgen. Het werkt voornamelijk in op de mondhoeken en de tong en minder op de lagen. Doordat het ongebroken is, worden tong en lagen niet bij elkaar geknepen en kan het ook niet in het gehemelte prikken. Sturen gaat met een ongebroken trens wel iets lastiger dan met een gebroken bit omdat eenzijdige teugelhulpen minder goed doorkomen. Een ongebroken trens is niet hetzelfde als een stang omdat het bit geen hefboomwerking en kinketting heeft. Een ongebroken trens is zeer geschikt voor paarden met een gevoelig gehemelte of hangend rooster.
vicksytje schreef:ah zomaar ik heb bij bijde bitten iets gehoord:
- dubbelgebroken duwt op tong?
-enkelgebroken op verhemelte?
haar pessoa is enkelgebroken (ik weet niet of ze anders bestaan)
Michellkuh schreef:kheb zelf een dik koperen pessoabit en daarmee rijd ik alleen maar buiten met dubbele teugel voor als mijn paard ECHT niet te houden is.
Jolliegirl schreef:ook ongebroken duwt de mondhoeken tegen de achterste kiezen aan.
zitake schreef:Dat enkelgebroken bitten in het gehemelte prikken ga ik akkoord mee, maar dat gebroken bitten de mondhoeken bij elkaar knijpengrote onzin, met een ongebroken ga je evenveel op de mondhoeken trekken, zelfs nog meer, met dat verschil dat een ongebroken bit, totaal niet meegeeft en dus ook geen beetje de mondvorm volgt. dus mij ga je niet zeggen dat een ongebroken bit vriendelijker is dan een dubbelgebroken. Ik rijd jaren met dubbelgebroken bitjes dus ik weet goed genoeg wat voor effect ze hebben, stangetjes ken ik ook en geloof me, die zijn veel strenger.
runningkawa schreef:Jij bedoeld een eng rollen bit van koper en rvs afgewisseld...
Zal vast goed werken....
Ook bedacht waarom een paard daar ineens niet aan durft te trekken terwijk er Rij Technisch niks veranderd is...
Vast niet doordat hij het als zo prettig ervaart....
Bit is ook verboden op wedstrijden, niet zonder reden...prullenbak in met zo'n ding