Welk bit gebruiken jullie en waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabische

Re: Welk bit gebruiken jullie en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:57

Helenmaal ´Geen´ bit Schijnheilig

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:58

Ik rijdt ook zonder bit..

pink_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 21:05

Dat heb ik nog nooit gedaan... Waarom zijn jullie op bitloos overgestapt? Kan dat met elk paard??? En hoe maak je die overstap???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:06

Ik ben met mijn pony overigens ook overgestapt van een enkelgebroken bustrens op een dubbelgebroken watertrensje. Op een enkelgebroken bustrens ontspant 'ie totaal niet in de kaak. Gaat nu erg goed.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:10

Arabische schreef:

ook geen bit

maar wij rijden dan ook op hetzelfde paard Haha!

Arabische

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:12

Arabesk schreef:
Arabische schreef:

ook geen bit

maar wij rijden dan ook op hetzelfde paard Haha!

Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:14

pink_lady schreef:
Dat heb ik nog nooit gedaan... Waarom zijn jullie op bitloos overgestapt? Kan dat met elk paard??? En hoe maak je die overstap???

Ga maar eens naar http://www.bitloos.nl . Voor jou is dan waarschijnlijk vooral de pagina "Veelgestelde vragen" wel interessant. Daar wordt o.a. verteld hoe je kunt beginnen/overstappen. En op de pagina "Bitloze optomingen" zie je welke bitloze hoofdstellen er zoal zijn.
Verder zijn er veel topics over bitloos te vinden op VNA op Bokt: [VNA] Van nature

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:15

pink_lady schreef:

vraag 1. omdat ik het prettiger voor het paard vind als hij niet met een ijzeren staaf in zijn mond rondloopt
vraag 2. ja het kan met elk paard
vraag 3. hoe, dat verschilt per paard, zie de uitgebreide post van Joviban Ja

pink_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 21:18

Ik ga meteen kijken Pling

pink_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 22:16

Jeetje wat lijkt me dat toch wel moeilijk... Dat wordt dus eerst maar eens een boel grondwerk doen... Bij mij op stal rijd er niemand bitloos en dus voor mij onbekend. Had er geen vooroordelen over, maar juist heel veel respect.
Heb echt geen idee hoe m'n meisje erop zou reageren, maar daar is maar 1 manier om erachter te komen Knipoog

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:51

Voor de kar een Liverpoolstang Tong uitsteken Is toch wel veiliger tijdens het mennen, want in noodsituaties kan het je enige rem zijn Knipoog Echter gebruik ik het bit dan zelde, want ze reageert goed op mijn stem. En als hij erbij gebruikt wordt, is het op een erg lichte manier.

Gewoon met rijden onder het zadel hangt er aan ons hoofdstel een ongebroken watertrens. Wij hebben aardig veel bitten op haar geprobeerd, maar ze vindt alles wat draait enzo een beetje vervelend. Daarom hebben wij voor een watertrens gekozen, omdat bij dit bit de ringen zeg maar niet draaien. En hij werkt licht in, dat is wel fijn, want ze heeft een gevoelig mondje, dus een scherper bit ofzo is niet nodig Lachen

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:54

Ow, ik rijd echter ook wel es zonder bit. Dat doe ik het liefst buiten. Ze stuurt en remt net zo makkelijk zonder bit als met bit. Misschien remt ze zonder bit zelfs wel makkelijker, want ze is erg gevoelig voor neusdruk. Een bit kan tussen de tanden genomen worden, en dan gaat ze er alsnog vandoor. (Niet dat ik op hol sla met mijn paard, maar bij wijze van, voor het geval dat er gezegd gaat worden dat paarden dan niet te stoppen zijn buiten Knipoog ). Maar dat is meer een uitzondering dan regel, dat ik bitloos rijd. Dat is gewoon heel af en toe Lachen

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:17

Dressuur met dubbelgebroken K&K aurigan watertrens van Sprenger met 45° gedraait tussenstukje, past perfect in de mond, is het meest zachtste. Ook op buitenrit als ik met iemand anders op pad ga, als ik alleen op buiterit ga met m'n paard doe ik hem een ongebroken pelhalmbit in met tongvrijheid sinds ie vorige week weer er vandoor gegaan is midden op straat door wegwerkers (oranje pakken + zwaailampen). Met ander paard erbij is er niets aan de hand, maar alleen kan ie er wel eens in paniek in rengalop vandoor schieten midden op straat als er echt iets is waarvan ie schrikt, dan wil ik iets achter de hand hebben om de controle te kunnen houden in zo'n paniekmoment anders is het onverantwoord en vragen om ongelukken. Verder laat ik de stangteugel los hangen en rij ik alleen op m'n trensteugel. Hopelijk lost dit probleem zich met de tijd op als het vertrouwen weer hersteld is, dit speelt pas de laatste tijd sinds ik een paar maanden geleden een brandweerwagen met sirenes en zwaailampen ben tegengekomen op straat. Hij is er toen behoorlijk van geschrokken en ook op hol geslagen toen, terwijl de bestuurder van de brandweerwagen het echt wel heeft gezien dat m'n paard ervan op hol sloeg en gewoon doorreed, en m'n paard pas stopte toen de brandweerwagen ons had ingehaalt en voor ons zat Boos! . Blijkt achteraf dat die bestuurder in geen geval de sirenes en zwaailampen uit mag zetten, maar als ie net als een ambulance even de sirenes bij het passeren uit had gelaten was het misschien niet zo mis gegaan. Gelukkig hebben we er niet meer dan schik van over gehouden en is het vertrouwen in moeilijke situaties op straat behoorlijk geschaad, mag ik nog blij om zijn. Binnenkort maar cursus schriktraining denk ik, blijven vluchtdieren.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:07

Ik rij beide paarden met een enkelgebroken watertrensje. Mijn jonge merrie reed ik lange tijd met die K&K ultra maar vond haar daar niet echt fijn op lopen. Nu rij ik ze beide op hetzelfde bitje en dat bevalt goed!

pink_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 23:21

@bopjebo; Jemig wat zullen jullie geschrokken zijn... Lang leve de sirenes....

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:44

KK ultra, 18 mm voor mn pony, zij is daarmee het lichtst in haar mond en neemt dat bit heel goed aan dus ook rustig in de aanleuning. Op een enkelgebroken loopt ze ook wel redelijk, maar op dubbelgebroken ontspant ze beter en kauwt en schuimt ze ook goed (niet overdreven, maar net een beetje uit ontspanning).
Mijn paard rijd ik met een rvs dubbelgebroken watertrensje van 14mm maar daarmee ga ik denk ik overstappen op een dun enkelgebroken bustrensje. Ze is namelijk vrij onrustig met haar mond en ik heb het idee dat een enkelgebroken bitje dan rustiger is (kan niet spelen met het tussenstukje) en een bustrens ligt beter in de mondhoeken. Ze heeft echt een minimondje dus vandaar zo'n dun bit.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:00

Ik heb een dubbelgebroken bit voor mijn paard, daarvoor heb ik altijd een gebroken gehad. Op deze dubbelgebroken reageerd ze goed.

Voor mijn pony heb ik een mylers, daar reageerd ze super op, hoewel ik dit bit eigenlijk niet meer gebruik want ik rijd voornamelijk bitloos met haar. Lachen

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:06

Mijn bit............GEEN Haha!
Ik reed eerst met een gewone hackamore en nu met een S-hackamore.....vind het lekkerder rijden dan met bit.....Heb in het begin wel met bit gereden,eerst een watertrens enkelgebroken,toen een wester snaffle enkelgebroken,toen een dubbel gebroken watertrens en toen was ik het beu en ben bitloos gegaan.....

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:01

Ik heb al een aantal bitten gehad maar ik rijd nu gewoon met een dubbelgebroken watertrens en daar doet ze het nog het beste op. Ja

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:04

Ik reed op mijn eigen pony eerst met een enkel gebroken D-trens. Later ben ik haar met dubbelgebroken watertrens gaan rijden omdat een enkelgebroken in het gehemelte drukt..
Mijn ene bijrijdpaard rijd ik met een voorgevormd scholingsbit. Omdat ze het daar heel erg fijn op doet, beter als op een normaal bit. De twee jonkies allebei met een dikke enkelgebroken bustrens omdat ze nog niet echt veel hoeven te doen en omdat dat gewoon een basisbitje is.

Melis20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 14:46

Je kunt beter wat bitjes lenen van iemand en gaan proberen.
En zo er achter komen wat het beste is voor jouw paard.
Zo heb ik dat ook gedaan en rij nu met een dubbel gebroken watertrens.
Veel succes...

jouri_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:17

ik gewoon een normaal bit want dat is het beste met rijden vindt ik

sara2487

Re: Bit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:01

Nouks schreef:
pink_lady: let er wel op dat er een groot verschil kan zijn tussen een plat tussenstukje en een ronder. Allebei even proberen zou ik zeggen.

hoi ! wat is net het verschil tussen een rond en plat tussenstukje? heeft het een verschillende werking?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 00:59

jouri_lover schreef:
ik gewoon een normaal bit want dat is het beste met rijden vindt ik

en wat is dan een normaal bit? en wat is een niet-normaal bit?

overigens is er over dit onderwerp pas geleden nog een uitgebreid topic geweest...

tornadogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 01:53

enkel of dubbel gebroken.
is lekker zacht in zijn mond.