Hoe heb jij je Dr. Cook?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Buisman

Re: Hoe heb jij je Dr. Cook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:52

Mijn paard is nogal sterk en loopt graag lekker door.
Tijdens een buitenrit heb ik die teugels echt wel nodig. Alleen op zit is onmogelijk. Als je maar heel consequent de hand opent na een ophouding is de ophouding geen enkel probleem.
Een paard alleen op zit rijden is leuk maar is niet op ieder moment toepasbaar. Ik ben van mening dat het rijden niet veel verschilt met rijden met bit. Je moet net als met bit ten allen tijden je hand openen na een ophouding.
In de duinen maak ik ook wel eens een flinke ophouding als de zit niet toereikend is. Direct daarna hand open en weer lekker doorrijden.
Als je aangeeft dat je met een flinke ruk aan het halster je paard tot orde te moet roepen dek ik dat je misschien lekker met hem moet gaan wandelen. Blijf streng in de positie die je paard ten opzichte van jou mag lopen. Mijn paard mag met het hoofd op mijn schouderhoogte lopen. Door veel wandelen leert hij dat dit de positie is en nier anders.
Je hebt nog een jong paard.
Met geduld en consequent zijn kom je een heel eind. Hij leert die dingen niet in een weekje.
Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:11

@laetitia: ik dacht dat je het wat constant teugelcontact betreft in je vorige post over het rijden in de bak had Knipoog.
In het bos kan het inderdaad een ander verhaal zijn, vooral wanneer je een jong, onervaren en enthousiast paardje hebt. Lachen
Zorg iig dat je zelf helemaal los en ontspannen blijft. Ook veel halthouden en tempowisselingen oefenen in het bos. En telkens goed belonen als hij het goed doet, al is het maar eventjes! Wees eerst tevreden met een seconde halthouden, belonen en de volgende keer twee seconden, en dit zo opbouwen.

Vanmorgen schreef je dat je vanmiddag de neusriem iets lager en losser zou hangen. Hoe is dat gegaan?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 11:34

Ik heb gister even met mijn moeder in dat rustige bos gewandeld, met inderdaad de neusriem iets lager en losser. Tijdens het stappen gewoon los teugeltje, maar moeders bleef achter (kan niet zo flink doorstappen als mijn paardje haha), dus proberen halt te houden op mijn zit en stemcommando.

Maar dat ging niet, dus ik neem de teugels aan en sluit mijn handen. Weer dat geschud met zijn hoofd en er door heen blijven lopen.

Ik heb toen zelf de druk pas weggenomen toen hij stil ging staan (en toen hij even stil stond wilde hij meteen weer verder).

Geef ik te veel druk? Kan ik beter steeds kleine ophoudingen maken?

Ik ga straks weer in de bak oefenen (had eigenlijk les maar ze heeft helaas net afgezegd)...

@buisman: ik wandel al een jaar met hem...! En hij blijft altijd keurig achter me lopen, maar als hij heel gespannen en gestressed is dan is hij niet meer op mij gericht en gaat heel hard lopen. Ik geef dan een ruk aan het touw (wandel met touwhalster) en zeg ho, zodat hij meteen stilstaat en zich weer op mij richt.
Maar als hij ontspannen is, wandelt hij heel rustig naast me of achter me hoor...als ik hem los laat loopt hij gewoon met me mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:08

laetitia schreef:
Ik heb toen zelf de druk pas weggenomen toen hij stil ging staan (en toen hij even stil stond wilde hij meteen weer verder).
Geef ik te veel druk? Kan ik beter steeds kleine ophoudingen maken?

@buisman: ik wandel al een jaar met hem...! En hij blijft altijd keurig achter me lopen, maar als hij heel gespannen en gestressed is dan is hij niet meer op mij gericht en gaat heel hard lopen. Ik geef dan een ruk aan het touw (wandel met touwhalster) en zeg ho, zodat hij meteen stilstaat en zich weer op mij richt.
Maar als hij ontspannen is, wandelt hij heel rustig naast me of achter me hoor...als ik hem los laat loopt hij gewoon met me mee.

Je moet het halthouden echt gaan oefenen met hem. Eerst op de grond (grondwerk en vooral aan de hand wandelen) en dan ga je oefenen met tempowisselingen en halthouden op met lichaamstaal, ademhaling, energie en stemgebruik. En iedere keer dat hij het goed doet, al is het maar éventjes, uitgebreid belonen! Halthouden en teruggaan in tempo moet leuk en rustgevend voor hem zijn. Beloon hem alsof hij de wereldbeker voor je heeft gewonnen of geef hem eventueel iets lekkers. Wees trots op iedere seconde dat hij stil staat en wandel dan weer verder.
Dit moet je echt eerst op de grond voor elkaar hebben! En dat kost tijd. Ik denk dat je te snel wilt en te veel verwacht nog.

Wat je vertelt over het wandelen aan de hand, lijkt me ook niet goed. Als je paard gespannen en gestressed is, hard gaat lopen en niet meer op jou gericht is, dan kun je op een heel andere manier zijn aandacht vragen en hem duidelijk maken dat jij zijn rustpunt bent. Maar dat moet je dan wèl zijn. Knipoog
Een ruk aan het touw is niet prettig en kan averechts werken (net als een snok in de mond als je een bit zou gebruiken). Probeer andere dingen, zoals abrupt omdraaien en teruglopen en een commando leren dat hij zijn hoofd laat zaken (waarmee dus ook de spanning/adrenaline in z'n lijf zakt). Maar wees vooral ook bewust van je eigen lichaamsignalen op die momenten (spierspanning, ademhaling, de blik in je ogen etc).

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 12:42

Thanks voor je tips! Ik ga straks het halthouden uitgebreid oefenen en hem de hemel in prijzen als hij stilstaat!

Met het wandelen doet hij dit trouwens wel prima hoor...zodra ik stil sta en Ho zeg staat hij direct stil. Hij gaat dan ook pas weer lopen zodra ik hem daarvoor toestemming geven door klikje met mijn tong (we hebben heel veel grondwerk lessen gehad hierin).

Ik zal voortaan abrupt omdraaien bij het wandelen als hij niet meer op mij gericht is (gelukkig komt dit steeds minder vaak voor, mede door inderdaad oefenen en oefenen en elke dag een uur wandelen...).

PS we gaan wel erg offtopic zo he...!

Iemand nog ervaringen met Dr. Cook en het hoofdschudden?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 12:44

PS heb ook veel loswerk lessen gehad en dat ging ook heel goed.
Hij is enorm op mij gericht, ik kan hem laten stappen, draven, galloperen, halt houden en omdraaien met hele subtiele signalen...Ik hoef hiervoor alleen maar mijn lichaam en energie te gebruiken en een aanwijzing met mijn arm te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:09

Ik heb gisteren voor het eerst met het hoofdstel gereden. Ik had de neusriem zo hoog:

Afbeelding

Zo beviel het goed, mijn pony accepteerde het meteen en ik vond het heerlijk rijden. Neusriem zit wel wat hoger dan de neusriem van mijn hoofdstel met bit... wat vinden jullie?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 21:27

Hij zit in ieder geval nog onder de jukbeenderen, dus dat is prima!

Vind die van jou erg mooi by the way...is dat een speciale versie??

Buisman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:54

Bekijk bij het hoofdstel wel even heel goed de verbindign tussen touw naar teugel. Ik heb hetzelfde hoofdstel gehad en bij mijn allereerste ritje buiten schrok mijn paard en door een beetje druk liet de verbinding tussen touw en teugel los..................
Ik had dus aan een kant een kapote teugel. Het stiksel was kennelijk niet helemaal goed. Is even schrikken, gelukkig is hij prima te stoppen op mijn zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:55

laetitia schreef:
Hij zit in ieder geval nog onder de jukbeenderen, dus dat is prima!

Vind die van jou erg mooi by the way...is dat een speciale versie??

Ja, het leek me ook goed zolang hij onder de jukbeenderen zit.

Het hoofdstel is wel wat anders dan de Cook hoofdstellen die ik verder op internet heb gezien, het systeem is hetzelfde, maar volgens mij is het verschil dat die kruislingse riemen helemaal van touw zijn en de 'keelriem' geen gesp heeft. Of heeft die van jou dat ook zo?
Ik vind het bruin erg mooi staan bij mijn pony Lachen

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 22:00

Ik heb de originele dr. cook ook in het bruin uiteraard!

Er bestaat geen keelriem bij deze modellen...of bedoel je de kruislingse riempjes die naar de teugel gaan? Bij mij ook geen gesp!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:02

laetitia schreef:
Ik heb de originele dr. cook ook in het bruin uiteraard!

Er bestaat geen keelriem bij deze modellen...of bedoel je de kruislingse riempjes die naar de teugel gaan? Bij mij ook geen gesp!

Ja, dat bedoel ik, daarom zette ik keelriem ook tussen aanhalingstekens. Maar op de foto in jouw beginpost zie ik toch wel een gesp? Even kijken Knipoog

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 22:04

Ooh daar! met die gesp kan je de lengte van de kruislingse riempjes regelen...Dus zolang en zo kort als je zelf wilt, het ene paardenhoofd is het andere namelijk niet dus ze kunnen natuurlijk te strak zitten als je paard ee groot hoofd heeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:06

Ja, die bedoel ik Lachen
Mijne is wel wat anders dan, het touw loopt achter het oor door (langs het kopstuk), dan over de wangen, kruist onder het hoofd en dan naar de ringetjes van de neusriem....

COSMIC77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 00:17

RedPassion; is jouw hoofdstel van F.R.A.?
Ik heb er ook een van F.R.A., maar die is vandaag op buiterit kapot gegaan. De leren verbinding van de neusriem naar ringetje waar de teugel door loopt knapte af. Gelukkig in stap, moet er niet aan denken dat ik flink in galop zat wat ik veelvuldig heb gedaan.
Drie weken geleden gekocht dus dat is niet zo fraai. Maakte een ophouding, niks extreems ofzo.
Direct naar de Vrielink gegaan. Maandag bellen ze de leverancier. Ze kunnen er zowiezo andere, sterkere leren stukjes op naaien, maar weet niet of ik dat wil. Bij nadere inspectie en vergelijking met een hoofdstel van Norton vind ik de bevestiging toch niet zo heel solide ogen. Verder is het een super mooi hoofdstel en het paard loopt er prima op.
Wat zouden jullie doen? laten repareren of geld terug en een ander kopen..

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 00:33

germie schreef:
Ik heb de neusriem als volgt zitten. Ik heb de neusriem wel vrij los, niet aangesnoerd ofzo. De neusriem moet wel loslaten als jij je hand loslaat:
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben iedere keer al een beetje aan het zoeken en posten germie, maar ik zie dat jij echt dressuurmatig aan het rijden bent, bitloos.
rijd jij ook met een 'dr cook'?

Ik heb van de week voor het eerst m'n paardje bitloos gereden, met gewoon de teugel aan een lage, africhtingsneusriem, dit ging prima. Door bepaalde omstandigheden heeft dit paard een vreselijke hekel aan een bit in haar mond. (ik had dit al eerder gedaan met een vorig paard ivm het uitsluiten van allergieen en dat leverde ook geen problemen op)
Nu ben ik op zoek naar bitloos waarmee je toch je paard fijn nagevelijk kan rijden en eens een halve ophouding kan maken, zonder al te veel ruis.

(jij bent toch diegene wiens paard nog een veulen kreeg? hoe gaat ermee? Het is leuk toch!)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:39

Mijn hoofdstel zit zo.. met de neusriem eerder aan de lage kant als ik dat vergelijk met de foto op de vorige bladzijde.
Dat touw is een touwhalster wat er onder zit.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:46

COSMIC77 schreef:

F.R.A, is dat het merk? Ik heb een ander merk, wel bij Vrielink gekocht. Echt vervelend dat die van jou zomaar kapot ging. Ik zou mijn geld teug willen, omdat ik het -ook na reparatie- niet echt meer zou vertrouwen, maar misschien ligt dat bij jou anders.

Fenix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:59

ik heb ook een dr.Cook gekocht om een 'geblockeerd' manegepaard te rijden waar ik me al een tijd over ontferm
Met bit is het een heel loom, bijna lomp paard dat met zijn hoofd ofwel loopt te schudden of bij ieder beweging van het bit met zn neus de lucht ingaat. bitloos was echt een grote verandering, zo'n vlot paard! het gaat echter erg goed om hem ermee te rijden, hij doet niet meer aan kopschudden enkel de eerste 20 minuten dat hij het hoofdstel aanhad vond ie et wel een beetje naar om stil te hoeven staan op een 'andere manier' en schudde dan nog wel even, maar ik moet zeggen dat dit nu helemaal weg is. hij moest wel aanpassen na 17j stang en trens/trens opeens bitloos.. Ik zet de neusriem ongeveer op handbreedte van zn mondhoek (maarja dat is natuurlijk een beetje subjectief..)
Ik vind het super dat je paard nooit geen bit hebt leren kennen!

ps: klein vraagje helemaal naast de kwestie, ik woon in België (Kust) en ik moet zeggen dat er weinigen hier geloven (behalve degene die aan NH doen) in het principe zonder bit (of dat heb ik toch zo ervaren..), zijn jullie nooit uitgelachen of verkeerd bekeken omdat jullie het beste wilden voor een paard? Toen ik in de manege reed werd ik erg uitgelachen en iedereen verklaarde mij gek...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 20:57

@fenix:
ik reed vandaag even over de hei en toen waren er 2 jonge meisjes. Ene meisje zei tegen andere : Kijk zij rijdt bitloos, net als mijn moeder!

Ik denk dat het in Nederland wel wat gewoner is geworden. Sterker nog, ik heb van een stalgenootje een hele stapel tijdschriften van de Duitse Arabisch Stamboek gekregen uit het jaar '94 en '95.

Heel veel foto's van de arabieren die worden bereden zijn bitloos. Met name in de endurance en western. Dus zo nieuw is het echt niet hoor...

COSMIC77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:14

RedPassion schreef:
COSMIC77 schreef:

F.R.A, is dat het merk? Ik heb een ander merk, wel bij Vrielink gekocht. Echt vervelend dat die van jou zomaar kapot ging. Ik zou mijn geld teug willen, omdat ik het -ook na reparatie- niet echt meer zou vertrouwen, maar misschien ligt dat bij jou anders.

Ik vertrouw het hoofdstel dus ook niet meer. Ik wou mijn geld terug maar dat doen ze niet. Dus nu krijg ik een tegoedbon. Ik vertrouw dat hoofdtel gewoon niet meer. Als het na een paar keer rijden knapt, nou dankjewel!
Nu op zoek naar een ander hoofdstel, een echte Cook dan maar denk ik.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 00:25

Ik heb vanmiddag met mijn norton gereden en daar zit een duidelijke foto bij van hoe die van mij zit:
Afbeelding

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:57

laetitia schreef:
Nu heb ik hem weer hoger zitten en dat vind hij zelf fijner, al moet hij nog enorm wennen aan de druk als ik ophoudingen geef. Dan schud hij constant met zijn hoofd. Ik wil zo min mogelijk aan de teugels komen maar ben hem aan het inrijden en halthouden alleen op mijn zit moeten we allebei nog leren...

Hoe is jullie ervaring met dit hoofdstel? Waar hebben jullie de neusriem? En heeft jouw paard ook moeten wennen aan de druk om zijn hoofd bij het maken van ophoudingen?

Ik hoor graag jullie ervaringen!

Ik rij er al meer dan 2 jaar mee en in mijn profiel kun je goed zien hoe hij zit. Bevalt prima, ik rij er buiten mee en af en toe endurance. Dresuurrijden doe ik wel met bit overigens. Heeft je paard toevallig niet een haakje op de kiezen? De teugels gaan kruisling over de kaken als er een klein haakje zit op de kiezen kan dit natuurlijk vervelend aanvoelen. Dit hoofdstel geeft ook wat druk achter de oren wat sommige paarden als vervelend ervaren. Ik heb de riempjes daar gefixeerd zodat de druk daar niet kan toenemen en dat werkt het prettigst.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:27

Voor de welsh waar ik weleens op rijd heb ik hem zo hangen:
Afbeelding

Mijn eigen paard staat op de achtergrond en die rijd ik met sidepull of met halsriem.
Mensen zien vaak niet eens dat wij de paarden beide bitloos rijden omdat er ringetjes aan de zijkant zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:15

Buisman schreef:
Bekijk bij het hoofdstel wel even heel goed de verbindign tussen touw naar teugel. Ik heb hetzelfde hoofdstel gehad en bij mijn allereerste ritje buiten schrok mijn paard en door een beetje druk liet de verbinding tussen touw en teugel los..................
Ik had dus aan een kant een kapote teugel. Het stiksel was kennelijk niet helemaal goed. Is even schrikken, gelukkig is hij prima te stoppen op mijn zit.

Nou, inmiddels is dat bij mij dus ook gebeurd Frusty

In volle galop over een weiland, de weg nadert, ze reageert niet snel genoeg op mijn zithulpen dus even een ophouding en het schoot gewoon los. Gelukkig kon ik de teugel die daardoor dus bijna de grond raakte omhoog trekken en mijn hand even op de neus van mijn pony leggen, toen stond ze meteen stil. Maar wat baal ik hier van zeg! Ik heb er hooguit 12 keer mee gereden en ik zit praktisch nooit aan die teugels.... terug naar de winkel dus en ik zoek wel een ander hoofdstel, dit vertrouw ik niet meer.