Wat is het nut van een correctiebit??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Phrono

Re: Wat is het nut van een correctiebit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 21:11

Ik ga morgen voor het eerst met mijn K&K correctiebit rijden. Mijn bijrijdhaflinger heeft sinds een tijdje de neiging om haar tong over het bit te doen, en is dus erg onrustig in de aanleuning en onrustig met haar tong. Ik wil dit bit gewoon eens proberen, desnoods afwisselen met mijn K&K ultra, dubbelgebroken. Lachen Is 't niks dan gaat 't over en zoeken we verder..

De reactie van pasdedeux vind ik ook erg kort door de bocht.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 21:28

Roelke_ schreef:
Ik ga morgen voor het eerst met mijn K&K correctiebit rijden. Mijn bijrijdhaflinger heeft sinds een tijdje de neiging om haar tong over het bit te doen, en is dus erg onrustig in de aanleuning en onrustig met haar tong. Ik wil dit bit gewoon eens proberen, desnoods afwisselen met mijn K&K ultra, dubbelgebroken. Lachen Is 't niks dan gaat 't over en zoeken we verder..

De reactie van pasdedeux vind ik ook erg kort door de bocht.

Als je paard plots begint met z'n tong over het bit te brengen dan moet je allereerst wel de tanden eens laten nakijken en verder of er niets medisch aan de hand is. Normaalgezien begint een paard niet plots zomaar z'n tong over het bit te gooien.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 21:55

Ik heb er ook een gehad, in eerste instantie aangeschaft om een heftige, sterke pony mee te rijden (imo nu eigenlijk de verkeerde insteek) en dat hielp niet, het leek me heel scherp inwerken. Later heb ik hem gebruikt bij een paard waarbij ik het idee had dat een gewoon gebroken bitje niet fijn lag en die reageerde daar heel goed op. Leek net of het bit rustiger lag en minder het verhemelte (gehemelte wat is het eigenlijk) irriteerde. Daarbij had ik veel minder het idee dat het bit heel scherp zou inwerken. Bij de eerste pony heb ik het uiteindelijk rijtechnisch op kunnen lossen (daar had ik het bit in eerste instantie dus verkeerd gebruikt), het tweede paard heeft er fijn mee gelopen.

Ik heb het bit nu verkocht en zou nu eigenlijk niet meer zoiets aanschaffen. Maar het is dus inderdaad zo scherp als je hem gebruikt!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:16

Ik rij één van mijn paarden altijd met dit bit, gewoon omdat hij daar het fijnst op loopt. En niet dat ie nu altijd zo super aan de teugel en heerlijk los door zijn lijf loopt, neeee maar hij is een stuk rustiger met zijn hoofd en loopt veel minder te rotzooien dan wat hij voorheen deed.

Maakt mij echt niet uit wat voor bit erin hangt als t peerd er maar fijn op loopt. Andere paard loopt stuk hoger in de dressuur en heeft simpel dubbelgebroken trensje, gaat prima.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:52

Mandyke schreef:
Als je paard plots begint met z'n tong over het bit te brengen dan moet je allereerst wel de tanden eens laten nakijken en verder of er niets medisch aan de hand is. Normaalgezien begint een paard niet plots zomaar z'n tong over het bit te gooien.

Staat er ergens plotseling? Dat is niet plotseling gebeurd, maar in de periode dat ze een andere ruiter had. Verdere details hou ik voor mezelf, wilde alleen even reageren op het nut van een correctiebit en dat ik wel denk dat het kan werken, zoals hierboven ook al staat. Lachen

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:36

Roelke_ schreef:
Mijn bijrijdhaflinger heeft sinds een tijdje de neiging om haar tong over het bit te doen

Als je hier niet bij schrijft dat het doordat er een andere ruiter mee reed toen, komt het voor mij over als 'plotseling'. Normaalgezien als die ene ruiter er dan al even niet meer mee rijdt zou het paard z'n tong ook niet meer over het bit mogen brengen tenzij er nog altijd iets niet in orde is.