Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Jos1 schreef:Je zou een hackamore kunnen proberen, of een pessoa, of een pelham, al dan niet in combinatie met een slof.
Daarnaast idd. dressuurmatig meer trainen zodat het in de bak in ieder geval niet meer gebeurdt en je het leert voor te zijn.
Dan buiten gaan opbouwen en voorkomen dat ze in de fout gaat, dat is nog het aller beste.
Als ze het goed doet, ook al is het maar 1 pas, belonen en nog eens belonen, uiteindelijk werkt belonen beter dan straffen en daar kom je het verste mee.
Grondwerk oefeningen helpen in deze ook heel goed.
Het zal niet makkelijk zijn, maar het zal uiteindelijk wel gaan werken voor je. Wees wel concequent, streng doch rechtvaardig!
Succes!
LaFunkyJazz schreef:volgens mij lezen de meeste mensen niet hoor
Ik heb geschreven dat ik het rijtechnisch op ga proberen te lossen, Mijn instructrice zei tegen mij dat als een paard nageeft, goed van je been naar je hand is, niet het bit vast kan pakken. Dus nu tijdens te buiten ritten, ga ik gewoon met die basis rijden
JoviBan schreef:@LaFunkyJazz: goed dat je gaat proberen om het rijtechnisch op te lossen en niet kiest voor een scherper bit en zogenaamd "hulp"werktuigen!
Probeer er daarnaast ook achter te komen waaróm je paard zich vastzet op het bit. Rennen is vluchtgedrag en zich vastzetten op het bit doet een paard om aan pijn in z'n mond (inwerking van het bit) te ontkomen.
JoviBan schreef:@LaFunkyJazz: goed dat je gaat proberen om het rijtechnisch op te lossen en niet kiest voor een scherper bit en zogenaamd "hulp"werktuigen!
Probeer er daarnaast ook achter te komen waaróm je paard zich vastzet op het bit. Rennen is vluchtgedrag en zich vastzetten op het bit doet een paard om aan pijn in z'n mond (inwerking van het bit) te ontkomen.
mariska32 schreef:JoviBan schreef:@LaFunkyJazz: goed dat je gaat proberen om het rijtechnisch op te lossen en niet kiest voor een scherper bit en zogenaamd "hulp"werktuigen!
leuk....maar dat gaat niet altijd op.
ik rij al een poosje en ben het echt met iedereen eens de boel rijtechniesch oplossen.
dat deed ik zelf ook altijd en dat werkte prima.
ik heb best rotzakken onder mijn kont gehad [al zeg ik het zelf] en eigenlijk altijd kwam het wel goed.
toen kwam er een paard op mijn pad,vrij onverwachts.
leuk paard maar moest op een paar puntjes aan gesleuteld worden want hij had inmiddels ontdekt hoe hij zijn [enorme] kracht tegen de ruiter kon gebruiken.
paard loopt nu echt lekker,goed aan de hulpen enz,enz enz.
probleem is aleen dat wij een aantal x per jaar met een zooitje meiden een paar dagen "op vakantie" gaan met de paarden.
1e x prima want hij wist niet wat er gebeurde.
na de eerste keer werd hij knap wakker,al bij het uitladen.
hij wist dat het een weekendje was en vond het helemaal geweldig,mijn paard werd een bom!
geloof me,er valt dan niets meer op te lossen.
ik heb het daar echt met meerdere mensen [gediplomeerd] over gehad en van ellende zelfs een keer een topic geopend hier op bokt [bruikbare tips 0]
ik heb toen besloten [tegen mijn principes in] over te gaan op een correctiebit.
waar ik naar toe wil is dat je natuurlijk uit moet zoeken hoe wat en waarom maar soms is het [tijdelijk] even niet anders!
Lalidan schreef:....Weet je trouwens heel zeker dat ze niet stiekem ergens pijn heeft...?
terpentijn schreef:Tip: misschien een Waterford-trens, is van rvs met als het ware allemaal kogels (of kralen, knikkers, zo je het noemen wil) om en om groot en klein, die geheel om hun eigen as kunnen draaien. Iemand bij mij op stal rijdt haar Fries er mee, tegen het vastpakken . Zij heeft goede resultaten er mee, je moet alleen oppassen dat je heel zorgvuldig met je handen bent, anders kan het scherp inwerken, en je mag het natuurlijk ook niet "zagen", nooit natuurlijk, maar hiermee trek je die kogeltjes dan wel heel naar over de kiezen.