Hackamore?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hackamore?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:40

Dan denk ik echt dat er niets anders op zit dan oefenen oefenen oefenen. De spanning voor haar weg te nemen zodat dat geen reden meer hoeft te zijn om het contact te negeren.

Zes jaar valt nog best mee, ik ben nu vier jaar bezig mijn paard over zijn rug te laten lopen (welliswaar een heel ander probleem) en nu pas begint hij zo nu en dan het te snappen. Maar voordat we er zijn zijn wel zeker nog een paar jaar verder.

Wat voor een bitlooshoofdstel heb je nu. Ook ik heb verschillende geprobeert ook de hackemore en heb nu eindelijk een gevonden die perfect bij ons past. Merk dat hij ook daar stukken ontspannender mee loopt (en over de rug Haha!)

Natje_Spirit als een paard niet op andere hulpen meer reageert denk ik dat er iets goed mis is en dat je hem met een bit ook echt niet meer tot bedaren krijgt als hij niet meer wil.

Mijn eigen paard zet ik buiten in galop, vanuit de rengalop is het Ho met een losse teugel en hij draaft. Klaar geen disscussie of wat dan ook. Wel moet je als het nodig is af en toe eens wat strenger op treden, heb een vreselijke dominante klojo die vooral in het begin nog wel eens op zijn flikker nodig had. Nu gelukkig niet meer.

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 20:27

Ik heb het bitloze hoofdstel van de ruitersportshop, met de brede zachte neusriem. Ik ben het met iedereen eens dat een paard dat er echt vandoor gaat nog door het scherpste bit heen loopt. Het probleem bij mijn paard is denk ik zelfs ooit eens door een scherp bit veroorzaakt. Ze is door de vorige eigenaresse tot bloedens toe met een tuigersstang bewerkt. Ze heeft toen ook heel veel op haar donder gehad. Vandaar dat ik het gevoel heb dat ik van de mond af moet blijven, dat maakt haar buiten alleen maar meer van streek. Om toch een rem te hebben dacht ik aan een hackamore, het bitloze hoofdstel maakt haar wel ontspannener maar heeft te weinig invloed. Ik gebruik altijd eerst stem en gewichtshulpen, en neem de druk meteen weg als ze reageert!

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:52

Judith_ schreef:
Natje_Spirit als een paard niet op andere hulpen meer reageert denk ik dat er iets goed mis is en dat je hem met een bit ook echt niet meer tot bedaren krijgt als hij niet meer wil.

Ik heb m'n paard altijd al terug gekregen, maar hij is er ook nog nooit echt vandoor geweest (daarmee bedoel ik dus echt 100km/uur).

Mijn mening is gewoon, een paard die er echt vandoor gaat kun je niet stoppen totdat het paard het zelf wilt, welk bit of methode je ook gebruikt. Gelukkig voor ons mensen, lopen onze paarden geen uren aan een stuk door en kalmeren ze redelijk snel Clown .

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:03

Natje_Spirit schreef:
Judith_ schreef:

Ik heb m'n paard altijd al terug gekregen, maar hij is er ook nog nooit echt vandoor geweest (daarmee bedoel ik dus echt 100km/uur).

Mijn mening is gewoon, een paard die er echt vandoor gaat kun je niet stoppen totdat het paard het zelf wilt, welk bit of methode je ook gebruikt. Gelukkig voor ons mensen, lopen onze paarden geen uren aan een stuk door en kalmeren ze redelijk snel Clown .

Hier ben ik het absoluut mee eens! We kunnen onze paarden eigenlijk alleen maar zo goed mogelijk trainen zodat ze niet op hol slaan en ervandoor gaan, maar het blijven dieren en je hebt ze nooit voor de volle 100% onder controle. Welke optoming je ook gebruikt!

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 13:31

Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik kan me indenken dat jullie bij het lezen van mijn vraag zoiets hadden van: alweer iemand die haar paard niet aankan en dit met een scherper bit probeert op te lossen. Jullie konden ook niet weten dat dit geen probleem is dat door mij veroorzaakt was maar al bestond toen ik haar kocht.

Dus nu even een lang verhaal:

Ik heb Paola gekocht van een handelaar als brave, makke fjord. Ik heb haar eerst een weekend op proef gehad, maar op de manege waar ik haar toen gestald had, kreeg ze 3 1/2 kilo brok per dag. Ik dacht dat ze daar zo temperamentvol van werd en heb haar toch gekocht en overgebracht naar een andere pensionstal. Daar kwam ik er al snel achter dat er wat meer aan de hand was. Ik moest haar echt van het erf af slaan, ze wilde niet op buitenrit. Nadat ze me echt op hol was geslagen (en ik in het ziekenhuis ben beland) heb ik haar vorige eigenaar opgespoord. Deze adviseerde mij haar maar voor de slacht te verkopen omdat ze niet te vertrouwen was. Ze was bij de vorige eigenaar profesioneel beleerd voor de wagen, maar twee keer zonder aanleiding op hol geslagen. De tweede keer was ze met de boom tussen de benen tien kilometer naar huis gerend en tegen de muur tot stilstand gekomen.
Het eerste jaar ben ik heel veel dressuurmatig aan het werk geweest. Toch ben ik ook steeds met haar in het bos blijven wandelen omdat daar het probleem zat. Ik heb geprobeerd haar geschiedenis te achterhalen, maar ik kon de eigenaar waar het probleem waarschijnlijk is ontstaan niet achterhalen. Ik heb met de fokker gesproken, en ze was een doodnormaal veulen dat op drie jarige leeftijd verkocht is aan een handelaar. Daarna heeft ze nog een eigenaar gehad, maar die is verhuist en ik weet dus niet hoe ik die kan vinden. Daarna is ze van een meisje geweest, die haar ook niet aan kon. Als zij een buitenrit met haar reed, draaide Paola zich soms (niet altijd) plotseling om en dan rende ze zo hard ze kon weer naar huis.
Toen ik Paola in het begin weer buiten reed, vond ze alles eng, en wilde ze steeds omdraaien en terug naar huis. Nu is dat anders, eigenlijk kunnen we overal langs en 's zomers als we bijna elke dag buiten rijden is er niets aan de hand. Nu kan ik alleen maar in de weekends buiten rijden omdat het nu eenmaal 's avonds donker is. Daardoor is het bos ineens weer spannend en eng. Ik heb gemerkt dat ze een hekel heeft aan het bit. Waarschijnlijk omdat ze tot bloedens toe met een liverpoolstang bewerkt is. In de bak is dit geen probleem, want dan hoef ik niet stevig in te grijpen omdat ik haar dan op een volte kan zetten. Buiten moet ik soms stevig ingrijpen (vooral nu ze toch al alles spannend vind) en daardoor wordt ze alleen maar gespannener. Ik heb dus toch besloten om maar een hackamore te proberen. Ik weet dat ik zacht in de hand ben, krijg ik reactie dan geef ik meteen na (quick release van freestyle). Ik ben nu ook bezig om de one-rein stop te leren, omdat ik dat zowiezo een goed idee vind.

Dat was mijn lange verhaal, bedankt allemaal,
Marian

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:28

Dan ben je op de goede weg denk ik.

Heb vroeger ook een fjord gehad, ze had werkelijk niks kwaad in zich en was ook niet bang. Slechts verkeerd opgevoed. Was mijn eerste pony, had daarvoor jaren op de manege gereden. Maar ben er al heel snel achter gekomen dat het absoluut niet te vergelijken is. En als 13 jarige met alleen maar manegeervaringen is het omscholen van zo'n fjord nou niet bepaald een succes. Ze heeft me dan ook knock out gekregen, mij onderste boven tegen de bak rand aan gegooid ect. ect. kon bijna geen een keer rijden zonder er af te liggen en na een half jaar heeft mijn vader dr verkocht. Ze staat hier 10 km vandaan en heeft het aardig naar dr zin volgens mij.
Daarna een ander paard gekregen en of dat destijds een goed idee was is een ander verhaal.

Maar kan me enig zins voorstellen wat je bedoelt. Alleen een one-rein stop met hack vind ik zelf heen lekker idee. Misschien een idee om een touwhalster onder het hoofdstel te doen met daar aan een leadrope die je eventueel aan het zadel maakt, mocht ze er vandoor gaan kun je haar daarmee misschien terug krijgen?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:45

Natje_Spirit schreef:
Probeer jij maar eens een paard tegen te houden zonder eens aan de teugels te komen als het paard in kwestie niet wilt reageren op been, zit of stemhulpen!
Moet ik bij mijn paard ook niet proberen, vraag me dan altijd af, wie zou er winnen, mijn 700 kilo wegend paard met een enorme kracht in zijn nek of ik, een 60kilo wegend meisje met een beetje kracht in de armen Verward ? Tuurlijk proberen we ook altijd om het op de juiste manier op te lossen, maar als het paard echt zijn zin door drijft krijg je je paard pas terug als het paard dat zelf wilt (zeker buiten).

Ik heb nog les gekregen van iemand die aan NH doet (die zelf les heeft gekregen van grote namen), dus alles met de zachte hand en bitloos. Maar zelfs die man zei, als er echt geen mogelijkheid is om het met de zachte hand te doen dan moet je eens wat strenger optreden. Maar wel direct lossen en belonen als het dan wel gaat, al is het maar een super klein beetje.

Ik snap iets niet Bloos
Je hebt zelfs les gehad in NH, maar kunt geen paard stoppen zonder teugels? (ik bedoel het niet lomp ofzo..)
Ik heb daar les in gehad van mensen die nog nooit van NH hadden gehoord.. We hebben lessen gehad waarbij we een knoop in de teugels moesten leggen en alles met onze benen moesten doen..
En geloof me, dat waren ook geen simpele paarden (wel in een bak, dat wel Dromen )

Ik zou in het geval van het buiten zo hard je teugels nodig hebben, eerst nog lekker trainen in de bak om misschien minder de teugels te gebruiken/anders te gebruiken.
Het is voor jou ook meer ontspannen buiten rijden als je niet continu een 'gevecht' met de teugels en je paard hebt..

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:28

@Klijntjuh: ik kan best een paard stoppen zonder teugels, heb ook niet gezegd dat ik dat niet kan Knipoog . Ook al begint het nu weer wat roestig te worden en dus moet ik dringend weer gaan oefenen op terug rijden op zit en benen Haha!.

Mijn mening is gewoon, een paard die er echt vandoor gaat kun je niet stoppen totdat het paard het zelf wilt, welk bit of methode je ook gebruikt. En dan heb ik niet over in een bak rijden want dan kun je ze altijd stoppen maar kunnen ze ook er niet echt vandoor gaan Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:08

Als ze de ruimte niet hebben word het vrij lastig, in veel gevallen zal een paard in de bak een sprintje trekken idd maar er niet vandoor gaan waarnaar jij kan gaan hopen dat hij ooit een keer stopt.

Er zijn helaas uitzonderingen daarop, mijn fjordje ging gerust over, onder of dwars door de omheining heen als ze het weer eens in dr bol kreeg. Maar dat is niet echt te vergelijken met echt op hol slaan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:27

Ik rij met Hackamore buiten met deze reden (overigens rij ik momenteel alleen maar met hackamore). Er is niets mis met haar tanden, rug of wat dan ook, en dressuurmatig in de bak met bitje gaat prima. Maar bij mij weet ik dat het 'probleem' bij mij ligt. Ik vertrouw haar niet met bit vanwege een eerder paard. En dan ga je gespannen zitten, hou je haar eens wat meer in, gaat zij terug trekken en zo ga je door tot je niets meer in controle hebt. Heel leuk uhum. Ik rij nu met hackamore, en dat gaat prima. Ik rij haar met een los teugeltje en meerendeels met neckreining en beenhulpen. En als het moet heb ik de hack om haar bij me te houden. Meerdere situaties gehad dat ik dacht; blij dat ik geen bit in had, awnt die pakt ze dan vast omdat ik daar te 'gespannen' mee ben.

Je kan het altijd proberen. Maar je moet het niet gaan misbruiken. Met een hack hoor je niet met constante druk te rijden. Als je niet met losjes contact kunt rijden ook met hackamore, raad ik hem af, omdat hij bij constante druk te streng inwerkt vind ik. Al ligt er ook weer verschil in korte scharen en lange scharen. Met de lange zul je mij nooit zien rijden, die is te scherp. Als ik wat "dressuur" ga hobbelen en in de bak blij met mijn hack, gaat er een kinbandje aan ipv een kinketting. Overigens zit er ook een bandje aan in de zomer, in de winter een kettinkje voor de zekerheid.

Het zou misschien ook een oplossing voor jullie kunnen zijn, maar dat is altijd een kwestie van uitproberen. Er zijn paarden die ubergevoelig er op reageren, daar zou k er niet mee rijden als het overdreven reacties zijn. Ook zijn er paarden die ook gewoon door een hack heen denderen.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:28

met mijn paard ben ik ook overgestapt op een hackamore. ik ben er super tevreden over. mijn paard had ook een hekel aan een bit, niet in te krijgen, in de hackamore steekt ze zelf haar hoofd. 1 pluspunt: een bit kunnen ze tussen hun kiezen vastpakken, met een hackamore kunnen ze niets. Dit geeft geen garantie dat jouw fjord er beter naar luisterd, maar is zeker het proberen waard

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:47

Natje_Spirit schreef:
@Klijntjuh: ik kan best een paard stoppen zonder teugels, heb ook niet gezegd dat ik dat niet kan Knipoog . Ook al begint het nu weer wat roestig te worden en dus moet ik dringend weer gaan oefenen op terug rijden op zit en benen Haha!.

Mijn mening is gewoon, een paard die er echt vandoor gaat kun je niet stoppen totdat het paard het zelf wilt, welk bit of methode je ook gebruikt. En dan heb ik niet over in een bak rijden want dan kun je ze altijd stoppen maar kunnen ze ook er niet echt vandoor gaan Knipoog.

Ik zou dit wel eens willen trainen! Knipoog de One Rein Stop Tong uitsteken
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... kuilen.htm
wel zo veilig, een noodrem Knipoog
(staat ook iets over van bit wisselen enz.. voor de TS) Vork

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:13

En een gewoon simpel touwhalster? Werkt scherper in dan de dikke neus riem, maar niet zo scherp als een hack.. Knipoog

De one rein stop gaat mijn knollie ook leren! *LOL*

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:40

Mijn paardje heeft de One Rein Stop ook nog gekend (toen we nog lesten bij een NH'er), moet wel zeggen dat ik geen idee had wat de One Rein Stop was en of het zo heette. Nu weet ik het wel, mede dankzij de site van Klijntjuh Haha! en het ook weer ga oefenen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:43

Een hackamore is daar geen oplossing voor.
Mijn advies zou zijn om te gaan trainen, ho is ho.. als jij je pony vraagt terug te komen in draf of stap of naar de halt, moet je pony daar op reageren. Doet ze dit niet zou ik hier eerst aan gaan werken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:54

Jasmijn_Goos schreef:
En een gewoon simpel touwhalster? Werkt scherper in dan de dikke neus riem, maar niet zo scherp als een hack.. Knipoog

De one rein stop gaat mijn knollie ook leren! *LOL*

een lichte hack is MINDER scherp als een touw halster

mijn hengst reed ik altijd op een hackemore
in de regel losse teugel alles op de zit
maar ja hengst blijft hengst en ook voor mijn gevoel had ik voor de
jiehaaa momenten , waar het net leek of die niet eens door had
dat er uberhaubt iemand op hem zat
net ff meer in mijn handen als niks en vervolgens weer met
losse teugel door te kunnen gaan
met een touwhalster werd hij helemaal leip , dook er voor weg , was m veel te sherp

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:02

Ik denk dat een hackamore zeker een optie voor je is. Het is puur het frisse buiten gevoel wat haar sterk maakt. Ik heb een kruising volbloed gereden (vader was renbaan beest) en die was in de bak niet vooruit te branden, die galloppeerde niet eens! Maar buiten dan reden we met stang en kinketting, anders ging ze echt helemaal uit haar bol. Niet gemeen hoor, maar het laatste stuk naar huis wilde ze graag gallopperen en om niet daarna over de (80km/u) weg te stuiteren moesten we wel. En uitproberen was dan geen optie, want dat betekende dan dat je gewoon niet stopte aan het eind.

Ik denk dat jouw beestje nog aardig rustig is dus, als je haar kunt rijden met een bitloos hoofdstel (ook al gaat ze soms te snel). Hackamore zou een mooie tussenweg kunnen zijn! Ik heb er ook wel mee gereden op een criolle, en die hoefde je maar op te pakken en ze stond zo ongeveer stil. Ideaal en je hoeft echt geen druk te hebben of te nemen om ze stil te krijgen. Nou ja, die was dan ook echt goed getraind --> ho was binnen een paar stappen, ook vanuit de galop, echt stil!