Pessoa Bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Pessoa Bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:37

Nee is niet toegestaan...dat is niet zomaar Lachen

Paard op de foto loopt toch al met het hoofd naar beneden?
Waar wil je hem nog meer heben?

Iets minder streng zijn met de hand, dan gaat hij ook op een gewoon bit beter lopen.
Gewoon lekker dubbelgebroken trensje erin en daarmee aan de slag gaan Lachen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:53

femmefatale1 schreef:
QualityLover schreef:
Ik heb het bit gekocht, mijn paard loopt op de een of andere manier heel fijn op het bit. Met dubbele teugel rijd ik nu. Ik heb al een enkelgebroken bustrens en een dubbelgebroken watertrens gebruikt, maar dat maakt weinig verschil voor mijn paard. Ik ben heel blij dat ik het bit heb gekocht.

Paarden lopen vaak ineens fijn als er een scherper bit in wordt gehangen.
Het jammere is dat de oorzaak niet rijtechnisch opgelost wordt...
Hierdoor ligt het bijna altijd aan het paard en niet aan de ruiter.
Persoonlijk zou ik lekker terug gaan naar dat normale bitje, en een goeie instructeur zoeken..
Daar heb jij meer aan, en je paard ook..

Idd het bit is zo scherp dat je paard waarschijnlijk nog niet anders durft lopen. Ik zie heel vaak bij paarden die op een pessoa worden gereden dat ze zogezegd aan teugel gaan lopen, je hebt praktisch geen contact meer en dan 'voelen' ze licht. Nu is dit weer iets heel anders dan een paard goed naar beneden rijden. Hij zal zeker zn rug niet gebruiken, achterhand er niet bij zijn enzo.
Ik zou het zelf nooit doen, tenzij ik weet dat het nodig is. Ik blijf ervan overtuigd dat een pessoa bit geen bit is voor een paard wat mn zn hoofd omhoog door het bit loopt. Ik heb heel wat paarden geweten die hierop, kapot en vast werden gereden. Eigen keus zou ik zeggen maar ik zou het niet doen. voordeel haal je er niet uit. Het lijkt nu mss goed, maar vroeg of laat eindig je nog verder dan je hiervoor stond.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 20:54

Ik heb vandaag weer gereden, met mijn pessoa bit, paard loopt er soms gewoon doorheen. Echt hard dan ook. Op de fotos in mijn profiel loopt ze wel 'aan de teugel' maar daar moet ik heeeeeeeeeeeeeeeel erg voor 'zagen'. Dat doe ik liever niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:00

Doe het dan ook niet Lachen

Maak je niet zo druk om waar dat koppie zit. Dat komt wel een keer.
Zorg dat jij lekker ontspannen handen hebt.
Dat je paard daar op durft te vertrouwen dat die handen en dat bit geen pijn doen.

Fitnesen doe je op de sportschool, niet op je paard Lachen

Leer hem stemkommando's aan de longe.
En ga deze gebruiken op je paard.
Daarmee leer je hem dat been betekend receatie
Daarmee leer je hem dat zwaarder zitten betekend zachter lopen.
Kijk waar je heen wilt, dan gebruik jeje zit hulpen om te sturen Lachen

En invensteer je geld in goede les
Niet in bitten en andere hulpmiddelen Lachen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:05

Dan heb je gewoon een rijtechnisch probleem, die je zoals je dus zelf ondervind ook niet met een pessoabit gaat oplossen, logisch want daar dient hij niet voor. Ik zou zeggen ga ga vooral aan de longe trainen als je er niet opdurft met dit weer of natte grond. Gebruik een pessoa teugel en zet haar aan het werk. Eerst laag beginnen tot ze daar voldoende en correcte spieren heeft. Daarna kun je haar wat hoger zetten, maar dit moet je maar na maanden trainen gaan doen, zeker niet te snel. Hou er goed tempo in. Eventueel kun je erna nog even op, dan zal ze al goed gewerkt hebben en minder de neiging hebben weg te lopen. Probeer in je handen zo licht mogelijk te zijn. Blijf niet trekken als ze sneller gaat, maar even spanning en gelijk weer los en dit herhalen tot ze terugkomt in tempo. Als ze iets goed doet, op reageert op je hulpen (netjes en niet na een half uur) beloon haar dan goed. Zodat ze weet wanneer ze iets goed doet. Eerlijk gezegd groot gelijk dat ze ook door je pessoa bit loopt. Maakt ze toch even duidelijk dat je het hiermee niet kan oplossen. En zagen is helemaal uit den boze. Dit heb ik altijd geleerd; gelijk welk paard moet eerst actief vooruit gaan om z'n rug omhoog te kunnen brengen en ze hoofd naar beneden. Zolang je die activiteit en ontspanning niet hebt kun je volgens mij weinig doen. Dus werk daaraan zou ik zeggen. Als ze graag wil lopen om haar energie kwijt te raken, gooi haar dan eerst eens los.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:07

Ik ga helemaal mee met Kawa, een paard loopt niet zomaar door een dergelijk scherp bit heen, hij geeft jou heel duidelijke signalen!