Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mariettebout schreef:maikeltje: ik loop niet weg. ik geef hem niet gewonnen. wat ik doe is. zodra ik aan zijn oren mag komen en hij een teugel rustig over hem heen mag doen geef ik hem een snoepje of een stukje wortel. als hij het niet doet krijgt hij niks net zo lang tot hij het wel doet dan krijgt hij een beloning. maar hij wil het halster of zijn hoofdstel niet verder dan zijn ene oor.
Merlijn schreef:mariettebout schreef:maikeltje: ik loop niet weg. ik geef hem niet gewonnen. wat ik doe is. zodra ik aan zijn oren mag komen en hij een teugel rustig over hem heen mag doen geef ik hem een snoepje of een stukje wortel. als hij het niet doet krijgt hij niks net zo lang tot hij het wel doet dan krijgt hij een beloning. maar hij wil het halster of zijn hoofdstel niet verder dan zijn ene oor.
Als ik dit goed lees, geef je je wel gewonnen, want je komt niet verder dan over èèn oor met je hoofdstel. Ik denk dat hij/zij je op een geweldige manier aan het uitproberen is.
Zet je paard goed vast aan een STEVIG halster, aan 2 kanten en kort. Van het hoofdstel haal je de teugels en neusriem af, die zijn nu niet nodig. Dan iemand, die niet bang is en niet weifelt, het hoofdstel om laten doen òver het halster. Niet opgeven. Wat ook kan helpen is om die persoon het van de andere kant (de rechterkant) om te laten doen. Wanneer het gelukt is, weer afdoen en dan weer aan (nog steeds over het halster) tot je paard er bijna bij in slaap valt.
20 keer is beter dan 10 keer. In het begin iedere keer als hij het toelaat uitbundig belonen met je stem, geen wortels.