Zes jaar valt nog best mee, ik ben nu vier jaar bezig mijn paard over zijn rug te laten lopen (welliswaar een heel ander probleem) en nu pas begint hij zo nu en dan het te snappen. Maar voordat we er zijn zijn wel zeker nog een paar jaar verder.
Wat voor een bitlooshoofdstel heb je nu. Ook ik heb verschillende geprobeert ook de hackemore en heb nu eindelijk een gevonden die perfect bij ons past. Merk dat hij ook daar stukken ontspannender mee loopt (en over de rug
)Natje_Spirit als een paard niet op andere hulpen meer reageert denk ik dat er iets goed mis is en dat je hem met een bit ook echt niet meer tot bedaren krijgt als hij niet meer wil.
Mijn eigen paard zet ik buiten in galop, vanuit de rengalop is het Ho met een losse teugel en hij draaft. Klaar geen disscussie of wat dan ook. Wel moet je als het nodig is af en toe eens wat strenger op treden, heb een vreselijke dominante klojo die vooral in het begin nog wel eens op zijn flikker nodig had. Nu gelukkig niet meer.
. 
? Tuurlijk proberen we ook altijd om het op de juiste manier op te lossen, maar als het paard echt zijn zin door drijft krijg je je paard pas terug als het paard dat zelf wilt (zeker buiten).
)
. Ook al begint het nu weer wat roestig te worden en dus moet ik dringend weer gaan oefenen op terug rijden op zit en benen