Zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kynshiri

Re: Zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:19

Kantelt inderdaad achterover en is zeker absoluut de max grootte voor deze pony! Liever een maat kleinder eigenlijk...

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 18:27

Het is zo. Ik reed niet meer. Ik heb een stofwisselingsziekte waardoor ik ineens dik werd. Nu ik 15 kilo kwijt ben rijd ik weer. Maar meer voor de lol en voor wino. Wino vind het erg leuk. Ik heb hem al 9 jaar en kan ook andere paarden bij ons rijden dus eigenlijk hoeft ie niet weg.
Voor af en toe vind ik dat het best kan. Wino kan het makkelijk houden. Hij is heel erg druk altijd en vrolijk. Ik ben zelf 21 jaar trouwens... Als ik merk dat wino het niet aan kan zou ik ook stoppen met rijden en zo vaak rijd ik ook niet. Misschien 1 keer in de week...

De boom is idd te smal daardoor ligt ie zo hoog.

Liefs

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 18:28

kynshiri schreef:
Kantelt inderdaad achterover en is zeker absoluut de max grootte voor deze pony! Liever een maat kleinder eigenlijk...

Mijn vriendin haar zadel is ook een 17 inch en die past perfect. Het ligt denk meer aan het type zadel.
De inches gaan alleen over het zitvlak.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:39

geerke schreef:
je kunt er haast geen kleiner zadel opleggen want daar pas jij dan niet meer in,de grote van een zadel hangt af van de kont van de ruiter,daarom lijkt het zadel wel groot voor de pony.
Ik denk niet dat je te groot bent voor die pony,hij ziet er vrij stevig uit(ik heb het hier weleens erger gezien...)
Hoeveel weeg je???

Voor de ruiter past een kleiner zadel niet,maar de pony heeft wel een kleiner en dus korter zadel nodig!
Dit zadel zou ik er absoluut niet meer opleggen,het is door de grotere inchmaat te lang voor de pony wat rugproblemen veroorzaakt,daarbij ligt het zadel achterover en is zoals al eerder gezegd de boommaat te smal.

Edit,zin duidelijker gemaakt Knipoog
Laatst bijgewerkt door taffy op 09-12-07 19:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:45

Wel grappig dat de TS dezelfde reacties krijgt als op het eerder genoemde forum, waar het ( in augustus) geplaatst is..

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:49

Dan denk ik dat de kans dat de pony intussen last van zijn rug heeft groot is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:50

Alleen nu de hoop nog dat ze het zelf merkt, dit soort paardjes zijn vaak van steen, en voordat ze het eindelijk ( duidelijk) aangeven, is het vaak te laat.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:53

wino schreef:
kynshiri schreef:

Mijn vriendin haar zadel is ook een 17 inch en die past perfect. Het ligt denk meer aan het type zadel.
De inches gaan alleen over het zitvlak.

De inches gaan niet alleen over zitvlak,hoe groter de inch hoe langer het zadel,17 inch is voor heel veel kleinere pony's te lang waardoor het druk geeft waar geen druk mag zijn.

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 20:19

Dit word mij verteld in de winkel. Ik heb trouwens al heel lang niet meer gereden. Heb er misschien 10 keer mee gereden.
Ik vraag toch om hulp over wat ik het beste kan doen? Als het mij niet kon interesseren zou ik het niet vragen. Met dit zadel loopt hij wel tien keer beter als met zijn oude zadel, maar goed dat maakt niet uit. Hij is niet goed klaar en ga er zeker mee terug.

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 20:21

Bitch schreef:
Wel grappig dat de TS dezelfde reacties krijgt als op het eerder genoemde forum, waar het ( in augustus) geplaatst is..

Ik vind het niet dezelfde reacties. Hier krijg ik tenminste advies waar ik wat mee kan zonder afgekraakt te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:49

Als je tussen de afgekraakte reacties leest, krijg je hetzelfde advies.. ( ik heb er zelf nl ook in gereageerd)

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 23:34

Ik heb er niets aan als er word gezegd arme pony oh wat zielig. Ik vind het zelf ook zielig anders zou ik geen topic openen.

Ik ga woensdag terug met het zadel, waarschijnlijk gaat mijn pony mee.

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 00:53

Hoi,

Ik ga woensdag terug met mij zadel. De boom is gewoon veel te smal. Hij heeft gewoon te weinig schoft en het haflinger zadel van mijn vriendin zit als gegoten. En die is van global.

Zou ik mijn zadel in kunnen ruilen? En wie hebben nog meer een global haflinger zadel? En wat zijn ongeveer de prijzen?
En wat zijn nog meer goede zadels voor kleine ponys(1.35) met weinig schoft? Dan heb ik een beetje een idee.

Liefs

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 09:53

mij lijkt het probleem niet zo zeer de wintec, meestal liggen die mooi op zo'n 'typische' ponyrug... er zijn extra wijde haflingerbomen van wintec he. Of je laat er een op maat maken... voor mijn a-pony heb ik der een van 1 maat breder dan de witte laten maken en nu ligt hij perfect...
op mijn d-pony ligt trouwens ook een 17' wintec, maar die is toch langer van rug dan jouw pony zo te zien aan de foto's... het enige waar je naar op zoek zou kunnen gaan als je echt een 17' moet hebben, is een type zadel met kortere kussens...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:03

ja, als je vind dat de boom te smal is kun je altijd nog andere inzetten, meeste hafs hebben witte boom erin liggen.
maar dan blifjt het probleem nog steeds, dat zadel eigenlijk te lang is.
kun je niet gaan mennen of vrijheidsdressuur doen, zo ben je wel met pony bezig, maar op andere manier

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 14:25

Misschien scheelt het ook dat dit een dressuur zadel is en geen vzh zadel. Maar woensdag ga ik er heen dus ben benieuwd...

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:23

Hopelijk vind je snel een passend zadel Lachen

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:33

Ik heb ook een Wintec 500 op mijn haflinger gehad.
Al was dat geen brede haf.
Je kunt de bomen inderdaad verwisselen. Is dat geen optie?

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 16:43

Ja ik ga het proberen. Dan kan ik altijd nog een ander zadel kopen als dat geen optie is. Moet toch aan de pony denken en mijn gevoel zegt dat dit helemaal niets is.
Welke kleur boom had jij op je haf?

Ik neem morgen even een foto van de global. Het is echt een heel ander gezien. Normaal op zon pony zie je meer zadel als pony maar met dit zadel is het andersom.

Ik zag in die winkel helaas ook weinig global haflinger zadels. Ik heb eerder een zadel gehad en die lag voor ook veel te hoog en die was nog best breed die boom.

Zijn er meer mensen hier die paarden ponys hebben met weinig schoft en wat voor zadel hebben jullie?

ALvast bedankt weer voor jullie reacties en het meedenken.

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 17:00

Hier nog een paar foto's

Afbeelding

En nog een vreselijke foto

Afbeelding

Je ziet ook dat het zadel achter drukt.
Kijk nu al uit naar woensdag.

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 17:10

kynshiri schreef:
mij lijkt het probleem niet zo zeer de wintec, meestal liggen die mooi op zo'n 'typische' ponyrug... er zijn extra wijde haflingerbomen van wintec he. Of je laat er een op maat maken... voor mijn a-pony heb ik der een van 1 maat breder dan de witte laten maken en nu ligt hij perfect...
op mijn d-pony ligt trouwens ook een 17' wintec, maar die is toch langer van rug dan jouw pony zo te zien aan de foto's... het enige waar je naar op zoek zou kunnen gaan als je echt een 17' moet hebben, is een type zadel met kortere kussens...

Wat bedoel je met kortere kussens?

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:56

Ik weet niet meer welke boom er toen in zat.
De breedtse iig.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:05

tja je zou eens kunnen kijken voor een masimo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:09

Lieve Wino,

Je kan er wel een bredere boom indoen, echter, het zadel blijft te lang voor de rug.
Hier een foto van waar het zadel maximaal mag liggen:

Afbeelding

Als jij er nu een bredere boom in gaat doen, zakt het zadel van voren miss wel, maar het zadel blijft te lang!

Je zal op zoek moeten gaan naar een zadel van maximaal 15 inch, dat is echt de max bij dit soort ruggetjes!

Nu komt probleem 2, en dat ben jij. Je zit is te groot voor het paardje, op het moment dat jij je in een zadel van 15" gaat zitten, zit je niet in het midden van het zadel, maar teveel naar achter. Hierdoor, ondanks dat de boom miss zou passen, druk je op teveel achterop de rug.
Kijk eens op het plaatje in mijn profiel, en je kan zien waar je op die spier moet zitten, niet achterop!

Het is heel banketstaaf gezegd, maar zadeltechnisch ben je gewoon te groot voor dit paardje. Je kan je geld wel investeren in een goed passend zadel, en terecht, hele mooie utopie, maar laat er dan iemand op rijden die er ook op past!

Ik snap dat dit misschien niet het antwoord is wat je verwacht, echter het is echt niet mooier dan dit. Kan je niet aangespannen gaan rijden met je paardje?

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:50

Nu moet ik toch echt even lachen: Is dat wat Bitch schrijft niet al door mij geadviseerd? Je hoeft voor deze pny geen ander zadel te zoeken, neit als jij er op wilt rijden. Dat raard ik te ten strengste af! Dus:Niet meer op deze pony rijden, andere pony zoeken om mee te rijden en met deze pony aangespannen gaan rijden. Hoe vaak moeten we het nog zeggen?