Bit dat paarden niet vast kunnen pakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odyne

Re: Bit dat paarden niet vast kunnen pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 23:46

Ik zeg: Bitloos!

Je paard pakt het bit niet voor niets vast.

channie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 09:42

mijne wil dit ook regelmatig ik ga zowiezo met zijn 2en naar buiten maar dan schiet ie vaak nog hard bokkend erlangs heen en begint te lopen eigelijk moet je een keer naar een bos gaan met zandwegen die heel lang zijn en waar geen asfaltwegen komen en dan gewoon maar laten lopen dan worden ze vanzelf wel moe en dan stoppen ze wel dan is het geintje er ook vaak wel af en dan doen ze het niet meer. probeer dan op een gegeven moment als ze wat moeier is zelf haar naar voren te rijden dat jij bepaald hoe hard ze gaat rij der maar naar voren zodat jij rijdt en bepaald en niet je paard...je hebt ook bitten met van die rolletjes daar rijden ze bij ons op stal de lastige hengsten wel is mee..maar dat vind ik eigelijk geen oplossing

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 09:47

mijn oude merrie was ook vaak niet te houden buiten. Heb allerlei bitten geprobeerd en ook een hackamore. En uiteraard hulp en les gezocht. Vroeger was er met deze merrie geraced. Zodra ze een ander paard in de buurt hoorde vertrok ze en mocht je blij zijn als je er op bleef zitten.

we hebben van alles geprobeerd. Een KK dubbelgebroken bitje bleek de gouden greep!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 09:53

Tsja, ik weet dat je het niet horen wilt, maar zowel een ander bit als bitloos gaat je waarschijnlijk niet helpen.
Je paard negeert je namelijk blijkbaar gewoon. Ik betwijfel of ze het bit echt tussen de kiezen heeft, vermoed dat ze zich eerder gewoon vastzet en gewoon lekker doet waar zij zin in heeft. Daarvan word namelijk ook vaak gezegt dat ze het bit vast hebben.
Te meer daar ze het in de bak ook doet. En dan kan je er nog zo'n grote stang inhangen, of bitloos, maar ook dat zal ze leren negeren zolang je de oorzaak niet aanpakt.

Ik zou zeggen tijd voor dressuurtraining. Pas als ze het in de bak niet meer doet, weer naar buiten gaan. En als je naar buiten gaat, dressuur gaan rijden. Pasjes wijken, schoudervoor, aandraven en meteen weer stappen, halthouden, wegstappen, zijwaarts etc. Blijf haar rijden. Op die manier pak je hoogstwaarschijnlijk de oorzaak aan, ipv alleen het gevolg.

Weet je trouwens heel zeker dat ze niet stiekem ergens pijn heeft en er daarom vandoor gaat???????????

PrulLunie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 09:57

Toen ik met mijn bijrijdpony begon scheurde ze al 15 jaar met andere bijrijdsters rond de hele regio. Normaal rijden met haar kon niet. Lange teugel betekent stap en zodra je ze aanneemt gaan we rennen. Toen ben ik me een hele tijd alleen maar gaan richten op de dressuur. En nu heb ik buiten nog wel eens dat ik aandraaf en ze knalt ervandoor, maar als ik op tijd reageer krijg ik haar heel makkelijk terug.
Met een scherper bit maak je het alleen maar moeilijker voor jezelf, want op een gegeven moment krijgt ie wel door hoe hij daar weer onderuit kan komen en moet je weer een stap hoger..
Je hebt ook een fluittrens, dat is een gewone watertrens met gaatjes, die als hij die vastpakt een heel hoog geluid maakt waardoor ze schrikken en dan het bit weer loslaten.
Maar volgens mij werkt dat maar 1x.
Ik zou haar buiten inderdaad lekker bezighouden met dressuuroefeningetjes en inderdaad nageeflijk. Als ze braaf is krijgt ze meer ruimte. Lachen

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:07

Ik zag in een ander topic van je dat je tijdens je training een slof gebuirkt (trouwens op de juiste manier hoor) Waarom gebruik je die niet als extra rem buiten? Ik zou hem dan niet onder de buik vast maken maar aan de zijkant van je paard(singelstoten). Ik heb er iig goede ervaring mee. Na 1 jaar met slof buiten te hebben gereden kan ik nu met een losse teugel rijden.

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:20

Je zou een hackamore kunnen proberen, of een pessoa, of een pelham, al dan niet in combinatie met een slof.
Daarnaast idd. dressuurmatig meer trainen zodat het in de bak in ieder geval niet meer gebeurdt en je het leert voor te zijn.
Dan buiten gaan opbouwen en voorkomen dat ze in de fout gaat, dat is nog het aller beste.
Als ze het goed doet, ook al is het maar 1 pas, belonen en nog eens belonen, uiteindelijk werkt belonen beter dan straffen en daar kom je het verste mee.
Grondwerk oefeningen helpen in deze ook heel goed.
Het zal niet makkelijk zijn, maar het zal uiteindelijk wel gaan werken voor je. Wees wel concequent, streng doch rechtvaardig!
Succes!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 21:18

volgens mij lezen de meeste mensen niet hoor Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb geschreven dat ik het rijtechnisch op ga proberen te lossen, Mijn instructrice zei tegen mij dat als een paard nageeft, goed van je been naar je hand is, niet het bit vast kan pakken. Dus nu tijdens te buiten ritten, ga ik gewoon met die basis rijden

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 21:19

Jos1 schreef:
Je zou een hackamore kunnen proberen, of een pessoa, of een pelham, al dan niet in combinatie met een slof.
Daarnaast idd. dressuurmatig meer trainen zodat het in de bak in ieder geval niet meer gebeurdt en je het leert voor te zijn.
Dan buiten gaan opbouwen en voorkomen dat ze in de fout gaat, dat is nog het aller beste.
Als ze het goed doet, ook al is het maar 1 pas, belonen en nog eens belonen, uiteindelijk werkt belonen beter dan straffen en daar kom je het verste mee.
Grondwerk oefeningen helpen in deze ook heel goed.
Het zal niet makkelijk zijn, maar het zal uiteindelijk wel gaan werken voor je. Wees wel concequent, streng doch rechtvaardig!
Succes!

In de bak doet ze het al niet meer hoor, hebben we dmv tijdelijke slof opgelost, ik ga die, om ongelukken te vooorkomen nu ook even buiten gebruiken + het rijtechnisch oplossen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:11

LaFunkyJazz schreef:
volgens mij lezen de meeste mensen niet hoor
Ik heb geschreven dat ik het rijtechnisch op ga proberen te lossen, Mijn instructrice zei tegen mij dat als een paard nageeft, goed van je been naar je hand is, niet het bit vast kan pakken. Dus nu tijdens te buiten ritten, ga ik gewoon met die basis rijden

Sorry, dan heb ik daar inderdaad overheen gelezen!!! Mijn excuses!
Maar ik vind het een supergoede keuze van je!! Succes er mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:21

@LaFunkyJazz: goed dat je gaat proberen om het rijtechnisch op te lossen en niet kiest voor een scherper bit en zogenaamd "hulp"werktuigen!

Probeer er daarnaast ook achter te komen waaróm je paard zich vastzet op het bit. Rennen is vluchtgedrag en zich vastzetten op het bit doet een paard om aan pijn in z'n mond (inwerking van het bit) te ontkomen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 00:14

JoviBan schreef:
@LaFunkyJazz: goed dat je gaat proberen om het rijtechnisch op te lossen en niet kiest voor een scherper bit en zogenaamd "hulp"werktuigen!

Probeer er daarnaast ook achter te komen waaróm je paard zich vastzet op het bit. Rennen is vluchtgedrag en zich vastzetten op het bit doet een paard om aan pijn in z'n mond (inwerking van het bit) te ontkomen.

leuk....maar dat gaat niet altijd op.
ik rij al een poosje en ben het echt met iedereen eens de boel rijtechniesch oplossen.
dat deed ik zelf ook altijd en dat werkte prima.
ik heb best rotzakken onder mijn kont gehad [al zeg ik het zelf] en eigenlijk altijd kwam het wel goed.
toen kwam er een paard op mijn pad,vrij onverwachts.
leuk paard maar moest op een paar puntjes aan gesleuteld worden want hij had inmiddels ontdekt hoe hij zijn [enorme] kracht tegen de ruiter kon gebruiken.
paard loopt nu echt lekker,goed aan de hulpen enz,enz enz.
probleem is aleen dat wij een aantal x per jaar met een zooitje meiden een paar dagen "op vakantie" gaan met de paarden.
1e x prima want hij wist niet wat er gebeurde.
na de eerste keer werd hij knap wakker,al bij het uitladen.
hij wist dat het een weekendje was en vond het helemaal geweldig,mijn paard werd een bom!
geloof me,er valt dan niets meer op te lossen.
ik heb het daar echt met meerdere mensen [gediplomeerd] over gehad en van ellende zelfs een keer een topic geopend hier op bokt [bruikbare tips 0]
ik heb toen besloten [tegen mijn principes in] over te gaan op een correctiebit.

waar ik naar toe wil is dat je natuurlijk uit moet zoeken hoe wat en waarom maar soms is het [tijdelijk] even niet anders!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 09:55

JoviBan schreef:

Nee hoor, pijn is bij dit paard geen spraken van, zij heeft een geschiedenis van onhandelbaarheid (vanaf haar 3 jaar hebben mensen haar gebrobeerd in te rijden, nooit gelukt, ging rennen steigeren e,d. Nu is ze 12 en bij mij een jaar ohz en net bij de tandarts geweest)
En een scherper bit is nooit mijn bedoeling geweest, gewoon een bit wat ze moeilijker vast kunnen pakken oid.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 09:56

mariska32 schreef:
JoviBan schreef:

leuk....maar dat gaat niet altijd op.
ik rij al een poosje en ben het echt met iedereen eens de boel rijtechniesch oplossen.
dat deed ik zelf ook altijd en dat werkte prima.
ik heb best rotzakken onder mijn kont gehad [al zeg ik het zelf] en eigenlijk altijd kwam het wel goed.
toen kwam er een paard op mijn pad,vrij onverwachts.
leuk paard maar moest op een paar puntjes aan gesleuteld worden want hij had inmiddels ontdekt hoe hij zijn [enorme] kracht tegen de ruiter kon gebruiken.
paard loopt nu echt lekker,goed aan de hulpen enz,enz enz.
probleem is aleen dat wij een aantal x per jaar met een zooitje meiden een paar dagen "op vakantie" gaan met de paarden.
1e x prima want hij wist niet wat er gebeurde.
na de eerste keer werd hij knap wakker,al bij het uitladen.
hij wist dat het een weekendje was en vond het helemaal geweldig,mijn paard werd een bom!
geloof me,er valt dan niets meer op te lossen.
ik heb het daar echt met meerdere mensen [gediplomeerd] over gehad en van ellende zelfs een keer een topic geopend hier op bokt [bruikbare tips 0]
ik heb toen besloten [tegen mijn principes in] over te gaan op een correctiebit.

waar ik naar toe wil is dat je natuurlijk uit moet zoeken hoe wat en waarom maar soms is het [tijdelijk] even niet anders!

Klopt, daar heb je gelijk in. Maar je moet toch eerst iets proberen om te kijken of het niet lukt?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:59

LaFunkyJazz @
klopt dat is zeker het allerbeste.
ik heb deze post neergezet omdat iedereen altijd begind te schreeuwen,rijtechniesch!
wil er mee aangeven dat dat niet altijd opgaat [meestal wel]

Odyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 01:27

Toch, en zeker met zo'n geschiedenis, is het niet gek om even de osteopaat te bellen, en misschien ook de gedragsdeskundige

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 10:00

Nee.
Want in de bak doet ze het niet meer, en verder is er gewoon niets mis met dat paard.
Dat ze de stempel onhandelbaar gekregen heeft heeft niets te maken met het paard, maar met de ruiters, die pastte haar gewoon niet.

Verder zijn we nu het gewone rijden weer aan het opbouwen omdat ze kreupel was na de val, en dat gaat tot nu toe prima. Als we weer alles kunnen zoals ervoor ga ik ook weer eens naar buiten

Steef_Yelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:29

je kunt een bit nemen dat uit kleinen ringetjes bestaat. als ze daar op buiten gladen ze eraf. en zo kunnen ze het niet vasthouden. bijv van hh

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:50

misschien een idee om een rubber stang (appeltjesbit) te proberen? die bevalt mij persoonlijk altijd beter dan een correctiebit, ik heb de ervaring dat sommige paarden ook nogal eens weg willen rennen voor een correctiebit omdat dat ineens erg scherp kan zijn... Dit hangt er natuurlijk vanaf wat voor soort bit je paardje gewend is... Knipoog

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:10

Lalidan schreef:
....Weet je trouwens heel zeker dat ze niet stiekem ergens pijn heeft...?

Dat is ook het eerste wat in mij opkomt. Misschien is er wel sprake van onvermogen om bepaalde oeffeningen te doen en zet ze zich vast wat op jou overkomt als het bit vastpakken.

Controle van een en ander kan nooit kwaad. Hoe meer oorzaken je uit kan sluiten hoe dichter je bij de oorzaak komt!

succes!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 08:52

Tip: misschien een Waterford-trens, is van rvs met als het ware allemaal kogels (of kralen, knikkers, zo je het noemen wil) om en om groot en klein, die geheel om hun eigen as kunnen draaien. Iemand bij mij op stal rijdt haar Fries er mee, tegen het vastpakken . Zij heeft goede resultaten er mee, je moet alleen oppassen dat je heel zorgvuldig met je handen bent, anders kan het scherp inwerken, en je mag het natuurlijk ook niet "zagen", nooit natuurlijk, maar hiermee trek je die kogeltjes dan wel heel naar over de kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:33

terpentijn schreef:
Tip: misschien een Waterford-trens, is van rvs met als het ware allemaal kogels (of kralen, knikkers, zo je het noemen wil) om en om groot en klein, die geheel om hun eigen as kunnen draaien. Iemand bij mij op stal rijdt haar Fries er mee, tegen het vastpakken . Zij heeft goede resultaten er mee, je moet alleen oppassen dat je heel zorgvuldig met je handen bent, anders kan het scherp inwerken, en je mag het natuurlijk ook niet "zagen", nooit natuurlijk, maar hiermee trek je die kogeltjes dan wel heel naar over de kiezen.

Het is toch niet te geloven wat voor werktuigen er tegenwoordig allemaal uitgevonden worden om in de paardenmond te stoppen. Boos!
Moet er nou echt persé een bit in?!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:39

Nee hoor, JoviBan, hoeft helemaal niet per se, ik gaf gewoon antwoord op de oorspronkelijke vraag. Bitloos is natuurlijk geweldig, als men dat durft/kan, dan heb je helemaal geen bitprobleempjes. Ik hang zelf dat Waterfordgeval er toch ook niet in bij mijn paard. Ik rij zelf (het paard is 3,5 met een dubbelgebroken kneveltrensje met koperen rolletje in het midden. Dat is erg zacht, en het net beleerde) paard heeft wat meer hulp aan die zijstangetjes, is duidelijker voor hem om bochten voltes etc. te begrijpen. En zijn we wat verder, ben ik de eerste die het wel eens wil proberen om bitloos te gaan. Heb ik 15 jar geleden ook wel gedaan, maar dat paard was veel ervarener.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:43

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:54

Is er niet ergens een stuk waar ze voluit kan gaan? Een breed veilig stuk waar je bv wel wat kmters kan maken? Wellicht heeft je paard dat regelmatig even nodig, even uitrazen. In de winter wat meer dan in de zomer. Dat zal zeker helpen. Dan kan je haar gehoorzaam buiten houden en zodra je voelt dat ze dat bommetje in haar heeft, kan je daarna toe gaan en laat haar maar knallen.

Mensen zijn zich niet altijd bewust dat paarden dat heerlijk vinden, dat het ook gezond is voor ze, zowel voor lijf als geest en dat je. ze daar heel erg blij en attent meer houdt. Ik snap wel dat dat niet altijd mogelijk is, maar als je zo een paard hebt, pak anders in het weekend een regelmatig de trailer en rij naar een natuurgebied met goede ruiterpaden.