Wat voor hoofdstel vind je mooi ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ChristaMoor

Re: Wat voor hoofdstel vind je mooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 14:14

Rondgenaaid, zwart leer, op maat gemaakt, zodat er alleen blinde sluitingen (samorai) bij het bit komen te zitten en een sluiting voor de keelriem en neusriem. Verder dus alle niet noodzakelijke gespen etc. weglaten. Wel een mooie (zwart)onderlegde neusriem maar ook niet mega breed. En ook de neusriem op maat gemaakt, zodat de zijkanten netjes parallel lopen aan de bakstukken.

Veel plezier met je opdracht!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 14:23

Het plezier is er nu al !

Het is hartstikke leuk om te lezen wat andere mooi vinden, er komt vanzelf wel een ontwerp uit dankzij de bokkers, een BOKThoofdstel !

Ja

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 14:47

Zwart rondgenaaid hoofdstel van zeer goede kwaliteit. Mega brede aansnoerneusriem, met wit onderlegd.
En en schumacher frontriem Pling

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 14:51

zwart rondgenaait engels leer en dan een mooie brede aansnoerneusriem en verder heel simpel Haha!
vind dat echt het mooiste bij mijn paard staan en heb er 2 jaar naar gezocht voordat ik HET hoofdstel had Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 15:14

Paardentango schreef:
Umme... wat zijn 'gebombeerde delen' ,klinkt een beetje agressief Pling

Gebombeerd is wanneer het leer, vaak aan de bovenkant, gebold is.
Dit verkrijg je door een touwtje tussen de 2 stukken leer te leggen, en dan dichtstikken.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 16:57

Een bruine rondgenaaide Dobert staat op mijn verlanglijstje. Brede neusriem, alle gespen weggewerkt. Duurt nog wel een tijdje voor die komt, want mijn paardje is nog veulen. Nagelbijten / Gniffelen

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:04

Ik heb mijn droomhoofdstel al, 'n rondgenaaide Passier (zie profiel). Maar nu wil ik nog een rondgenaaide met goudkleurige gespen. Lovers

estherL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 18:54

Ik heb ook de rondgenaaide passier boston stang en trens hoofdstel.. vind hem echt super mooi

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 20:04

Rondgenaaid, dikke brede neusriem Ja Dat vind ik super mooi Ja

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 20:33

Smal (of rondgenaaid), heel soepel en zacht leer.
Blinde sluitingen aan bakstukken en teugels.
Leren teugels met stopjes of springteugels.
Brede zacht onderlegde neusriem.
Smalle soepele frontriem die mooi valt (evt. met bling).

nijla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 23:06

Een brede, rondgenaaide neusriem is erg mooi! Niet zo veel bling bling maar simple chic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 23:09

Een bruin hoofdstel, en een brede neusriem kan ik meestal wel waarderen. Maar niet de combinatie Clown

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 10:39

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:23

Ik heb mijn droomhoofdstel al Knipoog En dat is mijn rondgenaaide Schumacher (foto in profiel). Zwart leer, dunne riempjes, verstelbaar op het kopstuk, voorzien van blinde sluitingen, gecombineerde neusriem, zwart onderlegd, neusriem is niet te breed maar ook niet te smal en verder zonder te veel tralala.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:26

Dat ben ik me nu helemaal aan het bedenken voor mijn tinker zodra die 3 is wil ik een prachtig spaans hoofdstel voor haar met een mooi bijpassend bit.
En ja voor mijn andere 2 sportpony's zou een bredere aansnoerriem voor beide geen kwaad kunnen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 01:04

Mlies... ook heel mooi! Maar dan wil ik eerst een spaans paard om het bij aan te doen Tong uitsteken

Heb mijn frontriem gemeten, 38 centimeter is de volledige lengte. De lussen voor het kopstuk zijn ong 3 centimeter breed.

Heb je al voorbeeldjes van dingen die je hebt gemaakt?

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 01:10

ik heb een hoofdstel van kieffer waar ik gek op ben... Lovers
en ik heb er een van een springruiter met mexicaanse neusriem.
ben alleen ff de naam vergeten!!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 07:39

Smal leer, bruin, koperkleurige grote gespen, stang-en-trens (oftewel engelse neusriem zonder sperriem), gladleren teugels, neusriem en frontriem met koperkleurige blokjes afgezet. Absoluut geen aansnoerneusriem.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:08

Mijn droomhoofdstel heeft mooie zilveren gespen waarbij de vaste passanten ook zilverkleurig zijn en dus ook van metaal (kon zo snel geen plaatje vinden wat ik bedoel).

Daarbij is het een hoofdstel van het meest soepele leer dat er maar bestaat, heeft het een anatomisch gevormd kopstuk, die ook nog eens zacht onderlegd is en is het vrij breed uitgevoerd.
Er zit een hoge neusriem bij, die redelijk breed is en ook met zwart zacht is onderlegd.
Ohja, aangezien het hoofdstel op maat wordt gemaakt zouden blinde sluitingen bij het bit erg mooi zijn. Ook lijkt het me mooi als de bastukken en de neusriem beide op het kopstuk kunnen worden versteld. En het liefst ook nog met een gedeelde kopstuk (of zou dat erg lastig worden als je het ook nog anatomisch gevormd wil hebben?)

Als vervanger voor de gewilde gespen vind ik deze ook erg mooi:
http://www.kieffer.net/cms/content/view/114/8/lang,en/

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 12:07

Poeh hee Judje, wat een enorm interessante opdracht !

Dat wil ik wel eens uittekenen, of heb je zelf een idee daarover. Bij een schets kun je kijken wat je daar voor nodig hebt. én wat het zou gaan kosten Bloos
Handwerk is vergelijkbaar met Kieffer kwaliteit, alleen zit het stiksel bij handwerk beter omdat elk steekje een knoopje bevat.

De sluitingen op het kopstuk lijken me niet zo handig, het is een gevoelig gedeelte van het paard én er zitten veel manen daar.

Ben tussendoor even gestart met een mini voorbrenghalsterje, schattig maar wat een priegelwerk!
Geef me wat krediet aub, want ik ben in de leer Bloos dit was mijn eerste gespje wat ik ergens aan zet.

Afbeelding

Let op het hele kleine passantje, zo schattig !
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 27-12-07 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 12:10

Een rondgenaaid hoofdstel met een glimmende frontriem. Knipoog

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 12:13

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 12:34

Nog eentje die ik héél erg mooi vind, maar daar zitten heel wat uurtjes werk in dus ik zal de prijs voor me houden.

Afbeelding

Een echte PRE aan de lange teugel, dat hoort altijd met TRENSbit.

Vingers aflikken smullen hé !

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 16:23

@Paardentango: dat is zeker een SUPER mooi hoofdstel zeg! (en die prijs mag je inderdaad achterwege laten, want dan val ik denk ik van mijn stoel Tong uitsteken )
En ik zal wel eens even kijken of het gaat lukken daar zelf een tekeningetje van te maken. Ik kan niet scannen hier, dus zal het op de computer moeten tekenen, dus ik ga ff zoeken of ik niet wat plaatjes bij elkaar kan vinden zodat ik met wat knip en plakwerk het misschien ga redden. (ben niet zo goed met Paint)
Maar als jij er een interessant idee van krijgt: teken het uit en misschien (ligt aan financien en wanneer, gaat zeker niet voor maart/april lukken) heb je er nog eens een opdracht voor. Haha!

Wat me opvalt is dat ik volgens mij 1 van de enige ben die niet van smalle hoofdstellen houd. Zoals die boeren hoofdstellen voor voor de wagen vind ik echt super. Heel simpel, brede neusriem, brede bakstukken, brede frontriem. (Dizova heeft er nog 1, Tuighoofdstel Farmer heet die)
Nou zou het natuurlijk ook wel schelen dat mijn paard een niet al te klein hoofd heeft en verder ook behoorlijk stevig gebouwd is, waardoor het bij hem ook niet mooi zou staan.

Edit: mag ik de 'opdracht' nog aanpassen, ook brede dressuurteugels en daar ook blinde sluitingen horen bij mijn droomhoofdstel. En ook nog een niet al te smalle frontriem die het liefst iets in een V loopt met HEEL iets bling bling (hoe of wat die bling bling ben ik nog niet over uit, ben even voorbeelden aan het zoeken).
Laatst bijgewerkt door Judje op 27-12-07 16:43, in het totaal 7 keer bewerkt

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 16:26

casperrr schreef:
Zwart rondgenaaid hoofdstel van zeer goede kwaliteit. Mega brede aansnoerneusriem, met wit onderlegd.
En en schumacher frontriem Pling

Hier sluit ik me bij aan, alleen dan niet wit onderlegd Tong uitsteken