Beugelneusriem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Re: Beugelneusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:17

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:06

Dat is weer anders Lara_Silver

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 15:02

Zie ik nu ook idd. Lachen Maar wel hetzelfde principe..

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 15:07

volg even Bloos !

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:44

Ander principe.
Het bit dan jij liet zien is een neusirem en bit in een en werkt veel scherper in..

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:46

griebels schreef:
Maar voor welk 'probleem' wordt dit dan gebruikt?

Het probleem 'de ruiter' Knipoog

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:47

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:51

FitzChivalry schreef:
http://www.ruiterhuishelden.nl/shop/rub ... nathe.html

ziet er een beetje uit als een muizenval/martelwerktuig...

Idd, als je dit al in de mond van je paard moet hangen is er iets heeeeeeeel goed mis! Scheve mond
Van springruiters kan ik het nog begrijpen omdat sommige paarden in het parcours dusdanig heet worden dat er anders ongelukken gebeuren.. Maar om dit 'gewoon' te gebruiken is triest, sorry voor diegene die dit gebruikt/wil gebruiken.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:49

Bojangles schreef:
griebels schreef:
Maar voor welk 'probleem' wordt dit dan gebruikt?

Het probleem 'de ruiter' Knipoog

Aangezien elk paard een ander karakter heeft lijkt me dit niet een juiste opmerking...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:51

Lara, er zijn ook andere takken van sport waarbij een paard heel erg sterk kan worden. Ik weet nog steeds niet wat de precieze reden van deze neusriem is om te gebruiken maar ik neem aan dat het in elk geval wordt gebruikt bij heel sterke paarden.
Ik heb er ook een staan en daar spring ik niet mee.
Hij komt van de renbaan af en leeft om te rennen, dat is dus ook nog steeds wat hij elke buitenrit probeert te doen. Dit is niet op te lossen met je zit, je eigen zwaar maken is namelijk voor een renpaard een drijvende vorm omdat je meegaat met de beweging Knipoog

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:56

En bij een moeilijker karakter moet je dan maar naar hulpmiddelen grijpen? Lachen
De ruiter is gewoon vaak het grootste probleem, dat ze niet overweg kunnen met een bepaald type paard en dan maar naar hulpmiddelen (andere bitten, neusriemen enz enz) grijpen.
Maar goed zo denk ik erover.

Maar misschien begrijp ik je zin niet helemaal, maar licht het anders eens toe.

Ik vind dat rijproblemen veels te vaak bij het paard gezocht worden, terwijl merendeel van de keren dit toch echt bij degene ligt die erop zit.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:00

Jij ziet het in negatieve zien Bojangles..

Ik neem even een pelham, aardig scherp bit, zeker in handen van een onkundige ruiter..

Een havidoff, heel gevoelig zeer sensibel paard. Heel gevoelig bekkie erop en toch kon die zijn draai niet helemaal vinden op een trens, niet op een bus, niet op een water of knevel trens. Het lag hem gewoon niet goed.
Toen is zij hem een op de pelham gaan rijde, het beestje kreeg daar meer lengte op en ging er fijner op lopen.
Vreemd voor zo'n gevoelig paard met een gevoelige mond en toch paste hem dat beter.
Heeft niks met naar hulpmiddel grijpen te maken..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:03

Met je laatste zin ben ik het wel eens, maar niet alle problemen liggen aan de ruiter.

Uitleg:
Mijn paard wil buiten in de bossen altijd maar harder en harder. En daar doet hij ook zijn uiterste best voor (lees: trekken, en niet zo'n beetje ook niet) . Met een gewoon bitje is hij helaas buiten niet rustig te rijden. Want dan heeft hij een houten bek en loopt hij dwars door jouw ophoudingen heen tot hij uiteindelijk in rengalop zit. Zitten bij een renpaard werkt niet, omdat het een drijvende vorm voor ze is, ofwel, ze gaan harder Knipoog

Ik rijd hem buiten met een slof als begrenzing, zodat hij geen lengte in zijn hals kan krijgen om te racen en trekken (niet om hem in de krul te trekken) of met een pessoabitje. Deze laatste helpt wel wat maar niet genoeg eigenlijk... Ik moet vaak nog flinke ophoudingen maken. Let wel, ik blijf niet trekken hoor, ik maak een flinke ophouding en laat hem dan terugkomen met stemhulp. Dit moet ik meerdere keren doen om hem terug te krijgen.

Veel naturals hebben gezegd om het bitloos te proberen, maar helaas.... ben nog niet levensmoe.
Heb het weleens geprobeerd maar was daar heel snel van genezen Schijnheilig

Uiteraard rijd ik liever ook bitloos, maar bij sommige paarden gaat dat gewoon niet

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:12

Okee Lachen

Maar ik vind zelf gewoon dat hulpmiddelen niet nodig horen te zijn, maar goed dat is gewoon het verschil in denkwijze! Lachen

Over het bitloos, ook 'naturals' zoals je het noemt zijn niet levensmoe. Zeker deze mensen niet, safety first hè Knipoog
Maar misschien die jou hulp aanboden wel, dat kan maar zo Haha!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:14

soms kan je best hulpmiddelen geruiken, zolang het beestje er zich beter bij gaat voelen en het geen dwang middel word.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:19

Wat een onzin!
Elk paard kun je bitloos rijden, het is een kwestie van gehoorzaamheid naar de ruiter toe.
Een paard protesteert niet zomaar, maar uiteraard speelt het karakter ook wel wat mee.
Mijn arabje is soms ook knetter buiten en is bij de vorige eigenaar ook voor het rennen getraind, maar ik rijd m zonder problemen bitloos.
Hij heeft wel competitie-drang bij andere paarden, maar ik ben en blijf leider en bepaal het tempo en als je paard goed aan de hulpen en gehoorzaam is en begrijpt dat jij ook nog leider bent terwijl je op zijn rug zit, dan kun je elk 'moeilijk' paard in tempo terug rijden zonder enige vorm van achterlijk sterk inwerkende hulpmiddelen.
Dat is helemaal niet nodig, je moet juist gebruik maken van zijn temperament.
Je paard kan ook lichamelijke pijn hebben, dat hij daarom protesteert.
Voordat je m onterecht in onpasselijke posities dwingt.
Als je paard trouwens goed het bit aanneemt, hoor je normaal te kunnen schakelen, maar vaak is het onkunde van de ruiter!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:21

Ze geeft aan datze bitloos al geprobeert heeft Miska en dat dat geen optie was.

Je moet kijken wat voor jou en je paard past!
Al moeten lichamelijk natuurlijk wel in orde zijn.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:38

Dat heb ik gelezen, maar als dat paard een bek als beton heeft, kun je er allemaal van die scherp inwerkende fratsen aanknopen, maar dan wordt het alleen maar erger!
Bovendien richt je vaak schade in de mond aan, die het probleem alleen maar verergeren.
Ook is er de kans om het neusbeen te breken.
Het is meer een dominantie-probleem denk ik, als de eventuele lichamelijke problemen uitgesloten zijn.
Als je je paard in een bepaalde houding gaat dwingen, richt je meer schade aan dan je denkt, ook drukt het paard zijn rug erdoor weg en verkleint de pas, waardoor het rijden alleen maar vervelender wordt.
Gevolg : een compleet ver-reden paard én als je met het zadel aankomt, met de oren in de nek zich onder protest laat opzadelen, waarbij het lichamelijke ongemak zich steeds verder gaat uiten door onregelmatig te gaan lopen oid.
En dan niet snappen, waardoor het komt... Frusty

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 00:18

hefboomwerking die op de neus inwerken hoeft helemaal niet te zeggen dat dat scherper is dan een (gewoon) bit ...

sommige paarden reageren veel ontspannender op de neus dan op een bit Bloos!
ik zou juist mensen eerder aanraden om eens op de neus te rijden, gewoon teugel aan de neusriem, hackamore raad ik alleen mensen aan die weten wat ze doen. omdat die iets scherper inwerken. maar ligt er ook maar net aan hoe het paard erop reageert.

bojangles: ben het deels wel met je eens dat er vaak naar het paard gekeken wordt. maar ik weet inmiddels welk type paard er bij me past en laat dat nu meestal de hete verreden paarden zijn Haha!

en dan heb ik er een paar lopen die je op een knevel kan rijden, maar heb bv ook een schimmel die het hout bijna opvreet. en dan kan je mij wijs maken dat het aan mij ligt. maar ze loopt wel ontspannender met hackamore dan alleen met bit. en dan moet je wel over 1.35m heen

en je kan heel veel kapot maken met een bit Haha!

als mensen het bitloos hebben geprobeerd en met bit, en ze kunnen zich er niet in vinden, raad ik ze aan om er een combinatie van te maken. pelhamriempje aan bit en neusriem.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 02:02

griebels schreef:
Lara, er zijn ook andere takken van sport waarbij een paard heel erg sterk kan worden. Ik weet nog steeds niet wat de precieze reden van deze neusriem is om te gebruiken maar ik neem aan dat het in elk geval wordt gebruikt bij heel sterke paarden.
Ik heb er ook een staan en daar spring ik niet mee.
Hij komt van de renbaan af en leeft om te rennen, dat is dus ook nog steeds wat hij elke buitenrit probeert te doen. Dit is niet op te lossen met je zit, je eigen zwaar maken is namelijk voor een renpaard een drijvende vorm omdat je meegaat met de beweging Knipoog

Dit laatste weet ik, omdat ik een tijd geleden opleiding jockey heb overwogen heb ik veel informatie bestudeerd, dus ik weet wel een klein beetje van wanten.
Bij jouw paard lijkt het me ook logisch dat hij wil rennen, dat is er in gefokt.
Maar ik heb het over gewoon gefokte paarden, en daarbij vind ik het gewoon niet kunnen, dat is gewoon mijn mening! Ik zie overigens dat je je uitleg 2 keer doet, mensen die geinteresseerd zijn zullen het de eerste keer ook wel lezen. Knipoog

Maar goed, neem nu, alleen een hackamore of alleen een bit met hb werking, maar dit is gewoon een combinatie van beiden.. Dat vind ik dus te ver gaan.

Jullie praten over hulpmiddelen; alles waarmee wij rijden is een hulpmiddel! Het bit in zijn mond, het zadel op zijn rug. Maar bij ieder paard hoort een hulpmiddel gepast voor dat paard!

Neem nu die situatie van xx_Irisje: dat paard verkoos de pelham, terwijl een ander paard liever geen hulpmiddel in de mond heeft. Het wordt pas fout gebruik als je niet het hulpmiddel voor jou paard gebruikt dat het nodig heeft! Ik zou mijn pony ook een stang met hb werking in de mond kunnen hangen omdat hij ook graag wil rennen maar ik weet dat ik aan een appelbitje genoeg heb omdat hij toch naar mij luisterd, en geloof me dat was in het begin niet. (een beetje de situatie van griebels)

Ieder normaal paard kan leren naar de ruiter te luisteren, ook buiten, veel mensen lossen dat helaas anders op...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 10:30

Miska schreef:
Wat een onzin!
Elk paard kun je bitloos rijden, het is een kwestie van gehoorzaamheid naar de ruiter toe.
Een paard protesteert niet zomaar, maar uiteraard speelt het karakter ook wel wat mee.
Mijn arabje is soms ook knetter buiten en is bij de vorige eigenaar ook voor het rennen getraind, maar ik rijd m zonder problemen bitloos.
Hij heeft wel competitie-drang bij andere paarden, maar ik ben en blijf leider en bepaal het tempo en als je paard goed aan de hulpen en gehoorzaam is en begrijpt dat jij ook nog leider bent terwijl je op zijn rug zit, dan kun je elk 'moeilijk' paard in tempo terug rijden zonder enige vorm van achterlijk sterk inwerkende hulpmiddelen.
Dat is helemaal niet nodig, je moet juist gebruik maken van zijn temperament.
Je paard kan ook lichamelijke pijn hebben, dat hij daarom protesteert.
Voordat je m onterecht in onpasselijke posities dwingt.
Als je paard trouwens goed het bit aanneemt, hoor je normaal te kunnen schakelen, maar vaak is het onkunde van de ruiter!

in de bak kan ik hem bitloos rijden, daar is hij heel anders dan buiten in de bossen.
Hij is van de renbaan afgehaald omdat hij zichzelf dood zou lopen. Op de renbaan liep hij ook met een ander bit omdat het een trekker is. Er zijn ook paarden die van de renbaan afgehaald zijn omdat ze niet 'willen' rennen. Die paarden zullen best bitloos te rijden zijn, ik ken er zelf ook.
Daarbij rijd ik zonder neusriem met de pessoa dus neusbeen breken is er niet bij

Maar als jij zeker weet dat je mijn paard bitloos buiten kunt rijden, ben je uitgenodigd hoor Ja

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 10:32

Lara_Silver schreef:
Ik zie overigens dat je je uitleg 2 keer doet, mensen die geinteresseerd zijn zullen het de eerste keer ook wel lezen. Knipoog

Je vroeg om uitleg, dus ik heb je denk ik verkeerd begrepen Knipoog

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 12:38

Ah okee. Lachen

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:12

@ griebels
Mijn arabje wil ook heel graag rennen buiten, maar ivm met een oude peesblessure mag hij het niet meer.
Hij is dan wel hersteld en kan ook weer gewoon bereden worden, maar dat heeft niks met controle over je paard te maken hoor.
Heb je het trouwens over dat schimmeltje van jou dat zo moeilijk is?
Of heb je het over een ander paard?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:07

Over het schimmeltje ja...
En de mijne mag wel rennen hoor, ook na zijn peesblessure Ja
Genezen is genezen...

Ik kan hem wel bij me houden hoor, maar heb geen zin in langere armen. Zoals ik het nu doe gaat het goed en hebben we een compromis...