Jullie mening graag! Ouder paard...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Jullie mening graag! Ouder paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:21

Mijn mening heb je Lachen
Succes met de zadelmaker, komt allemaal in orde.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:23

ik zou het gewoon doen heb voor mn merrie nu inmiddels 30 2 jaar geleden ook nog een duur westernzadel gkocht en 5 jaar daarvoor nog een vrij duur vhz zadel. je kan het later eventueel altijd nog verkopen of gebruiken voor je nieuwe paardje.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:25

_Sammie_ schreef:
@Waratje: ik probeer ts een andere optie te geven, door iets te suggeren, ik vind jouw reactie daarom niet terecht (dat wou ik even kwijt Lachen, niet aanvallend bedoelt).

Ooit een "ouder" paard gehad? Zo nee, hoe kun je dan zeggen dat je dan een ander paard zou kopen? Als je een paard al 14 (of meer) jaar hebt, vervang je ze niet zomaar omdat het zadel niet past.
Als je dat wel hebt meegemaakt en inderdaad een ander paard hebt gekocht in zo'n situatie, dan vraag ik me af of je niet beter een andere hobby zou moeten kiezen. (maar ik verwacht eerlijk gezegd dat je het nog niet hebt meegemaakt)

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:33

Ik denk dat het niet het nut is van dit topic om hierover te discussieren en nogmaals ik suggereer een optie voor TS, TS vraagt ons namelijk advies wat wij zouden doen ik haar situatie en ze vraagt hier niet om een discussie wanneer het fout is om een paard zijn pensioen te geven als je over 1500 euro praat. Ik ga hier over niet in discussie want hier komen we toch niet uit. Lachen

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 17:38

Boehoehoe mijn paard is oud en bejaard....(NOT)...

Maar geeft niet hoor, ieder zo zijn mening maar goed, ik hou van mijn paard en wil gewoon nog zo lang mogelijk van hem genieten. Ik ben een échte particulier, geen handelaar of what ever, dus ik heb mijn paard voor mijn hobby en ons plezier, meer niet. Daarbij gun ik hem wat ik mogelijkerwijs voor hem waar kan maken. Als dat inhoudt een zadel iets boven mijn budget, werk ik wel een paar maanden wat harder of meer voor hem, dat boeit me niet zo.

Maar goed, de plannen zijn inmiddels gewijzigd. Ik heb de afspraak afgezegd. Het voelt niet goed. Ik wil me eerst nog even nader orienteren; tevens op het zogenaamde flair systeem...

Iedereen bedankt voor de tips en meedenken want er gaat zéker wel een zadel op zijn rug komen die de rest van zíjn leven nog meegaat en dat góed ligt!

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:41

Randy01 schreef:
Boehoehoe mijn paard is oud en bejaard....(NOT)...

Maar geeft niet hoor, ieder zo zijn mening maar goed, ik hou van mijn paard en wil gewoon nog zo lang mogelijk van hem genieten. Ik ben een échte particulier, geen handelaar of what ever, dus ik heb mijn paard voor mijn hobby en ons plezier, meer niet. Daarbij gun ik hem wat ik mogelijkerwijs voor hem waar kan maken. Als dat inhoudt een zadel iets boven mijn budget, werk ik wel een paar maanden wat harder of meer voor hem, dat boeit me niet zo.

Maar goed, de plannen zijn inmiddels gewijzigd. Ik heb de afspraak afgezegd. Het voelt niet goed. Ik wil me eerst nog even nader orienteren; tevens op het zogenaamde flair systeem...

Iedereen bedankt voor de tips en meedenken want er gaat zéker wel een zadel op zijn rug komen die de rest van zíjn leven nog meegaat en dat góed ligt!

Haha, krijgt hij ook grijze haren? Wordt hij ook al kaal en gaat hij al uitzakken? Lachen
Succes met je zoektocht! Je hebt trouwens een zadelmaker van Rijs... Misschien kan je eens bij hem informeren?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 17:47

Waar zit dat?

Ik ga vanavond even Arie Boer bellen sowieso! Ben door diverse mede bokkers geattendeerd op het flair systeem, het WOW zadel en zijn vakkundigheid dus ik ben zeer benieuwd...

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:49

Ik denk dat als je bij google Van Rijs intikt en zadelmaker dat je dan een heel eind komt... Een vriendin van mij is ook heel goed geholpen door hem. Succes!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:23

Ik heb vorig jaar nog een duur zadel (over de 2000,-) aangeschaft voor mijn oudje (eveneens volgend jaar 18). Heb er tot op de dag vandaag geen spijt van. Dit was het zadel dat gewoon goed lag en lekker zat. Paardje heeft gekozen, hij liep er letterlijk mee weg. Maakte fijn zijn passen af en ontspande vrij snel. Dus ik heb inderdaad diep in de buidel getast. Ik zou dan ook alleen genoegen nemen met een goed passend zadel. Zeker op de leeftijd waar ze nu op zijn wil je niet dat ze een blessure krijgen. Zeker niet 1 die je had kunnen voorkomen.

Het flairsysteem ken ik ook. Was eerst erg wantrouwend, want in de hand leek het mij raar. Echter na het paard te hebben gereden zie ik wel degelijk het voordeel ervan in. Ik wens je veel succes bij het uitproberen en dat je er samen lang van mag genieten...

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:27

Ik heb vorig jaar ook erg lopen tobben voor een zadel.
Ik heb nu een ainslay wat wel aardig goed ligt.
De mijne heeft een doorgezkt ruggetje dus nog eens extra moeilijk.
Ik heb echt geen aangepast zadel gekocht!
Maar ja de mijne is 29 en rij er 3 keer per week een stapritje mee.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 23:57

Mijn paard was iets jonger, 14 jaar, en heb toen ook besloten om een nieuw zadel op maat te laten maken voor hem. Dit met het idee als ik het nu niet doe dan hoeft het straks niet meer. Het zadel ligt super, maar daarmee kwamen ook gelijk een hele hoop dingen naar voren bij het dier zelf. Het zadel belemmerde niet meer, maar er zaten toch flink wat blessures.
Al met al heb ik het zadel 2,5 jaar en is het misschien een half jaar intensief gebruikt. Inmiddels is hij bijna 17 en kan ik hem hopelijk nog opbouwen naar een basis b-l niveau voor onderhoud.

Wat ik er mee wil zeggen is dat leeftijd weinig zegt. Ons andere paard van bijna 25 is nog zo fris als een hoentje. In januari dit jaar hebben we een 14 jarig paard van ons nog acuut moeten laten inslapen....
Als het dier nu fit is zou ik het risico gerust durven nemen Lachen

Zambucoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 15:40

mijn tante had ook een nieuw zadel voor haar paard aangeschaft paard was ook 18, ze heeft er nog 6 jaar plezier van gehad (paard is nu lekker met pension) , ik zou het gewoon doen

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 02:27

Waratje schreef:
Juist op deze leeftijd is goed kunnen blijven bewegen van belang en dat kan alleen maar met een goed passend zadel.

Helemaal mee eens. Ja Als je rijdt, dan alleen met een goed passend zadel, anders heeft het weinig zin.

En daarbij: 18 is toch helemaal nog niet zo oud? Lachen Mijn paardje is rond de 25 en doet het nog super, o.a. op endurancewedstrijden (klasse 2). En ja, ook voor hem heb ik op latere leeftijd (hij zal toen rond de 20 geweest zijn) een redelijk duur (€ 1250) zadel gekocht. Geen maatwerk, maar een endurancezadel dat ten alle tijde aan te passen is aan zijn rug, ook als die straks gaat veranderen. We hebben er nu al bijna 5 jaar plezier van, en voor zo'n zadel krijg je tweedehands genoeg terug mocht dat ooit aan de orde zijn.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 02:33

Ik denk dat jouw fitte 18-jarige net zoveel kans heeft om dood te gaan als de 7-jarige die bij de buurman staat. Die kans is niet zo heel groot, en ik denk dat als hij zo fit blijft dat hij echt nog wel 8 jaar meegaat..

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:46

Voor mijn oude heer komt volgende week ook de zadelmaker.
Banjer is 24 en wordt nog steeds gereden, maar de laatste maanden merk ik wel dat zijn rug veranderd is.
Zijn huidige zadel ligt niet meer helemaal optimaal, dus moet er iets gebeuren. Of het zadel wordt aangepast, of er komt een nieuw zadel.
Nu ligt €1500 boven mijn budget, dat kan ik niet aan een zadel uitgeven, maar ook voor mij geldt dat een passend zadel een must is.
Of je paard nu 3 is of 30, als je erop wilt gaan zitten, moet er een passend zadel zijn.
Ik ben benieuwd waar jij straks op uitkomt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 03:13

Mijn paard was 24 toen ik mijn KN aanschafde en op maat liet maken Knipoog Heb er nu al ruim 3 jaar plezier van Lachen
Ik laat hem ook jaarlijks nakijken en opvullen. Gewoon doen Knipoog
Warina heeft trouwens ook een hele hoge smalle shcoft, wel met veel spier.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 03:35

Waarom zou je paard volgende week doodgaan? Als je het zo stelt, imo, heb je net zoveel kans dat een 11 jarige volgende week dood ligt als een gezonde 18 jarige.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:05

Randy kan goed snappen dat je niet meer zware kosten wil doen, maar heb je al een wintec geprobeert? Mocht mijn kieffer niet meer passen voor mijn "oudje" dan krijgt hij er ook zo eentje, heb nooit van wintec gehouden tot mijn zadel eens moest aangepast worden en ik dit in de plaats kreeg voor een maand. Vind hem bijna beter zitten als mijn PSG
en wintec heeft ook die flair als ik me niet vergis?

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:11

Beter 2 jaar met een super zadel dan 10 jaar rijden met een zadel waar jij én je paard last van hebben!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:14

Opzich vind ik het goed klinken want je kan het zadel later dusdanig veranderen dat je hem waarschijnlijk ook op een ander paard kan gebruiken.

Met het getal 18 kan je eigenlijk weinig. Sommige halen dee 15 niet en mijn pony liep nog Z1 met 26. Dus kijk naar de conditie waar je paard in is, wat doe met hem,w at zijn je plannen en op welk niveau loopt hij Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:17

Kan me alleen maar aansluiten bij die zeggen dat een 18 jarige nog heel lang mee gaat.
Maar ik vind de prijzen van zadels bij jullie wel absurd.
Een op maar gemaakt zadel is natuurlijk prachtig en ideaal, helemaal als het nadien weer aangepast kan worden naar "normaal", maar eerlijk gezegd gebruik ik bij mijn merrie met vergelijkbare rug gewoon een dikke gevouwen deken onder een normaal zadel. Comfortabel, lekker warm, schokbrekend, anti schuif etc etc etc. En niet te vergeten een stuk goedkoper dan een op maat gemaakt zadel....
Dit is een eeuwenoud beproefde oplossing voor een dergelijke pasvorm.

Maar kiezen voor een op maat gemaakt zadel is een goede keus, daar hoef je verder niet bij te twijfelen, hoor.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:10

Ik heb intussen een nieuw zadel gekocht voor mijn 24 jarige. Het is een Kieffer Europe geworden. Het enige zadel dat op Banjer zonder kunstgrepen goed ligt en waar ik ook nog lekker in kan zitten. Toch een stuk duurder dan ik had gehoopt uit te geven, maar ik ben er blij mee.
Ik ben toch benieuwd waar TS uiteindelijk mee thuis komt?

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:15

Gewoon doen, mijne is 23, ze gedraagt zich ook nog steeds als een 3 jarige, alleen iets stijver Clown

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:18

Ik verzorg een paardje dat onderhand ook al 19 is en die heeft ook een op maat gemaakt zadel. Het zit werkelijk fantastisch, en het maakt het werke met het paardje zó veel fijner. Wij waren ook aan een maatzadel gebonden, allen niet om dezelfde redenen. Tes heeft haar zadel gekregen toen ze bijna 17 was, en zoals het er nu uit ziet ben ik blij dat de eigenaresse die stap heeft genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:58

Ten eerste vind ik 18 zo oud nog niet. Je paard kan nog wel wat jaartjes mee (onder normale omstandigheden) en dan wil je die jaren toch ook een zadel dat fijn ligt op je paard en goed zit voor jou?
Daarbij zijn de voorwaarden goed, vind ik, dus ik zou het doen.