Peesbeschermers wel of niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: Peesbeschermers wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:36

asjemenou schreef:
Maar als je paard zich wel aantikt ben je al te laat!

Precies en dan zit je met de gebakken peren. Mijn oudere merrie strijkt ook mijn jongere merrie tikt regelmatig aan dus ik gebruik voor de zekerheid peesbeschermers en strijklappen. Overigens verzwakt het niet het geeft namelijk geen steun, een ander verhaal zouden bandages zijn, wordt erg warm onder de bandages en deze geven wel steun!

splash1999: Er zullen mensen zijn die het gebruiken voor het mooie maar het merendeel zal het gebruiken omdat het paard wel degelijk strijkt of aantikt, en waarom niet dat stukje bescherming als ze zich wel aantikken en een peesblessure oplopen ben je verder van huis Knipoog

Furore_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:38

Ik vind, dat als je paard niet aantikt, strijjk of wat dan ook,
dat beschermers niet echt nódig zijn. Tenzij je vooraf weet dat ´ie gek gaat doen.
Mijn pony loopt dan ook oznder beschermers, behalve met springen.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:39

Ik heb altijd pees en kogel beschermers om !!
Ik vind het gewoon veilig, en ik doe het echt niet voor de sier !!

MISTRAL94

Furore_ schreef:
dat beschermers niet echt nódig zijn. Tenzij je vooraf weet dat ´ie gek gaat doen.

Maar jij weet dus precies wanneer jou pony gek gaat doen?

Coconut

Precies Mistral94, mijn dierenarts zei dat goede peesbeschermers geen kwaad kunnen. Hij zei dat de goedkope beschermers van Harry's Horse wel degelijk schade kunnen aanrichten, omdat de pezen veel te warm worden onder deze beschermers.

Op aanraden van mijn dierenarts ben ik 3in1 beschermers met gelinlage gaan gebruiken. Hieronder wordt ze niet warm Lachen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:40

_skess_ heb je daar een foto van die 3in1?

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:41

Ik gebruik peesbeschermers niet voor de sier, het liefst gebruik ik ze helemaal niet!
Maar mijn paard is heel erg onhandig en tikt zich zelf nog wel eens aan. Knipoog

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:42

bij mij is er voorgevallen dat beschermers meer kwaad dan goed doen en dan heb ik wel goede beschermers. Nu was het wel zo dat beschermers het zelfs erger maakte. Voor mij geen beschermers meer. mijn paard leek te strijken met beschermers en doet het niet zonder. andere parden idem

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:42

MISTRAL94 schreef:
Furore_ schreef:

Maar jij weet dus precies wanneer jou pony gek gaat doen?

ik voel het ook altijd aan hoor !! vooral als ze beetje frisjes zijn

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:43

Dat is prima zijn genoeg mensen die andere ervaringen daarmee hebben Knipoog

Armani88: Dus jij weet als je naar stal gaat al dat jou paard vandaag raar gaat doen? Ik merk het pas als ik in de bak ben

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:47

MISTRAL94 schreef:
_skess_ heb je daar een foto van die 3in1?

zal eens een voorbeeldfoto zoeken, heb ze wel via bokt overgenomen van iemand, maar ze zijn ook nieuw te koop Knipoog Mijn paard streek heel erg zonder beschermers, ze kreeg echt grote schaafwonden. Komt omdat ze nu goed en ruim kan draven (IJslander) en zo tikt ze zichzelf erg aan.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Coconut op 27-12-07 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:48

neopreen wordt zo vreselijk warm van binnen dat is falend

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:49

Zou het onder leren peesbeschermers niet/minder warm worden?
Want als je leren laarzen aan hebt krijg je ook geen zweetvoeten toch..

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:49

neopreen is juist niet warm Knipoog Onder leer gaan ze wel snel zweten, kijk maar is onder je neusriem of kopstuk na het trainen Knipoog

en het is neopreen aan de buitenkant, binnen in zit gel

nelefleur

Re: Peesbeschermers wel of niet soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:50

bij mij zitten ook een soort van jell in en het zijn er van flexisoft echt gemakkelijk tijdens het springen

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:26

Ik heb een 3,5 jarig vz paard en die rijd en longeer ik altijd met peesbeschermers en strijklappen.
Ze strijkt van nature al flink, vandaar de strijklappen, anders strijkt ze ook de binnenkant van haar sokken eraf en soms heeft ze dan zelfs wondjes, dus niet meer zonder strijklappen!

En de peesbeschermers gebruik ik, omdat ik bezig ben met verruimen en dan tikt ze dr voorbenen regelmatig aan met dr achterbenen en daar dus ook het gevaar van wondjes of zelfs peesblessures, vandaar dat ik ook niet zonder peesbeschermers rijd.

Ik rijd dus niet met 3in1 beschermers of bandages, daar zit zo'n weinig luchtdoorlating in, dan ben ik juist bang voor blessures door warmte. Peesbeschermers en strijklappen zitten niet helemaal rondom, dus ruimte genoeg voor koeling m.i.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:38

Het verbaast me hoeveel paarden er kennelijk strijken en aantikken, terwijl ik het bij ons op stal niet zie gebeuren. En zo'n bijzondere selectie paarden staat er bij ons niet.
Mijn indruk is dat heel veel paarden ofwel niet strijken (ja, de beschermers komen langs elkaar, maar de blote benen niet) of je hebt een smid die z'n vak niet verstaat. Strijken is door de smid over het algemeen goed op te lossen. Aantikken is meestal een rijtechnisch punt, de ruiter kan dit corrigeren door de paslengte te regelen en de oprichting. Aantikken gebeurt vaak bij paarden die voor niet snel genoeg wegkomen. Ook hier kan de smid een stukje helpen, maar vooral de ruiter heeft hier heel veel invloed.
Als je een "onhandig" paard hebt, lijkt het me voor de hand liggen om het paard te leren om beter op zijn pootjes te letten, dan om er potentieel schadelijke "beschermers" omheen te doen en het paard verder lekker "onhandig" te laten zijn.
Ook een jong paard kun je uitstekend zonder beenbescherming trainen, zorg dat het zijn lichaam correct gebruikt, dat kan al met loswerken van een 2-jarige. Tegen de tijd dat je er op gaat zitten heeft het ruim voldoende eigen houding en balans om ook met ruiter niet al te stom te doen met de pootjes.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:45

Ik vraag me af waar je je druk om maakt Waratje? Als mensen met bescherming willen rijden om welke reden dan ook is dat hun goedrecht. Jij doet het niet ook prima toch?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 14:56

Hier zegt iedereen ook weer wat anders over die beenbescherming.. de een zegt dat 3in1 goed ademend is en de ander zegt juist van niet. maar ik begrijp wel hier uit dat het niet beter is om met te rijden dan zonder. ik denk dat ik ze wel ga aanschaffen, maar dan alleen voor het springen (omdat ze nog jong is en dat allemaal nog moet leren enzo). is dat slim?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:57

Mijn mening heb je, ik kies voor zekerheid Knipoog

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 14:58

maar zou jij ze dan ook om doen bij een paard dat niet tikt?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:58

MISTRAL94 schreef:
Ik vraag me af waar je je druk om maakt Waratje? Als mensen met bescherming willen rijden om welke reden dan ook is dat hun goedrecht. Jij doet het niet ook prima toch?

ROFL Maak ik me druk?? Waar staat dat? Volgens mij maak ik me juist helemaal niet druk, ik heb geen zorgen over welke beenbeschermers ik moet aanschaffen, hoe ze om moeten, hoe ze onderhouden moeten worden en ik verlies ook nog eens geen tijd aan het omdoen van die handel. Volgens mij maak ik me een stuk minder druk om die handel dan de meeste anderen in dit topic Tong uitsteken

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 15:00

als een paard een keer weg springt en daardoor aantikt. Weg springen of gek doen kun je vaak niet voorkomen dus ik kies daar wel voor Knipoog

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 15:02

Ja ze kan nog wel eens raar opzij springen als ik in de linkergalop wil gaan. dan gaat ze nog wel eens bokken of rare sprongen maken..
maar is het dan niet zo dat de benen zwakker worden van die beschermers? dat je er dan afhankelijk van bent en als je er eenmaal aan begonnen bent, het altijd moet?

LeOnIe_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 15:03

ik werk op een pensionstal en als daar de paarden s'ochtends buiten worden gezet moet denk wel 85% peesjes of iets dergelijks aan terwijl de meeste het egt niet nodig hebben. in de molen kan ik het wel begrijpen maar in de wei.. het is volgens mij ook een trend de een ziet dat die peesjes heeft dan ik ook maar.