Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
foxy80 schreef:* Opgelet: in ALLE gevallen dient een bontje RECHTSTREEKS op de rug te liggen (anders verliest het zijn werking), dient van 100% schaap te zijn gemaakt
* Liefst geen sjabrak samen met bontje gebruiken
Bitch schreef:Ik blijf het excuus ' gevoelige rug' toch een beetje discutabel vinden.. Wat weegt een zadel? Wat weegt de ruiter? Imo lijkt dat bontje wat platgedrukt worden door dat gewicht niet de extra schokken opvangen..
Als je paard daadwerkelijk een gevoelige rug heeft, leg je er niets op, geen zadel, geen ruiter, geen bontje.
foxy80 schreef:Over de drukverdeling: in BIT nr 93 heeft een test gestaan met allerlei soorten extra verzachtende onderleggers. De Mattes bontonderlegger kwam als beste uit de test, oa qua stijgen van temperatuur en drukverdeling. Een goede bontonderlegger bleek qua drukverdeling zelfs beter dan de gelpad van Action...
Bitch schreef:Ik blijf het excuus ' gevoelige rug' toch een beetje discutabel vinden.. Wat weegt een zadel? Wat weegt de ruiter? Imo lijkt dat bontje wat platgedrukt worden door dat gewicht niet de extra schokken opvangen..
Als je paard daadwerkelijk een gevoelige rug heeft, leg je er niets op, geen zadel, geen ruiter, geen bontje.
JoviBan schreef:Bitch schreef:Ik blijf het excuus ' gevoelige rug' toch een beetje discutabel vinden.. Wat weegt een zadel? Wat weegt de ruiter? Imo lijkt dat bontje wat platgedrukt worden door dat gewicht niet de extra schokken opvangen..
Absoluut mee eens!
foxy80 schreef:@Talonius: dat heb je dus inderdaad met bontjes met volledige wollen onderrand + dik chabrak onder
vandaar de gouden regel: ruggegraatsvrijheid en DIRECT op de rug (zonder extra dekje)!
@V1incent: dat contactverlies, dat heb ik ook al gehoord. Daarom dat er tegenwoordig ook een dun bontlaagje bestaat bij Mattes
en voor alle duidelijkheid: als je het niet nodig hebt, gebruik het niet, wees verstandig voor je paard, en als je toch graag modieus rijdt, koop dan een nepper met alleen bont bovenaan
(is nog goedkoper ook)
magda_90 schreef:Als je zadel goed past waarom stop je er dan allemaal dingen tussen? Hoe meer rotzooi eronder hoe krapper de ruimte wordt, hoe minder het paard zijn rug kan gebruiken. Niet alleen geld dit voor bondjes, ook voor die dikke dekjes.
Als je zadel echt helemaal goed past kan je zelfs zonder al die rompslomp (bontjes, dekjes etc) eronder rijden, je moet 'm even wat vaker schoonmaken maar het kan net zo goed.
magda_90 schreef:Ze nemen idd vocht op. Maar zolang het zadel goed past kan je ook zonder rijden. Dit vergt alleen extra schoonmaakwerk van het zadel.
Zelf rijd ik wel altijd met, meer uit gewoonte en uit verslaving van de leuke kleuren. Maar van die dikke dekjes heb ik nietwel gehad, maar het zadel ging er alleen maar van schuiven.
feliciaa schreef:Ik zou ook dekjes gebruiken, door het intrekkende vocht is je zadel sneller versleten en als je niet ruim in je budget zit kan dit ook voor problemen zorgen