mijn paard wil zijn hoofdstel en halster niet om

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

danamuts

Re: mijn paard wil zijn hoofdstel en halster niet om

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:52

is het iedere keer hetzelfde oor, waarbij hij lastig doet? dan zou ik ook gaan denken dat er iets zit. Misschien wel achter zijn oor, waar het hoofdstel of halster op rust. Als hij zijn oor naar voren heeft, zou je wel aan zijn oor kunnen komen, maar op het moment dat hij ze wat naar achter heeft, dan zou het zeer kunnen doen (of net andersom) ik zou hem even heel goed controleren op wondjes, zweertjes en mijt, en evt zijn oor uitknippen/scheren, zodat je alles uitgesloten hebt.
Succes ermee!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:53

heeft dat paard geen oorontsteking of pijn aan het oor??

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:59

mariettebout schreef:
maikeltje: ik loop niet weg. ik geef hem niet gewonnen. wat ik doe is. zodra ik aan zijn oren mag komen en hij een teugel rustig over hem heen mag doen geef ik hem een snoepje of een stukje wortel. als hij het niet doet krijgt hij niks net zo lang tot hij het wel doet dan krijgt hij een beloning. maar hij wil het halster of zijn hoofdstel niet verder dan zijn ene oor.

Als ik dit goed lees, geef je je wel gewonnen, want je komt niet verder dan over èèn oor met je hoofdstel.
Eerst inderdaad laten controleren of hij geen ooronsteking oid heeft, anders:
Zet je paard goed vast aan een STEVIG halster, aan 2 kanten en kort. Van het hoofdstel haal je de teugels en neusriem af, die zijn nu niet nodig. Dan iemand, die niet bang is en niet weifelt, het hoofdstel om laten doen òver het halster. Niet opgeven. Wat ook kan helpen is om die persoon het van de andere kant (de rechterkant) om te laten doen. Wanneer het gelukt is, weer afdoen en dan weer aan (nog steeds over het halster) tot je paard er bijna bij in slaap valt.
20 keer is beter dan 10 keer. In het begin iedere keer als hij het toelaat uitbundig belonen met je stem, geen wortels.
Laatst bijgewerkt door Merlijn op 27-12-07 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:01

Je moet zorgen dat iedere keer dat je het probeert, je tijd genoeg hebt om te zorgen dat het uiteindelijk ook lukt.
Want iedere keer dat je het alleen probeert maar er niet in slaagt, beloon je bij je paard zijn gedrag. Want het gevolg is dat uiteindelijk hij het hoofdstel niet aan heeft en wel iets lekkers krijgt + dat hij niet aan het werk hoeft maar wel leuk aandacht krijgt. En het probleem wordt hiermee iedere keer erger. Hij voelt zich dominant over jou, want hij heeft het voor het zeggen. Snap je wat ik je probeer duidelijk te maken?
Het is nu vakantie dus begin er zo snel mogelijk mee. Ik wens je nog veel plezier met je nieuwe paardje.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:02

Merlijn schreef:
mariettebout schreef:
maikeltje: ik loop niet weg. ik geef hem niet gewonnen. wat ik doe is. zodra ik aan zijn oren mag komen en hij een teugel rustig over hem heen mag doen geef ik hem een snoepje of een stukje wortel. als hij het niet doet krijgt hij niks net zo lang tot hij het wel doet dan krijgt hij een beloning. maar hij wil het halster of zijn hoofdstel niet verder dan zijn ene oor.

Als ik dit goed lees, geef je je wel gewonnen, want je komt niet verder dan over èèn oor met je hoofdstel. Ik denk dat hij/zij je op een geweldige manier aan het uitproberen is.
Zet je paard goed vast aan een STEVIG halster, aan 2 kanten en kort. Van het hoofdstel haal je de teugels en neusriem af, die zijn nu niet nodig. Dan iemand, die niet bang is en niet weifelt, het hoofdstel om laten doen òver het halster. Niet opgeven. Wat ook kan helpen is om die persoon het van de andere kant (de rechterkant) om te laten doen. Wanneer het gelukt is, weer afdoen en dan weer aan (nog steeds over het halster) tot je paard er bijna bij in slaap valt.
20 keer is beter dan 10 keer. In het begin iedere keer als hij het toelaat uitbundig belonen met je stem, geen wortels.

Stevig vastzetten raad ik je af. Als het paard gaat hangen dan heeft hij pas echt een probleem achter zijn oren.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:10

Lijkt me verstandig om eerst uit te sluiten of er wat aan de hand is met het oor. Als je zeker weet dat het oor helemaal goed is, dan pas in alle rust gaan oefenen om het hoofdstel om te doen.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:13

Heb je hem al eens door een tandarts laten checken?
Het zou best wel eens een medische oorzaak kunnen hebben.
Oren/neus en keel staan goed met elkaar in verbinding.
Ook oormijt kan een oorzaak zijn.
Ik zou hem zelf eerst door een goede veearts laten checken, een goede paardentandarts erbij halen (voor hetzelfde geld heeft hij grote haken) en pas dan kijken naar andere oorzaken.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:14

Mijn paard wilde op een dag ook haar halster / hoofdstel niet om d'r oor. Beter gekeken; opgezette keel / klieren.
Getemperatuurd; 40 graden! Da laten komen; keelontsteking!

Oftewel; ik zou eerst kijken of ze niets mankeert!!

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:17

Kijk, dat bedoel ik!
Heel goed sflj, om de veearts erbij te halen, een paard vertoont nooit 'zomaar' kuren zonder reden!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 09:20

Dubbelpost, slotje.