Bont onderlegger, helpt het tegen.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bonita_Bon

Re: Bont onderlegger, helpt het tegen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:29

Mijn zadel past perfect en ik heb dus geen drukverdeling nodig, de kamer is wijd genoeg. Als ik ga springen of ellenlange buitenritten ga maken leg ik de bont-onderlegger eronder. Het dempt de landing een beetje (mijn landing op haar rug zeg maar) en ik merk aan de huid/vacht onder het zadel dat het wat verzacht als ik langere ritten maak...

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:46

Voor alle duidelijkheid, even alle info over bontjes ed:

Normaal gezien is een bontje niet nodig op een normale paardenrug!
Wanneer het paard een gevoelige rug heeft kan een bontje uitkomst bieden bij het opvangen van schokken, maar eigenlijk kan een gelpad dat ook

Over de drukverdeling: in BIT nr 93 heeft een test gestaan met allerlei soorten extra verzachtende onderleggers. De Mattes bontonderlegger kwam als beste uit de test, oa qua stijgen van temperatuur en drukverdeling. Een goede bontonderlegger bleek qua drukverdeling zelfs beter dan de gelpad van Action...

Wanneer het paard begin van drukplekken heeft, zadel wipt of schuift oid: zadelmaker erbij! dit is een teken dat het zadel niet past! In overleg met zadelmaker, fysio of andere prof kan besloten worden tijdelijk een bontje te gebruiken tot er een andere oplossing is
vb paard wordt ernstig ziek, bespiering is weg, zadel past niet 100% -> bontje kan dan even uitkomst bieden

Opgelet: in ALLE gevallen dient een bontje RECHTSTREEKS op de rug te liggen (anders verliest het zijn werking), dient van 100% schaap te zijn gemaakt (wegens goed opvangen van zweet, schokdemping ed.) en MOET ruggegraatsvrijheid hebben (vult anders kamer op en boel gaat knellen)

Tegenwoordig bestaan er van Mattes ook versies met kortharig bont en langharig (dik) bont.

Liefst geen sjabrak samen met bontje gebruiken (sjabrak dient alleen ter bescherming van zadel tegen zweet), anders krijg je een hele dikke laag onder je zadel.
Als je toch je volledige zadel wil beschermen, koop dan een volledig sjabrak met lamswol kussens onder het zadel.

Verdorie, mijn zadel past wel en toch wil ik een bontje? Tegenwoordig bestaan er ook uitvoeringen zonder bont onderaan en alleen bovenaan bontranden. Ziet er net echt uit en kost nog minder ook...
(vb? zie http://www.hipponet.be, dekjes Mattes pg 2)

Zit een bontje beter voor de ruiter? Dat blijft een persoonlijke discussie, iedereen voelt wat hij voelt. Maar ga niet met een bontje rijden omdat jij geen stuiterbal wil wezen op een passend zadel. Dan is er iets fout met je zit. En als je toch zere billen hebt, is een bontje OP het zadel de uitkomst zonder je paard te schaden (en ik heb al een hele hoop mensen ZEER verslaafd weten worden aan zo' n ding )

Hoop dat dit een paar misverstanden uit de wereld helpt Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:16

foxy80 een erg duidelijke uit leg. thnx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:36

Ik blijf het excuus ' gevoelige rug' toch een beetje discutabel vinden.. Wat weegt een zadel? Wat weegt de ruiter? Imo lijkt dat bontje wat platgedrukt worden door dat gewicht niet de extra schokken opvangen..
Als je paard daadwerkelijk een gevoelige rug heeft, leg je er niets op, geen zadel, geen ruiter, geen bontje.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:42

foxy80 schreef:
* Opgelet: in ALLE gevallen dient een bontje RECHTSTREEKS op de rug te liggen (anders verliest het zijn werking), dient van 100% schaap te zijn gemaakt

* Liefst geen sjabrak samen met bontje gebruiken

datgene dat ik gequote heb, zei zadelmaker van Triest idd ook.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:49

Bitch schreef:
Ik blijf het excuus ' gevoelige rug' toch een beetje discutabel vinden.. Wat weegt een zadel? Wat weegt de ruiter? Imo lijkt dat bontje wat platgedrukt worden door dat gewicht niet de extra schokken opvangen..
Als je paard daadwerkelijk een gevoelige rug heeft, leg je er niets op, geen zadel, geen ruiter, geen bontje.

Mijn pony heeft ook een erg gevoelige rug (sneller last van spierpijn etc.), daarom had ik een bontje gekocht. Ik had hier een dun shabrakje onder omdat dat wel kon volgens de gene in de ruitersport zaak. Ze had door haar gevoelige rug al 2 maand stil gestaan omdat ze dus spierpijn had, toen ik het weer oppakte legde ik het bontje er dus tussen om te voorkomen dat ze weer spierpijn zou krijgen. Ik merkte echter aan haar dat ze heel erg begon te bokken, sommige keren erger dan de andere keer en ze steeds achter het bit kroop enz. Hier ben ik dus oplossingen voor gaan zoeken, eerst een ander bit er in, dat hielp 1 keer tegen het bokken maar ze nam het bit nou wel beter aan en zocht zelf mijn hand op. Toen ze de 2e keer weer ging bokken maar geprobeert het bontje er onder uit te halen en voila het bokken is afgelopen!! Bij mijn pony helpt het dus absoluut niet om er een bontje onder te leggen, ze vind het alleen maar vervelend.. Mijn zadel past perfect dus als het goed is zou het nu goed moeten gaan!!

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:14

foxy80 schreef:
Over de drukverdeling: in BIT nr 93 heeft een test gestaan met allerlei soorten extra verzachtende onderleggers. De Mattes bontonderlegger kwam als beste uit de test, oa qua stijgen van temperatuur en drukverdeling. Een goede bontonderlegger bleek qua drukverdeling zelfs beter dan de gelpad van Action...
Vork

Jee die heb ik! Hij bevalt ook zeer goed, dus die zijn echt aan te raden Knipoog

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 17:25

maar zo'n bont shabrak is wel mooi Vingers aflikken heeft dat op de rug niet een beetje dezelfde functie als zo'n onderlegger??

Vincent_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:28

ik vind dat he daardoor minder contact met je paard hebt.

maar je hebt hele en halve. de halve gaan nog wel.
,aar die hele niet.

maar de bontsjabrakjes zijn wel beter voor de verdeling van de druk.
je kan ook een gel pad gebruiken Knipoog

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 17:29

na,, dan zou ik tog voor de sjabrakkjes kiezen, staan teminste nog mooi Tong uitsteken

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:42

Tijdelijk een bontje gebruiken kan geen kwaad, maar de meeste zadelmakers verafschuwen die dingen omdat ze de kamer vernauwen en de schoft (bij slecht passend zadel zelfs de schouders) afknelt. Hierdoor kan je paard zelfs kneuzingen krijgen en korter gaan lopen. Daarnaast zijn er al menig zadelbomen gebroken door een te dikke sjabrak + bontje.
Bij mij komt er dus echt geen bontje meer onder! Gebruik nu alleen maar dikkere sjabraks die je nog goed de kamer in kunt trekken. Ik weet dat de meningen hierover verdeeld zijn, maar in mijn ogen bij een goed passend zadel hoort geen extra bontje eronder en bij een paard met chronische rugproblemen moet verder gekeken worden dan enkel een bontje eronder, want dat lost het probleem niet op.
(heb het hier alleen over de bontjes die tussen zadel en sjabrak worden gebruikt)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:51

@Talonius: dat heb je dus inderdaad met bontjes met volledige wollen onderrand + dik chabrak onder
vandaar de gouden regel: ruggegraatsvrijheid en DIRECT op de rug (zonder extra dekje)!
@V1incent: dat contactverlies, dat heb ik ook al gehoord. Daarom dat er tegenwoordig ook een dun bontlaagje bestaat bij Mattes

en voor alle duidelijkheid: als je het niet nodig hebt, gebruik het niet, wees verstandig voor je paard, en als je toch graag modieus rijdt, koop dan een nepper met alleen bont bovenaan
(is nog goedkoper ook)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:38

Bitch schreef:

Absoluut mee eens!

Vincent_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 21:16

JoviBan schreef:
Bitch schreef:

Absoluut mee eens!

jah paarden zijn niets voor niets sterke paarden.
ze kunnen wel een stootje hebbenn.

dus hou hte lekker bij een dekje

Vincent_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 21:19

foxy80 schreef:
@Talonius: dat heb je dus inderdaad met bontjes met volledige wollen onderrand + dik chabrak onder
vandaar de gouden regel: ruggegraatsvrijheid en DIRECT op de rug (zonder extra dekje)!
@V1incent: dat contactverlies, dat heb ik ook al gehoord. Daarom dat er tegenwoordig ook een dun bontlaagje bestaat bij Mattes

en voor alle duidelijkheid: als je het niet nodig hebt, gebruik het niet, wees verstandig voor je paard, en als je toch graag modieus rijdt, koop dan een nepper met alleen bont bovenaan
(is nog goedkoper ook)

ik wil gewoon een lekkere normale breete paard onderme. want een paard van me kennisen die heeft van die bont sjabrakken en dat zit heel bol en lijk veraf van je paard. en als de rug van je paard slecht is van je zadel of dekje kan je ook altijd nog zonder zadel Knipoog

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:31

Als je zadel goed past waarom stop je er dan allemaal dingen tussen? Hoe meer rotzooi eronder hoe krapper de ruimte wordt, hoe minder het paard zijn rug kan gebruiken. Niet alleen geld dit voor bondjes, ook voor die dikke dekjes.
Als je zadel echt helemaal goed past kan je zelfs zonder al die rompslomp (bontjes, dekjes etc) eronder rijden, je moet 'm even wat vaker schoonmaken maar het kan net zo goed.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:37

magda_90 schreef:
Als je zadel goed past waarom stop je er dan allemaal dingen tussen? Hoe meer rotzooi eronder hoe krapper de ruimte wordt, hoe minder het paard zijn rug kan gebruiken. Niet alleen geld dit voor bondjes, ook voor die dikke dekjes.
Als je zadel echt helemaal goed past kan je zelfs zonder al die rompslomp (bontjes, dekjes etc) eronder rijden, je moet 'm even wat vaker schoonmaken maar het kan net zo goed.

Dekjes zijn toch om vocht op te nemen? Daar gebruik ik ze iig wel voor..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:45

Ze nemen idd vocht op. Maar zolang het zadel goed past kan je ook zonder rijden. Dit vergt alleen extra schoonmaakwerk van het zadel.

Zelf rijd ik wel altijd met, meer uit gewoonte en uit verslaving van de leuke kleuren. Maar van die dekjes heb ik niet wel gehad, maar het zadel ging er alleen maar van schuiven.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 19:48

Ik zou ook dekjes gebruiken, door het intrekkende vocht is je zadel sneller versleten en als je niet ruim in je budget zit kan dit ook voor problemen zorgen Knipoog

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 19:57

magda_90 schreef:
Ze nemen idd vocht op. Maar zolang het zadel goed past kan je ook zonder rijden. Dit vergt alleen extra schoonmaakwerk van het zadel.

Zelf rijd ik wel altijd met, meer uit gewoonte en uit verslaving van de leuke kleuren. Maar van die dikke dekjes heb ik niet wel gehad, maar het zadel ging er alleen maar van schuiven.

Woops, woordje vergeten waardoor mijn bericht beetje raar overkwam Nagelbijten / Gniffelen

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 10:33

Ik heb maandag een nieuw zadel laten aanmeten door de zadelmaker en ik heb er wel een bontje bij gekregen.
Het zadel past prima, maar mijn paard is 24 en heeft op zijn leeftijd niet meer zo'n mooi rond ruggetje als een jong paard. Zijn ruggegraat ligt wat meer aan de oppervlakte en hij is niet meer zo gespierd.
Volgens de zadelmaker biedt een bontje dan wel uitkomst. Het zou zijn rug beschermen en zorgen voor goede drukverdeling.

Voorheen heb ik een gelpad gehad, maar dat vond ik zelf minder prettig in gebruik. De buitenstof gaat snel kreuken waardoor ik weer bang ben voor drukplekken.

Nu ik dit topic heb doorgelezen ga ik wel goed opletten bij het gebruik van mijn bontje. Ik zie dat het niet perse een goede oplossing hoeft te zijn.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:17

yorghos, gebruikte je dan geen beschermende katoenen hoes over die gelpad?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:35

feliciaa schreef:
Ik zou ook dekjes gebruiken, door het intrekkende vocht is je zadel sneller versleten en als je niet ruim in je budget zit kan dit ook voor problemen zorgen Knipoog

Als je het zadel goed onderhoud valt dit meer. Bij mij op stage is een pensionklant die zonder dekjes rijd en het zadel ziet er nog steeds perfect uit. Van die mevrouw heb ik dit ook Ja

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:43

Het ingetrokken vocht krijg je er alleen niet uit door je zadel gewoon vaak te poetsen, hierdoor worden je kussens op den duur harder en zal je toch iets eerder aan een nieuw zadel toezijn als met dekje..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:47

ik vind zo'n bondje wel mooi enzo.. er zijn echt heel veel mensen die ermee rijden 'voor de mooi' zegmaar.. ik weet niet hoor, volgens mij is het gewoon een rage