Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
janneke11 schreef:een bontje is bijna altijd goed, ook al past je zadel goed.
Laatst is er een onderzoek geweest (uitgevoerd door dierenartsen en zadelsmakers) waaruit blijkt dat de druk beter verdeeld wordt en er minder schokbelasting is op de wervelkolom van het paard, wanneer er gereden wordt met bontje (ongeacht of deze tussen het zadel en dekje ligt, of direct op de rug)

Marijkjuh schreef:nine99 schreef:heb bij m'n dressuurzadel ook een bontje (niet omdat het zadel niet past, maar omdat ik 't wel leuk vond staan) een van echt schaap blijft langer mooi, verder maakt het niet zo veel uit volgens mij
Dit meen je niet hoop ik, omdat je het leuk vond staan
janneke11 schreef:een bontje is bijna altijd goed, ook al past je zadel goed.
Laatst is er een onderzoek geweest (uitgevoerd door dierenartsen en zadelsmakers) waaruit blijkt dat de druk beter verdeeld wordt en er minder schokbelasting is op de wervelkolom van het paard, wanneer er gereden wordt met bontje (ongeacht of deze tussen het zadel en dekje ligt, of direct op de rug)
Alane schreef:let erop dat je een spine free bontje koopt en dat hij voldoende lengte heeft zodat je zadel niet op de dikkere rand komt te liggen...
En ik kon het verschil goed merken, of het nou onzin is of niet..